E95 käyttö.
E95 käyttö.
Eli onko kokemuksia E95 käytöstä näissä sabeissa? Onko kukaan kohdannut ongelmia tämän kanssa? Mikäli käyttää E95, niin vaikuttaako jos autosaa on perus stage 1 softa, niin ottaako auto itteensä? Paikallisella huoltoasemalla on niin usein E98 loppu, niin mielessä on että viittiikö totä 95 käyttää näissä vehkeissä?
9-3SS 1.8t Linear -03 Stage 1
Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
Re: E95 käyttö.
Mahdatkohan tarkoittaa E95-polttoainetta, mikä on ~95 prosenttisesti etanolia ja 5 %:a bensaa? (Tuskin kyllä kun tuo jälkimmäinenkin E98 on noin kirjoitettu.) Jos softa ei ole etanolille, niin älä käytä tätä.turbobaas kirjoitti:Eli onko kokemuksia E95 käytöstä näissä sabeissa? Onko kukaan kohdannut ongelmia tämän kanssa? Mikäli käyttää E95, niin vaikuttaako jos autosaa on perus stage 1 softa, niin ottaako auto itteensä? Paikallisella huoltoasemalla on niin usein E98 loppu, niin mielessä on että viittiikö totä 95 käyttää näissä vehkeissä?
Sitä käytännössä jokaisesta mittarista löytyvää normaalia 95 E10-bensaa voi huoletta tankata. Auto tuskin tuosta etanolin määrästä ainakaan ottaa itseensä .
Audi A5 3.0 S-line. Ex: Saab 9-3 SS -05 BioPower
Re: E95 käyttö.
95e10 bensa voipi ruveta nakuttelemaan. En suosittele muihin kuin vakio 1,8t/2,0t ng9-3:siin tätä.
Aeroihin ja/tai Viritettyihin, softattuihin bensiinipuolella vähintään 98oktaanista.
Aeroihin ja/tai Viritettyihin, softattuihin bensiinipuolella vähintään 98oktaanista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E95 käyttö.
Hmm..tästä ollut keskustelua aikaisemmin, 95 käy aeroon (v6) ainakin käyttöohjeiden mukaan. Itse en ole huomannut haittaa siitä.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Re: E95 käyttö.
2009 manuaalissa lukee:
2.8 V6 _ Lyijytön RON 98
Muut _ Lyijytön RON 95
Softamuutosten jälkeen kuitenkin kesäaikaan hyvä käyttää 98E aina, 95E:llä ei saa kaikkea irti.
-Sami
2.8 V6 _ Lyijytön RON 98
Muut _ Lyijytön RON 95
Softamuutosten jälkeen kuitenkin kesäaikaan hyvä käyttää 98E aina, 95E:llä ei saa kaikkea irti.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: E95 käyttö.
Ei pitäisi nakuttaa, koneessa on mielestäni nakutuksen seuranta ja se muuttaa ahtopainetta. Jos on ahtomittari, näkee kun neula hyppii laidasta laitaan.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: E95 käyttö.
Mistäs se nakutuksen tunnistaa jos ei nakutuksesta? :D
Siinähän se idea juuri on, että nakutus tunnistetaan ja siksi pudotetaaan ahtoja, jolloin ei saa enää kaikkea irti. Joten jos vedot alkaa hiipumaan, niin 98E tankkiin. 95E talvella ok, koska kylmällä ilmalla ei nakuttele.
-Sami
Siinähän se idea juuri on, että nakutus tunnistetaan ja siksi pudotetaaan ahtoja, jolloin ei saa enää kaikkea irti. Joten jos vedot alkaa hiipumaan, niin 98E tankkiin. 95E talvella ok, koska kylmällä ilmalla ei nakuttele.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: E95 käyttö.
Eikös se 95E:n ongelma tahdo tulla esille kesä helteillä vasta pitkillä ja jatkuvilla kaasu pohjassa ajamisilla. 98E:tä suositellaan käytettäväksi viriohjelmien kanssa, luvatut tehot tulee sillä. Kyllä sen eron huomaa 95E ja 98E välillä tai ainakin luulen niin, että huomas
Nyt E85:n ja 98E:n käytössä on selvä ero auton käyttäytymisessä.
Eli ei se auto mielestäni "normaali" käytössä hajoa 95E:tä käytettäessä. Kaikilla on kullä oma normaali käyttötapansa
Nyt E85:n ja 98E:n käytössä on selvä ero auton käyttäytymisessä.
Eli ei se auto mielestäni "normaali" käytössä hajoa 95E:tä käytettäessä. Kaikilla on kullä oma normaali käyttötapansa
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: E95 käyttö.
MY2003 ohjekirja suosittelee:
Aero: lyijytön RON 98
2.0t/1.8t: lyijytön RON 95
Aero: lyijytön RON 98
2.0t/1.8t: lyijytön RON 95
Re: E95 käyttö.
olen vuoden ajanut 95:lla, ei ongelmia... ja vapaavirtaus suodatin kiinniSA9000AB kirjoitti: Eli ei se auto mielestäni "normaali" käytössä hajoa 95E:tä käytettäessä. Kaikilla on kullä oma normaali käyttötapansa
autossa on softa...
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
-
- "Viggen"
- Viestit: 516
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: E95 käyttö.
Miksi ihmeessä softata auto ja sitten käyttää "huonompaa" bensaa = vähemmän tehoja? Hinnasta se nyt tuskin on kiinni?PA3 kirjoitti:olen vuoden ajanut 95:lla, ei ongelmia... ja vapaavirtaus suodatin kiinniSA9000AB kirjoitti: Eli ei se auto mielestäni "normaali" käytössä hajoa 95E:tä käytettäessä. Kaikilla on kullä oma normaali käyttötapansa
autossa on softa...
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: E95 käyttö.
Kyllä täällä ainakin oli 9-3:ssa ja sitten vastaavasti 9-5:ssa huomattavissa se, että jos on 95 bensaa tankissa niin nakuvaro on päällä kun kiihdyttelee. Molemmissa oli softauksen jälkeen tankissa 95bensaa ja kun tämän ilmiön huomasin, en sen jälkeen 95bensan letkuun ole koskenut.
Vaikka siellä järkevissä ja hyvissä softissa se varo onkin, niin miksi ihmeessä sitä "varoa vasten" täytyy ajaa kun sen voi välttää tankkaamalla parempaa bensaa?
Vaikka siellä järkevissä ja hyvissä softissa se varo onkin, niin miksi ihmeessä sitä "varoa vasten" täytyy ajaa kun sen voi välttää tankkaamalla parempaa bensaa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E95 käyttö.
Se on siitä kiinni kun tuon kytkin ei kestä yhtään enempää tehoja...lentäväsaabisti kirjoitti:Miksi ihmeessä softata auto ja sitten käyttää "huonompaa" bensaa = vähemmän tehoja? Hinnasta se nyt tuskin on kiinni?PA3 kirjoitti:olen vuoden ajanut 95:lla, ei ongelmia... ja vapaavirtaus suodatin kiinniSA9000AB kirjoitti: Eli ei se auto mielestäni "normaali" käytössä hajoa 95E:tä käytettäessä. Kaikilla on kullä oma normaali käyttötapansa
autossa on softa...
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: E95 käyttö.
Lähes tulkoon täyttä p**kaa täällä kirjoitetaan.
Ei tietenkään auto mihinkään bensaan hajoa oli se sitten softattu tai ei. Sitä vartenhan moottorinohjausjärjestelmässä on nakutuksen tunnistus. Tuo 95E10 on alhaisemman oktaaniluvun vuoksi herkemmin nakuttavaa kuin 98E5, joten sitä kautta tehot ja väännöt on jälkimmäistä käyttämällä suuremmat. Kuinka paljon sitten todellisuudessa eroa on, niin kokeilkoon kukin itse ja tehköön valintansa. Itse väittäisin, että ero on pieni, jos sitä ihan "kellolla" mitataan. Perstuntumalla voi tuntua suuremmalta kuin se onkaan todellisuudessa. Etenkin, kun tietää mitä ainetta tankissa on.
Ja se väite, että softattuun autoon ei kannata tankata 95:ttä hyödyn menettämisen myötä, on täyttä soopaa. Tulee sellainen käsitys, että tällöin softattu auto on kuin vakio. Ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Tietenkin taas tässäkin tapauksessa käyttämällä 98:a saa vähän enemmän irti. Itselläni on hyvät esimerkit tästä.
Olen aina käyttänyt omassani 95:sta, kun bensaa tankkaan. Nyt jo toisen softauksen jälkeen tuli mahdollisuus käyttää etanolia (E85), niin sitä sitten nyt pääasiassa on tullut käytettyä. Aiemmin vakion 2.0t (175hv) softasin Maptunin softalla ja noilta ajoilta minulla on tarkat mittaustulokset suorituskyvystä 95E10 bensalla.
Mittarina käytin G-Tech kiihtyvyysmittaria, joka on todella tarkka. Näillä kännyköiden sovelluksilla ei tee mitään tähän verrattuna.
Tulokset:
- vakio: 0-100 km/h 8,5 s; 0-400 m 15,93 s@142,4 km/h
- Maptun softa: 0-100 km/h 7,82 s; 0-400 m 15,42 s@143,2 km/h
Auto on automaatti, joten tulokset olisivat manuaalilla paremmat. Tärkeintä tässä on kuitenkin huomata, että tulokset paranevat vakiosta (175hv) softaamalla selkeästi vaikka käyttääkin "vain" matalaoktaanista bensaa. Etanolilla en ole päässyt mittaamaan, kun kiihtyvyysmittari ei ole enää (tällä hetkellä) käytettävissäni.
Minä en ole koskaan viitsinyt alkaa tankkaamaan korkeaoktaanista bensaa sen kallimman hinnan vuoksi. Se teholisä ei ole mielestäni sen väärti. 95:llakin liikkuu ihan riittävästi ja "polkiessakin" ei taatusti mitään rikki mene ainakaan tuon bensan vuoksi. Jos rikki menee, niin sitten jostain muusta syystä.
Ei tietenkään auto mihinkään bensaan hajoa oli se sitten softattu tai ei. Sitä vartenhan moottorinohjausjärjestelmässä on nakutuksen tunnistus. Tuo 95E10 on alhaisemman oktaaniluvun vuoksi herkemmin nakuttavaa kuin 98E5, joten sitä kautta tehot ja väännöt on jälkimmäistä käyttämällä suuremmat. Kuinka paljon sitten todellisuudessa eroa on, niin kokeilkoon kukin itse ja tehköön valintansa. Itse väittäisin, että ero on pieni, jos sitä ihan "kellolla" mitataan. Perstuntumalla voi tuntua suuremmalta kuin se onkaan todellisuudessa. Etenkin, kun tietää mitä ainetta tankissa on.
Ja se väite, että softattuun autoon ei kannata tankata 95:ttä hyödyn menettämisen myötä, on täyttä soopaa. Tulee sellainen käsitys, että tällöin softattu auto on kuin vakio. Ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Tietenkin taas tässäkin tapauksessa käyttämällä 98:a saa vähän enemmän irti. Itselläni on hyvät esimerkit tästä.
Olen aina käyttänyt omassani 95:sta, kun bensaa tankkaan. Nyt jo toisen softauksen jälkeen tuli mahdollisuus käyttää etanolia (E85), niin sitä sitten nyt pääasiassa on tullut käytettyä. Aiemmin vakion 2.0t (175hv) softasin Maptunin softalla ja noilta ajoilta minulla on tarkat mittaustulokset suorituskyvystä 95E10 bensalla.
Mittarina käytin G-Tech kiihtyvyysmittaria, joka on todella tarkka. Näillä kännyköiden sovelluksilla ei tee mitään tähän verrattuna.
Tulokset:
- vakio: 0-100 km/h 8,5 s; 0-400 m 15,93 s@142,4 km/h
- Maptun softa: 0-100 km/h 7,82 s; 0-400 m 15,42 s@143,2 km/h
Auto on automaatti, joten tulokset olisivat manuaalilla paremmat. Tärkeintä tässä on kuitenkin huomata, että tulokset paranevat vakiosta (175hv) softaamalla selkeästi vaikka käyttääkin "vain" matalaoktaanista bensaa. Etanolilla en ole päässyt mittaamaan, kun kiihtyvyysmittari ei ole enää (tällä hetkellä) käytettävissäni.
Minä en ole koskaan viitsinyt alkaa tankkaamaan korkeaoktaanista bensaa sen kallimman hinnan vuoksi. Se teholisä ei ole mielestäni sen väärti. 95:llakin liikkuu ihan riittävästi ja "polkiessakin" ei taatusti mitään rikki mene ainakaan tuon bensan vuoksi. Jos rikki menee, niin sitten jostain muusta syystä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Viggen"
- Viestit: 516
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: E95 käyttö.
Enpäs ottanut huomioon tuota kytkimen kestävyyttä, kun itsellä on 6-vaihteinen manuaali ja se on nyt 35tkm kestänyt etanolin väännöt. 5-vaihteisella ilmeisesti aika paljon heikompi kestävyys?
Hinnan eroahan noille tulee noin satku vuodessa jos ajelee 30tkm, joka nyt on yleisesti auton kuluissa pisara meressä.
Hinnan eroahan noille tulee noin satku vuodessa jos ajelee 30tkm, joka nyt on yleisesti auton kuluissa pisara meressä.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10