Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

supersaab kirjoitti:Oletko ottanut yhteyttä keneenkään foorumin Tech2 osaajaan? Yleensä nämä ymmärtävät saabien sielunelämää paremmin kuin mikää paja. (Pl. Pari erikoistunutta)

Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
Varsinaisesta osaajasta en tiedä, mutta tech2 oli kiinni T.Holmbergilla ja sanoi, että ei siellä mitään erikoista näkynyt. Muuten ku IMM, nakut ja misfire. Tyhjäkäyntiä joudutaan ohjelmoinnilla nostamaan kun nyt yrittää käydä jopa 690rpm.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se matala tyhjäkäynti on ihan normaali eikä sitä tarvitse ohjelmoida. Jos cruise lakkaa toimimasta niin viittaa usein kaasuläppävikaan. Toki matala IMM jännite viittaa johtosarjavikaan tai IMM vikaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

No tässä tapauksessa vaikuttais, että olis ihan suotavaa nostaa tyhjäkäyntiä sinne 800-900rpm hujakoille vaikka tuollainen matala olisikin ihan normaalia. Korkeampi tyhjäkäynti = vähemmän häiritseviä ongelmia.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

jcarlson kirjoitti:Se matala tyhjäkäynti on ihan normaali eikä sitä tarvitse ohjelmoida. Jos cruise lakkaa toimimasta niin viittaa usein kaasuläppävikaan. Toki matala IMM jännite viittaa johtosarjavikaan tai IMM vikaan.
Mistäs muuten järkihintaan sais IMM ja kaasuläpän?
9³SS Turbo X '08

-Janne
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Holmberg ostanut Tech2:n? Kesällä ei voinut koodata cd-vaihtajaa takaisin kun se katosi akun vaihdon yhteydessä. "Ei pysty"


Lähetetty tien päältä mun Samsung Note II:lta.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Griffin99 kirjoitti:Holmberg ostanut Tech2:n? Kesällä ei voinut koodata cd-vaihtajaa takaisin kun se katosi akun vaihdon yhteydessä. "Ei pysty"
Kyllä se ainaki tänään siellä pöydällä oli ja onhan sillä se Boschin diagnostiikkalaitekin.

IMM tuli kuntoon, oli piuha jääny huollolta irti ja samaten rupes toimimaan vakkarikin. Enää ei ois ku loput kohteet.

Mites tuo kaasuläppä? Alla joku tiiviste, onko uudelleen käytettävissä, jos käyttää läpän irti?

Bypass-ventiilin solenoidi 55354158, kaasuläpän vieressä oleva, naksuu tyhjäkäynnillä. Normaalia?
9³SS Turbo X '08

-Janne
Kunnari
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Tammi 06, 2018 22:22

Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?

Viesti Kirjoittaja Kunnari »

Nostan tämän ketjun taas henkiin kun omassa NG9-3 1.8t BP -09:ssä on samanlaisia oireita tyhjäkäynnillä. Eli auto lähtee hyvin käyntiin mutta sitten kun tyhjäkäynti asettuu normaaliksi, ~800rpm, se nousee noin 1000rpm:ään ja sitten taas laskee alas 800rpm:ään. Tätä se tekee muutamien sekuntien sykleissä. Jos kytkee ACC off-tilaan tyhjäkäynti tasantuu heti normaaliksi. Pientä tyhjäkäynnin tasaantumista tapahtuu myös jos painaa jarrupoljinta tai nostaa kierrokset nopeasti ~2500rpm:ään ja päästää sen sitten tyhjäkäynnille.
Olen huomannut seuraavat asiat kun tyhjäkäyti on epätasainen:
- Magnettiventiili kaasuläpän vieressä naksuu ja bypass-ventiili (turbossa) naksuu myös.
- Tech2: "Kaasupoljun ylhäällä" ja "tyhjäkäynti aktivoitu" hyppää edestakaisin, pois/päällä.
- Tech2: Kun tyhjäkäynti nousee "pyydetty ilmamassa" nousee 140->250 mg/syt.
- Tech2: Sytytys hyppii 5-30° välillä.
- Tech2: Polttoaine adaptio on noin -7% tyhjäkäynnillä.
Silloin kun auto käy hienosti ja tasaisesti tyhjäkäynnillä ~800rpm:
- Magneettiventiili ei naksu.
- "Kaasupoljun ylhäällä" ja "tyhjäkäynti aktivoitu" pysyy "päällä"-tilassa
- "Pyydetty ilmamassa" pysyy tasaisena ~140 mg/syt.
- Sytytys pysyy tasaisena noin 14°.
Seuraavat asiat on tehty ilman parannusta tyhjäkäyntiin: kaikki takaiskuventtiilit vaihdettu, molemmat magneettiventtiilit vaihdettu, kaasuläpänkotelo vaihdettu, sytytystulpat vaihdettu, ilmamassamittari puhdistettu.
Ideat (ja into) alkaa loppua joten jos tällaiseen ongelmaan on löytynyt ratkaisu tai löytyy ajatuksia mitä seuraavaksi voisi tarkistaa otan mielellään ideoita vastaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Haisee johtosarjavialta, kannattaa tarkistaa johtojen kunto, etenkin noiden naksuvien solenoidien.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin