Eberspächer & kaukosäätö

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Minkälaisia vaihtoehtoja on olemassa tuon tehdasasenteisen eberin kaukokäyttöisyydelle? Eli mitä tarvitaan, jotta onnistuu kaukokäynnistys? Ei tarvitsisi aina yrittää ennakkoon arpoa liikkeelle lähdön ajankohtaa.

Netissähän myydään yhtä jos toista tuohon viittaavaa, mutta ovatko nämä kaikki yhteensopivia myös tämän auton omasta tietokoneesta säädettävän version kanssa? Onko kellään kokemuksia aiheesta?

Oma kiesihän siis on MY08 TTiD.

Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4856
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tän hetkisin tiedoin kaukosäätö ei ole oman eberin kanssa mahdollinen.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jahas. Jatketaan siis jatkossakin arvuuttelua lähtöajan suhteen.
Tattista tiedosta.

Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Kyllä se tehdasasenteinen kohta pimahtaa, niin voit ostaa oikean jälkiasenteisen eberin radiokaukosäätimellä ja huomaat olevasti PALJON onnellisempi, joskin sen 1500-1700 euroa köyhempi :)

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Rusakko__ kirjoitti:Kyllä se tehdasasenteinen kohta pimahtaa, niin voit ostaa oikean jälkiasenteisen eberin radiokaukosäätimellä ja huomaat olevasti PALJON onnellisempi, joskin sen 1500-1700 euroa köyhempi :)
halvalla saat :D itellä makso tasan 2 tonnia kaukosäädöllä , mutta hyvin on pelannu kertaakaan ei oo nikotellu , tosin tuntuu tuo 0.2litraa 30minuutissa liian pieneltä ilmotetuks kuluks...
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3063
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja SS »

Onkohan kukaan oikeasti tutkinut, mitä kaukosäädön rakentaminen alkuperäiseen eberiin vaatisi? Oletettavasti eberi ajastettuna käynnistyy ajotietokoneen ohjaamana, väylälle lähtee viesti joka käskee käynnistää eberin ja jotain kautta ilmastointi osallistuu myös tapahtumaan. Mikä estäisi tekemästä omaa purkkia vaikkapa Atmelin AVR:llä joka lähettäisi vastaavan väyläviestin? Sille ohjaus GSM-modeemilla tai vanhalla kännykällä. Tuossa olisi hieman opiskeltavaa ja tutkittavaa, mutta rauta ei paljoa maksaisi.

Mites muuten nuo jälkiasenteiset eberit tulevat toimeen ilmastoinnin kanssa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

molokki
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja molokki »

Mulle väitti kerran eberin edustaja että saabilla on joku salainen koodi,jota eivät kerro ja näin ollen mahdotonta.Joissain merkeissä mahdollista koska tehdas on antanut koodit ja luvan käyttää niitä.ELi vaikka kytkis kauko-ohjausvermeet kiinni niin ei toimi kun on joteskin koodattu.En tiä onko näin vai kuinka ,mutta näin kerto.
9.3 SS TURBO X.Ex:9.3SS tid-08
K.orean
I.nvestigation
A.gency Cerato 2.0 EX(clusiveluxus)automaatti.

Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Baabel kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:Kyllä se tehdasasenteinen kohta pimahtaa, niin voit ostaa oikean jälkiasenteisen eberin radiokaukosäätimellä ja huomaat olevasti PALJON onnellisempi, joskin sen 1500-1700 euroa köyhempi :)
halvalla saat :D itellä makso tasan 2 tonnia kaukosäädöllä , mutta hyvin on pelannu kertaakaan ei oo nikotellu , tosin tuntuu tuo 0.2litraa 30minuutissa liian pieneltä ilmotetuks kuluks...
Eeperistä hilut n. 1000 €, asennus osin vanhan järjestelmän "päälle" ja siten hivenen edullisemmin ja avot :) Mutta joo, varautua kannattanee tuohon lähemmäs 2000 €, mutta asennus kannattaa kilpailuttaa. Siinä voinee jotain säästää. Silti se ei poista sitä, että kallis on laite, polttoainesäästöihin en usko ja pitkällä tähtäimellä on kallis huoltaa/korjata.

Nykyiseen kippoon en koko laitetta aiokaan hankkia, kun se ko. varuste on tosiaan enemmän mukavuusvaruste, eikä näköjään vaikuta jälleenmyyntiarvoon yhtään. Käytetty webasto/eberi on kyllä omastakin (kuten myös vaihtoautokauppiaan) mielestä riski seuraavalle ostajalle.

Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Tuota nykyistä ei saa toimimaan kun sattuu olemaan CAN-väylässä:(

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Rusakko__ kirjoitti:
Baabel kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:Kyllä se tehdasasenteinen kohta pimahtaa, niin voit ostaa oikean jälkiasenteisen eberin radiokaukosäätimellä ja huomaat olevasti PALJON onnellisempi, joskin sen 1500-1700 euroa köyhempi :)
halvalla saat :D itellä makso tasan 2 tonnia kaukosäädöllä , mutta hyvin on pelannu kertaakaan ei oo nikotellu , tosin tuntuu tuo 0.2litraa 30minuutissa liian pieneltä ilmotetuks kuluks...
Eeperistä hilut n. 1000 €, asennus osin vanhan järjestelmän "päälle" ja siten hivenen edullisemmin ja avot :) Mutta joo, varautua kannattanee tuohon lähemmäs 2000 €, mutta asennus kannattaa kilpailuttaa. Siinä voinee jotain säästää. Silti se ei poista sitä, että kallis on laite, polttoainesäästöihin en usko ja pitkällä tähtäimellä on kallis huoltaa/korjata.

Nykyiseen kippoon en koko laitetta aiokaan hankkia, kun se ko. varuste on tosiaan enemmän mukavuusvaruste, eikä näköjään vaikuta jälleenmyyntiarvoon yhtään. Käytetty webasto/eberi on kyllä omastakin (kuten myös vaihtoautokauppiaan) mielestä riski seuraavalle ostajalle.
mukavuuden takia itekki ostin.. pihalla ei ole tolppaa mihin sais joten säästää myös konetta käynnistettäessä kylmällä. + mukava tulla salilta lämpöseen autoon.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja kallek »

Tobbana kirjoitti:Tän hetkisin tiedoin kaukosäätö ei ole oman eberin kanssa mahdollinen.
Ja oma eberi on ainoa millä sisälämppärin ohjaus toimii oikein (väylä), normieberillä joutuu aina vähän säätämään.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99

Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Tästä aiheesta olenkin jo aiemmin muualle kirjoitellut, mutta jälkiasenteiseen piti ostaa ICPU-rele auotmaatti-ilmastointia varten, jotta auton oma puhallin saadaan toimimaan. Jossain vaiheessa huollossa tutkitutin vikaa, kun lämpötila-asetus palautui joka hemmetin startin jälkeen +24 asteeseen ja puhallus tuulilasilla, kesät talvet siis. Pyysin heitä tutkimaan asiaa, ja he sitten sorkkivat piuhat niin, että puhallin ei enää pyörinyt eberiä käytettäessä.
Tuli talvi ja aloin taas laitetta käyttämään, niin huomasin, että eberin lämmittämä jäähdytysneste riitti lämmittämään kohtuudella tuulilasia ja etujalkatiloja, niin että oikeastaan koko puhaltimen poissa oloa ei lopulta kaivannutkaan. Näin säästyi akkua ja auto lämpeni moottorinkin osalta nopeammin, kun ei tarttenut sisätiloja niin paljoa lämmittää. Jäähdytysneste kai kiertää niin pitkällä keskikonsolin uumenissa vaihtimelle, että lämpösäteilee kabiiniin sitäkin kautta.
Kun moottorin lämmittää hyvin, niin 30 sekuntia startista sisätilat ovat jo paljon lämpöisemmät, tosin samalla kyllä moottorin lämpöviisari notkahtaa lasa, mutta kilometrin ajon jälkeen taas normaalissa kun ei heti sammuta eberiä, vasta sitten kun moottorinlämmöt normaalissa.

karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja karg »

Rusakko__ kirjoitti:Tästä aiheesta olenkin jo aiemmin muualle kirjoitellut, mutta jälkiasenteiseen piti ostaa ICPU-rele auotmaatti-ilmastointia varten, jotta auton oma puhallin saadaan toimimaan. Jossain vaiheessa huollossa tutkitutin vikaa, kun lämpötila-asetus palautui joka hemmetin startin jälkeen +24 asteeseen ja puhallus tuulilasilla, kesät talvet siis.
Tässä on kyseessä varmaan se aiemmin foorumilla puitu kytkentäkaavion virhe, missä ACC-paneelilta katkotaan jatkuva sähkö -> asetukset nollautuvat joka kerta. Itelläni ACC meni aina HI-asentoon ja muutamilla muilla +19 AUTO.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i#p1016059

aero
-
Viestit: 6449
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja aero »

SS kirjoitti:Onkohan kukaan oikeasti tutkinut, mitä kaukosäädön rakentaminen alkuperäiseen eberiin vaatisi? Oletettavasti eberi ajastettuna käynnistyy ajotietokoneen ohjaamana, väylälle lähtee viesti joka käskee käynnistää eberin ja jotain kautta ilmastointi osallistuu myös tapahtumaan. Mikä estäisi tekemästä omaa purkkia vaikkapa Atmelin AVR:llä joka lähettäisi vastaavan väyläviestin?
Mä tuota joskus pohdin ja kotvan oli lainassakin palikat CAN-väylän huuteluun, mutta lainarautaa olisi pitänyt modata jotta väylästä olisi saanut kuunneltua tapahtumia, enkä siis saanut sniffattua eberin starttikäskyä. Uskoisin tuon kuitenkin olevan mahdollista, kunhan vaan saa sen starttikäskyn luettua ja lähetettyä.

Toinen mahdollisuus olisi tuplaohjaus - työskentelevät laitteethan (ACC:n läpät, puhallin, naftapumppu, poltin) kuitenkin lopulta ovat suht. yksinkertaisia sähkömekaanisia palikoita, joten niiden ohjauksen periaatteessa pystyisi hoitamaan suoraan auton oman ohjauksen ohi. Tämä kuitenkin huutaa melkoista sekä fyysistä että loogista operointia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

brottor
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2015 14:32
Paikkakunta: Hollola

Re: Eberspächer & kaukosäätö

Viesti Kirjoittaja brottor »

Kovasti olis halu täälläkin laittaa alkuperäinen eberspächer kaukoohjattavaksi, mutta ketjun luettuani se ei taida olla mahdollista? Onko vuosi 2015 tuonut muutoksen?
Tälläisiä innoissani selailin ebaysta, google kääntäjällä koitin tulkata muttei tullut selvyyttä.
http://www.ebay.com/itm/Eberspacher-Eas ... SwwE5WZbN6
ja
http://www.ebay.com/itm/GSM-Handy-Fernb ... SwxYxUswv8

Vastaa Viestiin