1.9 TID laturiongelmia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Moro.

Saabifarkku nyt jo jonkin aikaa temppuillut mm. lähtemällä huonosti käyntiin jne.

Viikko sitten aloin ihmettelemään konehuoneen äänimaailmaa. Käytin auton Hilvoja&Salmisen kautta Metroautossa ja huoltopäällikkö kertoi että joko laturi tai sen hihnapyörä.

Muutaman päivän ajelin autolla ja naputus alkoi kuulumaan niin kovaa ettei ilmastointia pystynyt enää päällä pitämään. Vein auton huoltamoon ja laskua laturin vaihdosta+pluskaapelin korjauksesta 500 ja rapiat.. Laturi oli aivan finito.

Onko tietoa 9-3 uudempien mallien laturien rikkoutumisista. Metrossa meinasivat ettei montaa ole vastaan tullut, suurin syy vaihtoon on ollut lataamattomuus, joka ei minulla ollut kyseessä.

Onko autoni sattumoisin maanataikappale, sillä muutaman kuukauden aikana korjauksiin on palanut lähemmäs tuhat € (ilmastoinnin täyttö, paineet kadonneet, hehkut ym). Toivoisin että nyt pääsisi vähän aikaa pienemmillä huoltokustannuksilla.

Autolla ajettu 220000 vm -08 ja ollut Leasing autona ennen minulle tuloa.
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Minulla -08 SC TiDs, ajettu 245 tuh ja kyllä minullakin jotain siellä konehuoneessa vikisee ja rämisee. Korjataan sitten kun on oikeasti rikki.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Moi,

Meillä myös -08 dieseli farkku. Nyt mittarissa 303tkm eikä ole (vielä) tarvinnut laturia vaihtaa. En tosin tiedä onko aikaisemmin vaihdettu, itse ostin auton kun sillä oli ajettu 146tkm ja oli ollut liisari myös.

Ilmeisesti juurikin nuo plusnavan kaapelit on ollut ongelma näissä, ne kuumenee ja ei lataa akkua kunnolla. Silloinhan laturi joutuu toimimaan suuremmalla teholla ja todennäköisesti sippaa aikaisemmin.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja Numba »

Siinä 190tkm tids:ssä. Edellisessä huollossa kyselin, kun jotain pientä ääntä niiltä laturin seutuvilta kuului, niin sanoivat hihnapyörän vapaakytkimen ääntävän (???). Vaihto ei tulisi paljoakaan tarvikelaturia halvemmaksi, joten odotetaan ja katsotaan. Helpottava tieto, että meteli kasvaa auton sisälle asti kuuluvaksi, ennen kuin hajoaa. Tällä hetkellä ei mitään selkeästi kuuluvia ylimääräisiä ääniä havaittavissa.

"Laturi oli aivan finito" Oliko se äänenlähde itse laturi, vai se hihnapyörä?
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Joo äänen kyllä kuulee melkein sisälle saakka, myös parkissa ja varsinkin tyhjäkäynnillä jos ac +muut romppeet päällä. Sellainen metallinen kalkatus.

Kysyin korjaamosta niin hihnan olivat pois ottaneet ja ääni hävisi. Laturin pyörää olivat käsillä pyörittäneet ja kuulemma rahisi aika lujaa. Eli laakerit taineet mennä?

Ja tuo pluskaapeli todella kannattaa tarkistaa sillä nyt saabi lähtee Paljon iloisemmin käyntiin, eikä täräjä niin paljon tyhjäkäynnillä.
Viimeksi muokannut mchammer7, Ke Touko 21, 2014 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Jaa, minulla meluaa aivan infernaalisesti jo sisälle...kai tuon voisi vaihtaa. Onkos tuo numerolla 93191922 se oikea 1,9 Tids(150 hv) My08 SC peliin.

Hmm, voisihan tuohon vaihtaa pelkästään tuon hihnapyörän vapaakytkimellä..
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Nuts kirjoitti:Mårå

Hmm, voisihan tuohon vaihtaa pelkästään tuon hihnapyörän vapaakytkimellä..
Itse kyselin samaa, metrossa meinasivat että pelkästään tuo osa maksaa melkein saman verran kun laturi, tiedä häntä :roll:

Tosta laturista en osaa sanoa, kuitissa olevalla koodilla en löydä minkäänlaista laturia.

Ei taida mikään helppo homma olla kun työtä on merkattu kaksi ja puoli tuntia.. Itsekin olisin vaihtanut muttei oikeen ole aikaa :D
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Tuota hihnapyörää näyttää saavan 30-100 euroa, riippuen vähän minkä valmistajan. Sittehän vielä pitää olla se "erikoisavain" millä se hihnapyörä lähtee irti....se varmaan maksaa sellaisen 10 euroa.
90saab
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 20:24
Paikkakunta: liperi

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja 90saab »

Nuts kirjoitti:Mårå

Tuota hihnapyörää näyttää saavan 30-100 euroa, riippuen vähän minkä valmistajan. Sittehän vielä pitää olla se "erikoisavain" millä se hihnapyörä lähtee irti....se varmaan maksaa sellaisen 10 euroa.
05/06 1,9tid ääntää kylmänä, silleen rolahtelee. Mutta kun muutaman kerran kaasuttaa, niin ääni vaimenee.. :?:
Oiskoon tuokin laturi :roll:

:saab:
93 sedan 1.8T vm.2005
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Eilen kävin hakemassa liikkeestä -08 TiD 173tkm. Tänään aamulla oli itselläni hyvä aamukanki herätessäni ja niin oli saabissakin. Lataus alle 13v. Jotain rohisevaa ääntä myös kuuluu laturin puolelta. Soitin liikkeeseen että taitaa mennä laturi vaihtoon, ehdotti 50% hyvitystä laturista + työstä.

Mikä olis summa mikä kannattaa hyväksyä? Epäilen vanhvasti ettei liike ala korjauttamaan hommaa 100% vaikka vika olikin päällä ostohetkellä. Tai jos joku osaa kertoa millä keinoin pystyn vaatimaan täyttä korvausta, niin olisin elämäni kiitollinen.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Lisätään edelliseen viestiin päivitetty tilanne:

Liikkeen kans (Kamux) sovittiin että hoitavat laturin ja vaihdon hinnasta 2/3 osan, koska auto tulee parempaan kuntoon kuin olisi ollut myydessä laturin ollessa ehjä. Tämä kelpaa minulle. Maanantaina tai tiistaina menee saapas korjaamolle.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja Teekki »

anttimak kirjoitti: Tai jos joku osaa kertoa millä keinoin pystyn vaatimaan täyttä korvausta, niin olisin elämäni kiitollinen.
Varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi tälläinen tuli edes mieleen? :?: :?: :?:
1.8t 2005
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Teekki kirjoitti:
anttimak kirjoitti: Tai jos joku osaa kertoa millä keinoin pystyn vaatimaan täyttä korvausta, niin olisin elämäni kiitollinen.
Varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi tälläinen tuli edes mieleen? :?: :?: :?:
Koska auto esiteltiin ja myytiin minulle täysin toimivana, mutta se ei sitä kuitenkaan ollut. Luulin että liikkeillä on joku vastuu puheistaan ja lupauksistaan.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja Teekki »

anttimak kirjoitti: Koska auto esiteltiin ja myytiin minulle täysin toimivana, mutta se ei sitä kuitenkaan ollut. Luulin että liikkeillä on joku vastuu puheistaan ja lupauksistaan.
No luonnollisestihan liikkeellä on vastuu myymästään autosta. Ihmettelin vaan, että mistä moinen ajatus että liike maksaisi koko remontin, kun kyse on kuitenkin jo tuon ikäisestä ja noin "paljon" ajetusta autosta... :)
1.8t 2005
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 1.9 TID laturiongelmia

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Teekki kirjoitti:
anttimak kirjoitti: Koska auto esiteltiin ja myytiin minulle täysin toimivana, mutta se ei sitä kuitenkaan ollut. Luulin että liikkeillä on joku vastuu puheistaan ja lupauksistaan.
No luonnollisestihan liikkeellä on vastuu myymästään autosta. Ihmettelin vaan, että mistä moinen ajatus että liike maksaisi koko remontin, kun kyse on kuitenkin jo tuon ikäisestä ja noin "paljon" ajetusta autosta... :)
No tottakai reklamaation lähtökohta on, että tuote laitetaan/ hyvitetään siihen kuntoon kuin se on kuluttajalle myyty. Pykäliä lukemalla kuitenkin tuli selväksi, ettei tässä tapauksessa liikkeellä ole velvollisuutta maksaa koko remonttia. Ei ole aikaisempia kokemuksia vastaavista tilanteista niin siksi kyselin ja oletin että minulla on oikeus saada tuote sellaisena kuin se on minulle myyty, eli toimivana ja ajokuntoisena.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Vastaa Viestiin