Forumin vikaisin 9-3NG
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Katkos on paikallisettu anturin ja ECU:n pinni 27 välille. kytkentäkaavio
Aikamoinen homma kalastella johto, joka poikkelehtii tuolla kojetaulun alla ja siitä moottoritilaan. Katsotaan mitä käy.
Aikamoinen homma kalastella johto, joka poikkelehtii tuolla kojetaulun alla ja siitä moottoritilaan. Katsotaan mitä käy.
EX: 9³SS BioPower
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Molemmista päistä poikki ja uusi väliin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Tuli kuntoon kun löytyi katkos. Kolvaamalla siisti pätkä johtoa paikalleen.
EX: 9³SS BioPower
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Jonkinlainen itsetuhomekanismi on käynnissä, sillä tänään on ajettu 100km savunkatkussa. Puskee hajua ilmastoinnista.
EX: 9³SS BioPower
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Itsellä oli -03 1.8t vuodesta 2007 vuoteen 2010. Kilometrejä ei omilla ajoilla ihan mahottomasti ehtinyt kertyä mutta joku 30-40 tkm kuitenkin.
Sinä aikana meni vaihtoon:
- takabumerangit
- EGR lämpötila-anturi
- kuskin oven ikkunahissi
- muovinen tunkinkorvake
Havaittuja vikoja, joita ei ehditty/tarvittu korjata:
- kytkin alkoi luistamaan, ei ollut viritetty
- nopeusmittarin ajotietokoneen näytön pikseleihin tuli kovilla pakkasilla vuoto. Vuodon määrä vaihteli lämpötilan mukaan ja korjaantui lopullisesti kesän 2009 helteillä.
Muuten mentiin normaaleilla huolloilla. Pikkaisen harmittaa, että joutui farmarin tarpeessa tuosta luopumaan ja rouva sitä on ihan ääneen ikävöinyt. Nykyisessä Femmaan on pikkaisen enemmän joutunut osaa vaihtamaan, vaikkei sitäkään miksikään murheenkryyniksi voi sanoa, ainakaan jos ei jumittavia käsijarruvaijereita lasketa.
Sinä aikana meni vaihtoon:
- takabumerangit
- EGR lämpötila-anturi
- kuskin oven ikkunahissi
- muovinen tunkinkorvake
Havaittuja vikoja, joita ei ehditty/tarvittu korjata:
- kytkin alkoi luistamaan, ei ollut viritetty
- nopeusmittarin ajotietokoneen näytön pikseleihin tuli kovilla pakkasilla vuoto. Vuodon määrä vaihteli lämpötilan mukaan ja korjaantui lopullisesti kesän 2009 helteillä.
Muuten mentiin normaaleilla huolloilla. Pikkaisen harmittaa, että joutui farmarin tarpeessa tuosta luopumaan ja rouva sitä on ihan ääneen ikävöinyt. Nykyisessä Femmaan on pikkaisen enemmän joutunut osaa vaihtamaan, vaikkei sitäkään miksikään murheenkryyniksi voi sanoa, ainakaan jos ei jumittavia käsijarruvaijereita lasketa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Itselläni on nyt ollu ng9-3 omistuksessa tasan 50 päivää ja laskeskelin tuossa, että näistä auto on ollut:
- korjaamolla 17 päivää (tämä sisältää tosin monta pyhäpäivää)
- pihassa ajokelvottomana/rikki 4 päivää
- jotain on ollut rikki, mutta auto on ollut ajettavissa 8 päivää
Tälläkin hetkellä moottorinvikavalo palaa ja seuraava korjaamoaika ensi viikon torstaille.
Lisäksi pitäisi inspiraation yllättäessä korjata apukuskinpenkin syvyyssäätö ja sähköpeilin toiminta.
Rahaa korjauksiin on mennyt suunnilleen 750€ ja ensi viikolla taas parisataa lisää.
Mikäli sama tahti jatkuu, niin kohta taidetaan tosissaan tapella otsikon tittelistä
- korjaamolla 17 päivää (tämä sisältää tosin monta pyhäpäivää)
- pihassa ajokelvottomana/rikki 4 päivää
- jotain on ollut rikki, mutta auto on ollut ajettavissa 8 päivää
Tälläkin hetkellä moottorinvikavalo palaa ja seuraava korjaamoaika ensi viikon torstaille.
Lisäksi pitäisi inspiraation yllättäessä korjata apukuskinpenkin syvyyssäätö ja sähköpeilin toiminta.
Rahaa korjauksiin on mennyt suunnilleen 750€ ja ensi viikolla taas parisataa lisää.
Mikäli sama tahti jatkuu, niin kohta taidetaan tosissaan tapella otsikon tittelistä
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Kova väite, mutta game on!
Harmi homma, että on noin paljon ollut down-timeä autolla. Suosittelen itseopiskelua ja mekaniikon pätevyyden hankkimista tältä forumilta. Pikkuvikaa tulee aina ja budjetti karkaa tolla menolla käsistä.
Tuohon penkin syvyyssäädön korjaukseen on 20€ fiksi. Uusi vaijeri ja minulla on jopa semmonen hyllyssä jos on tarvetta Korjasin oman aikanaan 0,2€ arvoisella vaijerikiristimellä.
Forumilla on myös montaa korjaamoa pätevämpää porukkaa, joilla on pro-tason laitteet ja levitoivan gurun tietotaito. Unohtaisin ne pajat, jossa arvotaan ja rikotaan jo valmiiksi viallinen auto. Hook, Nappe, Karg, Vesa67,....ketä näitä nyt on.
Harmi homma, että on noin paljon ollut down-timeä autolla. Suosittelen itseopiskelua ja mekaniikon pätevyyden hankkimista tältä forumilta. Pikkuvikaa tulee aina ja budjetti karkaa tolla menolla käsistä.
Tuohon penkin syvyyssäädön korjaukseen on 20€ fiksi. Uusi vaijeri ja minulla on jopa semmonen hyllyssä jos on tarvetta Korjasin oman aikanaan 0,2€ arvoisella vaijerikiristimellä.
Forumilla on myös montaa korjaamoa pätevämpää porukkaa, joilla on pro-tason laitteet ja levitoivan gurun tietotaito. Unohtaisin ne pajat, jossa arvotaan ja rikotaan jo valmiiksi viallinen auto. Hook, Nappe, Karg, Vesa67,....ketä näitä nyt on.
EX: 9³SS BioPower
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Oma 9-3 SC 1,8t ollut itsellä nyt aika tarkalleen vuoden ajossa 125 -> 135 tkm.
-tuulilasi halki (mottoritiellä lensi kivi siihen)
-sumarien ja ajovalojen polttimot uusittu
-kuskin turvavyö ei kelautunut (pesu ja puhdistus -> toimii taas)
-Apparin penkki irroitettu ja pesty (Beaglen pentu kusas siihen)
That's it!
-tuulilasi halki (mottoritiellä lensi kivi siihen)
-sumarien ja ajovalojen polttimot uusittu
-kuskin turvavyö ei kelautunut (pesu ja puhdistus -> toimii taas)
-Apparin penkki irroitettu ja pesty (Beaglen pentu kusas siihen)
That's it!
"Punainen lokakuu" 9-3 1.8t Sentronic Sportcombi 2007
ex: "musta kostaja" 9-3 2.0 coupe 1998
ex: "musta kostaja" 9-3 2.0 coupe 1998
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Jos wegelius viittaa moottorin vikavalolla ja ensi viikolla tapahtuvalla korjauksella tuohon toisioilmapumpun vikaan, niin olet kai lukenut siihen liittyvät vastaukset toisesta ketjusta
Ei mitään järkeä uhrata sen korjaukseen paria sataa, kun samalla rahalla saat "virisoftaa" ja mokoma systeemi poistetaan ohjelmasta käytöstä. Tuon takaiskun laipan voi tukkia samalla, niin eipä tule pakokaasuja ilmanputsarille. Tämä SAI-systeemi on pelkkä vitsi ja vikapyydys. Se rikkoontuu heti kohta uudestaan vaikka kaikki uusittaisi (pumppu+venttiili).
Ei mitään järkeä uhrata sen korjaukseen paria sataa, kun samalla rahalla saat "virisoftaa" ja mokoma systeemi poistetaan ohjelmasta käytöstä. Tuon takaiskun laipan voi tukkia samalla, niin eipä tule pakokaasuja ilmanputsarille. Tämä SAI-systeemi on pelkkä vitsi ja vikapyydys. Se rikkoontuu heti kohta uudestaan vaikka kaikki uusittaisi (pumppu+venttiili).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
En tiedä onko näin soveliasta sanoa mutta kiva nähdä, että muillakin vastustaa
Eli vissiin ominaisuuksia... Mukava auto silti tämäkin
2006 SS Aero 260tkm+
Osa vikoja ja osa varmaan ns.näillä kilsoilla vahdettavia osia..
-Sivupeilit haluaa mennä parkkiasentoon aina kun käynnistyksen jälkeen ajaa yli 30km/h (hetken yrittää sitten rauhoittuvat)
-Sytyttää vikavaloa sillointällöin ilmeisesti lambda pitäs vaihtaa.. IMM jo vaihdettu tuloksetta.
-Ajonvakautus pois pelistä.. eli tämä Cim vika ilmeisesti (onneksi vetoluistonesto ja ABS toimii)
-Xenoni toinen pimeänä..
-Tankatessa täyteen, pitkä startti. (aina silti lähtee ekalla)
Muuten kyllä hyvä auto!
Eli vissiin ominaisuuksia... Mukava auto silti tämäkin
2006 SS Aero 260tkm+
Osa vikoja ja osa varmaan ns.näillä kilsoilla vahdettavia osia..
-Sivupeilit haluaa mennä parkkiasentoon aina kun käynnistyksen jälkeen ajaa yli 30km/h (hetken yrittää sitten rauhoittuvat)
-Sytyttää vikavaloa sillointällöin ilmeisesti lambda pitäs vaihtaa.. IMM jo vaihdettu tuloksetta.
-Ajonvakautus pois pelistä.. eli tämä Cim vika ilmeisesti (onneksi vetoluistonesto ja ABS toimii)
-Xenoni toinen pimeänä..
-Tankatessa täyteen, pitkä startti. (aina silti lähtee ekalla)
Muuten kyllä hyvä auto!
none
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Jep, pakko alkaa itsekin perehtymään in saloihin. Ei vaan näin talvella nappaa parkkipaikalla opiskella, eikä ole tiloja/tuttuja joiden nurkkiin mennä ropeltamaan. Ja foorumia selaillessa olen kyllä pistänyt merkille, että täältä se tietotaito löytyy! Ehkä kesemmällä sitten nuo pikkuvikojen korjaukset tee-se-itse-tyyliin...jusahh kirjoitti:Kova väite, mutta game on!
Harmi homma, että on noin paljon ollut down-timeä autolla. Suosittelen itseopiskelua ja mekaniikon pätevyyden hankkimista tältä forumilta. Pikkuvikaa tulee aina ja budjetti karkaa tolla menolla käsistä.
Tuohon penkin syvyyssäädön korjaukseen on 20€ fiksi. Uusi vaijeri ja minulla on jopa semmonen hyllyssä jos on tarvetta Korjasin oman aikanaan 0,2€ arvoisella vaijerikiristimellä.
Forumilla on myös montaa korjaamoa pätevämpää porukkaa, joilla on pro-tason laitteet ja levitoivan gurun tietotaito. Unohtaisin ne pajat, jossa arvotaan ja rikotaan jo valmiiksi viallinen auto. Hook, Nappe, Karg, Vesa67,....ketä näitä nyt on.
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Juuri tuohon viittasin. Kerkesin osan tilaamaan ennen kuin luin tuosta paholaisen keksinnöstä ja sen vikaherkkyydestä. Eipä tuo vaihtotyö siihen montaa kymppiä maksa, joten vaihdetaan nyt ja toivotaan ettei vika uusi. Jos kuitenkin näin, niin tarvitsee selvittää kuka noita ohjelman muutoksia tekee...petrisa kirjoitti:Jos wegelius viittaa moottorin vikavalolla ja ensi viikolla tapahtuvalla korjauksella tuohon toisioilmapumpun vikaan, niin olet kai lukenut siihen liittyvät vastaukset toisesta ketjusta
Ei mitään järkeä uhrata sen korjaukseen paria sataa, kun samalla rahalla saat "virisoftaa" ja mokoma systeemi poistetaan ohjelmasta käytöstä. Tuon takaiskun laipan voi tukkia samalla, niin eipä tule pakokaasuja ilmanputsarille. Tämä SAI-systeemi on pelkkä vitsi ja vikapyydys. Se rikkoontuu heti kohta uudestaan vaikka kaikki uusittaisi (pumppu+venttiili).
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
Saab 2.2tid ajettu 300tkm ostettu marraskuussa 2014. Tämän jälkeen ajossa ollut kokonaiset 10 päivää, muun ajan ollut korjaamolla/korjaamon pihalla.
Ongelmat:
-pätkiminen ja savutus --> vikatilaan ennemmin tai myöhemmin ja sitten limbbaillaan kotiin
Tech viittaa EGR ja ilmamassamittari, toimenpiteet: EGR tutkittu että toimii, putsattu kokonaan. Ilmamassamittari vaihdettu kaksi kertaa uuteen. Tulpat vaihdettu. Imusarja putsattu. Poltotainesuodatin putsattu. Moottorista vaihdettu letkuja ilmeisesti aika isolla määrällä.
Auto saatiin käymään vähän paremmin, pätkii enää vain noin joka kolmas sekunti ja savuttaakin enää sillä tavalla että näkee peileistä taakse.
Toimi päivän. Päivän. Ei enää käynnistynyt.
Käynnistyi lämpimässä tallissa. Korjaamon analyysi: bensapumppu rikki mahdollisesti.
Tämän hetken tilannetta en tiedä kun auto seisoo lomien takia jossain pihassa.
Jatketaan vioilla:
-tyyppivikana turvavyöt eivät kelaudu, etupää kolisee kun helistimillä ajaisi
-ajotietokone ei näytä kuin lämpötilan, ei toimi muut ominaisuudet
-eber ei toimi, sulake otettu pois. Kun pistää sulakkeen kiinni heittää techiin 20(!) vikakoodia
-auton koko vasemman puolen sähköt toimivat omituisesti, laittamalla esimerkiksi ovet lukkoon, tapahtuu vilkun väläytykset vasemmalla puolella autoa n puolen sekunnin viiveellä ja himmeämpänä kuin oikealla puolella. Sama myös käynnissä ollessa, vasemman puolen valot "himmeampiä"
-hanskaslokero ei aukea
-parkkitutkasta kaksi neljästä anturista pimeänä
-etuovien kaiuttimet eivät toimi, välillä päästelevät särisevää soundia
-radio/cd-soittimen voluuminappula toimii joskus lämpimällä
Rupesi oikeen masentamaan kun kirjoitin oheisen tekstin.. Jos käyntiongelmaan jollain on jotain ratkaisua niin mielelläni otan neuvot vastaan.
Ongelmat:
-pätkiminen ja savutus --> vikatilaan ennemmin tai myöhemmin ja sitten limbbaillaan kotiin
Tech viittaa EGR ja ilmamassamittari, toimenpiteet: EGR tutkittu että toimii, putsattu kokonaan. Ilmamassamittari vaihdettu kaksi kertaa uuteen. Tulpat vaihdettu. Imusarja putsattu. Poltotainesuodatin putsattu. Moottorista vaihdettu letkuja ilmeisesti aika isolla määrällä.
Auto saatiin käymään vähän paremmin, pätkii enää vain noin joka kolmas sekunti ja savuttaakin enää sillä tavalla että näkee peileistä taakse.
Toimi päivän. Päivän. Ei enää käynnistynyt.
Käynnistyi lämpimässä tallissa. Korjaamon analyysi: bensapumppu rikki mahdollisesti.
Tämän hetken tilannetta en tiedä kun auto seisoo lomien takia jossain pihassa.
Jatketaan vioilla:
-tyyppivikana turvavyöt eivät kelaudu, etupää kolisee kun helistimillä ajaisi
-ajotietokone ei näytä kuin lämpötilan, ei toimi muut ominaisuudet
-eber ei toimi, sulake otettu pois. Kun pistää sulakkeen kiinni heittää techiin 20(!) vikakoodia
-auton koko vasemman puolen sähköt toimivat omituisesti, laittamalla esimerkiksi ovet lukkoon, tapahtuu vilkun väläytykset vasemmalla puolella autoa n puolen sekunnin viiveellä ja himmeämpänä kuin oikealla puolella. Sama myös käynnissä ollessa, vasemman puolen valot "himmeampiä"
-hanskaslokero ei aukea
-parkkitutkasta kaksi neljästä anturista pimeänä
-etuovien kaiuttimet eivät toimi, välillä päästelevät särisevää soundia
-radio/cd-soittimen voluuminappula toimii joskus lämpimällä
Rupesi oikeen masentamaan kun kirjoitin oheisen tekstin.. Jos käyntiongelmaan jollain on jotain ratkaisua niin mielelläni otan neuvot vastaan.
Saab 9-5 Vector Hirsch 1.9TiD 2006
Saab 9-3 Cab 2.0t A 1999
Vanhat:
900 2.1 -92
900 2.0A -96
9-3 SE 2.0T -00
NG 9-3 2.2tid -04
Saab 9-3 Cab 2.0t A 1999
Vanhat:
900 2.1 -92
900 2.0A -96
9-3 SE 2.0T -00
NG 9-3 2.2tid -04
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
TUBA
Jotenkin tuntuu tutulta tuo savutus!
Omassa aikoinaan oli imusarja pahasti tukossa. Lisäksi pyörreläpät eivät auenneet riittävän aikaisin, joten kärsi ilmanpuutteesta. Pyörreläppiä tässä 2.2 Tid moottorissa käyttää ilmarasia, joka sijaitsee imusarjan päässä ajosuunnassa vasemmassa reunassa. Vedä kokeeksi siihen tuleva ilmaletku irti ja tulppaa letkun pää. Nyt pyörreläpät ovat koko ajan auki ja moottri saa paremmin ilmaa. Jos tämä auttaa, kannattaa imusarja avata ja nuohota.
Jotenkin tuntuu tutulta tuo savutus!
Omassa aikoinaan oli imusarja pahasti tukossa. Lisäksi pyörreläpät eivät auenneet riittävän aikaisin, joten kärsi ilmanpuutteesta. Pyörreläppiä tässä 2.2 Tid moottorissa käyttää ilmarasia, joka sijaitsee imusarjan päässä ajosuunnassa vasemmassa reunassa. Vedä kokeeksi siihen tuleva ilmaletku irti ja tulppaa letkun pää. Nyt pyörreläpät ovat koko ajan auki ja moottri saa paremmin ilmaa. Jos tämä auttaa, kannattaa imusarja avata ja nuohota.
Saabisti vuodesta-76
Re: Forumin vikaisin 9-3NG
^^ Jopas on vikoja sekä harmia kerrakseen .
Eivät kai kuitenkaan ole tulleet tässä muutaman kuukauden aikana vaan (suurin) osa ollut jo ostaessa
Jos ovat yllätyksenä tulleet, niin "mestarimyyjä" on ollut autoa myymässä.
Eivät kai kuitenkaan ole tulleet tässä muutaman kuukauden aikana vaan (suurin) osa ollut jo ostaessa
Jos ovat yllätyksenä tulleet, niin "mestarimyyjä" on ollut autoa myymässä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)