Ruoste suojaus!!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja patu »

Tätä nyt olen "mainostanut" :mrgreen: Tuossa oma projektini parin vuoden takaanta. Siinä melko kattava läpikäyminen 93seen. Piilopaikoissa ne ruostekohdat melkein lymyilevät.

viewtopic.php?f=29&t=171353
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuossa tarinaa meidän ttidin ruosteentorjunnasta ->
viewtopic.php?f=15&t=179520

Kyllähän tuo taka-akselin ympäristö on se mistä tilanne paljastuu helpoiten, joten auton alle kannattaa kurkata miltä pohja näyttää. Hieman tarkemmin homman vakavuus selviää irroittamalla sisälokarit takaa ja helmamuovit. Iskarin yläpäät ja helmat voi olla jo hitsauskunnossa, vaikka pohja olisikin vain pintaruosteessa. Yksi hyvin yleinen haaste on nuo takalokarin kaaret, joista usein maalit irtoaa ja ruostuminen alkaa sieltä kaaren alapuolelta. Totuus paljastuu vasta kun maali alkaa irrota kaaren yläreunasta lokarista...

Itse teetin viime syksynä ttidin pohjaan finikor-käsittelyn ->
Kuva

Eski
Hakseli
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 22:48

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja Hakseli »

petrisa kirjoitti:
Ma Tammi 07, 2019 11:11
Hakseli kirjoitti:
Ma Tammi 07, 2019 10:07

Kysyys kuuluukin, että miten hyvä ruostesuojaus näissä 2003-->sport sedaneissa on? Onko jollain tullut isompia ongelmia?
Ei ole herkkä ruostumaan. Kori on kokonaan sinkitty.
Lähteehän sekin tietenkin pinnan kuluessa sitten ruostumaan. Itse en kyllä muista että näissä olisi esim. pohja ollut tuosteessa.

Jos nyt jonkin paikan voi sanoa olevan "paha paikka", niin etulokasuojan kaaren takaosan alakulma. Roiskeläpät estäsisi tämän, mutta onhan ne niin rumat että...
Hiukan sama, mutta lievemin, vaivaa etulokarin etukulmaa siinä muovipuskurin saumakohdassa.
Nämä molemmat paikat on kuitenkin suhteellisen helppo korjata kuntoon, jos niissä ongelmaa on.
Okei, hyvä tietää. Täytyy katsoa nuo paikat vielä tarkemmin. Kiitos!
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja NG900T »

petrisa kirjoitti:
Ma Tammi 07, 2019 11:11
Hakseli kirjoitti:
Ma Tammi 07, 2019 10:07

Kysyys kuuluukin, että miten hyvä ruostesuojaus näissä 2003-->sport sedaneissa on? Onko jollain tullut isompia ongelmia?
Ei ole herkkä ruostumaan. Kori on kokonaan sinkitty.
Lähteehän sekin tietenkin pinnan kuluessa sitten ruostumaan. Itse en kyllä muista että näissä olisi esim. pohja ollut tuosteessa.

Jos nyt jonkin paikan voi sanoa olevan "paha paikka", niin etulokasuojan kaaren takaosan alakulma. Roiskeläpät estäsisi tämän, mutta onhan ne niin rumat että...
Hiukan sama, mutta lievemin, vaivaa etulokarin etukulmaa siinä muovipuskurin saumakohdassa.
Nämä molemmat paikat on kuitenkin suhteellisen helppo korjata kuntoon, jos niissä ongelmaa on.
Aika monta vaihtokandidaattia tuli katsottua viimesyksynä autoliikkeissä, joten siltä pohjalta sanoisin, että myös takalokarin kaaret alkaa kupruamaan enemmän tai vähemmän jo facelift malleissakin. Virheettömät oli kyllä harvassa.
Joissakin yksilöissä lokasuojamuovi on jostain syystä lähes kiinni kaaripellissä ja väli täynnä möhnää, joten huonolla hoidolla ainakin ei ole ihme, että maali irtoaa taitoksen kohdalta ja tauti etenee.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Miulla alkaa myöskin nuo etulokareiden alanurkat kukkia. Molemmissa puuttuu pala maalia samoiten toisesta takalokarista ilmeisesti kivi iskenyt palan pois myöskin. Keväällä viimeistään laitatettava nuo kuntoon.

Pohjassa on miullakin tuo finikor käsittely viime kesältä. Työn tekijän mukaan oli yllätävän siisti Saabin pohjaksi :D eli ei ollu mitään mistä olis kannattanut huolestua.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

NG900T kirjoitti:
Pe Tammi 18, 2019 16:45

Aika monta vaihtokandidaattia tuli katsottua viimesyksynä autoliikkeissä, joten siltä pohjalta sanoisin, että myös takalokarin kaaret alkaa kupruamaan enemmän tai vähemmän jo facelift malleissakin. Virheettömät oli kyllä harvassa.
Joissakin yksilöissä lokasuojamuovi on jostain syystä lähes kiinni kaaripellissä ja väli täynnä möhnää, joten huonolla hoidolla ainakin ei ole ihme, että maali irtoaa taitoksen kohdalta ja tauti etenee.
Niitä virheettömiä löytyy sitten ainakin minulta noiden takakaarien osalta. Huonolla hoidolla ei auto ole ollutkaan vaan päinvastoin esim pesujen suhteen. Joten tämä vaikuttanee tuohon.
Näihin etulokarin alakulmiin ei edes se pesu auta, kun niistä eturenkaiden "suihku" kuluttaa/syövyttää maalin irti.

Vastaavasti tyttären Vectra C:ssä, mikä on käytännössä minun huollolla ja hoidolla ollut, ei tuota samaista etulokarin alakulman ongelmapaikkaa ole. Johtuu siitä, että muovinen alahelma ulottuu etulokarin puolelle asti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tähän hieman offtopicina vinkiksi mainittakoon, että näin talvisaikaan kantsii kuljettajan autoon istuessaan kopistella lumet hyvin pois kengistä, nimittäin kantapään kohdalta, kaasupolkimen alapuolella, vähäisetkin sulamisvedet valuu helposti kumimatolta sen alle. Ei pelkästään tuomaan kosteutta, vaan ollessaan jatkuvasti kosteana tekemään myös salakavalasti tuhojaan lattiamaton alle pohjapeltiä vasten.

Kumimattohan tuossa on ilmeisen huonosti suunniteltu kun siinä kohtaa mistä tulvii, ei näytä olevan korotettua reunaa, joka estäisi veden valumisen maton alle. Talvisaikaan myös kuivuu huonosti ja jatkuva kosteus ja likavesi haurastuttaa lattiamattoa siinä "kuopassa" ja imee vettä ja kosteutta entistä helpommin.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Avatar
llama
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Elo 28, 2008 17:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja llama »

Etulokareiden alareunoihin on olemassa alkuperäinen suojus. Nämä ovat vissiin uudemmissa vuosimalleissa paikallaan vakiona. Minulla 2007:ssa ei ollut näitä. 2010:ssä taas on, ja lokarit ovat edelleen virheettömät tuosta kohtaa. https://www.maptunparts.fi/korin-ulkopu ... 03-12.html
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja patu »

Itse ostin tätä paikallisesta liikkeestä parilla eurolla. Ruostesuojamassaa uraan ja kevyesti puristin pihdeillä peltiä vasten. Viime keväänä otin pois, tarkistin ja hyvältä näytti vielä..

https://www.kumijamatto.fi/reunasuojalista-10-mm.html

Noihin takalokasuojiin on pursoitettu "ikävästi" saumamassaa peltien liittymäkohtiin. Alkaa samalla tavalla ruostuttamaan peltiä huomaamatta, kuin ovien liimasaumoissa.

Ruostetta olen löytänyt kolmesta kolkista melkein samoista paikoista.

- sisälokareiden takaanta (takaiskarin kiinnityspelti erityisesti)
- etulokareiden alimmasta kiinnitysruuvista, joka on helmamuovin alla
- takimmaisen äänenvaimentimen alumiinisen lämpöpellin alta, jossa mukava peltisauma. Kukkii kivasti.
- kaikki liimasaumat kannattaa tarkkailla
- etulokarit juuri nämä pokkaukset
- takapäässä myös ilkeitä peltejä pistehitsattu päällekkäin, josta alkaa ruoste leviämään.

Onhan niitä kohtia kun ikää tulee. Tosin olen liiankin tarkka ruosteelta, mutta en jaksa enää alkaa hitsailemaankaan. (OG900 riitti). :lol:
Jos näkyy muille niin kuvia olen laitellut projektista alla olevaan linkkiin.
http://s292.photobucket.com/user/petrip ... t=3&page=4

Viime kesänä kävin tämän toisen kolkkimme läpi. Purin kaikki irtoavat muovit sekä pellit irti ja tein täydellisen läpikäynnin myös -10 versioon
Viimeksi muokannut patu, La Tammi 19, 2019 07:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja SS »

Niin siis mihin reunaan tuo lista kuuluu?

Tuosta 10-vuotiaasta en ole mitään irrotellut, mutta päällepäin en ole löytänyt alkavaa ruostetta kuin takaiskarin kiinnikkeiden "keskeltä". Kai sitä piilossa jossain jo on. Tosin ehkäpä sekin auttaa että auto on viettänyt edellisen elämänsä Lapin vähäsuolaisilla teillä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
llama
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Elo 28, 2008 17:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja llama »

9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja patu »

Suoranaisesti ei liity tähän keskusteluun, mutta huomasin tuossa sedanissa sellaisen seikan... Käytin sen (minulle uutena.. 35tkm ja 2.5vuotiaana) paikallisessa ruostesuojaamossa, jossa tekivät kattavan Finikor suojauksen. Sain mukaan oikein todistukset jne.
No nyt jokunen vuosi siitä eli viime kesänä irroitin ovipahvit, niin oli kotelosuoja-aineet käpristyneet kasaan ovien alareunassa ja puhdas pelti loisti alta, samalla ne kuivaneet käppyrät tukkivat vedenpoistoreiät. Puhalsin paineilmalla kaikki kuivaneet kotelosuojat pois ja "kyllästin" koko oven sisustan uudestaan. Tässä liikkeessä tehdyssä käsittelyssä ei ollut suojaa kuin n. 10cm korkeudessa, jos edes sitäkään. Eikä edes ollut tasaisena mattona vaan ruiskittu mihin ruiskulla pääsee. Eli vaikka suojaus olisi tehty kuinka osaavassa liikkeessä tahansa ei niitä koteloita pääse ilman ovipahveja irroittamatta kunnolla suihkimaan ja aikaa myöden koteloaineet kuivuvat kasaan. Toki jos ei ole tarkoitus pitää autoja (Saabeja) vuosia niin sitten ole mitään väliä. Itsellä on... koska tarkoitus olisi ainakin tuo sedan pitää niin kauan kuin kulkee.. :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

NG900T kirjoitti:
Pe Tammi 18, 2019 17:26
Tähän hieman offtopicina vinkiksi mainittakoon, että näin talvisaikaan kantsii kuljettajan autoon istuessaan kopistella lumet hyvin pois kengistä, nimittäin kantapään kohdalta, kaasupolkimen alapuolella, vähäisetkin sulamisvedet valuu helposti kumimatolta sen alle. Ei pelkästään tuomaan kosteutta, vaan ollessaan jatkuvasti kosteana tekemään myös salakavalasti tuhojaan lattiamaton alle pohjapeltiä vasten.

Kumimattohan tuossa on ilmeisen huonosti suunniteltu kun siinä kohtaa mistä tulvii, ei näytä olevan korotettua reunaa, joka estäisi veden valumisen maton alle. Talvisaikaan myös kuivuu huonosti ja jatkuva kosteus ja likavesi haurastuttaa lattiamattoa siinä "kuopassa" ja imee vettä ja kosteutta entistä helpommin.
Irtokumimaton alle vesi varmaan meneekin ja sitä en epäile.
Varsinainen lattiamatto on päältä nukkapintainen, mutta sen alapuoli auton peltiä vasten on pinnoitettu jollain kumi/muoviseoksella. Se ei oikein läpäise vettä.

Tämän tiedän siitä, kun pari vuotta sitten tulvi vettä sieltä raitisilmaottokaukalon juuresta sisään (se tyyppivika). Huomasin vänkärin puolen kumisen lattiamaton osittain kelluvan veden päällä. Arvasin heti mistä on kysymys. Korjasin vuotavan paikan ja kuivasin vedet pois nukkalattiamatosta. Käytin lattiamattoa raollaan, jotta näkisin lattiapeltiin asti. Se oli täysin kuiva 8O .
Vesi ei ollut mennyt yhtään läpi tästä lattiamatosta. Kuivasin n. vuorokauden lattiamattoa varulta molemmilta puolilta kahden sisälämppärin avulla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse olen pitänyt talvella perinteisesti sanomalehteä kuskin maton alla. Avissi on syytä vaihtaa välillä kuivaan, koska se kastuu äkkiä ihan litimäräksi... Helpompi vaihtaa se lehti kuivaan, kuin kuivata mattoja lämmittimillä yms.

Eski
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ruoste suojaus!!

Viesti Kirjoittaja patu »

Tämä on kätevää mattojen alle, jos joku saa käsiinsä. Saa kuivatettua ja uudestaan käyttöön. Kallista ostaa omaan käyttöön tai muuten rulla kestää siihen asti kun yksityisautoilu kielletään.. :D

https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Imeyt ... fi/FI/EUR/
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin