Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Jaahas alkoi minullakin takaoven keskuslukitus reistaamaan. Vasen kylläkin. Ovi lukittuu oven nappia painamalla ja aukeaa nostamalla. Yritin purkaamojen sivuilta etsiä käytettyä lukkomoduulia muttei sellaista suoranaisesti sattunut silmään. Ilmeisesti varaosanumero 12 771 993 käy myös vm. 2009 autoon :?: Vai onko tämä oikea osa http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.php?id=814495 ?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja ezku »

Lukkoja on ainakin kahta tyyppiä. Toisessa toimii varashälytin ja toisessa ei. Yksi piikki enemmän/vähemmän liittimellä. Osanumeroita ei ole nyt laittaa...
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ezku kirjoitti:Lukkoja on ainakin kahta tyyppiä. Toisessa toimii varashälytin ja toisessa ei. Yksi piikki enemmän/vähemmän liittimellä. Osanumeroita ei ole nyt laittaa...
Ei mene ihan tarkasti ottaen noin.

Varashälytintä ei välttämättä tarvitse olla, mutta lukossa voi olla varkaussuojalukitus. Kai sitä voi "takalukitukseksi" myös kutsua. Silloin lukkomodulissa on myös toinen moottori sekä takalukituksen tilan kertova mikrokytkin ja siten myös liittimessä lisäpinnit niitä varten. Toinen moottori kytkee varsinaisen lukituksen, mutta toinen varmistaa vielä takalukolla. Kaukosäätimellä lukittuna ovi ei aukea sisäpuolisestakaan kahvasta mikäli siinä on tämä takalukkotoiminto.

Tällä varkauslukituksella on ajateltu, ettei ovea saa auki rikkomalla lasi, vetämällä nupin ylös ja samoin sisäkahvasta. Ei aukea.
Varashälytin on sitten vielä oma lisävarusteensa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Minulla ei taida moisia hienouksia olla, kun oven lukitus aukeaa nappia nostamalla vaikka on kaukosäätimellä lukittu. Vasemman takaoven lukko toimii vähän miten sattuu. Eilen toimi moitteettomasti kaukosäätimellä koko päivän ja tänään 3 kertaa ei auennut/sulkeutunut kuin lukitusnapista.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja ezku »

Hmm, jaa, itsellä on tällä hetkellä oikealla edessä lukko (epähuomiossa tuli hankittua) josta puuttuu tämä mainittu pinni. Lukko toimii aivan moitteetta muuten, mutta auto ei tiedä oven olevan lukossa niin ei lukkoon laitettaessa väläytä suuntavilkkuja. Varashäly menee päälle ja toimii.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Siellä lukossa on kaksi tai kolme mikrokytkintä, riippuen onko tätä TSL-lukitusta (takalukko) vai ei.
Kytkimien tarkoitus seuraava:
- ovi kiinni/auki
- ovi lukittuna/ei lukittu
- ovi takalukossa/ei takalukittu

Tuota kolmatta takalukitus kytkintä eikä siihen liittyvää lukitussähkömoottoria ole kaikissa malleissa.
Vaikka tämä TSL-lukitus olisi, ei välttämättä ole varashälytintä. Se on vielä lisävaruste kaiken tämän päälle.

Jos ajatellaan sillä tavalla, että autossa on nämä lisävarusteet TSL ja varashälytin, niin silloin TSL-lukituksen puuttuessa yhdestä ovesta on siinä silloin vikatilanne. Oven sisällä oleva ohjausyksikkö ei tunnista TSL -kytkimen signaalia sen puuttuessa kokonaan. Muista ovista se tunnistetaan niiden toimiessa, niin on luonnollista että järjestelmä ei käyttäydy normaalisti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

petrisa kirjoitti: Jos ajatellaan sillä tavalla, että autossa on nämä lisävarusteet TSL ja varashälytin, niin silloin TSL-lukituksen puuttuessa yhdestä ovesta on siinä silloin vikatilanne. Oven sisällä oleva ohjausyksikkö ei tunnista TSL -kytkimen signaalia sen puuttuessa kokonaan. Muista ovista se tunnistetaan niiden toimiessa, niin on luonnollista että järjestelmä ei käyttäydy normaalisti.
Toimiiko toisin päin? Eli jos autossa ei ole varashälytintä eikä TLS lukitusta, niin toimiiko TSL ominaisuudella oleva lukkomoduuli normaalisti, jos/kun se vaihdetaan viallisen "peruslukon" tilalle?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja ezku »

Pitää tässä vaihtaa kolmeen oveen lukot, alkoi kuskin ovikin nyt niin ärsyttävästi temppuilemaan. Mutta en löydä koko Bildelsbasenista lukkoa alkuperäisen lukon koodilla (12785543, oikea etu). Liekö tässäkin kohtaa -03 autossa omat osat ja muissa sitten muut, kun tuntuu noita eroja olevan -03 autoissa...

Jaksaisiko kukaan EPC:n käyttäjistä katella, mitä vaihtoehtoisia numeroita tuohon saattaisi voida varmuudella laittaa? Autossa siis murtohäly. Ja tarvii etulukot ja oikean takalukon. TSL:stä en osaa sanoa, mutta liittimissä siis ne kaikki 7 pinniä, kun yhdestä lukosta yksi tuossa aiemmin ainakin puuttui...

Kiitos vaivasta etukäteen!

Pariin kertaan kun luin vielä tuota aiempaa ketjua, niin autossa siis lienee sekä TSL että murtsari. Aiemin avaamissani lukoissa on ollut sisällä 2 moottoria.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Www.ys3.se löytyy epc selain muodossa. Oikeasta yläkulmasta kieli englanniksi. :wink:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Saabsetä
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Kesä 11, 2020 21:33
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja Saabsetä »

Kuskin oven lukitus satunnaisesti toimii ja ei toimi keskuslukituksen mukana. Usein pitää nostella takaoven kautta lukon nuppi auki. Onko jotain helppoa vikaa, kosketushäiriöitä tms., jota voisi itse tutkia, ennen kuin lähtee uusimaan osia?
Saab 9-3 Sport Combi Linear 1,9TTiD 130 FWD BL vm. 2011
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Helppoa tietä ei ole.

Vaihtoehdot
- yrittää korjata lukkomodulin mekaanisen tai sähköisen kosketusvian, vaatii modulin purkamisen ja varovasti että saa sen vielä pysymään kasassakin
- vaihtaa lukkomodulin uutteen/käytettyyn

Molemissa tapauksissa on oviverhoilu poistettava ja lukkomoduli irroitettava.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se lukkomoduulin vaihto on kohtalaisen helppo homma.

Lukkomoduulin avaaminen, sisuskalujen tarkistus ja juotosten uusiksi tinaaminen on astetta kinkkisemp, mutta onnistui kevyiden hankaluuksien kera itseni kaltaiselta poropeukaloltakin.

Tuolla jorinaa lukkomoduulin irrottamisesta, avaamisesta, fiksaamisesta, kokoamisesta väärin, jumittuneen oven kanssa itkemisestä ja siitä miten homma lopulta tuli kuntoon:
viewtopic.php?t=157206&start=174
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja SS »

Sen TSL ominaisuudenkin saa muuten Techillä pois päältä jos en ihan väärin muista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Su Heinä 12, 2020 15:36
Se lukkomoduulin vaihto on kohtalaisen helppo homma.

Lukkomoduulin avaaminen, sisuskalujen tarkistus ja juotosten uusiksi tinaaminen on astetta kinkkisemp, mutta onnistui kevyiden hankaluuksien kera itseni kaltaiselta poropeukaloltakin.

Tuolla jorinaa lukkomoduulin irrottamisesta, avaamisesta, fiksaamisesta, kokoamisesta väärin, jumittuneen oven kanssa itkemisestä ja siitä miten homma lopulta tuli kuntoon:
viewtopic.php?t=157206&start=174
Niin, se juottaminen ei ainakaan minulle ole kinkkinen homma vaan siinä on aika paljon kuitenkin hommaa, joten sitä kautta "helppoa" tietä ei ole. Eli toisin sanoen millään pikakonstilla ei pärjää.

Sitten on tietenkin se vaihtoehto, joka itselläni on ollut ex ja nykyisessäkin, että lukkomodulin muovinen mekanismi on mennyt epäkuntoon. Ei ole korjattavissa. Sähköisesti moottori oli molemmissa kunnossa.
Että vaihtoehoja on, joten varautuisin ainakin itse toimivalla käytetyllä siltä varalta, että on vaihdettava koko laitos.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin