E95 käyttö.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
turbobaas
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 14:34

E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja turbobaas »

Eli onko kokemuksia E95 käytöstä näissä sabeissa? Onko kukaan kohdannut ongelmia tämän kanssa? Mikäli käyttää E95, niin vaikuttaako jos autosaa on perus stage 1 softa, niin ottaako auto itteensä? Paikallisella huoltoasemalla on niin usein E98 loppu, niin mielessä on että viittiikö totä 95 käyttää näissä vehkeissä?
9-3SS 1.8t Linear -03 Stage 1

Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
TomiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Touko 28, 2013 15:31
Paikkakunta: Tampere

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja TomiK »

turbobaas kirjoitti:Eli onko kokemuksia E95 käytöstä näissä sabeissa? Onko kukaan kohdannut ongelmia tämän kanssa? Mikäli käyttää E95, niin vaikuttaako jos autosaa on perus stage 1 softa, niin ottaako auto itteensä? Paikallisella huoltoasemalla on niin usein E98 loppu, niin mielessä on että viittiikö totä 95 käyttää näissä vehkeissä?
Mahdatkohan tarkoittaa E95-polttoainetta, mikä on ~95 prosenttisesti etanolia ja 5 %:a bensaa? (Tuskin kyllä kun tuo jälkimmäinenkin E98 on noin kirjoitettu.) Jos softa ei ole etanolille, niin älä käytä tätä.

Sitä käytännössä jokaisesta mittarista löytyvää normaalia 95 E10-bensaa voi huoletta tankata. Auto tuskin tuosta etanolin määrästä ainakaan ottaa itseensä :wink: .
Audi A5 3.0 S-line. Ex: Saab 9-3 SS -05 BioPower
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

95e10 bensa voipi ruveta nakuttelemaan. En suosittele muihin kuin vakio 1,8t/2,0t ng9-3:siin tätä.

Aeroihin ja/tai Viritettyihin, softattuihin bensiinipuolella vähintään 98oktaanista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja bkt »

Hmm..tästä ollut keskustelua aikaisemmin, 95 käy aeroon (v6) ainakin käyttöohjeiden mukaan. Itse en ole huomannut haittaa siitä.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

2009 manuaalissa lukee:
2.8 V6 _ Lyijytön RON 98
Muut _ Lyijytön RON 95

Softamuutosten jälkeen kuitenkin kesäaikaan hyvä käyttää 98E aina, 95E:llä ei saa kaikkea irti.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Ei pitäisi nakuttaa, koneessa on mielestäni nakutuksen seuranta ja se muuttaa ahtopainetta. Jos on ahtomittari, näkee kun neula hyppii laidasta laitaan.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Mistäs se nakutuksen tunnistaa jos ei nakutuksesta? :D

Siinähän se idea juuri on, että nakutus tunnistetaan ja siksi pudotetaaan ahtoja, jolloin ei saa enää kaikkea irti. Joten jos vedot alkaa hiipumaan, niin 98E tankkiin. 95E talvella ok, koska kylmällä ilmalla ei nakuttele.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Eikös se 95E:n ongelma tahdo tulla esille kesä helteillä vasta pitkillä ja jatkuvilla kaasu pohjassa ajamisilla. 98E:tä suositellaan käytettäväksi viriohjelmien kanssa, luvatut tehot tulee sillä. Kyllä sen eron huomaa 95E ja 98E välillä tai ainakin luulen niin, että huomas :)
Nyt E85:n ja 98E:n käytössä on selvä ero auton käyttäytymisessä.

Eli ei se auto mielestäni "normaali" käytössä hajoa 95E:tä käytettäessä. Kaikilla on kullä oma normaali käyttötapansa :lol:
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja karg »

MY2003 ohjekirja suosittelee:

Aero: lyijytön RON 98
2.0t/1.8t: lyijytön RON 95
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja PA3 »

SA9000AB kirjoitti: Eli ei se auto mielestäni "normaali" käytössä hajoa 95E:tä käytettäessä. Kaikilla on kullä oma normaali käyttötapansa :lol:
olen vuoden ajanut 95:lla, ei ongelmia... ja vapaavirtaus suodatin kiinni ;)
autossa on softa...
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

PA3 kirjoitti:
SA9000AB kirjoitti: Eli ei se auto mielestäni "normaali" käytössä hajoa 95E:tä käytettäessä. Kaikilla on kullä oma normaali käyttötapansa :lol:
olen vuoden ajanut 95:lla, ei ongelmia... ja vapaavirtaus suodatin kiinni ;)
autossa on softa...
Miksi ihmeessä softata auto ja sitten käyttää "huonompaa" bensaa = vähemmän tehoja? Hinnasta se nyt tuskin on kiinni?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä täällä ainakin oli 9-3:ssa ja sitten vastaavasti 9-5:ssa huomattavissa se, että jos on 95 bensaa tankissa niin nakuvaro on päällä kun kiihdyttelee. Molemmissa oli softauksen jälkeen tankissa 95bensaa ja kun tämän ilmiön huomasin, en sen jälkeen 95bensan letkuun ole koskenut.

Vaikka siellä järkevissä ja hyvissä softissa se varo onkin, niin miksi ihmeessä sitä "varoa vasten" täytyy ajaa kun sen voi välttää tankkaamalla parempaa bensaa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja PA3 »

lentäväsaabisti kirjoitti:
PA3 kirjoitti:
SA9000AB kirjoitti: Eli ei se auto mielestäni "normaali" käytössä hajoa 95E:tä käytettäessä. Kaikilla on kullä oma normaali käyttötapansa :lol:
olen vuoden ajanut 95:lla, ei ongelmia... ja vapaavirtaus suodatin kiinni ;)
autossa on softa...
Miksi ihmeessä softata auto ja sitten käyttää "huonompaa" bensaa = vähemmän tehoja? Hinnasta se nyt tuskin on kiinni?
Se on siitä kiinni kun tuon kytkin ei kestä yhtään enempää tehoja...
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lähes tulkoon täyttä p**kaa täällä kirjoitetaan.

Ei tietenkään auto mihinkään bensaan hajoa oli se sitten softattu tai ei. Sitä vartenhan moottorinohjausjärjestelmässä on nakutuksen tunnistus. Tuo 95E10 on alhaisemman oktaaniluvun vuoksi herkemmin nakuttavaa kuin 98E5, joten sitä kautta tehot ja väännöt on jälkimmäistä käyttämällä suuremmat. Kuinka paljon sitten todellisuudessa eroa on, niin kokeilkoon kukin itse ja tehköön valintansa. Itse väittäisin, että ero on pieni, jos sitä ihan "kellolla" mitataan. Perstuntumalla voi tuntua suuremmalta kuin se onkaan todellisuudessa. Etenkin, kun tietää mitä ainetta tankissa on.

Ja se väite, että softattuun autoon ei kannata tankata 95:ttä hyödyn menettämisen myötä, on täyttä soopaa. Tulee sellainen käsitys, että tällöin softattu auto on kuin vakio. Ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Tietenkin taas tässäkin tapauksessa käyttämällä 98:a saa vähän enemmän irti. Itselläni on hyvät esimerkit tästä.

Olen aina käyttänyt omassani 95:sta, kun bensaa tankkaan. Nyt jo toisen softauksen jälkeen tuli mahdollisuus käyttää etanolia (E85), niin sitä sitten nyt pääasiassa on tullut käytettyä. Aiemmin vakion 2.0t (175hv) softasin Maptunin softalla ja noilta ajoilta minulla on tarkat mittaustulokset suorituskyvystä 95E10 bensalla.

Mittarina käytin G-Tech kiihtyvyysmittaria, joka on todella tarkka. Näillä kännyköiden sovelluksilla ei tee mitään tähän verrattuna.
Tulokset:
- vakio: 0-100 km/h 8,5 s; 0-400 m 15,93 s@142,4 km/h
- Maptun softa: 0-100 km/h 7,82 s; 0-400 m 15,42 s@143,2 km/h

Auto on automaatti, joten tulokset olisivat manuaalilla paremmat. Tärkeintä tässä on kuitenkin huomata, että tulokset paranevat vakiosta (175hv) softaamalla selkeästi vaikka käyttääkin "vain" matalaoktaanista bensaa. Etanolilla en ole päässyt mittaamaan, kun kiihtyvyysmittari ei ole enää (tällä hetkellä) käytettävissäni.

Minä en ole koskaan viitsinyt alkaa tankkaamaan korkeaoktaanista bensaa sen kallimman hinnan vuoksi. Se teholisä ei ole mielestäni sen väärti. 95:llakin liikkuu ihan riittävästi ja "polkiessakin" ei taatusti mitään rikki mene ainakaan tuon bensan vuoksi. Jos rikki menee, niin sitten jostain muusta syystä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Enpäs ottanut huomioon tuota kytkimen kestävyyttä, kun itsellä on 6-vaihteinen manuaali ja se on nyt 35tkm kestänyt etanolin väännöt. 5-vaihteisella ilmeisesti aika paljon heikompi kestävyys?

Hinnan eroahan noille tulee noin satku vuodessa jos ajelee 30tkm, joka nyt on yleisesti auton kuluissa pisara meressä.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Vastaa Viestiin