9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Tässä verrokiksi mun kuukausi sitten mittaamat puristuspaineet. Moottorin lämpötila oli 65 astetta, kilometrejä takana 270tkm. Mittasin kahteen kertaan ja välillä en tehnyt mitään muutosta mittauskohteeseen. Mittarina toimi Bilteman tekele eli absoluuttinen arvo voi tietysti olla pielessäkin, mutta ainakaan vaihtelu ei ole suurta.

Kuva
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Niin ja onko nuo purkat mitattu lämpimästä vai kylmästä koneesta ? Kummasta vaan niin selvästi poikkeaa terveen koneen mittaustuloksista.
Kansiremppa tai koko kone vaihtoon jos niitä vielä neobrossilta löytyy.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Saba89
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 19:36

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja Saba89 »

No niin sain Deltan huoltopäällikön kiinni ja hänkin oli onneksi sitä mieltä että kansiremppa on tulossa. Pitänee etsiä joku edullisempi paikka Kuopiosta sillä 1800€ pelkkään merkkiliikkeen työhön kuulosti kyllä paljolta (ei siis sisältänyt osia eikä konepajan työtunteja)..

Onko nuo moottorit oikeasti noin edullisia Briteissä? Rahdit varmaan maksaa jotakin mutta tuoltahan saa touhutonnilla uuden koneen! Onko palstalaisilla kokemuksia? Tuota pitää alkaa harkitsemaan.
Saab 9-3SS 1.8 2004
Volvo S40 2.0 2007
Saab 9-3SS 1.8t 2009
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^ On ne.
Omaankin laitoin uuden moottorin, kun venttiiliongelmien lisäksi jakopää rallatteli. Mutta, jos meinaat pitää tuota autoa vielä yli 100-150tkm, niin suosittelen miettimään myös pelkän biopower-kannen hankkimista ja vaihdattamista. Samalla jakopää uusiksi ja sillähän ajaa sitten mualiman tappiin. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja anv »

^Itse miettisin samaa. Tosin vertailisin myös pelkkien biopowerventtilien hankkimista ja kansityötä vanhaan kanteen. Toki jakopää+tasapainoketju tsydeemin kans uusiksi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja anv »

Tässä olen pähkäillyt kun on noita venttiiliongelmia ollut useammassakin ketjussa. Ihmetelty kun epänormaaleja ohivuotoja ei ole ja vain kylmäkäynnistys tahkuaa + puristuspaineet epänormaalit.

Olisiko tällainen teoria mahdollinen. Kun nuo venttiilit painuvat kanteen, palotila suurenee noissa sylintereissä ja laskevat puristussuhdetta ja tätä kautta puristuspaineita. Kylmänä ei tahdo olla riittävää painetta että syttymiskelpoinen seos syttyy, mutta kuumana tietty helpommin -> ei oireita kuumana. Tätä teoriaa tukisi myös se etteivät nuo venttiilit pala. Vuotava venttiilihän palaa hetkessä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No ei. Kylmänä ne venttilit vuotaa jotenka peristuksia ei starttiin tahdo löytyä. Lämmettyään venttiilit tiivistyy ( ja miten tämä tapahtuu olisin kinnostunut kuulemaan) eikä ne silloin palakaan ja puristukset normalisoituu.

Koko koneen vaihtoa suosittelen koska siinä tulee kertaheitolla kansi kuntoon, jakopää ja vesipumppukin on ollut rähän saakka paketissa kiinni. Monta kallista erikseen vaihdatettavaa osaa kerralla lähes kansiremontin hinnalla. Budjettiin tonni vaihtourakkaan ja reilu tonni koneeseen.
Kytkin samalla jos on manuaali.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Clutchman
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 18:10

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja Clutchman »

Saba89 kirjoitti:No niin ei tuo ainakaan yöunia parantanut :wink: Paljonko tuli moiselle operaatiolle hintaa?
Remontista on nyt kolme vuotta ja Saab käynnistyy hienosti. :) Hinnaksi tuli silloi alle pari tonnia kun autoa ei vienyt marmoritiskille. Tilalle vaihdettiin tarvikeventtiilit.

Lisää hienoja kilometrejä :saab: :lla!
Saab 9-3 SS 1,8t -08
jcarlsson BioPower-softa
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja anv »

vesa67 kirjoitti:No ei. Kylmänä ne venttilit vuotaa jotenka peristuksia ei starttiin tahdo löytyä. Lämmettyään venttiilit tiivistyy ( ja miten tämä tapahtuu olisin kinnostunut kuulemaan) eikä ne silloin palakaan ja puristukset normalisoituu.
Ah, elikäs joku on mitannut ne ohivuodot kylmänä? Poistun takavasemmalle korjattuna :D
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Metu
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 21:40
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja Metu »

Itse vaihdoin myös vm. 2008 1.8t koko koneen (uusi turbo, läppäkotelo, puolat jne.) 280 tkm kohdalla samasta syystä. Kytkimen kanssa oli töineen,osineen ja nesteineen 3200 euroa. En tiedä oliko järkeä, mutta seuraavat 5 vuotta autoa tarkoitus pitää.
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Metu kirjoitti:Itse vaihdoin myös vm. 2008 1.8t koko koneen (uusi turbo, läppäkotelo, puolat jne.) 280 tkm kohdalla samasta syystä. Kytkimen kanssa oli töineen,osineen ja nesteineen 3200 euroa. En tiedä oliko järkeä, mutta seuraavat 5 vuotta autoa tarkoitus pitää.
Onko salaisuus missä teetit? Itsellä kilometrejä on yhtä paljon mittarissa ja mietin, että jos (kun) jakopää alkaa rallattaa, niin koko moottorin voisi vaihtaa uuteen ja kytkimen samalla. Turbo onkin jo uusi.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Metu
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 21:40
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja Metu »

Pistin yksityisviestiä. Tuusulassa käytin auton, kortilla maksoin ja kuitin sain. Osasisivat homman hyvin, eikä mitään vikaa ole vuodessa ilmaantunut. Vaihtotyö maksoi kaikkineen 880 €, mukana öljyt, jäähdytysnesteet ja pultit. En nyt ala kuitenkaan laajemmin mainostamaan, kun korjaamolla ei käsittääkseeni ole mitään erityistä Saab-osaamista.
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moi!

Tulitko selvittäneeksi purkukoneesta tai olisko muilla kokemuksia mikä se todellinen vika sit oli kannessa? Kuluminen, likaiset venttiilinvarret, puutuneet jouset vai mikä.

Tobbana kirjoitti:^ On ne.
Omaankin laitoin uuden moottorin, kun venttiiliongelmien lisäksi jakopää rallatteli. Mutta, jos meinaat pitää tuota autoa vielä yli 100-150tkm, niin suosittelen miettimään myös pelkän biopower-kannen hankkimista ja vaihdattamista. Samalla jakopää uusiksi ja sillähän ajaa sitten mualiman tappiin. :)

-Sami
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eipä ollut tuolloin paikkaa tai mahdollisuuksia säilöä tai purkaa konetta. Nappe sen vanhan koneen haki, en tiedä tutkiko syitä sen tarkemmin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Clutchman
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 18:10

Re: 9-3 1.8t 2008 huono käynnistymään

Viesti Kirjoittaja Clutchman »

Imuventiilin tiivistyspintaan syntyy kulumaa ja puristukset heikkenevät. Kuvasta näkee hyvin kuinka venttiilissä on kasi kulmaa yhden sijasta.
Vian huomaa myös siitä että venttiili on uponnut kanteen.

Kuva
Kuva

:saab:
Saab 9-3 SS 1,8t -08
jcarlsson BioPower-softa
Vastaa Viestiin