9-3:STA ostamassa..

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Mankelinaama
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 12:04

9-3:STA ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Mankelinaama »

Tervehdys palstalaiset,

olisi tosiaan tarkoitus hommata tälläinen uudemman sukupolven bensakoneellinen, sedan, 9-3 Saab (2003->).
Volkswagenilla tuli muutama pitkä vuosi ajeltua (nuoren miehen elämässä pitkä aika) ja sitä ennen yhteensä kolmella eri tonnarilla, joihin olin enemmän kuin tyytyväinen mutta jotka syystä tai toisesta jatkoivat elämäänsä muualla.

Asiaan: olen siis käynyt jo koeajamassakin kahta autoa. Ensimmäinen oli autoliikkeessä ilmeisen kauan seissyt 1.8L (90hv) koneella oleva auto. Ajettu n.260t, katsastuskin menossa umpeen mutta pahimpana ongelmana oli se että moottorin vikavalo paloi. Se keltainen/oranssi kierrosluku mittarin alla.

Toinen olikin yksityisellä myynnissä ollut, n.220t ajettu 1.8L (122hv) koneella oleva, viime aikoina todella vähäisellä käytöllä ollut mutta juuri katsastettu auto. Kaikki vaikutti hyvältä ja päätin sitten ostaakkin auton. No.. päästyäni n. 20km eteenpäin sama moottorin vikavalo syttyi myös tässä autossa..
"Uskomatonta!" ajattelin. Onneksi myyjä suostui kaupan purkuun ja auton hinaukseen takaisin lähtöpaikkaan.

Tämän jälkeen rupesi kyllä mietityttämään koko malli, ja päätinkin kirjoittaa tänne foorumeille useamman vuoden tauon jälkeen.
Muutama asia mikä itseä mietityttää:
- Näillä kahdella vehkeellä oli ajettu 220-260tkm. Samaa autoa myynnissä myös yli 300tkm ajettuna (usein turbokone) joten rupesin miettimään että paljonko näillä koneilla ajaa? Minkä verran ajettuja kannattaa vielä katsella? Kannattaako edes katsella noita turbottomia koneita? Aika laiskan oloisia ne kyllä olivat, enkä edes mainittavaa eroa huomannut noiden kahden saabin välillä vaikka olevinaan +30hp ero.
Omana huomiona vielä se että en ole löytänyt toista 90hp Saabia, olisikoha mennyt autokauppiaalla kilovatit/hp:t sekaisin?
- Molemmissa autoissa ollut peileissä outoa kuprua/hapottumaa? Ilmeisesti aika yleistä?
- Missä kilmoetrimäärässä turbon joutuu yleensä vaihtamaan?
- Mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota kun käy katselemassa/koeajamassa näitä autoja?

Kommentteja ja mietteitä otetaan vastaan. :saab: kyllä kiinostaisi mutta epätoivo alkaa vallata mieltä. :(
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3:STA ostamassa..

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ei ole olemassa 90hv saabia tuolla korilla, 1.8i on 122hv. Eli myyjä ei edes tiedä mitä myy. Kaupunkipyörittelyyn ihan kivasti välitetty eikä kulutus liene kummoinen. Maantiellä taas hyvin hengettömän oloinen, varsinkin näin turboon tottuneelle.

1.8t tai 2.0t ovat ihan hyviä perusturbokoneita. Turboja ei tarvitse vaihdella, jakopäästä tai lähinnä tasapainoketjuosastolta voi kuulua rallatuksia, mutta nekään ei liian yleisiä vikoja ole.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: 9-3:STA ostamassa..

Viesti Kirjoittaja m&m »

Jeh, samassa perheessä kun on samanaikaisesti ollut sekä 1.8t ja 1.8i niin en turbottomia katselisi ellei hintaetu olisi todella merkittävä.

Kyllä i:lläkin maantiellä pärjää, on vaan meluisampi ja ohituksissa kiihtyy sekin jos käyttää kierroksia ja polkee kuin vierasta sikaa mutta polttoainekulutus nousee selvästi yli tuon 1.8t:n myös rauhallisessa maantieajossa. Ensivaikutelma 1.8i:stä oli "onpas pirteä" kun vertasi vanhakoppaisen 9-3:n 2.0i:hin joten ei se 1.8i ihan huonokaan ole. Mutta jos totta puhutaan niin tuo turbokonekin tulee oikeuksiinsa vasta kun heppoja on yli 200, sellaiseksi se on suunniteltu.

Pahat henget ovat puhuneet ja merkkiliikkeen suunnaltakin on vihjailtu että moni i:n komponentti esim alustassa on edullisempaa tuotantoerää kuin muissa ja siksi vikaantumisherkempi, mutta varaosatiskiltä toki saa laadukasta osaa ja yli 200tkm ajetusta lienee monta osaa jo vaihdettukin. Tiedä sitten onko tuossa minkäänlaista totuusarvoa. Eräs tuttu 1.8i -kuski aina välillä kuitenkin valittelee että on Saabin laatu laskenut reippaasti sitten OG9-3t:n. Hänen kuvailemia vikoja en ole omassa 1.8t:ssä havainnut, vaikka minusta on laatuvaikutelma laskenut sitten C900:n... :evil: mutta ei auta itku markkinoilla kun :saab: on edelleen paras :mrgreen:
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3:STA ostamassa..

Viesti Kirjoittaja karg »

Peilijalkojen mustan pinnoitteen irtoilu on tyyppivika. Kannattaa hankkia turbo-koneinen 9-3, niin saat enemmän iloa irti :) 1.8t/2.0t ei ole muuta eroa oikeastaan, kuin että 1.8t-mallista puuttuu turbo-neula mittaristosta ja vakio-ohjelmalla 1.8t on aika hengetön. Molemmista saa samat tehot irti pelkällä virisoftalla. 2.0T-mallista (esim. Aero) saa hiukan enemmän tehoja.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3:STA ostamassa..

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Sähkövikoja pitäisin silmällä, lukkojen toiminta kaukosäätimestä ja esim. takaluukun painike menee joistain, valojent toiminta ja korkeussäädöt. ABS ja ESP viat voit tulla vastaan, mutta täältä löytyy todella hyvin tietoa halpoihin korjauksiin DIY-miehille.

Turbokoneissa tuntuu usein olevan alaväännön puutetta ja tähän on monta edullista korjausta. Yleensä liittyy alipaineletkuljen ja takaiskujen tiiveysongelmiin, mutta voi olla työläitä löytää.

GM:n moottorit ja niiden jakopäät tuppaavat ääntelemään. Ketjulla oleva jakopää voi oireilla kiristimestään. Pyytäisin, että saat käynnistää moottorin kylmänä ja laitat kaverin kuuntelemaan kuuluuko mitään korahduksia / rasahduksia konetilasta.

Alustasta voi kuulua narinaa ja tuntuu olevan ominaisuus. Etuiskareiden kääntölaakerit ovat kulutustavaraa, mutta veivaisin rattia edes takaseen. Pyörän laakerit tuntuvat menevän 150tkm kohdalla.
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin