Forumin vikaisin 9-3NG

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ristom kirjoitti:
jusahh kirjoitti:Terve kaikki,
onkohan mulla vikaisin 9-3NG? 6kk aikana mennyt/on edelleen:
.
Näiden lisäksi varmaan jakopää kohta menossa, kun ketju korahtaa kivasti kylmänä. Auto ei ole kertaakaan toiminut yli 3 viikon jaksoa. Mittarissa 240tkm.

Nyt saa tulla Saabista ulos ja jatkaa jos on samoja kokemuksia.
Eli omistat yli 10 vuotiaan auton, jolla on ajettu jo melko paljon ja alla on käyttötunteja ehkä n. 6.000 (40 km/h keskinopeudella?, omassa n.37) ja ostaessasi auto oli kärsinyt arvonalenemaa n. 35.000 € nykyarvon ollessa alle 5.000 €..

Omistusaikanasi autoon ei enää tule suurta "arvon" alenemaa mitenkään, joten nautit edullisista kilometreistä vs. jos olisit ostanut uuden niin 2-3 vuotta olisi maksanut arvonalenemana tällä mallilla jo noin 17.000 €. Mielestäsi on siis kohtuutonta, että et saakaan uutta vastaavaa autoa vaan joudut tekemään korjauksia koska monet osat ovat jo hyvinkin elinkaarensa päässä?
Terve Ristom. Kyllä olet oikeassa, pidän auton vikalistaa ja luotetavuutta täysin sopimattomana Saabille tai mille tahansa tämän ikäiselle/ näin ajetulle autolle. Lisäksi auto on ollut lähipiirissä uudesta asti ja matkan varrelle on sattunut mitä eriskummallisempia pommeja. Ikävintä on se, että meno vaikuttaa olevan tätä oman kolkkini kanssa loppuun asti.

Tuon vikalistan korjaaminen LänsiAutolla tms. olisi maksanut arviolta yli 5k€, jolloin ajelisin yli 10k€ autolla. (CIM 800€ + työ, sulakeboksi 800€ + työ, penkki ?€, vesiletkusarja ?€, xenon ohjainlaite 500€ + työ jne.)

Auto olisi jo "kiertämässä" jos en itse osaisi tehdä kaikkea autoon liittyvää korjausta. Itsellä mennyt rahaa ehkä 1,5k€, ja omaa aikaa suhteellisen paljon ja tämän kirjoitettuani suuntaan Klaukkalaan Techittämään ajovaloja kuntoon :D

Toivotaan, että tämä ketju avaisi vähän lukijoille minkälaisista autosita on kyse; onko minulla vain huonoa onnnea vai ovatko kaikki alkusarjan NG 9-3:t samanlaisia. Varmasti on hyvä myös jakaa tässä ketjussa positiiviset kokemukset autosta, ja onko omasi pelittänyt hyvin tai oletko tyytyväinen? Jos näin on, niin se on hyvä homma ja en vie sulta fiilistä tippaakaan pois.
EX: 9³SS BioPower
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minulla on taas sellaine käsitys että nimenomaan alkupään NG9-3:set ovat niitä luotettavampia kuin esim. faceliftatut. Vielä jos sattuu olemaan sellainen versio jossa ei ole ESP:tä niin toimii pakkasellakin ilman vikavaloja :lol:

Jos itse NG9-3:sta olisin ostamassa niin ostaisin vuosimallin 2004-2006 väliltä. Siitäkin huolimatta, että biopowerointi on hieman kalliimpaa.

Eli oma listani:

Vuodet: 4/2010 - 2/2014:
NG9-3 1,8t vm.2003 Vector: (tehtaalta pihalle 12/2002)
84tkm - 182tkm:

-Bensapumpun rele (aiheutti tielle jäämisen)
-Kääntölaakerit
-Jäähdytin (Hukkasi jäähd.nestettä)
-Kytkin (alkoi luistaa, ei kestänyt vääntöä, johtuu siis virityksestä)
-Ahtoputki (MAP-anturin kiinnitys särkynyt tuntemattomasta syystä)
-Etujouset poikki
-Koiranluut
-ABS/TCS malfunc. SIDissä.. (kosteutta liittimissä..)
-Kuljettajan penkinlämmitinelementtivika (Elementti vaihtoon..)
-Puhaltimen moottori (Lopetti puhaltamisen)
-Jarrutehostimen alipainelinjan vastaventtiili.
-Takajarrusatula (Käsijarru ei pitänyt...)
-Ahtopaineen säädön mankkuvenat (joku laittanu vääränlaiset)
-Bypassin kalvo (Suojausmekanismi päälle, pudotti tehot pois)
-Molempien etuistuimien pitkittäissäätöjen vaijerit

Eli, ei siis tarvetta ollut: bumerangeille, iskareille, CIMille, tai muillekkaan rattilukon osille... lukoille, jakopään osille, o-tehostimen stefalle...

Minkälaista käyttöä autolla oli? Ei ehkä helpoimmalla päässyt. Ratailuakin tuli harrastettua 2-3 kertaa vuodessa. Siitäkin huolimatta noita jousia lukuunottamatta alustamurheita ei ollut eikä muitakaan mitä voisi yhdistää rata-ajosta johtuvaksi :!: Kulkupuolesta autossa vastasi Maptun Performance.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minulla nykyinen alkupään (vm -03) auto on ollut loppuvuodesta 2007 asti. Ostohetkellä autolla oli ajettu 120 tkm ja nyt mittarissa on 235 tkm.

Omasta mielestäni auto on toiminut hyvin ja luotettavasti. Yhden kerran jätti välille, kun rattilukko hajosi. Tai oikeastaan kaksi kertaa. Ekalla kerralla akku tyhjeni omaa hölmöyttä ja samainen rattilukko meni vikatilaan. Silloin korjautui vikakoodi poistamalla. Myöhemmin siis piti vaihtaa koko rattilukko sekä samalla vaihdettiin myös CIM.

Vikoja ollut mulla seuraavasti, jotka korjattu:
- iskarit vaihtoon kun kolisivat. Etuiskarit vain kolisi, mutta samalla vaihtui kaikki
- etujouset vaihtoon, kun toinen meni poikki
- rattilukko SCL ja CIM
- SAI-pumppu hajosi, toiminnan ohitin itse. Nykyisin uudella softalla ei mukana
- turbon hukkaportin magneettiventtiili
- bypass-kalvon vaihdoin varulta, mutta syy oli tuo edellinen magneettiventtiili
- toinen etukoiranluu
- molemmat takabumerangit
- molemmista etupenkeistä tuo pituussäädön vaijerin pää irti, korjasin uudella vaijerikiinnikkeellä
- oikean takaoven lukko
Siinä taisi olla kaikki ...

Korjaamattomia vikoja, jotka ei haittaa
- kuskin penkin ristiselän säätö rikki. En ole viitsinyt tehdä asialle mitään (ollut rikki lähes heti alusta asti)
- sivupeilien jalkojan maalien hilseily, vähän aina paikkamaalilla korjattu

Nuo alustan viat voi pistää normaaliin kulumiseen, paitsi ehkä jousen katkeamista ja alkupään sarjan huonoja iskareita. Nyt iskarit olleet (ja muutenkin alusta) äänetön.
Lisäksi heti alkuaikana vaihdoin kaikki jarrulevyt ja -palat. Automaatti kuluttaa jarruja tavallista enemmän. Ja olihan sillä jo ajettu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Missäs tuo polttoainepumpun rele on? Voisi vaihtaa samalla kun vaihtaa pumpun.
EX: 9³SS BioPower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vänkärin jalkatilassa A-pilarissa.

Miksi se pitäisi vaihtaa, jos se on toimiva?
Oletan sen siis olevan kunnossa. Ainakin näin tulkitsen viestien perusteella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Näitä reileitä on muutamalla mennyt ja ei varmaan kauhean kallis osa ole.

Autolla on käynnissä rokotuskampanja, jossa teen kesäloman ekana viikonloppuna kerralla monta pikkujuttua pikkurahalla kuntoon. Toivotaan, että saisi ton luotettavuuden taas uudelle tasolle.Vaihdan yhden alkuperäsen takaiskun, laturin käytän auki ja katson missä kunnossa hiilet ovat, takaoven lukkomekanismi on tilattu Ruotsista, takajouset vaihtoon, kun toinen puoli istuu 1,5cm alempana(ilm. jossain nyrkkipajassa vaihdettu vain toinen jousi aikanaan?).... yms.
EX: 9³SS BioPower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, voihan niitä osia, mitä milloinkin, vaihtaa uusiin kaiken varalta. Sille linjalle kun lähtee, niin loppua ei tule ennenkuin kaikki on uutta.
Itse en kyllä vaihtele toimivia osia huvikseni. Olkoon vaikka kuinka halpoja osia. Jos joskus hajoaa, niin sitten hajoaa. Vaihdetaan vasta sitten.

Itse kukin tyylillään. Tosin tämä ko. auto on kieltämättä ollut kovin vikainen, joten ymmärrän kyllä tuonkin. Toisaalta onko nyt syytä ihan noin pessimistiseksi heittäytyä ja koko ajan pelätä jonkin hajoavan. Luulisi kai sitä nyt joku raja jo olevan tässäkin. Kohta alkaa jo olla parempi vaihtaa autoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja jusahh »

petrisa kirjoitti:Luulisi kai sitä nyt joku raja jo olevan tässäkin. Kohta alkaa jo olla parempi vaihtaa autoa.
Tuon kommentin sain jo parin kk omistuksen jälkeen ja olisi pitänyt varmaan toimia aikasemmin. :)

Sen verran kriittinen tämä nelipöyrä työn takia itelle, että "tehdään kun hajoaa" aiheuttaa aina ongelmia. Toisaalta ihan mahdoton tietää mitä menee seuraavaksi, mutta forumtietoudesta on paljon apua! Fiksumpi varmaan ajaisi uudemmalla, mutta on niissäkin vikoja. (Tutun C6 Audi A6:ssa jakopäänremppa on 7k€ :!: )

Itse tehtynä nämä releenvaihdot yms. korjaukset ovat halpoja (1/4 hintaisia) vrt. korjausliikkeet ja hyvä tehdä kerralla monta juttua, kun auto on pukilla.
EX: 9³SS BioPower
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja karg »

Täällä on 254tkm ajettu MY03 automaattikolkki ja tässä havaittua vikalistaa n. 30tkm matkalta:

- SAI-pumppu kiukutteli (hoitui softauksella)
- CIM, ratin kääntökulma-anturi rikki
- toinen etujousi poikki
- toinen takaiskari kolisi
- vaihteiston vääntötuki rikki
- ohjaustehostimen pumpun stefa rikki
- väljä kaasuläppäkotelo
- imusarjasta jarrutehostimelle menevän putken takaisku jumitteli
- repsikan istuinlämppäri rikki

Paljonhan tota kolkkia on tullu kuositeltua ja rahaakin on menny noiden em. korjausten lisäksi, mutta eipähän oo velkanen peli sentäs.. Nyt sillä onkin mukava ajella, kun pirssi näyttää ja tuntuu suht tuoreelta :)
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

Laitetaan omastakin tämmöinen. Auto on MY05 93SS 2,0t automaatti Vector. Auto on ollut minulla aika tasan neljä vuotta ja olen toinen omistaja. Nyt mittarissa on 123tkm, ostettaessa vähän yli 70tkm.

-tuulilasi halki alalaidasta. En ole korjannut kun menee katsastuksesta läpi enkä kiinnitä huomiota.

-Moottoriöljyt pääsee ohjaustehostimen puolelle ja sotkee konehuonetta (korjataan seuraavassa huollossa 25.6.)

-Tuulilasinpyyhkijöiden koneistossa tiivisteet mädäntyivät ja viime talvena pakkasilla alkoi tulla ongelmia. Koneisto auki, kuivaten ja tiivisteet uusiksi tehty.

Itsellä on ollut hyvin huolettomia kilometrejä ja olen ollut autoon tyytyväinen. Jos joku haluaa ostaa pois niin se on mahdollista vaikkei olekaan nettiautossa.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Nyt onkin sitten vika nro 22 on kehissä, tällä kertaa vasen xenon ei toimi.

Oltiinhan sitä jo melkeen kuukasi ilman suurempia vikoja.
EX: 9³SS BioPower
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kun kerran muutkin niin laitetaan omaakin listaa
TTiD -11 0->116tkm
Abs boksi herjaili kovilla pakkasilla vikavaloilla. Korjaantui takuuseen kun boksi vaihdettiin. Mittarilukema taisi olla jossain 27tkm kohdalla
Seuraavaksi hajosi dpf suodattimen toinen lämpötila anturi. Tämäkin meni takuuseen. Mittarilukema n.35tkm
Vaihteiston perä sanoi poks 55tkm kohdalla. Tämäkin korjattiin takuusen.
Tämän jälkeen onkin ajettu huolettomia kilometrejä. Oikean puolen kääntölaakerin vaihdoin jossain vaiheessa ja juuri äsken vaihdoin sen uudestaan, kun ensimmäisellä kerralla laitoin "hyvän käytetyn" joka oli kotona hyllyssä.
Nyt mittarissa tosiaan 116tkm ja äsken laakeria vaihtaessa huomasin että ainakin oikean puolen koiranluu alkaa olla tiensä päässä.
Alkukankeuksien jälkeen olen autoon erittäin tyytyväinen, vaikka vähän jännitti takuuajan päättyminen.

Edellinen oma oli 2003 vuosimallin 1.8t
Ajoin sillä 2009-2011 ja 117-180tkm
Vaivoina oli kääntölaakeri, etujousi, lasihissi taka bumerangit ja termostaatti.
Näistäkin kaksi viimeistä vaihdoin ennakoivasti.

Isällä on tällä hetkellä 2003 1.8t
ostettu 2012 170tkm ajettuna ja nyt on 216tkm mittarissa.
Vikoina lasihissi ja raidetangon väljä nivel.

Veljellä alkuvuodesta ostettu TiDS -08
205->220tkm
Ainoana vikana vuotava hammastanko joka on vielä vaihtamatta..

Isän edellisestä 9-5 jos tekisi vastaavan listan saattaisi kirjoitustila loppua kesken. :lol:
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Jahas, vaihdoin jarrupolkimen asentoanturit ja nyt palaa sitten jarruvalot kokoajan.

Vika 23: "Jarruvalot palaa kokoajan"
EX: 9³SS BioPower
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja karg »

Anturi jäi ehkä liian kauas polkimesta. Tossa oli vastaava keissi aiemmin..
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ok, anturi on kyllä asennettu pariin kertaan ohjeiden mukaan. Nyt taas toimii normaalisti ja ECU:lta tulee taas "Brake switch circuit high".

Joku helkkarin johtokatkos varmaan.
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin