Etukaiuttimet särisevät

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Moi,

Vaimon 2003 vuosimallissa etukaiuttimet pitävät pahaa särinää/pörinää, eli on pakko säätää ääni vain takakaiuttimille. Mistähän moista vikaa kannattaisialkaa hakemaan?

t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kojelaudan kaiuttimien irrotus on suhteellisen helppoa, joten ainakin suosittelisin tarkistamaan onko paperi revennyt. Ritilät lähtevät veitsellä kampeamalla.
tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

Jos ovikaiuttimista kyse niin päiviänsä päättävän AMP1:sen on raportoitu tekevän tuota.
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Moi,

otin tuossa AMP1:n auki ja yritin juotella joitakin huonon näköisiä kontakteja mutta siitä ei ollut apua.

Sitten kysymys, huomasin että nuo molemmat isot piirit jotka on ruuvattu jäähdytysripaan olivat ilman piitahnaa ja toista oli kolvailtu aikaisemminkin (luultavasti vaihdettu). Kuuluukohan tuossa olla piitahnat ja voisiko sen puute aiheuttaa vahvistinkiven hajoamisen? Nyt lisäsin myös tahnat mutta eihän siitä tietenkään ollut apua. Otin tyypit ylös ja noita varmaan saisi netistä ostettua jos vika on noissa.

Lopuksi luuppasin kuitukaapelin AMP1:n sisällä netin ohjeiden avulla ja ne neljä jäljelle jäävää kaiutinta toimivat pörisemättä, eli vika tosiaan on tuossa AMP1:ssä. Nyt stereo on taas käyttökelpoinen mutta mielelläänhän sen korjaisi niin saisi vähän bassojakin eteen.

Jos satun löytämään käytetyn AMP1:n, toimiikohan se heittämällä vai tarvitaanko TECH2 operointia vai onko niin että toisessa autossa ollutta ei saa asennettua millään?

t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Siis oliko tilanne aikaisemmin se että ovikaiuttimet pörisivät vai että kaikki etukaiuttimet pörisivät?
AMP1 ohjaa pelkästään siis ovia, joten eihän sen pitäisi vaikuttaa edes tuonne kojelaudalla oleviin?
Jos päätät kuitenkin uuden vahvistimen ostaa niin ei tarvitse TECH2 liittää vaan pitäisi toimia vain kytkemällä uusi/käytetty kiinni. (näin ainakin omassa ja kaikissa mistä lukenut). Ebaystä välillä löytyy ihan hyväänkin hintaan, luokkaa 50 puntaa+postit.
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Moi,

Luulin aluksi että kaikki pörisivät, fader normiasennossa ei voinut kuunnella pätkääkään, mutta nyt kun tutkin niin tuonne oviin se pörinä keskittyi.

Nyt ei pörise, mutta toisaalta ei äätäkään kuulu ovista :?

Täytyy yrittää löytää ehjä ja huokea, ainakaan äsken en kyllä nähnyt mitään noin edullista ebayssa (paitsi bypass serviceä, mutta senhän jo tein itse), mutta nyt on aikaa hakea kun äänentoisto on taas edes jotenkin kelvollinen.

t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja karg »

Jos vaihtaa AMP1:n toisesta autosta ilman Tech2-koodausta, niin Tech2 voi lähinnä valitella vikakoodien luvun yhteydessä, että AMP1 ei ole lisätty, vaikka vahvistin toimiikin hyvin.
tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

stoivola kirjoitti: Täytyy yrittää löytää ehjä ja huokea, ainakaan äsken en kyllä nähnyt mitään noin edullista ebayssa (paitsi bypass serviceä, mutta senhän jo tein itse), mutta nyt on aikaa hakea kun äänentoisto on taas edes jotenkin kelvollinen.
Bildelsbasenissa näyttäisi muutama olevan, tosin eivät kovinkaan huokeita. Eipä noita huokeaan hintaan saa edes käytettynä kun alkuperäsenä maksaa mehuja. Itse sain ebaysta 130e hintaan briteistä, joka varsin kohtuullinen on nähden siihen mitä nuo uutena maksaisivat.

12800531 on koodi jossei ollut tiedossa, millä tosiaan ainakin bildelsbasenista löytyy.
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot
myung
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 31, 2012 14:46

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja myung »

Moro,

Mulla on samaa vikaa ja vaihdettu toinen AMP1. Ei auttanut. Lisäksi olen vaihtanut alkuperäiseen vahvariini nuo vahvistinpiirit kertaalleen, ei tulosta. Lisäksi autossa on sellasta vikaa, että kuumalla ja kostealla kelillä radion näyttö jää jotenkin päälle ja tyhjentää akun. Näytössä näkyy vain pisteitä harvaseltaan ei mitään muuta ja samalla tietysti koko audiosysteemi hiljenee. Tämä korjaantuu Saabin HW-resetillä eli joko sulake tai akun miinusnapa irti, mutta syö rotan lailla kun saa näillä keleillä lähes joka päivä tehdä.

Eniveis, näistä oireista olen päätellyt, että tätä vikaa voi aiheuttaa myös se radio moduuli. En ole käyttänyt sitä vielä irti (on sen verran veemäinen irrottaa) niin että olisin tonkinut sisuskaluja sen kummemmin, mutta kondensaattorivika ja/tai joku oikarihapettuma on hyvinkin todennäköinen.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Eipä tuo EHUn kaivaminen esille vie kuin 10min ja niitäkin halvalla löytää ebaystä.
joona92
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 14:58

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja joona92 »

Kertokaas mulle minkä kokoset kajarit on vakiona etuovissa!? 9-3 -05
Saab 9-3 -05 1.8T
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja supersaab »

joona92 kirjoitti:Kertokaas mulle minkä kokoset kajarit on vakiona etuovissa!? 9-3 -05
6.5" ja 2ohmia.
joona92
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 14:58

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja joona92 »

Mulla palaa kuskin penkin alla olevassa vahvistimessa punainen valo. Onko se hyvä vai huono asia? :D ovi kajareista ei kuulu mitään, muista kuuluu.. olis kiva saada ovistakin kuulumaan ku on niin köppääset äänet ilman niitä :(
Saab 9-3 -05 1.8T
tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

AMP1:sessä en ole mitään valoa huomannut. Pitääkin kurkata kun yksi on tallin pöydällä.

Muttamutta, kun AMP1 hajoaa, se ei katkaise ääniä pelkästään ovikaiuttimilta, vaan koko kuituliikenne katkeaa (radio ei käynnisty).

Halpana ratkaisuna yleensä tehdään bypass-ohitus, jolla kuituliikenne korjautuu ja radio toimii, mutta ovikaiuttimille ei tule ääntä.

Oletko varma että ovissa on kaiuttimet ja valonlähteenä on vahvistin?
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot
joona92
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 14:58

Re: Etukaiuttimet särisevät

Viesti Kirjoittaja joona92 »

No kyllä mä melko varma oon että ovis on kajarit.. en oo vielä ottanu ovipahveja irti mutta ku niitä sieltä alapuolelta raotti niin kädellä kyllä jotain sieltä tuntu :D ja kyllä myynti-ilmotukses kovaa ainaki luki että on 7 kaiutinta :D kojelaudalta kuuluu (mutta ei keskeltä) ja peräluukuusta kuuluu.. ja oon ymmärtäny että sen vahvarin kautta tulee äänet oviin ja siihen keskelle kojelaudalle?
Saab 9-3 -05 1.8T
Vastaa Viestiin