Kampiakselin stefan vaihto?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
hannuhoo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 17:59

Kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja hannuhoo »

Huomasin että autostani 2.0t vuotaa koneen etupäästä öljyä,onko tietoa millanen homma sen stefan vaihto on ja mitä kustantaa?
hannuhoo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 17:59

Re: Kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja hannuhoo »

Jäi tosta äskeisestä puuttumaan että saapukka on 93/04
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kampiakselin etustefan(siis, apulaitehihnan pääty) vaihto ei ole isokaan operaatio. Auto ylös, repsikan puoleinen pyörä pois, suojamuovia sivuun hieman, apulaitehihna löysälle/pois paikaltaan, kampuran hihnapyörä pois paikaltaan ja vaihda stefa. Ehkä n.30min homma.

Kampuran takastefa sitten vaatii vaihdelaatikon, ja vauhtipyörän irroituksen ja on todella isotöinen. Kannattaa kytkinremontin yhteydessä vaihtaa tuo stefa tai vastaavasti tehdä kytkinremppa jos takastefa vaatii välitöntä vaihtoa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Perttib
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Syys 01, 2013 08:32

Re: Kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja Perttib »

Helppo ja helppo. Lähdin tuossa tuota katselemaan niin on niin ahdas tuo kiristimen seutu, ettei sinne saanut mitään työkalua väliin. Eli hihnan löysäämiseen pitäisi olla joku erikoistyökalu tms. värkki... Itse työ varmasti hoituu nopeasti, mutta tuo soveltaminen vie useamman päivän jos ei satu heti oikea väline kohdalle. Vissiin joutuu kaupoille etsimään jotaki lattarautaa missä on kiinni semmonen neliskantti pää kuten räikkävääntimessä (joka ei mahdu väliin).

Muokkausta:

löytyi tuohon selvennystä työkaluun kun etsi moniurahihnalla..

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... na&start=0

Muokkausta 2:

Ei mahtunut mikään työkalu rakoon niin lyhyellä sorkkaraudallahan kiristintä sai pukattua alhaaltapäin ylöspäin ja löysää tuli. Hihna on kädessä. Seuraavaksi onkin tuo hihnapyörän irroitus. Kone vain pyörii mukana, niin nyt pitää etsiä tieto että mistä välistä tuon uskaltaa lukita ja miten? Hylsän sai paikoilleen kun taivutti edessä olevaa peltiä vähän edestä. Se on kaiketi pulttipysyyhommia tuo irroitus.

http://aijaa.com/tId8Um

Muokkausta 3:

Bilteman halvalla mutterivääntimellä pärähti auki kun ilman jatkoa täryytti. Baareja piti laitella yli 7.

Sieltähän se syyllinen löytyi:
http://aijaa.com/Dq9Yxw

Tuo vissiin pitää repiä mustia myöten ulos. Uutta vielä ei ole kädessä, mutta kyllä tämä näytti onnistuvan tämä remontti :) Kiitoksia vain ohjeista mitä täältä taas löytyi. Aivan kovettunut tuo tiiviste. Punainen tiivisteosa repeilee kun koittaa ulos repiä. Kai sitä uskaltaa kunnolla vetää...
edittiä: metallikoukulla vejin ja pois lähti. Seuraavaksi kiristin käteen...
9-3 SS 2005 USA tuonti 2.0t automatikki stage 1 bensa
Ex 9-3 SC 2007 Vector Carlsson etanoli automatikki
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Ei nyt äkkiä Googlettamallakaan löytynyt, mutta paljonko tuon hihnapyörän pultin momentti on?

Ja onko jotain fiksua konstia(muuta kuin kaveri jarrupolkimelle) lukita hihnapyörä kiristyksen ajaksi, vai ajelenko pulttimopolla vaan vähän sinne päin momenttiin?
1.8t 2005
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Voisiko joku kertoa oikean momentin vauhtipyörän pulteille, MY03 ja kaksoimassapyörä.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja hasha »

Wisin mukaan B207:

Vauhtipyörä 65Nm + 40 astetta, kierrelukitteella esim. Loctite 270

Hihnapyörä 100Nm + 75 astetta
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Vastaa Viestiin