Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja molokki »

Turbo X:n kanssa ongelmia nelivedossa.Auto ollu mulla 1,5 vuotta.Puolen vuoden ajon jälkeen Takapyörät lakkas vetämästä ja ilmotti sidissä että xwd behöver service.No se meni ohi vartissa,mutta kuukauden päästä uusi,eikä enää mennyt ohi.Korjaamo tilas hydraulipumpun korjaussarjan ja epäili öljyvuotoa syyksi.5kuukautta ja 9tkm myöhemmin täysin sama kuvio.Teki kerran ja meni ohi.Korjaamo ei löytäny vikakoodia ja tarkasti liittimet ja anturit.nyt kuukaus myöhemmin taas lakkasi toimimasta,eikä vika mene ohi.Ajoin korjaamolle jossa sanoivat että antaa vikakoodia c004 hydraulipumppu/moottori.Epäilivät,että olis joku venttiili menny.Onko jollain oikeesti tietoa kokemusta mikä mättää ja onko nää oikeesti näin heikkoja.Ajettu normaalia maantieajoa.Mimmonen takuu noissa osissa on.
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Onhan noissa ollut mm. öljyn pääsyä väärään paikkaan (esim. ohjainyksikköön) ja haldexin öljyjen sekoittuminen peräöljyjen kanssa. Myös vuosimalleissa 08-09 ollut haldexissa ns. huohotusvammaa, tällöin öljy vesittyy ja toiminta muuttuu epämääräiseksi.

Tuo vikakoodikin on erittäin epämääräinen, sen pitäisi olla muotoa C0000 00, esim. c0800 03, jolloin se kertoisi tarkemmin suunnan mistä lähteä vikaa etsimään.

Sen tarkemmin tapausta tuntematta etsisin sinuna käsiini jonkun, joka oikeasti haluaa tutkia syyn eikä vain arpoa vaihdettavia osia. Vaikka tuo haldex gen4 tuli ensimmäisenä saabiin, niin on niitä ruuvattu moneen muuhunkin kiuluun sen jälkeen, eli apua voisi löytyä myös muiden merkkien harrastajilta ja taitajilta.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

yleensäkin vikakoodi asioissa kannattanee hakeutua tech2 laitteen omaavaan korjaamoon tai harrastajan puoleen.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja molokki »

Niin oon aatellu,että auton uutena myynyt edelleen "valtuutettu" Saab huoltoliike(mitä se nykyään tarkottaakaan),olis sen sortin harrastaja jolla olis vimosen päälle testerit ja osaaminen,mutta kuten voimme havaita,niin ...eeeeiiiiiiii välttämättä.Työn vastaanottaja ei saanu testeriä eka näyttämään mitään.Sit haki jonku väliboksin.Syötti auton tietoja testerille ja huikkas,että eiks tää oo 9-5.Ööh eihh.vaan 9.3.Kysy myös vuosimallia.Kaikki turbo x:t on ymmärtääkseni 2008.Rekisteröinti toki eri asia.No nyt arvottaan että joku venttiili se varmaan on kun noihin insignioihin on niitä vaihettu.
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja -pete »

Nyt kyllä rupesi kiinnostamaan, että missä pajalla oikein asioit? On nimittäin työn vastaanottajan kommentit sitä luokkaa, että itse kiertäisin paikan tuon jälkeen aika kaukaa.

Jos lisäät käyttäjätietoihisi paikkakunnan, niin raadilla olisi varmasti tarjota vinkkejä alueen muista korjaamoista ja/tai harrastajista.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja patu »

-pete kirjoitti:Nyt kyllä rupesi kiinnostamaan, että missä pajalla oikein asioit? On nimittäin työn vastaanottajan kommentit sitä luokkaa, että itse kiertäisin paikan tuon jälkeen aika kaukaa.

Jos lisäät käyttäjätietoihisi paikkakunnan, niin raadilla olisi varmasti tarjota vinkkejä alueen muista korjaamoista ja/tai harrastajista.
Varmaan PP-Auto 8)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

patu kirjoitti:
-pete kirjoitti:Nyt kyllä rupesi kiinnostamaan, että missä pajalla oikein asioit?
Varmaan PP-Auto 8)
Minäkin tahton arvailla. Arvaan Delta, paikkakunnasta riippumatta. ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-JP-
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 07:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja -JP- »

Tämä nyt ei vikaa korjaa ,mutta tuossa tarinaa eLSD AWD:sta :

http://www.saab-cars.de/threads/saab-tu ... 621/page-4

(Itse käytän Google Chrome + kääntäjää englanninksi...)
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja molokki »

Ja arvauskilpailu on ratkennut.Onnea Patu.Olet ammattilainen.Tänään soittivat,että eivät saa saabin varaosa sivuja auki kun on tunnukset jumissa,niin ei nää kattella mimmosia osia siellä pumpussa olis ja millä numerolla sais tilattua.Tarina jatkuu taas huomenna,jolloin on kuulemma uus päivä.Kysyin että voisko nyt sanoa mitä ekalla kerralla vaihettiin,niin sen näki sentään ja kerto:pultteja,muttereita ja piston set,eli mäntäsarja,eli oisko tää ny joku venttiili,mut en mä nää niittenkää varaosanumeroita nyt ku ei oo tunnuksia.
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Noistapa voi vähän perehtyä haldexin rakenteeseen ja toimintaan.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/161 ... 230933.pdf

https://dl.dropboxusercontent.com/u/161 ... PC_XWD.pdf

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja patu »

molokki kirjoitti:Ja arvauskilpailu on ratkennut.Onnea Patu.Olet ammattilainen.Tänään soittivat,että eivät saa saabin varaosa sivuja auki kun on tunnukset jumissa,niin ei nää kattella mimmosia osia siellä pumpussa olis ja millä numerolla sais tilattua.Tarina jatkuu taas huomenna,jolloin on kuulemma uus päivä.Kysyin että voisko nyt sanoa mitä ekalla kerralla vaihettiin,niin sen näki sentään ja kerto:pultteja,muttereita ja piston set,eli mäntäsarja,eli oisko tää ny joku venttiili,mut en mä nää niittenkää varaosanumeroita nyt ku ei oo tunnuksia.
Ekaksi tuli mieleen, että tainnut nähdä sut (Turbo X:n) Lohjalla ja toiseksi arvailut kuulostaa ihan Lohjan PP-autolta Saabien suhteen. Ainakin mitä omia/sukulaisten/työkavereiden kokemuksia ollut. Osa kerrallaan arvaillaan mitä vaihdetaan. Kerran jopa vaihdoin osan itse siinä pihalla ja kuskasin osan takaisin tiskille, koska arvailut menivät melkein kohdalleen.
Ps. Vie huoltoneuvoja Timolle terveisiä jos asioit hänen kanssaan. Ei olla kohta vuoteen nähty edes siviilissä :lol:
Toki jos kyseessä Lohjan liike..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
-JP-
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 07:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja -JP- »

Tobbana kirjoitti:Noistapa voi vähän perehtyä haldexin rakenteeseen ja toimintaan.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/161 ... 230933.pdf

https://dl.dropboxusercontent.com/u/161 ... PC_XWD.pdf

-Sami
Asialliset ohjeet/selostus.

Mutta tästä olen erimieltä :

Valmistuksen yhteydessä momenttikytkin täytetään öljyllä, jota sen jälkeen ei tarvitse
vaihtaa. Lisättäessä pitää ehdottomasti käyttää oikean tyyppistä öljyä. Väärän tyyppinen öljy tuhoaa momenttikytkimen.


Tuolla "SaksaFoorumilla" oli tästä asiasta selkeät mielipiteet ja esimerkit mitä saattaa seurata jos öljyjä ja suodatinta ei vaihda riittävän usein ( min 30000/60000Km)
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Samaa mieltä, ei tee pahaa vaihdella noita öljyjä ja ehkäpä suodatintakin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja molokki »

Näistä korjaamotarinoista pitäs luoda ihan oma osio.
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Nelivedon kanssa tuskaa,osaako joku autttaa?

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

molokki kirjoitti:Näistä korjaamotarinoista pitäs luoda ihan oma osio.
Peukutan. Korjaamon nimi esille selvästi sekä syy miksi huono tms. Nyt nämä "eräs korjaamo Lohjalla" tyyppiset kertomukset herättävät vain turhaa spämmäilyä tyyliin mikä-missä-milloin. Toki saahan sillä kerrytettyä kommentointimäärää, jos sitä hakee. Ja toki mahdollisuus myöhemmin korjata/editoida, jos korjaamo tuleekin avosylin vastaan ja myöntää virheensä tms.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Vastaa Viestiin