Rattinappien vaihto - airbag malfunction
Rattinappien vaihto - airbag malfunction
Tuli tuossa vaihdettua alkuperäiset mustalla pohjalla olevat rattinapit hopeapohjaisiin kun löytyi halpa purkuosa. Asennus meni hyvin mutta asennuksen jälkeen pamahti ruutuun airbag malfunction. Rattinapit kuitenkin toimii ja samaa piuhaa pitkihän me menee cimmiin. Purin kuitenkin koko setin ja kasasin uudelleen mutta sekään ei auttanut.
Vaihdon ajan akku oli kiinni mutta avaimet kaukana virtalukosta, kun netti kertoi että airbag-järjestelmä ei ole aktiivinen avaimet irroitettuna.
Oliko netti väärässä ja johtuuko vika tuosta akun kinnijättämisestä?
En vielä ole päässyt nollaamaan vikakoodeja missään, mutta akkua pidin irti eikä Se auttanut.
Vaihdon ajan akku oli kiinni mutta avaimet kaukana virtalukosta, kun netti kertoi että airbag-järjestelmä ei ole aktiivinen avaimet irroitettuna.
Oliko netti väärässä ja johtuuko vika tuosta akun kinnijättämisestä?
En vielä ole päässyt nollaamaan vikakoodeja missään, mutta akkua pidin irti eikä Se auttanut.
Re: Rattinappien vaihto - airbag malfunction
Mårå
WIS sanoo: Kierrä virtalukko Lock asentoon ja jätä virta-avain paikalleen.....tämä oli ennen bagin irroittamista
Kasaamisohjeessa puhutaan akun kiinnittämisestä, eli voisi kuvitella että akku irroitetaan.
Wis opastaa nollaamaan vikakoodit ja sitten laittamaan virrat päälle ja odottaa 10 sek.
Jos ei vikakoodit häviä niin sitten normaali vikadiagnoosi Tech2 laitteella.
WIS sanoo: Kierrä virtalukko Lock asentoon ja jätä virta-avain paikalleen.....tämä oli ennen bagin irroittamista
Kasaamisohjeessa puhutaan akun kiinnittämisestä, eli voisi kuvitella että akku irroitetaan.
Wis opastaa nollaamaan vikakoodit ja sitten laittamaan virrat päälle ja odottaa 10 sek.
Jos ei vikakoodit häviä niin sitten normaali vikadiagnoosi Tech2 laitteella.
Re: Rattinappien vaihto - airbag malfunction
Vaikka akku olisi kiinni, ei tule airbagista vikakoodia tossa hommassa, jos avain on LOCK-asennossa. Kannattaa selvittää sen vikakoodin syy esim. Tech2:lla.
Re: Rattinappien vaihto - airbag malfunction
Ok. Vaatiiko tuo airbag-valo joka tapauksessa vikakoodien nollauksen, vai pitäisikö sen hävitä itsestään jos vika on korjautunut?
En ole vielä päässyt nollaamaan vikakoodeja, mutta akkua pidin yön yli irti.
En ole vielä päässyt nollaamaan vikakoodeja, mutta akkua pidin yön yli irti.
Re: Rattinappien vaihto - airbag malfunction
Mitä ilmeisemmin airbagin liitin on ensialkuun ollut huonossa kosketuksessa ja siitä ongelma on saanut alkunsa. Tai sitten pahimmassa tapauksessa koko liitin on murjottu rikki.
Näissä räjähdyspanosten liitoksissa ei kärsi olla yhtään epätäydellistä kontaktia, koska panoksen resistanssi on todella alhainen (parin ohmin luokkaa). Vähäinenkin resistanssin kasvu johtosarjassa saa airbagin keskusyksikön herjaamaan vikaa piirissä.
Nyt vain täytyy toivoa, että ongelma oli tilapäinen ja vikakoodin poistolla selviää eikä ole jäänyt pysyvää vikaa.
Näissä räjähdyspanosten liitoksissa ei kärsi olla yhtään epätäydellistä kontaktia, koska panoksen resistanssi on todella alhainen (parin ohmin luokkaa). Vähäinenkin resistanssin kasvu johtosarjassa saa airbagin keskusyksikön herjaamaan vikaa piirissä.
Nyt vain täytyy toivoa, että ongelma oli tilapäinen ja vikakoodin poistolla selviää eikä ole jäänyt pysyvää vikaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Rattinappien vaihto - airbag malfunction
Noniin, vihdoin vikakoodit nollattu op-comilla:
B0022 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage1) Low Resistance
(0E) - Present
B0026 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage1) High Resistance
(04) - Not present
B0042 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage 2) Low Resistance
(0E) - Present
B0044 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage 2) High Resistance
(04) - Not present
B1019 - <Unknown DTC>
(00) - Present
Nollauksen jälkeen tulee heti takaisin nämä kaksi:
B0022 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage1) Low Resistance
(0E) - Present
B0042 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage 2) Low Resistance
(0E) - Present
Ja hetken päästä loputkin.
Myös cimmistä löytyi yksi vikakoodi:
U2100 - <Unknown DTC>
(00) - Not present
Asennus meni tosiaan ongelmitta ja mielestäni en murjonut airbagin liitintä, mutta jokuhan nyt on mennyt pieleen :/
Näki kyllä että ei ollut ensimmäistä kertaa purettu, kun ratin torxi oli vähän pyöristynyt.
B0022 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage1) Low Resistance
(0E) - Present
B0026 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage1) High Resistance
(04) - Not present
B0042 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage 2) Low Resistance
(0E) - Present
B0044 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage 2) High Resistance
(04) - Not present
B1019 - <Unknown DTC>
(00) - Present
Nollauksen jälkeen tulee heti takaisin nämä kaksi:
B0022 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage1) Low Resistance
(0E) - Present
B0042 - Driver Airbag Squib Circuit (Stage 2) Low Resistance
(0E) - Present
Ja hetken päästä loputkin.
Myös cimmistä löytyi yksi vikakoodi:
U2100 - <Unknown DTC>
(00) - Not present
Asennus meni tosiaan ongelmitta ja mielestäni en murjonut airbagin liitintä, mutta jokuhan nyt on mennyt pieleen :/
Näki kyllä että ei ollut ensimmäistä kertaa purettu, kun ratin torxi oli vähän pyöristynyt.
Re: Rattinappien vaihto - airbag malfunction
Vika korjattu: liittimen vastakappaleen sisään oli jotenkin päässyt pieni 1mm x 1mm kokoinen muovi tms. pala, joka esti liittimen täydellisen kontaktin. Sen kun sai sieltä ongittua pois niin vika hävisi.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: Rattinappien vaihto - airbag malfunction
Morienttes!Nuts kirjoitti: ↑Ti Huhti 08, 2014 19:52Mårå
WIS sanoo: Kierrä virtalukko Lock asentoon ja jätä virta-avain paikalleen.....tämä oli ennen bagin irroittamista
Kasaamisohjeessa puhutaan akun kiinnittämisestä, eli voisi kuvitella että akku irroitetaan.
Wis opastaa nollaamaan vikakoodit ja sitten laittamaan virrat päälle ja odottaa 10 sek.
Jos ei vikakoodit häviä niin sitten normaali vikadiagnoosi Tech2 laitteella.
WIS ohjeistaa kylläkin asennuksen jälkeen pitämään autoa virrat päällä 10 minuutin ajan ja lukemaan sen jälkeen mahdolliset vikakoodit.
Eikä siis 10 sekunttia kuten kirjoitit

SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: Rattinappien vaihto - airbag malfunction
Heikun keikun.
Minkähän liittimen vastakappaletta mahdoit tarkoittaa?
Oliko mahdollisesti kyseessä se kellojousen (ratti spiraalin) isohko naarasliitin?
Vai joku muu liitin?
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Re: Rattinappien vaihto - airbag malfunction
Vähän hatarat muistikuvat näin kymmenen vuotta myöhemmin, mutta jos oikein muistan, niin juuri tuon rattispiraalin liittimen pohjalla oli tosiaan joku pieni roska. (Sama auto on muuten mulla edelleen käyttöautona vuosien jälkeenkin, eikä tuo airbag-vika koskaan ole tuon jälkeen uusiutunut.)TiskiJukka kirjoitti: ↑Ti Joulu 17, 2024 12:50Heikun keikun.
Minkähän liittimen vastakappaletta mahdoit tarkoittaa?
Oliko mahdollisesti kyseessä se kellojousen (ratti spiraalin) isohko naarasliitin?
Vai joku muu liitin?