Ilmastointi ja Tech II
Re: Ilmastointi ja Tech II
Wis viittaa releeseen myös jos kompuran kytkentäpiirin jännite on liian alhainen, tietysti myös johtovika aiheuttaa saman.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ilmastointi ja Tech II
Mårå
Juu, mittaa johto seuraavaksi. Tarvitset 1 kpl nuppineula ja yleismittarin jossa ohmi mittaus(usein myös äänellinen sellainen). Mittaat sen releen nastasta 85(tämä numero sähkökeskuksen pohjassa releen alla) etulokasuojan ohjausyksikkön valkoharmaaseen johtoon tai sitten otat ohjausyksikön liittimen irti ja mittaat nastaan 29(tämä löytyy siitä liittimestä jonka johdot on suojattu kovalla muovisella kurkkutorvella.
Ja muista ensiksi irroittaa akun - kaapeli(miinus)!!!!
Juu, mittaa johto seuraavaksi. Tarvitset 1 kpl nuppineula ja yleismittarin jossa ohmi mittaus(usein myös äänellinen sellainen). Mittaat sen releen nastasta 85(tämä numero sähkökeskuksen pohjassa releen alla) etulokasuojan ohjausyksikkön valkoharmaaseen johtoon tai sitten otat ohjausyksikön liittimen irti ja mittaat nastaan 29(tämä löytyy siitä liittimestä jonka johdot on suojattu kovalla muovisella kurkkutorvella.
Ja muista ensiksi irroittaa akun - kaapeli(miinus)!!!!
Re: Ilmastointi ja Tech II
Releen ohjausjohto poikki. Trionic8 autossa ECM ohjaa myös kompuraa, joten Nutsin auto jollain eri moottorilla?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ilmastointi ja Tech II
Mårå
Juu, siis itselläni 1,9 Tupaöljy vm-08, ja releen ohjausjohtohan tuossa oli rikki....ihan kuten aikaisemmin mainitsin.
Juu, siis itselläni 1,9 Tupaöljy vm-08, ja releen ohjausjohtohan tuossa oli rikki....ihan kuten aikaisemmin mainitsin.
Re: Ilmastointi ja Tech II
ECM ohjaa nimenomaan sitä relettä joka kytkee kompuraa. Minullakin oli poikki, EDC16 MY07½ eli dieseli.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Ilmastointi ja Tech II
Käytetään tätä hyväksi..
Minkä hiton valikon takaa löytyy tech 2 tuo acc testi?
Kulkineena tuo 2008 9-3 1.9tid ja techin body -> acc valikosta löytyy arvot sun muut mutta oliko joku testikin jossain?
Ongelmana on että kylmää ei saa tulemaan vaikka pistää pienimmälle lämmön
Minkä hiton valikon takaa löytyy tech 2 tuo acc testi?
Kulkineena tuo 2008 9-3 1.9tid ja techin body -> acc valikosta löytyy arvot sun muut mutta oliko joku testikin jossain?
Ongelmana on että kylmää ei saa tulemaan vaikka pistää pienimmälle lämmön
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: Ilmastointi ja Tech II
Kävin releen irroittamassa ja yleismittarilla kattelin.
85 (edc menevä ilmeisesti) ei anna mitään eloa ohm/piipperi asetuksilla. Luulisi että sieltä jotain vastusta löytyisi?
87 otti piippausta ja parin ohmin vastusta moottorin rungosta mitattuna.
Pitää vielä pakkokäynnistystä koittaa että onko mitään eloa missään
85 (edc menevä ilmeisesti) ei anna mitään eloa ohm/piipperi asetuksilla. Luulisi että sieltä jotain vastusta löytyisi?
87 otti piippausta ja parin ohmin vastusta moottorin rungosta mitattuna.
Pitää vielä pakkokäynnistystä koittaa että onko mitään eloa missään
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: Ilmastointi ja Tech II
Tuo releen nasta menee edc:lle, kuten arvelitikin. Se maadoittuu sieltä.
Yleismittarilla ei kunnolla näytä mitään ohmialueella, kun tuolla edc:ssä on nk. avokollektrilähtö releelle. Tosin silloin, kun kyseinen lähtö on aktiivinen, niin releen nastasta maihin mitattuna johtaa. Ja nimenomaan niinpäin. Esim. diodialuelle mitattuna tuolloin johtaa tuohon suuntaan. Virrattomana ei johda, kun lähtö ei ole aktiivinen sähköttömänä.
Paras tapa olisi nyt päästä tutkimaan reaaliaikaista dataa systeemistä esim. järjestelmäpaineita jne. Paineanturikin voi olla rikki tai kylmäaineet karanneet.
Yleismittarilla ei kunnolla näytä mitään ohmialueella, kun tuolla edc:ssä on nk. avokollektrilähtö releelle. Tosin silloin, kun kyseinen lähtö on aktiivinen, niin releen nastasta maihin mitattuna johtaa. Ja nimenomaan niinpäin. Esim. diodialuelle mitattuna tuolloin johtaa tuohon suuntaan. Virrattomana ei johda, kun lähtö ei ole aktiivinen sähköttömänä.
Paras tapa olisi nyt päästä tutkimaan reaaliaikaista dataa systeemistä esim. järjestelmäpaineita jne. Paineanturikin voi olla rikki tai kylmäaineet karanneet.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ilmastointi ja Tech II
Juu kaverilta on tech nyt tossa lainassa niin näkee tietoja. Koitan tänään illalla käynnistellä kompuran käsin ja katsoa nouseeko mikään paine järjestelmässä.petrisa kirjoitti:Tuo releen nasta menee edc:lle, kuten arvelitikin. Se maadoittuu sieltä.
Yleismittarilla ei kunnolla näytä mitään ohmialueella, kun tuolla edc:ssä on nk. avokollektrilähtö releelle. Tosin silloin, kun kyseinen lähtö on aktiivinen, niin releen nastasta maihin mitattuna johtaa. Ja nimenomaan niinpäin. Esim. diodialuelle mitattuna tuolloin johtaa tuohon suuntaan. Virrattomana ei johda, kun lähtö ei ole aktiivinen sähköttömänä.
Paras tapa olisi nyt päästä tutkimaan reaaliaikaista dataa systeemistä esim. järjestelmäpaineita jne. Paineanturikin voi olla rikki tai kylmäaineet karanneet.
Auto ei ollu mulla viimekesänä niin en tiedä toimiko silloin. Joku ilmastoinnin aineiden täyttölappu tuolta hanskalokerosta löyty ja pikkasen sinne oli lisää laitettu joskus.. oliskohan aineet päässy sit karkuun.
Noh palailen asiaan kun testannut lisää
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: Ilmastointi ja Tech II
Juu eli rele naksuu kun techistä painelee ac relay kohdasta on/off. Eli ei ole kai sitten sähkövika.
Kompuran pakkokäynnistyksellä kuuluu pieni suhahdus/vastaava ääni ja paineet ei nouse. 1 bar näyttää tech kokoajan.
Otin kuvan vielä ruudusta. http://aijaa.com/FAk30Y
Taitaa olla tyhjä järjestelmä sitten
Seuraava askel varmaankin että lähtee täyttämään järjestelmää johonkin niin näkee onko siellä mitään.
Kompuran pakkokäynnistyksellä kuuluu pieni suhahdus/vastaava ääni ja paineet ei nouse. 1 bar näyttää tech kokoajan.
Otin kuvan vielä ruudusta. http://aijaa.com/FAk30Y
Taitaa olla tyhjä järjestelmä sitten
Seuraava askel varmaankin että lähtee täyttämään järjestelmää johonkin niin näkee onko siellä mitään.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: Ilmastointi ja Tech II
Kannattaa UV-lampulla katella keulalla oleva kenno, ettei tule täytettyä turhaan. Aikoinaan femmaan tehtiin ilmastoinnin huolto aina kesän alussa, kunnes loppukesän tehottomuuteen löytyi syykin. Reikä kennossa ja UV-lampulla loisti kivasti.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ilmastointi ja Tech II
Onkos noissa aina jotain väriainetta seassa?
Pitää jostain metsästää uv fikkari..
Pitää jostain metsästää uv fikkari..
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: Ilmastointi ja Tech II
Yleensä ilmastointihuollossa laitetaan väriaine sekaan, mutta en tiedä onko näin ihan jokaisessa huollossa.
Biltemassa on jonkinlainen UV-lamppu
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Ret ... 000021099/
Matti
Biltemassa on jonkinlainen UV-lamppu
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Ret ... 000021099/
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ilmastointi ja Tech II
Oolrait.
Tein itse "fikkarin" että laitoin 15uv ledia vierekkäin. Hyvin se ainakin kotona valkoista valaisee
Nyt pitäs vaan saada aikaiseksi ottaa rengas ja sisälokari irti että näkisi jotain..
Tein itse "fikkarin" että laitoin 15uv ledia vierekkäin. Hyvin se ainakin kotona valkoista valaisee
Nyt pitäs vaan saada aikaiseksi ottaa rengas ja sisälokari irti että näkisi jotain..
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: Ilmastointi ja Tech II
Noh kävin täyttämässä järjestelmän kun ei kauhean pahan hintainen ollut.
Nyt puhaltaa kylmää ja kone käynnissä 14-15bar näyttää paineeksi. 30min ajeltu nyt. Eli sähköissä ei vikaa.
Katotaas pysyykö sisällä vai ei.
Kuulemma parisataa grammaa oli ainetta kierrossa ennestään.
Nyt puhaltaa kylmää ja kone käynnissä 14-15bar näyttää paineeksi. 30min ajeltu nyt. Eli sähköissä ei vikaa.
Katotaas pysyykö sisällä vai ei.
Kuulemma parisataa grammaa oli ainetta kierrossa ennestään.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546