Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Tervehdys,
tuli vaihdettua kerralla molemmat käyttöautot Saabeihin. Aikaisempaa omistajakokemusta merkistä ei ole, niin kysyisin muutaman asian.

Uudempi käyttöautoistani on 2003 vuosimallin 1.8t Sport Sedan automaattivaihteistolla. Auto on ollut samalla omistajalla uudesta asti ja mukana on täydellinen huoltokirja. Mittarissa on nyt 104 000 km. Minkä valmistajan automaattilaatikoita Saab käytti tässä mallissa ja millaisia kilometrejä vaihteiston kestolle on odotettavissa? Aikanaan VW-leirissä tuli ZF:n vaihteistoista huonot kokemukset, kestivät parhaimmillaan 200 000 km ja sitten oli edessä kallis remontti, samaa laatikkoahan on käytetty mm. Volvossa. Kiinnostaisi myös tietää, kun kyseessä on uuden korimallin ensimmäinen vuosimalli, löytyykö tästä paljon ns. lastentauteja, joista olisi hyvä olla tietoinen? Toisaalta kilometrejä on kuitenkin sen verran, että luulisi aikanaan takuuseen korjatun kaikki ongelmat, vai voiko jokin tulla esille vasta näin 100 000 km jälkeen?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja stara »

1. alumiinijarrut herkemmin jumii kuin perinteiset, pitää kuulemma polkasta rehvakkammin kerran päivässä :mrgreen: ja ilmeisesti putsaus kerran vuodessa olisi hyväksi.
2.ohjaustehostimen stefa pyrkii vuotamaan jossain vaiheessa ( meillä n 200 t) eli laskee koneöljyjä ohjausnesteiden puolelle
3. ai niin, inhottava vika on kabiinin raitisilmasuodattimen kehyksen surkea tiivistys. vuosi oikein kunnolla maton alle, ja kuivattelussa oli oma hommansa. lapselliset muovilinksut mukamas kiristävät tiivisteen, joka sekin on ihan ala- arvosta ainetta. kannattaa sovinnolla tehdä tämä kohta heti pois. panin kunnon tiivaria ja massaa lisäksi ja mutterit isoine prikkoineen niihin kierretappeihin, mitä siinä on. alkoi pitämään sekin susi.
4. mä lisäsin johtosulakkeen takaluukun aukaisujutskaan, kun joku informoi homman huonoutta asian suhteen .( oikosulku polttaisi maisemia laajemmin, koska 60 A on eka pääsulake).
http://www.ugsaabistit.net/cgi-bin/yabb ... 1341142357
5, ovien integroidut lukot/ keskuslukot suht yleisesti vikaantuu, bensatankin luukku normaalityyliin ruostuu,
kaikki nippelit on enempi hepposta kertakäyttökamaa kuin vanhemmassa versiossa.
Aina vaan enempi TI- juttuja on omistajan kässäristä poistettu ( mm yleiskaupallinen autom öljyn tyyppi (GM kamaa vaan) ja autom öljyn tason tarkistusohje ja varmaan muutakin, GM haaveena vissiin on, jotta bilika olisi huollossa sen seitsemän kertaa vuodessa..?
No jos alkavat väyläsähköt kunnolla kettuilemaan, niin kyllähän sinne rikospaikalle asiaa voipi tullakin runsaasti. :mrgreen:
6. muuten on kyllä hyvin hiljainen ja imeytyy kliffasti tiehen, syökin automaattina n. 2 litraa vähemmän kuin vanhempi siskonsa ( no mä oon kyllä tota vanhempaa systeriä komentanut enemmän, voipi energiantarve siitäkin johtua :mrgreen: )
7. penkinlämmitin myös jäänyt monilla päälle tms kettuilua..
8. lämmityssysteemi on heikkotehoinen, siitä yleisesti on itketty, useimmissa kärryissä on ulkopuolinen lohkon säteilylämmitin, se entisestään hommaa heikentää härmän oloissa.
9. joissakin harvoissa AUTOMAATTIkärryissä on pettänyt tiivistys autom ögelin / veden välillä ( joku liitin), jos noin käy niin loota on entinen :(
minusta ihan turhan sporttinen kauppakassiksi ( joku vanhempi päristäjä ajaisi ihan yhtä hyvin asian), mutta toivottavasti edes turvallinen jos hama sattuu ...on se ainakin painavampi kuin vanhempi systerinsä..
jotta mm sellasta ....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Aisinin loota näissä on ja käsittääkseni ei mitään sen ihmeempiä ongelmia ole, kunhan öljyt on vaihdettu ja oikeisiin öljyihin. 120tkm huollossa vaihtavat laatikon öljyt, tosin eiköhän noi kannata vaihtaa sinunkin kohdalla samantien ja sitten seuraavan kerran 60tkm päästä. Vanhempaan 5v lootaan vaihdetaan huuhtelemalla. Käsittääkseni aika harvinaista tuo öljyjen/vesien sekottuminen, ja näin taitaa käydä välillä myös Audin/mersun lootienkin kanssa.

"Tyyppivikoja" mitä itsellä ollut 80tkm aikana..
-takapyörille menevien ABS anturien johdot hapertuneet ja saa aikaan "ABS/TCS yms. varotusvalot tauluun, helppo korjata itse kun käy johdot läpi.
-Vuotava ohjaustehostin. Selviää stefan vaihdolla.
-Jumittavat ylätukilaakerit ja samalla jouset poikki n. 10cm alapuolelta.

Ja mahdollisia vikoja odotellessa jotka suht yleisiä?
-Vikaantunut CIM ja virtalukko
-Ilmastoinnin tuuletinmoottori
-Maalit kuoriutuu sivupeilien jaloista/ovenkahvoista.

Ja mitä kannattaa vaihtaa jos alkaa vähänkään tuntua siltä

-Oudot vikailmoitukset vaikka auto toimiikin, akku vaihtoon ennenkuin jättää starttaamatta.
-Takapään bumerangit, ja ajettavuus paranee.
-Uudelleen ohjelmointi niin ajettavuus paranee. 150hp->210hp. Kun automaatti kyseessä niin ei tarvi odotella kytkinrempaakaan.
ex: 9-3 1.8t Vector
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Ei varsinainen lastentauti, mutta myöhemmissä vuosimalleissa on ajovalojen pesurin suuttimet mallia kiinteä kun -03 taitaa olla puskurin sisään vetäytyvät. Olisiko tuo kiinteä todettu talvioloissa paremmaksi tai jotain...
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Pari asiaa tuli mieleen: Kuskin puolen keinonahkapenkki alkaa lohkeilla oven puolelta 100000 km hujakoilla, hanskalokeron listan päällyste alkaa hilseillä (raaputtaa kaiken pois niin tulee ihan siisti) ja ennen face liftiä ohjaamo on kaikin puolin aika nitisevä/natiseva (esim kahvat ja kyynärnojahässäkkä).
Lisäksi täysin normaalia on avaimen kumikuoren lohkeilu ajan mittaan, riippuen miten sitä käyttää ja säilyttää.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Kiitos hyvistä vastauksista! Sisustuksen pieni natina ja kuskin penkin nahkaverhoilun "lohkeaminen" tuli jo itse huomattuakin. Lähinnä pieniä kosmeettisia haittoja onneksi. Tekniikan maailman 60 000 km kestotestissä tuo ajovalon pesuri otti ja irtosi toiselta puolelta, samaa ongelmaa tullut VAG-tuotteissa vastaan, eli sitä odotellessa.

Automaattiöljyjen vaihdattamista tässä harkitsinkin, VAG:ien huonomaineisten laatikkojen kestävyyttä tosiaan paranti huomattavasti, jos öljyt vaihtoi säännöllisesti 60 0000 km välein, ei muuten tuolla merkillä kuulu lainkaan huolto-ohjelmaan.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja karg »

Vakioiskarit voi alkaa kolisemaan, vaikka ne vielä toimiskin ihan hyvin. Jos audiosysteemiin kuuluu AMP1 (kuskin penkin alla), niin se voi rikkoutuessaan pimentää koko audiosysteemin. EHU (kojelaudan sisällä) voi myös aiheuttaa audiosysteemin pätkimistä/rätinää yms. keljua. Vaihteiston tuki aiheuttaa rikkoutuessaan kaikenlaisia kolinoita ja naksuntaa.

Vuotavan ohjaustehostimen lisäksi myös jarrutehostimen pumppu voi vuotaa öljyä. Tässä tapauksessa ohjaamossa tuntuu yleensä hiukan öljykäryä. Noita ei tosin ole kovin monta tullut eteen. Ohjaustehostimen vuoto on huomattavasti yleisempi vaiva.

1.8t-mallissa on tosiaan tyyppivikana aivan liian laimea vakiosofta :D
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Sc mallissa ilmeisesti monella vikana että takaikkunan pissapoika tihkuttaa itsestään jonka takia lisäjarruvalon kuori rikkoutuu suuttimen ympäriltä.. Kosmeettinen vika onneksi.

Jotkut valittaneet automaatti tihkutunnisteen epämääräisestä toimivuudesta. Itsellä toimii suhteellisen hyvin. Omassa autossani alkoi takaikkunan pyyhkijä pyyhkimään aina pakin laittaessa päälle. Ei ollut mukavaa kun pyyhki kuivaa ikkunaa.Sulakkeen hetkellinen irroitus ei auttanut asiaa joten sulake irti ja pyyhkijä pois käytöstä.Eipä heilu enää :)
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja jusahh »

EX: 9³SS BioPower
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Käykö tähän autoon muuten mitkään muut kuin alkuperäiset :saab: -vanteet? Talvipyörät on uudet kitkat, joilla ei koko talvea omissa olosuhteissani pärjää. Välikelin renkaina noita silti voi hyvin käyttää, kun ovat lähes käyttämättömät. Mietin sitä, että hankkisi autoon sopivat R15 peltivanteet ja niihin nastarenkaat. Helpoimmalla pääsisi, jos autoon käyvät myös joidenkin Opel-mallien vanteet, mutta miten on?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja stara »

pikkasen on eri ET luku OG sarjalaisissa, muutama milli, olen tainnut käyttää NG vanteita OG : ssä, mutta palat oli silloin kuluneemmat, joten ihan varma tietoa ei oo mahtumisesta..
jos opelin ET sama tai väljempi niin varmaankin käy, mutta pulttien kartiosta ei sit ookaan tietoo..

jos uutta vannetta ostaa, niin kandee kysyä saabiltakin, koska ollut hyviä tarjouksia. saabin aluvanteet kuitenkin aikavarman päälle laadukkaita..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja Eski »

Yksi edullinen 16" orkkisvanne ->
http://shop.speedparts.se/sv/prod/tillb ... 22019.html
Pitäisi löytyä procarservicen varastosta, kunhan palaavat lomilta...

Käyhän näihin toki tarvikevanteetkin, mutta ET kannattaa pitää aika lähellä orkkisten 41:stä. Kannattaa myös muistaa, että halvimmat tarvikevanteet ovat sellaista joulutinaa, että ne eivät kestä mitään...

Tuosta löytyy marmoritiskin vannetarjoukset -»
http://webshop.saabparts.com/hem/falgar

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla on talvirenkaissa "ei alkuperäiset" 16" aluvanteet. Ihan rengasliikkeestä ne ostin talvirenkaiden yhteydessä. Merkki on muistaakseni Advanti tjsp. Hyvin sopii ja ainoastaan keskiön ohutta soviterengasta joutuu käyttämään.
Peltivanteiden sopivuudesta muuten kuin alkuperäisten osalta ei minulla ole tietoa, mutta nuo Opelin vanteet kannattaa tarkistaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

TLinden kirjoitti:Käykö tähän autoon muuten mitkään muut kuin alkuperäiset :saab: -vanteet? Talvipyörät on uudet kitkat, joilla ei koko talvea omissa olosuhteissani pärjää. Välikelin renkaina noita silti voi hyvin käyttää, kun ovat lähes käyttämättömät. Mietin sitä, että hankkisi autoon sopivat R15 peltivanteet ja niihin nastarenkaat. Helpoimmalla pääsisi, jos autoon käyvät myös joidenkin Opel-mallien vanteet, mutta miten on?
Moro,

Jos kiinnostaa niin mulla on neljä Saabin alkuperäistä mustaa peltivannetta joissa vanhat nastat ympärillä. Voin myydä sopuhintaan ja renkaat tulee maksutta mukaan vaikkei sakkokamaa edes ole. Laita viestiä jos kiinnostaa. Renkaat on Vantaalla.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Uusi Saab 9-3 2003 1.8t omistaja kyselee

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Luin jostain aiemmasta keskustelusta lisää tuosta ongelmasta liittyen automaattiöljyjeni ja vesien sekoittumiseen, jota on valmistusvirheestä johtuen esiintynyt näissä 2003 vuosimalleissa vähän laajemminkin. Joku mainitsi huoltotiedotteen asiaan liittyen. Mutta olisiko mahdollista jostain saada hieman lisätietoja? Mietin, että hyvä olisi tämän auton kohdalla tehdä toiminpiteet, joilla varmistuisi, ettei tämä kallis vaurio satu omalle kohdalle. Ilmeisen helppo kuitenkin etukäteen korjata ennen kuin on liian myöhäistä, vedet laatikossa ja koko vaihdeisto uusittava.
Vastaa Viestiin