9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Terve.

Olis tarkoitus hommaa farkku vanhan 9-5 sedanin tilalle. Netistä olen löytänyt muutamia vaihtoehtoja. Diisseli kuiteski kannattais kun kilometrjejä tulee 40000 vuodessa.

Meneekö noissa 1.9TiD koneissa samalla tavalla teholukemat kun bensaturboissa eli samasta koneesta (1.9) tehtaalla rajoitetaan osaan se 120 ja osaan 150hv?

Neuvoa kaipaisin vähäsen kun alla on nyt lähemmäs 200hp 9-5 niin ei mitään ihan nahkasahaa viittis tilalle ostaa. Kuinka laiska tuo 120hp olis ja onko siihen kannattavaa mitään softaa hommata? Vm autossa on -08
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Ei taida mennä, eikö 150 hv ole 16V ja 120 hv ole 8V kone
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, se juuri noin kuin Nuts kertoi. 200hv bensakoneen tilalle kannattaa katsella 180hv TTiD ja vaihtaa siihen noin 200hv virisofta (ja poistaa samalla EGR), niin ei tule vieroitusoireita yhtään :D

Eski
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Ja tuon 150 heppasen saa ohjelmoitua tuonne n. 180 heppa ja 400 Nm. On kyllä hiukan tuhnu pienillä kierroksilla mutta kun saa 2000 rpm koneeseen niin alkaa sitten ihan oikeasti tapahtumaan:))

Tälläkin palstalla löytyy softaajia jotka hoitavat homman ja ihan kohtuu hintaan:))
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Re: 9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Joo, täytyypä katsella vielä, muutama 150hp vehje netistä löytyis kyllä ja se softaaminen kuulostaisi ihan asialliselta! :D Nyt vaan rahatilanne kuntoon ja koeajolle! :)
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

150hv malli kannattaa hommata.. Ja kyllä tuo oma jo 1500rpm jälkeen heräilee eikä sen allakaan voimaton ole. Softa ja egr sulku auttaa mukavasti. 190hv/420nm tuosta omalla softallani penkitin.

9-5 on saanut vain 150hv mallina, 9-3 myös 120. Tehopotentiaali on eri, eri kansi ja turbo mm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Re: 9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

jcarlson kirjoitti:150hv malli kannattaa hommata.. Ja kyllä tuo oma jo 1500rpm jälkeen heräilee eikä sen allakaan voimaton ole. Softa ja egr sulku auttaa mukavasti. 190hv/420nm tuosta omalla softallani penkitin.

9-5 on saanut vain 150hv mallina, 9-3 myös 120. Tehopotentiaali on eri, eri kansi ja turbo mm.
No mitenkä kun sain tosi hyvän tarjouksen 1.9TiD farkusta, mutta se teho siinä harmittaa (120hp)

Jos tohon sen softan laittaa niin sais sen 150hp, kyllähän se riittäis... Millä hinnoilla tollanen ohjelma pyörii, pitääkö muutoskatsastaa?

Onko tuo tulevaisuudessa arvon kannalta huono valinta?
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No sellainen 140-150hv on siitä 120hv mallista realistinen. Jos se riittää niin saahan sen softalla, ja EGR:n samalla pois (jos softaaja osaa) niin on vähemmän ongelmia. Se hyvä puoli tossa 8v mallissa on ettei ole imusarjan läppiä ja niitä ongelmia.

Ainahan noi pitäisi muutoskatsastaa, mutta käytännössä ei pysty ilman kallista testisyklin läpi ajamista, eikä toisaalta tarvitsekkaan koska katsastusinssi ei pysty softaa mitenkään toteamaan. Savutusarvot on vakion tasolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: 9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Merkkiliike totesi, että autossani (9-3 TIDs 11/2005, ajettu 211 tkm) imusarjan läppien käyttövivusto on irrallaan/vikaantunut. Uusi imusarja on kuulemma noin 450 € plus vaihtotyö eli varmaan sinne 1000 € pintaan kokonaisuudessaan. Käsittääkseni tässä yhdellä ahtimella varustetussa dieselissä ei ole vaaraa, että läpät tai niiden palaset imeytyisivät sylintereihin? Voi olla, että tuo käyttökoneisto on ollut poissa toiminnasta jo pidemmän aikaa. Kulutus on normaali ja suorituskyky samoin, eli tilanne ei ole muuten akuutti.

Mietiskelen vain, kannattaisiko laittaa autoon uusi imusarja vai poistattaa läpät ja tulppauttaa EGR? Poistamisen hinta pyörinee 500 € nurkilla. Heikkenisivätkö auton käyttöominaisuudet poiston myötä? EGR-venttiili on vaihdettu tuohon autoon noin 100 tkm kohdalla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Imusarjan saa kyllä liki puolet halvemmallakin ihan originaalina käyttömoottoreineen (Z19DTH moottorikoodilla kun hakee, sama osa Opelissa). Vaihtotyö on kyllä työläs. Eipä noita 1-turboisen läppiä ole pyttyyn tippunut mutta jos ajautuvat kiinni-asentoon niin tehot hukkuu, savuttaa ja DPF tukkeutuu.

Auki jättämisestä ei ole vaaraa eikä tule edes vikakoodeja kunhan säätömoottori saa liikkua vapaasti. Eli tanko voi olla irti ja jumitettuna kiinni-asentoon. Saa tuohon vivustoon edullista korjaussarjaakin tarvikkeena.

EGR ei liity imusarjan läppiin muuten kuin että sen sulkemalla todennäköisesti uusi imusarja kestää kauemmin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: 9-3 1.9TiD 120hv ja 150hv?

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Kiitoksia vastauksesta ja vinkeistä! Läpät ovat nyt varmaankin suhteellisen auki, sillä savutusta ei mielestäni ilmene. Tässä autossa ei ole vielä DPF:ää.
Vastaa Viestiin