Polttoainemittari sekoilee
Polttoainemittari sekoilee
Viisari tipahtaa alas ja valo syttyy vaikka tankki on täynnä. Tehnyt tätä muutaman kerran, uudelleen käynnistyksen jälkeen toimii normaalisti, mutta saattaa taas mennä hetken päästä "nollille". Ajotietokoneen mukaan autolla voi kuitenkin ajaa vielä xxx km eikä 0 km.
Mistä päästä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
Mittaristo - tankin anturi vai siltä väliltä?
Auto on 9-3 SS 2.0T Aero 2004.
Edit: DTE lukema alkaa näyttämään hetken kuluttua viisarin nollille menon jälkeen --- km. Ei varmaan Eberikään käynnisty aamulla jos on sammutettaessa DTE lukema --- km.
Mistä päästä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
Mittaristo - tankin anturi vai siltä väliltä?
Auto on 9-3 SS 2.0T Aero 2004.
Edit: DTE lukema alkaa näyttämään hetken kuluttua viisarin nollille menon jälkeen --- km. Ei varmaan Eberikään käynnisty aamulla jos on sammutettaessa DTE lukema --- km.
Viimeksi muokannut j-ph, Su Maalis 23, 2014 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Polttoainemittari sekoilee
Terve, onko RE85 käytössä? Joissain MY03-06 on ollut tota vikaa jos tankkaa viinalla täyteen, itsellä välillä sama.
EX: 9³SS BioPower
Re: Polttoainemittari sekoilee
98 käytetty aina ja kaikki on muutenkin alkuperäistä tekniikkaa/ohjelmaa
Re: Polttoainemittari sekoilee
Sama homma täällä toisinaan, kun tankki täyteen etanolia.
Olen kerran lukenut vikakoodinkin "tilanteen ollessa päällä". Se oli jotakuinkin niin, että tankin anturin antama arvo ei muutu, vaikka polttoainetta kuluu.
Tankin anturi on liitetty moottorin ecuun ja se lähettää edelleen väylää pitkin tiedon mittaristolle. Ecu myös lähettää sidille saman tiedon sekä lisäksi polttoaineen ruiskutusmäärätiedon.
Kun syntyy tilanne, jossa oletetaan anturin jääneen jumiin, tiputetaan polttoainemittari nollille ja samoin sytytetään polttoainemäärän varoitusvalo. Samalla myös ajotietokoneen kaikki toiminnot eivät toimi samaisesta syystä.
Luultavasti etanolia tankatessa tankki täyttyy herkästi aavistuksen ylitäytölle, kun tankkauspistooli laukeaa myöhemmin. Tästä johtuen tankin anturin koho on tapissa jonkun aikaa. Voi olla samaa ilmiötä myös bensalla mikäli koho alkaa takerrella jossain kohtaa.
Olen kerran lukenut vikakoodinkin "tilanteen ollessa päällä". Se oli jotakuinkin niin, että tankin anturin antama arvo ei muutu, vaikka polttoainetta kuluu.
Tankin anturi on liitetty moottorin ecuun ja se lähettää edelleen väylää pitkin tiedon mittaristolle. Ecu myös lähettää sidille saman tiedon sekä lisäksi polttoaineen ruiskutusmäärätiedon.
Kun syntyy tilanne, jossa oletetaan anturin jääneen jumiin, tiputetaan polttoainemittari nollille ja samoin sytytetään polttoainemäärän varoitusvalo. Samalla myös ajotietokoneen kaikki toiminnot eivät toimi samaisesta syystä.
Luultavasti etanolia tankatessa tankki täyttyy herkästi aavistuksen ylitäytölle, kun tankkauspistooli laukeaa myöhemmin. Tästä johtuen tankin anturin koho on tapissa jonkun aikaa. Voi olla samaa ilmiötä myös bensalla mikäli koho alkaa takerrella jossain kohtaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Polttoainemittari sekoilee
Sama ongelma saattaa tulla ihan bensallakin. Keskustelua aiheesta on käyty ennenkin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... polttoaine
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... polttoaine
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Polttoainemittari sekoilee
Onko kukaan tätä oikeasti korjannut?
Luukkua ei penkin alla tankille luultavasti ole? Potilas ei ole pihassa, joten hankala katsoa.
Vaatiiko tankin irroituksen?
Aika hyvin päti tuo 25 km muutos, tripissä napsun yli 25 tankkauksen jälkeen kun oli tärähtänyt mittari nollille.
Potilas 2003 1.8t.
Luukkua ei penkin alla tankille luultavasti ole? Potilas ei ole pihassa, joten hankala katsoa.
Vaatiiko tankin irroituksen?
Aika hyvin päti tuo 25 km muutos, tripissä napsun yli 25 tankkauksen jälkeen kun oli tärähtänyt mittari nollille.
Potilas 2003 1.8t.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Polttoainemittari sekoilee
Ainakin, jos on tehty jälkikäteen moottorin ECU:uun softamuutos, niin ei sitä voi mekaanisesti korjata, kun vikaa ei oikeasti ole. Ainoa tapa on tehdä muutos softaan
Tätä saattaa kai ilmetä alkuperäisellä softallakin.
Syy on nimenomaan se, että polttoainetaso anturi ei aivan heti reagoi täyden tankin polttoaineen määrän laskuun. Moottorin ECU kuitenkin koko ajan laskee kulutusta, mutta tasoanturissa ei tapahdu vastaavuutta, niin tällöin "varmuuden vuoksi" mittari tiputetaan pois pelistä. Mittari ei ala toimia, kuin vasta uudelleen käynnistyksen jälkeen.
Itse kärsin tuosta vaivasta käytännössä jatkuvasti täyden tankkauksen ja sen jälkeisen pitemmän maantieajon aikana, kun autoon oli tehty uudelleen softaus (RE85). Alkuperäisellä (vm -03) softalla tätä vikaa ei ollut koskaan. Maantieajossa mittarin tiputtua pois pelistä pistin vapaalle, annoin auton rullata ja käytin äkkiä virtoja pois. Näin sain taas homman toimimaan "lennosta".
ps. Saa sitä toki yrittää korjata perinteisesti, mutta sanoisinpa työn olevan turhaa.

Tätä saattaa kai ilmetä alkuperäisellä softallakin.
Syy on nimenomaan se, että polttoainetaso anturi ei aivan heti reagoi täyden tankin polttoaineen määrän laskuun. Moottorin ECU kuitenkin koko ajan laskee kulutusta, mutta tasoanturissa ei tapahdu vastaavuutta, niin tällöin "varmuuden vuoksi" mittari tiputetaan pois pelistä. Mittari ei ala toimia, kuin vasta uudelleen käynnistyksen jälkeen.
Itse kärsin tuosta vaivasta käytännössä jatkuvasti täyden tankkauksen ja sen jälkeisen pitemmän maantieajon aikana, kun autoon oli tehty uudelleen softaus (RE85). Alkuperäisellä (vm -03) softalla tätä vikaa ei ollut koskaan. Maantieajossa mittarin tiputtua pois pelistä pistin vapaalle, annoin auton rullata ja käytin äkkiä virtoja pois. Näin sain taas homman toimimaan "lennosta".
ps. Saa sitä toki yrittää korjata perinteisesti, mutta sanoisinpa työn olevan turhaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Polttoainemittari sekoilee
^Tämä oli hyvää tietoa, autoahan käytettiin vasta kesällä kuopiossa softauksessa, toki laitettiin ihan normi bensasofta, ei biopoweria.
Eli ilmeisesti vaatii uuden softauksen jossa asia otettu huomioon.
Pitänee olla yhteydessä ohjelmiston toimittajaan
Eli ilmeisesti vaatii uuden softauksen jossa asia otettu huomioon.
Pitänee olla yhteydessä ohjelmiston toimittajaan

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Polttoainemittari sekoilee
Eikö tuon virhenäyttämän voi korjata tekillä antamalla oikean tankin koon jos pohjasofta on pienempi/isompi tankkisen biopowerin.
Eikö myös taso-anturi ole eri ainakin 3 eri tankkikoossa joka antaa "virhetiedon" eli väärän koon tankin pohjasofta+väärän koon taso-anturi.
Eikö myös taso-anturi ole eri ainakin 3 eri tankkikoossa joka antaa "virhetiedon" eli väärän koon tankin pohjasofta+väärän koon taso-anturi.
Re: Polttoainemittari sekoilee
Minun mielestäni kyse ei ole tuosta.Monikossa kirjoitti: ↑To Loka 24, 2024 09:41Eikö tuon virhenäyttämän voi korjata tekillä antamalla oikean tankin koon jos pohjasofta on pienempi/isompi tankkisen biopowerin.
Eikö myös taso-anturi ole eri ainakin 3 eri tankkikoossa joka antaa "virhetiedon" eli väärän koon tankin pohjasofta+väärän koon taso-anturi.
Jos tankin koko on väärin, niin silloinhan vika esiintyisi koko tankin täyttöasteella siten, että joko polttoainemittari laskee liian hitaasti tai liian nopeasti suhteessa laskettuun polttoainekulutukseen.
Nyt ongelma esiintyy vain täyteen tankkauksen jälkeen muutaman kymmenen kilometrin yhtäjaksoisen ajon aikana. Oman kokemukseni mukaan se oli n. 20...25. Kun samantien "nollasi" auton käyttämällä virtoja pois, ei vikaa enää esiintynyt.
Joku vika siinä softassa on, koska mitä ilmeisemmin tankin anturi pysyy täyden tankkauksen jälkeen tämän tietyn kilometrimäärän liikkumatta tapissa. Kyse ei sinällään ole ylitäytöstä, vaan lienee aivan normaalia. Oletettavasti oikein säädetty softa sallii aluksi täydellä tankilla jonkin verran alkuunsa anturin pysyvän paikallaan täyden tankin asennossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Polttoainemittari sekoilee
Eikö anturin mittaava koho mene softassa olevan raja-arvon yli mistä virhe näyttämä johtuu.petrisa kirjoitti: ↑To Loka 24, 2024 16:25Minun mielestäni kyse ei ole tuosta.Monikossa kirjoitti: ↑To Loka 24, 2024 09:41Eikö tuon virhenäyttämän voi korjata tekillä antamalla oikean tankin koon jos pohjasofta on pienempi/isompi tankkisen biopowerin.
Eikö myös taso-anturi ole eri ainakin 3 eri tankkikoossa joka antaa "virhetiedon" eli väärän koon tankin pohjasofta+väärän koon taso-anturi.
Jos tankin koko on väärin, niin silloinhan vika esiintyisi koko tankin täyttöasteella siten, että joko polttoainemittari laskee liian hitaasti tai liian nopeasti suhteessa laskettuun polttoainekulutukseen.
Nyt ongelma esiintyy vain täyteen tankkauksen jälkeen muutaman kymmenen kilometrin yhtäjaksoisen ajon aikana. Oman kokemukseni mukaan se oli n. 20...25. Kun samantien "nollasi" auton käyttämällä virtoja pois, ei vikaa enää esiintynyt.
Joku vika siinä softassa on, koska mitä ilmeisemmin tankin anturi pysyy täyden tankkauksen jälkeen tämän tietyn kilometrimäärän liikkumatta tapissa. Kyse ei sinällään ole ylitäytöstä, vaan lienee aivan normaalia. Oletettavasti oikein säädetty softa sallii aluksi täydellä tankilla jonkin verran alkuunsa anturin pysyvän paikallaan täyden tankin asennossa.
Palautuu normaaliksi oikean vastus-arvon saavutettua, tankin vajuessa.
Anturihan menee muutenkin sekaisin kun vastusta mittaavat laahaimet kuluvat jostain kohti mitattavaa aluetta näyttäen väärin, kuluvasta kohdasta vastus olematon/liian suuri ja siksi mittari painuu nollaan.
Tämänhän voi testata mittaamalla vastusarvon tankki täynnä kun mittari putoaa pois pelistä ja vertaa sitä kyseisen automalliin mistä pohjasofta on otettu.
Jos tankki täynnä vastus arvo st1 esim.100 ja alkuperäisessä softassa se on 80 niin softa ei ymmärrä miksi ero 20 jonka seurauksena painuu nollaan ja palautuu taas kun saavutetaan max.80.
Meinaan vaan sitä ettei tarvitseisi ajaa softaajan luo puukottamaan softaa kun lähempänä olisi tekkejä.
Itse olen ohjelmoinut väärin joskus omasta kulkineesta tankin koon jolloin mittari menee sekaisin, voisiko pelkkä tekitys poistaa ongelman kysyjältä ei tietoa kunhan ihmettelen.
Yhteen kolkkiin oli vaihdettu määräanturi eri kokoisen tankkimallin anturi joka näytti n.20l ainetta kun tankki oli tyhjä.
Re: Polttoainemittari sekoilee
Omassa autossani ei bensa softilla ollut tätä ilmiötä. Se tuli vasta heti RE85 softan mukana.
Miten tämä edellisen viestin ajatus syystä selitetään, kun ongelmaa ei tule mikäli täyteen tankkauksen jälkeen ajetaan lyhyt matka vaikka kotiin. Sitten siitä eteenpäin ei tule koskaan. Aina piti ajaa tankkauksen jälkeen pysähtymättä tuo tietty km määrä
Miten tämä edellisen viestin ajatus syystä selitetään, kun ongelmaa ei tule mikäli täyteen tankkauksen jälkeen ajetaan lyhyt matka vaikka kotiin. Sitten siitä eteenpäin ei tule koskaan. Aina piti ajaa tankkauksen jälkeen pysähtymättä tuo tietty km määrä
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Polttoainemittari sekoilee
Lisätään vielä sen verran, että sekä bensa että biopower ohjelmilla polttoainemittari ja varoitusvalo toimivat täysin identtisesti. Samoin molemmissa tapauksissa mittarin näyttämä ja ajotietokoneen kulutustietojen mukaan laskettu kulutus täydestä tankkauksesta olivat linjassa. Tarkistin vielä lisäksi testerillä biopower softauksen jälkeen tankin polttoainemäärän litroina eri täyttöasteilla ja se näytti täsmäävän hyvin mittarin näyttämään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)