Hevostrailerin vetäminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Telamiina
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 17, 2014 08:36

Hevostrailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Telamiina »

Tervehdys arvon Saab-väki.

Tuli eilen hommattua ensimmäinen Saab (9-3 ss 1,9 TiDS) ja tiedustelenkin, että kuinka paljon porukalla on kokemusta trailerin vetämisestä em. kulkineella?

Maanantaina pitäisi hakea 1 hevosen traileri kok. massaltaan 1300kg. Kuinkahan paljon takajousitus antaa moisella kärryllä periksi, eli joutuuko taakse hommaamaan kuormajouset, kuten piti edelliseen Volvo V40:seen.

Toinen kysymys koskeekin kytkimen kestävyyttä, eli voiko huoletta vedellä vai joutuuko kieli keskellä suuta ajelemaan varovasti. Volvo 2.0T:n kytkin kesti käytössäni trailerin vetämistä erittäin hyvin koko historiansa (377tkm) ajan, ennen kuin myin auton pois.
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Hevostrailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Jousista tiedän sen verran ettei löydy mistään alkuperäsiä kuorma jousia. Eikä tarvikkeena muualta kuin vallilan takomosta n 300e oli hinta muistaakseni pari. Eli pystyvät tekemään mallin mukaan jäykempää jousta.
Mr_mmc
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Maalis 15, 2014 08:53
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Hevostrailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Mr_mmc »

Meillä 2hopon 1600kg kok.massan koppi ja tuo 3.0tid 9-5 niin vaikka aisa paino on ~70kg niin kyllä perä lyyhöttää, muuten ihan asia auto vetää, vääntöä tarpeeksi ja massaa ettei koppi heiluta autoa, edellinen farkku (99 stw galant td) oli parempi jousitukselta kun oli nivomat perä, ei kuormitus tiputtanut perää mutta se 90hv td kone oli kyllä iso ruokainen koppi perässä....
Työmatka autona 9-5 3.0v6 TiD vector -01 (vai onkose -02??) :D
Sekä Useampi mitsubishi.... Huvina ja käytössä
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hevostrailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Laitat painavasanaisia terveisiä takapaksiin niin takapää kyykkää. Suosittelen niitä Vallilan kuormajousia jos vähänkään enempää aiot vetää kärryä.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Hevostrailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Onko traileri teli vai yksiakselinen.voihan sitä painottaa siten että aisapaino ei ole yli 70kg.bilteinin sprintit taakse niin tulee aika hyvä vetää.(siskolla 2-hevosen koppi saabin perässä ja hyvin kulkee).
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Hevostrailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja baasenar »

veini siekkinen kirjoitti:Onko traileri teli vai yksiakselinen.voihan sitä painottaa siten että aisapaino ei ole yli 70kg.bilteinin sprintit taakse niin tulee aika hyvä vetää.(siskolla 2-hevosen koppi saabin perässä ja hyvin kulkee).
Ei niitä niin vaan painoteta, kun kuormana hevosia, eli vielä elävää painoa. Heppa sidotaan siihen, missä sen paikka on ja that`s it! Siinä sitten about 30 cm pelivaraa eteen/taakse, eli kuormituspaine voi muuttua kaiken aikaa, riippuen tietenkin hevosesta, miten rauhallinen on ja onko tottunut kuljetuksiin. Kyllä kaksiakselinen aina parempi em. seikat huomioiden. Jäykempiä jousia vaan hankkimaan, jos ko. kuljetuksia enemmän.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vastaa Viestiin