9-3 dieseliä hankkimassa
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: La Kesä 12, 2010 19:27
9-3 dieseliä hankkimassa
Moi. Haluaisin hyviä vinkkejä ja käyttökokemuksia 9-3 dieselin suhteen. Hakusessa olisi 9-3 1.9 tid vm 07 tai uudempi. Auto pitää olla farmari ja automaatti. Nyt haluaisin hyviä vinkkejä oston suhteen. mitä vikoja tai lastentauteja?? Itselläni on ollut pari 900 turboa ja 9-5 steg 4 2kpl. Auttakaa miestä palaamaan takaisin kotiin pari muuta vierailevaa tähteä on ollut saabbien jälkeen mutta nyt on tarpeeks käyty vieraissa ja haluisin takas autojen pariin
Saab 9-3 sc 1.9tid aut. Vector-08
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Näistä on ollut usein juttua, esim. tästä ketjusta löytyy perusasiat:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=135117
Lyhyesti: itse suosittelen faceliftattua, eli M2008 tai uudempaa TTiD-moottorilla Vector tai Aero-varustelulla. EGR:n eliminointi (softaus+tulppaus) ja jakopääremontti vesipumppuineen n. 100tkm välein.
Eski
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=135117
Lyhyesti: itse suosittelen faceliftattua, eli M2008 tai uudempaa TTiD-moottorilla Vector tai Aero-varustelulla. EGR:n eliminointi (softaus+tulppaus) ja jakopääremontti vesipumppuineen n. 100tkm välein.
Eski
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: La Kesä 12, 2010 19:27
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Kiitos vinkeistä. Onko vaikeita noi hommat tehä ite jos ei oo jo tehty?? Onko 150000 paljon ajettu ja 15000e liikaa hintaa ku tossa nettiautos ois yks kiinnostava ja mites automaattivaihteisto on pelaannut?? Ja mites nykyää toi kilometrimäärä ajojen suhteen + verot?? Paljon pitäis ajaa et kannattaa vaihtaa bensa dieseliin??
Saab 9-3 sc 1.9tid aut. Vector-08
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Saabin 1.9-dieselin EGR:n softausta ei taida hallita Suomessa kuin jcarlson. Tulppaaminen on helpohko homma, mutta softaus on myös pakko tehdä. Jakopääremontti on normaali remmijakopääremontti, jonka saa teetettyä 400-500 eurolla osineen (jakopään hilut 200e, vesipumppu 80e).
Automaattilootien vikaantumisista on raportoitu harvoin, mutta huolto-ohjelman öljynvaihtovälit ovat valitettavan pitkät. Parempi olisi jos laatikkoöljyt olisi vaihdettu noin 50tkm tai parin vuoden välein.
Dieselin kannattavuus riippuu monesta seikasta. Omassa käytössä TTID-automaatti on kulkenut arkiajossa reilun 7 litran keskikulutuksella, kun entinen biopower-Saab (9-5) vei vastaavassa ajossa 11 litraa bensaa (tai 13 litraa etanolia). Matka-ajossa olen parhammillaan päässyt hiukan alle 6 litran satasella.
Hintaan on vaikea ottaa kantaa tuntematta auton varustelutasoa tai historiaa tarkemmin, mutta jos kyseessä on hyväkuntoinen ja hyvin varusteltu yksilö, niin eihän tuon ihan kohtuuttomalta vaikuta....
Eski
Automaattilootien vikaantumisista on raportoitu harvoin, mutta huolto-ohjelman öljynvaihtovälit ovat valitettavan pitkät. Parempi olisi jos laatikkoöljyt olisi vaihdettu noin 50tkm tai parin vuoden välein.
Dieselin kannattavuus riippuu monesta seikasta. Omassa käytössä TTID-automaatti on kulkenut arkiajossa reilun 7 litran keskikulutuksella, kun entinen biopower-Saab (9-5) vei vastaavassa ajossa 11 litraa bensaa (tai 13 litraa etanolia). Matka-ajossa olen parhammillaan päässyt hiukan alle 6 litran satasella.
Hintaan on vaikea ottaa kantaa tuntematta auton varustelutasoa tai historiaa tarkemmin, mutta jos kyseessä on hyväkuntoinen ja hyvin varusteltu yksilö, niin eihän tuon ihan kohtuuttomalta vaikuta....
Eski
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Ei tämä pahalta varmaan vaikuta ainakaan jos luotolla pitää hankkia...
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6075268
1.9% korko+kulut. Ei pahimmasta päästä.
Vielä jos hyvittävät vanhasta hyvän hinnan, niin...
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6075268
1.9% korko+kulut. Ei pahimmasta päästä.
Vielä jos hyvittävät vanhasta hyvän hinnan, niin...
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Sen verta buustaan että on värikin aivan soiva.Risto Vee kirjoitti:Ei tämä pahalta varmaan vaikuta ainakaan jos luotolla pitää hankkia...
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6075268
1.9% korko+kulut. Ei pahimmasta päästä.
Vielä jos hyvittävät vanhasta hyvän hinnan, niin...
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Loistava auto kaikinpuolin tämä 9-3 dieseli. Itse toteutin kuukausi sitten oman pidempiaikaisen haaveeni kun vaihdoin vanhan 9-5 Aeron allekirjoituksen kolkkiin, ei ole tullut femmaa ikävä.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Oma auto on -08 TTid manuaali. Kulutus vajaan litran pienempi kuin automaatissa. Itse melkein hairahduin vectoriin, mutta onneksi sattui hyvin varusteltu aero kohdalle. Olen tykännyt kovasti, mutta nyt olisi aika vaihtaa hieman harvinaisempaan kulkineeseen.
Hyvin pienellä otannalla näyttäisi n. 200tkm kohdalla tulevan ongelmia venttiiliien keinuvipujen kanssa. Omalla nyt ajettu 233tkm ja ko. osat uusittu äskettäin.
Hyvin pienellä otannalla näyttäisi n. 200tkm kohdalla tulevan ongelmia venttiiliien keinuvipujen kanssa. Omalla nyt ajettu 233tkm ja ko. osat uusittu äskettäin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Aika hyvä kommentti. Melkein samoilla linjoilla täälläkin.99 GL kirjoitti:Loistava auto kaikinpuolin tämä 9-3 dieseli. Itse toteutin kuukausi sitten oman pidempiaikaisen haaveeni kun vaihdoin vanhan 9-5 Aeron allekirjoituksen kolkkiin, ei ole tullut femmaa ikävä.
Meillä talossa on -05 Aero 9-5 ja -08/09 TTiD Vector 9-3 (Joka muuten myynnissä, http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6114316).
Kyllä 9-5 Aero on kulkupuoleltaan niin murhaava ja kuskin paikalle istahtaminen on joka kerta elämys. Iso auto on kuitenkin iso auto.
9-5 Aero on jäänyt vaimon käyttöön ja itse ajan tuolla TTiDillä johtuen pitkistä työn takia ajettavista matkoista. Perheen yhteisissä reissuissakin tuo dieselin olematon kulutus painaa sen verran, että aina vähänkin pidemmälle lähdetään TTiD:llä.
Erittäin jouhevasti kulkee TTiD (180hv/400Nm), mutta viimeinen rivakka puhti lopusta puuttuu (verrattuna Aeroon 280hv/420Nm, vai mitä siinä papereitten mukaan nyt on).
Omasta mielestäni normi TiD (150hv), kulkee taajamassa (melko) jouhevasti, mutta maantielle siirryttäessä kuljettaja löytää lapun liian usein lattiasta ja toivoisi lisää kulkupuolelta.
Tulevalla viikolla TTiD 9-5 (192hv) keppivaihteisena tulossa taloon. Ikinä en ole ng-femmaa edes koskettanut. Saas nähdä riittääkö tuo moottorivaihtoehto liikuttamaan isompaa peltilehmää mitenkään.
EDIT: linkin korjaus. Osoitta vahingossa Suorsan autoon
Alla puhetta nahkapenkeistä.
Itse aiemmin vannoutunut nahkapenkisti. Kangaspenkit jopa aiheuttava puistatuksia. Silti nykyään vannon puolinahkan nimeen - ihan mukavuuden ja persuukisien pito-ominaisuuksien takia.
Viimeksi muokannut peinu, Su Joulu 15, 2013 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Tossa Peinun linkittämissä autossa on tosiaan koko-nahkaverhoilut (esitteen mukaan nimi on urheilullinen premium-nahka). Risto Veen linkittämässä PP-Auton Saabissa ei ole Sport-nahkoja vaikka myyjä niin onkin kirjoittanu, fiba varmaan. Siinä on kyseessä vakiomalliset puoli-nahkapenkit.
Vinkki Petteriforille sisustuksen mallista jos pääset valikoimaan
Itsellä oli tommoiset beigen väriset urheilullinen nahkaverhoilu (esitteen mukaan nimi on tuo) ja niissä on noi tummat keinonahkakaistaleet sivuilla, jotka hajoavat helposti. Noita siis kannattaa välttää...
-
-
Ja lopuksi: minäkin suosittelen isoa dieseliä eli TTiD:tä ja siihen tuo EGT-tulppa.
Vinkki Petteriforille sisustuksen mallista jos pääset valikoimaan
Itsellä oli tommoiset beigen väriset urheilullinen nahkaverhoilu (esitteen mukaan nimi on tuo) ja niissä on noi tummat keinonahkakaistaleet sivuilla, jotka hajoavat helposti. Noita siis kannattaa välttää...
-
-
Ja lopuksi: minäkin suosittelen isoa dieseliä eli TTiD:tä ja siihen tuo EGT-tulppa.
Sininen Saab 9-3, '99
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: La Kesä 12, 2010 19:27
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Kiitos kaikille ja vielä tässä askarruttaa että mikäs ero muuten toiminnaltaan on tuolla tids ja ttid muuta kun ahtimien lukumäärä?? Tuli vaan mieleen et eikös tän pienemmän vois lastuttaa jos sen kulkupuolen haluaa kuntoon?? Tottahan toki haluisin tuon tuplaturbon mut niit on vähemmän tarjolla.
Saab 9-3 sc 1.9tid aut. Vector-08
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Kyllä yksiturboisestakin ihan hyvin tehoa softalla irtoaa. Alaväännössä on 10% ero n. 1400-1900rpm välillä jolloin TTiD:stä saa irti enemmän, sen jälkeen ollaan hetki tasoissa kunnes tuplaturboinen menee 3000rpm jälkeen ohi, ellei vaihda isompaa ahdinta yksiturboiseen..
Aivan tyhjäkäynnin tuntumassa yksiturboinen on sitkeämpi eikä sammu esim. kytkin nopeasti nostamalla kuten TTiD. Testiä odottamassa on kylläkin softaratkaisu jolla saataisiin TTiD pysymään myös sitkeämmin käynnissä.
Ohjelmoimalla olen 192hv/430Nm penkittänyt yksiturboisesta (1.9TiD 150hv) ja 225hv/440Nm tuplaturbosta (1.9TTiD 180hv).
Kulutus on tuplaturbossa myös aavistuksen matalampi, ehkä n. 5%.
Aivan tyhjäkäynnin tuntumassa yksiturboinen on sitkeämpi eikä sammu esim. kytkin nopeasti nostamalla kuten TTiD. Testiä odottamassa on kylläkin softaratkaisu jolla saataisiin TTiD pysymään myös sitkeämmin käynnissä.
Ohjelmoimalla olen 192hv/430Nm penkittänyt yksiturboisesta (1.9TiD 150hv) ja 225hv/440Nm tuplaturbosta (1.9TTiD 180hv).
Kulutus on tuplaturbossa myös aavistuksen matalampi, ehkä n. 5%.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: La Kesä 12, 2010 19:27
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Onko vikojen suhteen/tms kanssa eroja?? Onko yksiturboinen heikompi muuten? Koska muutenhan se on tublaturbon kanssa samanlainen auto vai onko tekniikassa huimiakin eroja?
Saab 9-3 sc 1.9tid aut. Vector-08
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
Hyvin samankaltaisiahan ne on, mutta moni osa on hieman muuttunut tuplaturboksi "päivityksen" yhteydessä. Ei tosin aina parempaan suuntaan - esim. molemmissa imusarja kärsii EGR:n aiheuttamasta karstoittumisesta ja sitä kautta läppämekanismin väljistymisestä. Mutta vain TTiD:ssä on havaittu sitä että läppä irtoaa ja tippuu moottoriin erittäin tuhoisin seurauksin.
Sukulaisuudesta johtuen pitkälti samoja tyyppivikoja on molemmissa, vesipumpun kestoikä on kehno ja sitä kautta jakohihnan vaihtoväli kannattaa lyhentää 150tkm -> 100tkm. EGR-venttiili oireilee molemmissa etenkin jos autolla ajetaan paljon lyhyttä ajoa, sama homma DPF partikkelifiltterin kanssa. Kaksoismassavauhtipyöriä hajoilee 150-250tkm tienoilla molemmissa. Näissä laakerointi pettää, ei johdu liiasta väännöstä.. yksiturboisessa kaksoismassa ei pohjaa missään tilanteessa, TTiD:ssä pitää rajoittaa niitä 1500-1900rpm välisiä vääntöjä jonkin verran etenkin virittäessä. Kytkin itsessään on hyvä ja kestävä, samoin perusmoottori jossa ei yleensä mitään vikaa. Ruiskutuslaitteisto on keskimääräistä luotettavampi. Molemmissa hajoilee latureita, osasyynä kenties plussakaapelin hapettuminen. TTiD:ssä lisäksi hajoaa joskus ahtopaineletkuja sekä ahtimen ohjausventtiileitä.
Sanoisin että yksiturboinen on itse asiassa luotettavampi, siinä tuntuu esiintyvän etenkin ikään/ajokilometreihin suhteutettuna vähemmän vikoja kuin TTiD:ssä. Mutta ihan hyviä moottoreita molemmat kunhan hoitaa sen jakohihnan vaihdon sopivin välein ja joko puhdistaa imusarjaa esim. 100tkm välein tai poistaa EGR:n käytöstä (ja jos pitää käytössä niin uusii sitä venttiiliä kun se hajoaa suunnilleen yhtä usein). Pätkäajossa myös DPF:n poisto voi kannattaa, etenkin jos tuntuu kertyvän moottoriöljyn sekaan polttoainetta epäonnistuneiden puhdistuspolttojen vuoksi (TTiD murhe ehkä enemmän, tai ainakin raportoitu vain niiden kohdalla).
Suurin osahan näistä listatuista vioista koskee kaikkia dieseleitä, helposti voisi mukaan lisätä esim. eberin murheet mutta se on täysin yleismaailmallista kaikille lisälämmittimille riippumatta siitä mihin autoon ne on asennettu.
Sukulaisuudesta johtuen pitkälti samoja tyyppivikoja on molemmissa, vesipumpun kestoikä on kehno ja sitä kautta jakohihnan vaihtoväli kannattaa lyhentää 150tkm -> 100tkm. EGR-venttiili oireilee molemmissa etenkin jos autolla ajetaan paljon lyhyttä ajoa, sama homma DPF partikkelifiltterin kanssa. Kaksoismassavauhtipyöriä hajoilee 150-250tkm tienoilla molemmissa. Näissä laakerointi pettää, ei johdu liiasta väännöstä.. yksiturboisessa kaksoismassa ei pohjaa missään tilanteessa, TTiD:ssä pitää rajoittaa niitä 1500-1900rpm välisiä vääntöjä jonkin verran etenkin virittäessä. Kytkin itsessään on hyvä ja kestävä, samoin perusmoottori jossa ei yleensä mitään vikaa. Ruiskutuslaitteisto on keskimääräistä luotettavampi. Molemmissa hajoilee latureita, osasyynä kenties plussakaapelin hapettuminen. TTiD:ssä lisäksi hajoaa joskus ahtopaineletkuja sekä ahtimen ohjausventtiileitä.
Sanoisin että yksiturboinen on itse asiassa luotettavampi, siinä tuntuu esiintyvän etenkin ikään/ajokilometreihin suhteutettuna vähemmän vikoja kuin TTiD:ssä. Mutta ihan hyviä moottoreita molemmat kunhan hoitaa sen jakohihnan vaihdon sopivin välein ja joko puhdistaa imusarjaa esim. 100tkm välein tai poistaa EGR:n käytöstä (ja jos pitää käytössä niin uusii sitä venttiiliä kun se hajoaa suunnilleen yhtä usein). Pätkäajossa myös DPF:n poisto voi kannattaa, etenkin jos tuntuu kertyvän moottoriöljyn sekaan polttoainetta epäonnistuneiden puhdistuspolttojen vuoksi (TTiD murhe ehkä enemmän, tai ainakin raportoitu vain niiden kohdalla).
Suurin osahan näistä listatuista vioista koskee kaikkia dieseleitä, helposti voisi mukaan lisätä esim. eberin murheet mutta se on täysin yleismaailmallista kaikille lisälämmittimille riippumatta siitä mihin autoon ne on asennettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 dieseliä hankkimassa
TTid:n imusarjakin vaihtui jossakin vaiheessa vuonna 2010. Vanhemman mallin läpät on tosiaan naurettavan heikkoa tekoa. Uudessa on jo huomattavasti tukevampi. Tämä asia tuli esille kun vaihdoin omaani imusarjan. Tuo uusi siis korvaa vanhan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).