Forumin vikaisin 9-3NG

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve kaikki,
onkohan mulla vikaisin 9-3NG? 6k aikana mennyt/on edelleen:

1. Kuskin oven lukko ei toiminut, vaihtolaite sisään. (70€,3h)
2. Vakionpeuden säädin ei toimi, johtosarjan katkos jarrupolkimen asentoanturin ja ECU:n pinni 27 välillä. (20€, 5h and counting)
3. Oikea takaoven lukko ei toimi aina. (0€,0h)
4. Vasen takaoven lukko ei toimi aina. (0€,0h)
5. ESP ohjainlaite, eli CIM paskana. Korjasin ja sopasin purkuosasta. (100€, 6h)
6. ABS-vika. ABS-johto poikki auton alta. Hinkkaantunut johtosarjan seinää vasten.
7. Kampiakselin asentotunnistin rikki. Jäi ruutuun. (150€, 10h)
8. Oikea xenon ei toimi. Xenon ohjainlaite & ballasti vaihdettu, (180€, 5h)
9. Vasen xenon ei toimi. Xenon ohjainlaite vaihdettu, (200€, 3h) (Xenonien korjaukseen jo kaikkineen 560€)
10. Vesiletku halkesi konetilasta. (15€, 3h)
11. Turbon vesiletkun klemmari pamahti irti ja turbo melkeen leikkasi. Korjattu. (0€, 1h)
12. Kummaktin magneettiventtiilit konehuoneesta rikki, vaihdettiin. (80€, 1h)
13. kaikki takaiskut vuotivat, vaihdettiin. (10€, 4h)
14. Vaihdekepin nuppi jää käteen. (0€,0h)
15. Takalasit aukee joskus itsestään. (0€,0h)
16. Kuskin penkin ristiselän tuki paskana, selkänoja vaihdettiin. (80€, 6h)
17. Sähköpenkin säätöjen rajakatkasijat paskana. Säätömoottorit ruksuttavat rajalla ja eivät lopeta. Pitää varoa rajalle ajamista. (0€,0h)
18. Kaasuläpässä väljää, vaihdettu. (80€, 1h)
19. 4/4 sytytyspuolaa on hajonnut ajan 6kk ajassa. (250€, 1h)
20. Pelkääjän penkin pitkittäissäädön vaijeri poikki, korjattu. (20€, 1h)
21. Ohjaustehostimen akselitiiviste vuoti, korjattu. (30€, 2h)
22. Konetilan pääsulakebosi vaihdettu. (100€, 2h)
23. Jarruvalot palaa kokoajan. Kummatkin jarruvalokytkimet vaihdettu. (0€, 0h)
24. Sumuvalot ei toimi, maavika liittimessä puskurin takana. (0€,1h)
25. Ilmastoinnista puskee savunhajua. Elektroniikkapalon tapainen katku.
26. Takaluukun avaus ulkoa ei toimi.
27. Kuskin penkin turvavyö vaihdettu. Ei kelaannut sisään ja oli rispaantunut.
28. Kuskin puolen ikkunannostin rikki, vaihdoin 100€
29. Pyyhkijämekanismin toinen tukivarsi väsyi poikki, aivan normaalisti. Uusi mekanismi purkaamolta 100€
30. Kuskin penkki nitisee kuin heteka.
31. Takapenkin selkänoja löystynyt kiinnityksistään. Natisee ja nitisee ajossa.

Päivitys 4.9.2015
Aikaa mennyt ~60h 1v aikana. Kaiken kaikkiaan varmaan n. 100h jollain tavalla ollut vikojen kanssa tekemisissä. Se on n. 3% vuosittaisesta valveillaoloajasta. Se on melkeen 3 täyttä työviikkoa.

Näiden lisäksi varmaan jakopää kohta menossa, kun ketju korahtaa kivasti kylmänä. Auto ei ole kertaakaan toiminut yli 3 viikon jaksoa. Mittarissa 240tkm.

Nyt saa tulla Saabista ulos ja jatkaa jos on samoja kokemuksia.
Viimeksi muokannut jusahh, Pe Syys 11, 2015 21:15. Yhteensä muokattu 16 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Autollahan on ikää jo ja kilsoja takana, lisäksi on alkupään tuotantoa. Enkä usko että olet yksin noiden vikojen kanssa, kaverilla oli kolkissa samanlaisia ongelmia. Kyllähän se harmitaa varmasti kun vähän väliä jotain hajoaa, mutta toimiessaan oiva kampe. Koita vaan jaksella, kyllä se vielä iloksi muuttuu :)
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Työpaikalla on veto pystyssä, että tarjoan Saabilluakahvit jos auto toimii 1kk putkeen. Ei ole vielä tarvinnut niitäkään rahoja laittaa Siwan kassaan.

Onneksi on sentään tuo TD04 ahdin ja DP, että on jotain pientä menopuolta. Pitää varmaan virittää lisää, jotta kompensoisi. Hajoaisi sitten edes jotain oikeaa ja rehellistä. Tuuletusaukko lohkoon ei ton listan jälkeen harmita enää, koska se on sitten ihan omaa syytä :)

Ihme vain, ettei noista mikään oikeen liity itse viritykseen. Ok mankkuvenan toimimattomuuden huomaa paremmin ja sytkäpuolat on kovemmalla käytöllä, kun sytkäenergiaa on enemmän. Ehkä vesiletkut myös, jos kone rykii paljon kovemmalla väännöllä.

- vikoja lisätty -
EX: 9³SS BioPower
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Listalta puuttuu vielä joihin kannattaa varautua.

-Jarrusatulat (eteenkin takaa, käsijarrumekanismin kerintäosat heikkoja)
-Penkinlämmitin elementit (Penkin raudat aiheuttaa oikarin ja voi polttaa verhoilun)
-Puhaltimen moottori ja sen kyljessä oleva esivastus
-Alusta (Jouset, bumerangit, iskarit, kääntölaakerit., koiranluut.)
-Heikko kytkin (Jos mallia 5vaiht ja 1,8t/2,0t tai aero)
-Bensapumppuja tuntuu saabeista paukkuvan tuossa 200-250tkm nurkilla..

Lisäksi harvinaisempia.. joihin itte kyllä törmäsin
-Jäähdytin vuoti (Taitaa muovipäätyisten jäähdyttimien elinikä keskimäärin olla n. 10v)
-Bensapumpun rele otti ja hajosi
-Ahtoputki/MAP anturin kiinnitys hajosi
-
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kiitos Pakari, voidaan tässä jo aikatauluttaa noi rempat mitä suuremmalla todennäkösyydellä tohon kesälomalle joka alkaa heinäkuussa.

Toi penkinlämmitin on vähän semmonen "mitäs he*****!". Muutenkin tässä Opelissa tuntuu olevan semmosia vikoja, joita ei vaan autossa voi olla. Sulakeboksia yms.
EX: 9³SS BioPower
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Mitenkä hoitui vika nro 21?
Täällä vuotaa tuon yksi turboisen dieselin hammastanko ja purkaamolta on jo uusi tanko hommattuna asennusta odottamaan. Mutta saako sinne tiivisteet vai vaihdoitko koko osan?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja jusahh »

B207 koneessa pumpun tiiviste vuotaa ja pumppu on imunokan päässä kiinni. http://i5.photobucket.com/albums/y153/T ... CF6145.jpg

En ole siis korjannut itse tehostinmoottorin päätä.
EX: 9³SS BioPower
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja kalle »

Saman tyyppisiä vikoja olen havainnut itsekkin omassa autossa. Mitä nyt 130-185t välin olen ajellut.

-kuskinpenkin ristiselän säätö ei toimi
-toinen taka jarrusatula herkistelty liikkeelle, kun oli jumissa( uudet on hankittu jemmaan)
-vänkärin ovi ei mene aina keskuslukituksella lukkoon.
-vaihekepin nuppi on irronnut(nyt on liimattu)
-sivupeilin lasi on irronnut(nyt kaksipuolisella teipillä kiinni).
-turbon pinnapultit on löystyneet
-pakoputken jousto on ruvennut vuotamaan
-roiskeläpät on hiertäneet etulokarien reunasta maalia pois.
-ohjaustehostin vuoti(tiiviste vaihdettu)
-jäähdytin lonksui (Jäähdytyspakan kiinnikkeet uusittu)
-sisustan muovit resonoi

Vaihdettuja kulutus osia
-moniurahihna ja kiristin
-Etujouset ja iskunvaimentimet
-Bybas venttiilin kalvo
-molemmat turbon magneettiventtiilit
-takabumerangit
-Koiranluut eteen
-raidetangonpäät
-puolia neljä kappaletta.
-jarrulevyt ja palat taakse

Ei tätä voi kyllä ooppeliksikaan sanoa, kun emännän astra toimii ihan mainiosti. :lol: no on kai tällä jo ikääkin :wink:
9-3 ss -03
Sotkamo
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja Ristom »

jusahh kirjoitti:Terve kaikki,
onkohan mulla vikaisin 9-3NG? 6kk aikana mennyt/on edelleen:
.
.
Näiden lisäksi varmaan jakopää kohta menossa, kun ketju korahtaa kivasti kylmänä. Auto ei ole kertaakaan toiminut yli 3 viikon jaksoa. Mittarissa 240tkm.

Nyt saa tulla Saabista ulos ja jatkaa jos on samoja kokemuksia.
Eli omistat yli 10 vuotiaan auton, jolla on ajettu jo melko paljon ja alla on käyttötunteja ehkä n. 6.000 (40 km/h keskinopeudella?, omassa n.37) ja ostaessasi auto oli kärsinyt arvonalenemaa n. 35.000 € nykyarvon ollessa alle 5.000 €..

Omistusaikanasi autoon ei enää tule suurta "arvon" alenemaa mitenkään, joten nautit edullisista kilometreistä vs. jos olisit ostanut uuden niin 2-3 vuotta olisi maksanut arvonalenemana tällä mallilla jo noin 17.000 €. Mielestäsi on siis kohtuutonta, että et saakaan uutta vastaavaa autoa vaan joudut tekemään korjauksia koska monet osat ovat jo hyvinkin elinkaarensa päässä?
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja kalle »

2000 luvun autot on paalikunnossa 200tkm ajettuna. Ne on tehty periaatteella, että ajetaan se viisi vuotta/100tkm ja vaihdetaan uuteen. Suomessa vaan on autovero niin paljon, että köyhän on ajettava romulla tai hitsattava satkua. Jos siis meinaa saabilla ajella :lol:
9-3 ss -03
Sotkamo
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Oma aero -05 ss on nyt ollu vuoden ja pari kuukautta päälle ajossa.

Mittariin kertynyt 254tkm, kun ostettaessa oli 235tkm.
Tänä aikana tapahtunutta:
-normaalit huollot
-etuoikealle pyöränlaakerihässäkkä
-taakse levyt ja palat
-stage 1
---
-kuskin penkinlämmitin ei toimi
-tuulilasi halki
-nykii täyskaasukiihdytyksessä

Ihan mainiosti kerran jo avk:lta lunastetusta autosta, jossa huoltokirjaa kirjoiteltu 40tkm asti. :roll:
Täytyypä koputtaa puuta... :mrgreen:
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja 773E »

Ristom kirjoitti: Mielestäsi on siis kohtuutonta, että et saakaan uutta vastaavaa autoa vaan joudut tekemään korjauksia koska monet osat ovat jo hyvinkin elinkaarensa päässä?
No joku raja noihin vikojen määräänkin pitää olla. Kyllä toi jusahhin lista on kymmenen vuotiaaksikin autoksi huomattavasti keskimääräistä pidempi.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja Ristom »

kalle kirjoitti:2000 luvun autot on paalikunnossa 200tkm ajettuna. Ne on tehty periaatteella, että ajetaan se viisi vuotta/100tkm ja vaihdetaan uuteen. Suomessa vaan on autovero niin paljon, että köyhän on ajettava romulla tai hitsattava satkua. Jos siis meinaa saabilla ajella :lol:
Olisko mitään lakialoitetta veron poistamiseksi, jonka adressin voisi allekirjoittaa...?
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja kalle »

9-3 ss -03
Sotkamo
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Eka 60tkm taisi mennä huolto-ohjelman mukaan. Sen jälkeen en ole yhtään huoltoväliä päässyt ilman lisäkäyntiä. Turboletku kahdesti halki, jäähdyttäjän letku halki, egr, dpf, laakerivikaa etupyörässä, jakopää, kääntölaakerit, akun plussakaapeli etc.

Hyvä puoli turbon ja koneen kannalta on se, että aina olen samalla pyytänyt ylimääräisen öljynvaihdon :) Meinaan, kun tm oli juttua Golfin kuluvasta turbosta.
BMW f11 535xd -13
Vastaa Viestiin