TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Veli osti eilen 2007 1.9TiDS A Sport sedanin. Tämä on jo 2008 maskilla, mutta otettu käytööön 07.
Itse autossa ei ole mitään suurempaa vaivaa (vielä) mutta mukana tulleissa osissa on.
Eli autosta oli sipannut akku vuosi sitten ja lisävirta toisesta autosta oli hajottanut moottorin ohjausboksin. Nyt autossa on uusi aivolaatikko ja vanha tuli mukana. Avasin sen eilen uteliaisuuttani kuten joku oli jo jäljistä päätellen tehnyt. Mitään kärähdysjälkiä ei näkynyt, mutta pitäisikö piirilevy lähteä kotelosta irti? Pienenä toiveena olisi joku pieni juotoksen kärähdys ja tästä saisi vielä viriboksin autoon. :D
Kuvia ecusta
http://aijaa.com/Ab0rqY
http://aijaa.com/1IgJnx
http://aijaa.com/l5g6W8

Sitten itse autosta. Mittarissa on nyt 208tkm. Jakopääremppa tehty aikoja sitten ja laatikkoöljyt vaihdettu 147tkm kohdalla huuhtelemalla. Nyt olisi tarkoitus huuhdella tuo laatikko uudelleen ja nautiskella sen loistavasta toiminnasta. Mutta miten tuo huuhtelu nyt käytännössä tapahtuu? Ropusta öljy pois ja sittenkö lauhduttimelta putki irti? Valuuko öljy sieltä itsekseen ulos vai pitääkö autoa käyttää? Jos jollain olisi jotain kuvia aiheesta niin ne otetaan kiitollisena vastaan.
Seuraavana kohteena olisi ratin suoraan saaminen. Nyt autoon oli vaihdettu raidetangon pää ja tehty 4pyöräsuuntaus. Ratti on kuitenkin lievästi ojaanpäin vinossa. Ajaa tämä on kuitenkin parempi kuin oma TTiD, eli ei siellä mikään suuremmin pielessä ole. Olisiko ratti voinut käännähtää kesken suuntauksen vain olisiko suuntaus aloitettu etu akselilta? Pienesti kutkuttaisi ajatus pyöräyttää molemmin puolin raidetangonpäitä, mutta eipä tuo rapea 60e suuntauksesta paljoa ole.
Muuten autolle ei taideta tehdä muuta kuin moottoriöljyt+ suodattimien vaihto.
Kuljettajan penkin verhouskin saa todennäköisesti olla vielä jonkin aikaa rikkinäisenä, jos vaikka tilalle tulisi vectorin tai aeron penkkisarjaa. :D

Niin tai joo. Egr ja todennäköisesti myös DPF filtteri poistetaan kokonaan käytöstä, mutta nekin tehdään sitten joskus. 8)
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
J.Erlandz
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Heinä 06, 2013 12:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Viesti Kirjoittaja J.Erlandz »

Lähempänä kun olisit niin kulmat säätyisi illallisena halvempaan.
Laatikkoöljyjen vaihtoonhan on "oikea" tekniikka että laskettiin määrä X pois ja pyöritetään hetki sitten valutetaan ja lisätään. Toisaaltahan voit tehdä helpommin valutat sen mitä tulee ja lisäät saman.
RYH- Saab 9-3 2.0T -00
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kyllä sieltä yritetään saada mahdollisimman suuri määrä vaihtumaan, eikä mitään parin litran vaihtoa. Mietityttää vain että mitenkä laatikko saadaan mahdollisimman tyhjäksi.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Nettiä selattu ja epäilykset kasvaa. Eikö tuo mobil 3309 olekkaan oikea öljy tuohon 6 vaihteiseen automaattiin? Ja jos ei niin mikä on oikea ja mistä saa?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

AW-1 ja oliko jotain 15€ litrahinta ainakin marmorilla.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Genuine SAAB 93165147
Eli oikea öljy olisi tuota.
Kas kummaa, mutta tuota myytiin pari vuotta sitten sopivana isän 5 vaihteiseen automaattiin. :D Ja ehkä sen vaihdot on sitten aivan oikeasti tullut karkeammiksi, kun sisällä on väärää öljyä.
Olisikohan turhaa toiveiden elättelyä jos nyt kokeilisin huuhdella tuon 5 lovisen askin tuolla 3309 öljyllä? Vai voisiko se vielä vetristyä hiukan paremmin toimivaksi?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

5v lootaan ne ATF 3309 öljyt niin toimii. <--- oikea öljy.

Edit: Tuo taitaa olla marmorin koodi jos sieltä haluaa. 93160393
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Viesti Kirjoittaja ella »

saabcentralin öljynvaihtoa 6-pykäläiseen automaattiin tuolla maininta Ford Motorcraft XT-8-QAW olisi samaa tavaraa, sama perusvaihteisto löytyy vaikka wikipedian lista
Tuossa saabcentralin ohjeessa kävi kyllä häiritsemään täyttö öljypropun kautta, varmasti parempi purkaa ja ottaa oikea täyttöproppu auki räikkään kiinnitetyllä torx:lla.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Ylhäältäpäin olisi tarkoitus täytellä. Helpompi muutenkin kaataa uutta öljyä tilalle, kun vanhaa pumppaa ulos.
Ja kummallekkin laatikolle aion tehdä tuon huuhteluvaihdon, kun tuota 3309 öljyäkin on nyt varastossa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kun kuvista ei selviä ja tekstistä ei ymmärrä niin miten tuon laatikon öljymäärä tarkistetaan oikeaksi? Googlettamalla löytyi kuva jossa oli kuvattuna tuo isompi pohjaroppu ja siitä oli putki ylöspäin. Eli täytetäänkö niinkauan että pikkuropusta alkaa valua öljyä? Ja onko määrä oikea kylmänä vai kuumana? Käynnissä vai sammuksissa?

Käyntiinlähtö ongelmiakin olen hiukan selvitellyt. Hehkutulpat mittasin ja kaikki muut paitsi ykkösen näytti 0.8-0.9 ohmia. Ykkösen arvo oli 1.2 ohmia. Ja ilmeisesti ne toimii kun auto käy heti kaikilla kun vain suostuu lopulta käynnistymään. Mutta starttaus tuntuu vain todella pitkältä verrattuna TTID.hin ja 1.8t saabeihin. Tänäänkin -13 hehkutusta niin että valo sammui ja hetki vielä odotusta kun hehkutus kai jatkuu vieläkin? ja sitten 2-3 sekunnin pyöritys. Ja jotenkin starttimoottorikin tuntuu laiskalta verrattuna noihin kahteen muuhun yksilöön. Akun napajännitteenkin mittasin hehkujen ohella ja se oli vain 11.85v. Ja jännite pysyi samana vaikka eberi pyöri vartin verran. Huomenna täytyy mitata vielä latausjännite ja ehkä putsata laturin ja startin liittimet tai vetää kokonaan uusi piuha laturilta akun napaan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TiDS hankittu. Ecu yms pähkäilyä.

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Nyt on automaattiöljyt vaihdettu.
Melkoista sotkemista se oli, mutta loppu tulos oli todella miellyttävä. Ero on niin selvä, että se 3 litran vaihtelu on selvä rahan hukkaa.
Tässä esimerkki kuva jossa valkoisen kannun päälle on kaadettu vanhaa öljyä jota ennen laatikosta oli otettu jo 5 litraa ulos. Ja oikean puoleinen vana on uutta öljyä.
http://aijaa.com/7F8Uq3
Öljyn väri alkoi puhdistua vasta n.6,5 litran jälkeen. Kaikkein parhaimpaan tulokseen pääse varmaan, kun ostaa 10 litraa öljyä ja päästää ne pari litraa uuttakin laatikon läpi.
Vaihto hommassa ei oikein ollut mitään erityisen hankalaa vaihetta. Ensiksi otin pohjasta sen pikku ropun pois josta valui laatikko kuumana n 0.5l öljyä. Sitten otin ison ropun pois josta tuli n.3 litraa ulos. Seuraavaksi kaadoin uutta öljyä 4 litraa ja otin lauhduttimen ylemmän putken irti. Putken irti otossa kannattaa varoa sitä muoviholkkia jolla sokka on lukittu. Myös sokan irti saaminen ja tallella pitäminen vaatii huolellisuutta. Alkujaan kai sokka irtoaa alaspäin, mutta näytti se sopivan toisinkin päin. Seuraavaksi yritin pullottaa vanhaa öljyä letkun avulla, mutta letku irtosi heti ensimmäisillä deseillä ja öljyä oli pitkin konehuonetta. :D Varmuuden vuoksi tein vain lyhyitä pumppauksia, eli lisää öljyä laatikkoon -> kone käyntiin->sammuksiin->lisää öljyä...
Lopuksi täytin laatikon niin että pikkuropusta alkoi valua öljyä. Seuraavaksi käytin autoa paikoillaan ja käytin keppiä kaikilla asennoilla useamman kerran. Tämän jälkeen lisäsin öljyä taas niin että pikku ropusta valui. Seuraavaksi koeajolle ja kone kuumaksi. Vaihdot oli huomattavan paljon pehmeämpiä kuin aiemmin. Lenkin jälkeen taas pikkuroppu irti josta valui pari desiä öljyä. annoin öljyn valua ja laitoin ropun kiinni ja täytin sen jälkeen vielä 0.4 litraa niinkuin eräällä uslkomaan saab foorumilla neuvottiin.
Pari kuvaa operaatiosta ja "hieman" kulahtaneesta kuskin penkistä.
http://aijaa.com/GXBJpb
http://aijaa.com/kOMw2N
http://aijaa.com/Hx8dWx
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin