tuplaputkiston asennus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

pullakuski kirjoitti:^ Kyllä minä ainakin löysin : http://www.motonet.fi/fi/kategoria/401/107492/Haarat.
Katos ! Ei osunu silmään ku olin Motonetis.
Nyt menee se putkiston teko harkintaan...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Alkaa olla havaittavissa jo oikein Amis-meininkiä :lol: :lol: :lol: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Pitäiskö ottaa pois, kun mullakin on tupla putkisto ?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kalle37 kirjoitti:Pitäiskö ottaa pois, kun mullakin on tupla putkisto ?
Ei, mikäli se on kyseiseen autoon myytävä valmis tuote.
Tarkoitin tuolla aiemmalla näitä omia virityksiä, kun kasataan putkistoa milloin minkäkin Biilhelveten ja Mätänetin osista. Ne on niitä amistuninkivirityksiä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

petrisa kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:Pitäiskö ottaa pois, kun mullakin on tupla putkisto ?
Ei, mikäli se on kyseiseen autoon myytävä valmis tuote.
Tarkoitin tuolla aiemmalla näitä omia virityksiä, kun kasataan putkistoa milloin minkäkin Biilhelveten ja Mätänetin osista. Ne on niitä amistuninkivirityksiä.
Olen kuinnioittavasti vahvasti eri mieltä. Ei se marmoritiskin osa ole ainoa oikea. Ja nämä täällä nähdyt tuotokset on kaukana "amis" jutuista. Hyvän putkiston voi tehdä vamiista osista tai hitsaamalla. Nostan hattua niille jotka viitsii ja osaa tehdä jotain itse eikä aina turvaudu valmiisiin "bolt-on" ratkaisuihin.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
TomiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Touko 28, 2013 15:31
Paikkakunta: Tampere

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja TomiK »

Kuulostaa aika perinteisen suomalaiselta touhulta kun jotkut "innoissaan" keskustelevat asiasta, niin jotkut kokevat oikeudekseen tai velvollisuudekseen tulla kertomaan se oikea mielipide asiaan ja mahdollisesti lyttäämään toisten ideat.

Kerron nyt vielä aiheesta oman ehdottoman oikean ja oikeutetun mielipiteeni myös: Tuplaputkistot näyttää hyvältä NG 9-3:ssa ja on hienoo että ihmiset jaksaa harrastaa :)
Audi A5 3.0 S-line. Ex: Saab 9-3 SS -05 BioPower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minulla on ng9-3:ssa alkuperäinen putkisto. Se kuuluu siihen. Jos se tarvitsisi toisenlaisen putkiston, se olisi siihen asennettu jo tehtaalla. Nykyinen etanolimuutoskaan ja sen tuoma viritysaste ei vaadi putkiston vaihtoa. Nämä erilaiset korkeamman asteen viritykset, missä sitten joudutaan osia uusimaan mm. putkisto, on asia erikseen. Niissäkin homma hoidetaan kuitenkin tyylillä. Ei amismeiningillä.

Mikäli Saab ei minua joltain osin miellytä, vaihdan sen toiseen. Tuunatkoon vain kukin autoansa minun puolesta miten huvittaa ja minua se lähinnä tosiaankin huvittaa. Kutakuinkin normiputki haaroitetaan kahteen haaraan ja päihin laitetaan sinkkiämpärit, niin johan on möreät äänet. On valtavat röörit, mutta mitä on takana? Pelkää tuhnua!
Katu-uskottavuus kasvaa ja varmaan tehotkin, niin ainakin luullaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

petrisa kirjoitti:Minulla on ng9-3:ssa alkuperäinen putkisto. Se kuuluu siihen. Jos se tarvitsisi toisenlaisen putkiston, se olisi siihen asennettu jo tehtaalla. Nykyinen etanolimuutoskaan ja sen tuoma viritysaste ei vaadi putkiston vaihtoa. Nämä erilaiset korkeamman asteen viritykset, missä sitten joudutaan osia uusimaan mm. putkisto, on asia erikseen. Niissäkin homma hoidetaan kuitenkin tyylillä. Ei amismeiningillä.

Mikäli Saab ei minua joltain osin miellytä, vaihdan sen toiseen. Tuunatkoon vain kukin autoansa minun puolesta miten huvittaa ja minua se lähinnä tosiaankin huvittaa. Kutakuinkin normiputki haaroitetaan kahteen haaraan ja päihin laitetaan sinkkiämpärit, niin johan on möreät äänet. On valtavat röörit, mutta mitä on takana? Pelkää tuhnua!
Katu-uskottavuus kasvaa ja varmaan tehotkin, niin ainakin luullaan.
Nyt minusta tuntuu että tämä keskustelu on ajautunut täysin väärille raiteille. Nämä kommentit eivät edesauta keskusteluun osallistuvia millään tavalla.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jatkakaa vaan rauhassa keskustelua ja putkistojen asentamisia. Kumpahan vain kommentoin. Kukinhan saa "komistella" autoansa miten haluaa, lain sallimissa rajoissa tietenkin. Kerroin vain tässsä asiassa oman mielipiteeni, että lähinnä huvittaa tuo tuohu. Enkä usko olevani ainut.
Ehkäpä olen jo liian vanha.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja SS »

Kutakuinkin normiputki haaroitetaan kahteen haaraan
Juuri näinhän tuo tuplaputkisto on tehtaallakin tehty. Miten ratkaisu muuttuu yhtäkkiä huonommaksi jos askartelee tuon itse? Jos tuo alkuperäinen "viritys" joskus hajoaa ja väsään Motonetin osista uuden, muuttuuko se yhtäkkiä "amisviritykseksi"? Tai vaihtaa alkuperäisen tuplaputkiston malliin jossa sitä ei ole ollut?

En laske itseäni enää kovin nuoreksi, mutta kyllä auton ulkoasua ja äänimaailmaa saa kukin kohentaa ihan vapaasti. On tässä maailmassa paljon honompiakin harrastuksia. Tämän foorumin hyvällä maulla tehdyt parannukset on kyllä kovin kaukana amismeiningistä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mikäli autossa on alunperin tuplaputkisto olkoon se siellä. Nämä nykyiset putket eivät vaan tahdo millään enää ruostua :D , niin harvoin niitä tarvitsee korjailla. Ihan hyvä juttu niin. Jos niin ikävästi käy, että vaurio tulee, kai siihen osiakin saa. Tarvittaessa tietenkin voi korjata TI-malliin, kunhan se putkisto "istuu" siellä kuten ennenkin. Kovin usein vaan ne itse väsätyt putkistot tai ne korjatut ovat tosiaankin sitten sen näköisiä. Poikkeuksiakin löytynee ja hyvä niin.

Minun kommenttini koski näitä jälkikäteen tehtäviä tuplaputkisto asennuksia, joissa normiputki muutetaan tuplaksi, mitä se ei ole ennen ollut. Nykyään vaan tuntuun olevan ihan "muotia", että autossa kuin autossa pitää olla mahtavat röörit ja myös näkyä se ulos takaapäin. Tämä koskee ihan uusiakin autoja. Huvittavintahan tässä on se, että suurin osa näistä autoista ei oikeasti tarvitse mitään tuplaputkia. Pitää vain näillä putkilla antaa se kuva kuin autossa olisi kovakin "mylly". Naurettavin viritys on se missä takahelmassa on mahtavat ja suuret kromikehyksiset aukot molemmin puolin. Tarkemmin sinne sisään katsoessa huomaa kuinka onneton "mehupilli" sieltä näkyy. Joissain autoissa toisella puolella ei ole putkea oikeasti ollenkaan, säälittävää.

Sillä minä tätä kommenttiani olen tänne "paiskonut", että onko joillakin saabisteilla tullut alemmuuskompleksi, kun omassa autossa ei ole noita tuplaputkia. Pitääkö niillä näyttää, että kyllä sitä Saabissakin "löylyä" koneesta löytyy, jollei joku sitä jo entuudestaan tiedä.

Viritelkää vaan putkia, ei se minulta ole pois ja tiedän kyllä Saabin olevan riittävän tehokas peli, vaikkei niitä putkia sieltä takaa kunnolla näykkään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8694
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja aero »

petrisa kirjoitti:Tämä koskee ihan uusiakin autoja. Huvittavintahan tässä on se, että suurin osa näistä autoista ei oikeasti tarvitse mitään tuplaputkia.
Ei kai mikään auto tarvitse tuplaputkia. Päinvastoin, äkkiseltään voisi kuvitella, että pulssitettu pakosarja ja järkevästi mitoitettu yksinäinen putki virtaisi tasaisemmin ja paremmin.
petrisa kirjoitti:Sillä minä tätä kommenttiani olen tänne "paiskonut", että onko joillakin saabisteilla tullut alemmuuskompleksi, kun omassa autossa ei ole noita tuplaputkia. Pitääkö niillä näyttää, että kyllä sitä Saabissakin "löylyä" koneesta löytyy, jollei joku sitä jo entuudestaan tiedä.
Ei. Ne vaan näyttää (hyvin toteutettuna, esmes orggiksen kaltaisina) nätiltä ja symmetriseltä. Samasta syystä, eli ulkonäön takia, autoihin tehdään paljon muitakin osia ja muutoksia, joita se ei varsinaisesti tarvisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: tuplaputkiston asennus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tarkoitus olisi turata perheen molempiin kolkkeihin tuplaputket lähiaikoina.
Putkea, mutkia ja äänenvaimentimia osaan ostaa mutta oikean tyyppiset putkenpäät on haussa, eikä tahdo löytyä sopivia.

Olisiko vinkkejä?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin