Ilmastointi ja Tech II

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Wis viittaa releeseen myös jos kompuran kytkentäpiirin jännite on liian alhainen, tietysti myös johtovika aiheuttaa saman.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Juu, mittaa johto seuraavaksi. Tarvitset 1 kpl nuppineula ja yleismittarin jossa ohmi mittaus(usein myös äänellinen sellainen). Mittaat sen releen nastasta 85(tämä numero sähkökeskuksen pohjassa releen alla) etulokasuojan ohjausyksikkön valkoharmaaseen johtoon tai sitten otat ohjausyksikön liittimen irti ja mittaat nastaan 29(tämä löytyy siitä liittimestä jonka johdot on suojattu kovalla muovisella kurkkutorvella.

Ja muista ensiksi irroittaa akun - kaapeli(miinus)!!!!
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Releen ohjausjohto poikki. Trionic8 autossa ECM ohjaa myös kompuraa, joten Nutsin auto jollain eri moottorilla?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Juu, siis itselläni 1,9 Tupaöljy vm-08, ja releen ohjausjohtohan tuossa oli rikki....ihan kuten aikaisemmin mainitsin.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

ECM ohjaa nimenomaan sitä relettä joka kytkee kompuraa. Minullakin oli poikki, EDC16 MY07½ eli dieseli.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Stail »

Käytetään tätä hyväksi..

Minkä hiton valikon takaa löytyy tech 2 tuo acc testi?
Kulkineena tuo 2008 9-3 1.9tid ja techin body -> acc valikosta löytyy arvot sun muut mutta oliko joku testikin jossain?

Ongelmana on että kylmää ei saa tulemaan vaikka pistää pienimmälle lämmön
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Stail »

Kävin releen irroittamassa ja yleismittarilla kattelin.
85 (edc menevä ilmeisesti) ei anna mitään eloa ohm/piipperi asetuksilla. Luulisi että sieltä jotain vastusta löytyisi?

87 otti piippausta ja parin ohmin vastusta moottorin rungosta mitattuna.

Pitää vielä pakkokäynnistystä koittaa että onko mitään eloa missään :)
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo releen nasta menee edc:lle, kuten arvelitikin. Se maadoittuu sieltä.

Yleismittarilla ei kunnolla näytä mitään ohmialueella, kun tuolla edc:ssä on nk. avokollektrilähtö releelle. Tosin silloin, kun kyseinen lähtö on aktiivinen, niin releen nastasta maihin mitattuna johtaa. Ja nimenomaan niinpäin. Esim. diodialuelle mitattuna tuolloin johtaa tuohon suuntaan. Virrattomana ei johda, kun lähtö ei ole aktiivinen sähköttömänä.

Paras tapa olisi nyt päästä tutkimaan reaaliaikaista dataa systeemistä esim. järjestelmäpaineita jne. Paineanturikin voi olla rikki tai kylmäaineet karanneet.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Stail »

petrisa kirjoitti:Tuo releen nasta menee edc:lle, kuten arvelitikin. Se maadoittuu sieltä.

Yleismittarilla ei kunnolla näytä mitään ohmialueella, kun tuolla edc:ssä on nk. avokollektrilähtö releelle. Tosin silloin, kun kyseinen lähtö on aktiivinen, niin releen nastasta maihin mitattuna johtaa. Ja nimenomaan niinpäin. Esim. diodialuelle mitattuna tuolloin johtaa tuohon suuntaan. Virrattomana ei johda, kun lähtö ei ole aktiivinen sähköttömänä.

Paras tapa olisi nyt päästä tutkimaan reaaliaikaista dataa systeemistä esim. järjestelmäpaineita jne. Paineanturikin voi olla rikki tai kylmäaineet karanneet.
Juu kaverilta on tech nyt tossa lainassa niin näkee tietoja. Koitan tänään illalla käynnistellä kompuran käsin ja katsoa nouseeko mikään paine järjestelmässä.

Auto ei ollu mulla viimekesänä niin en tiedä toimiko silloin. Joku ilmastoinnin aineiden täyttölappu tuolta hanskalokerosta löyty ja pikkasen sinne oli lisää laitettu joskus.. oliskohan aineet päässy sit karkuun.

Noh palailen asiaan kun testannut lisää :)
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Stail »

Juu eli rele naksuu kun techistä painelee ac relay kohdasta on/off. Eli ei ole kai sitten sähkövika.
Kompuran pakkokäynnistyksellä kuuluu pieni suhahdus/vastaava ääni ja paineet ei nouse. 1 bar näyttää tech kokoajan.

Otin kuvan vielä ruudusta. http://aijaa.com/FAk30Y

Taitaa olla tyhjä järjestelmä sitten :(

Seuraava askel varmaankin että lähtee täyttämään järjestelmää johonkin niin näkee onko siellä mitään.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kannattaa UV-lampulla katella keulalla oleva kenno, ettei tule täytettyä turhaan. Aikoinaan femmaan tehtiin ilmastoinnin huolto aina kesän alussa, kunnes loppukesän tehottomuuteen löytyi syykin. Reikä kennossa ja UV-lampulla loisti kivasti.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Stail »

Onkos noissa aina jotain väriainetta seassa?
Pitää jostain metsästää uv fikkari.. :)
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Yleensä ilmastointihuollossa laitetaan väriaine sekaan, mutta en tiedä onko näin ihan jokaisessa huollossa.

Biltemassa on jonkinlainen UV-lamppu
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Ret ... 000021099/


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Stail »

Oolrait.

Tein itse "fikkarin" että laitoin 15uv ledia vierekkäin. Hyvin se ainakin kotona valkoista valaisee :P

Nyt pitäs vaan saada aikaiseksi ottaa rengas ja sisälokari irti että näkisi jotain..
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Stail »

Noh kävin täyttämässä järjestelmän kun ei kauhean pahan hintainen ollut.
Nyt puhaltaa kylmää ja kone käynnissä 14-15bar näyttää paineeksi. 30min ajeltu nyt. Eli sähköissä ei vikaa.

Katotaas pysyykö sisällä vai ei.

Kuulemma parisataa grammaa oli ainetta kierrossa ennestään.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Vastaa Viestiin