Nykimistä ja vikakoodeja

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Maatti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2013 18:29
Paikkakunta: Nivala

Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Maatti »

Viimeaikoina on ollut ongelmia auton kulkemisen kanssa. Lämpimänä moottori alkaa nykiä pienissä nopeuksissa ja samalla tulee vikakoodit p0201 p0202 p0203 p0204, monesti myös p0245 jolloin myös tehot katoaa. Toisinaan ongelmia myös käynnistyä lämpimänä.

Mitä olen ulkomaan foorumeilta lukenut, niin nuo vikakoodit liittyy useimmiten moottorin ohjainyksikön hajoamiseen. Kaipaisin neuvoja ja vinkkejä missä muualla vika voisi olla ennenkuin laitan rahat siihen ohjainyksikköön. Jos joltain löytyy tech2 Rovaniemen alueelta niin voi tulla katsomaan ja ehjä T8 kelpaisi myös jos sellaisia on jollain hyllyssä.

Pikaisesti apua kaivaten koska katsastukseen aikaa kuukauden verran 8)
Ex. Saab 9-3 2.0tA SportSedan Vector -03

Maatti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2013 18:29
Paikkakunta: Nivala

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Maatti »

Löytyisikö Rovaniemen alueelta pätevää ohjelmoijaa jolla olisi sopiva laitteisto ja naittaisi ecun paikalleen?

Sitten vielä, että tuleeko vikakoodeja jos autossa on SAI ja ecu on uudemmasta autosta jossa ei SAIta ole?
Ex. Saab 9-3 2.0tA SportSedan Vector -03

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4279
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tässä on merkkitesterien sijainti kartalla. Kartalla ei näy merkkiliikkeet, niiltä testerit löytyy myös.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=137045

Vastaus SAI-kysymykseen on moninainen.. Sillä ei ole väliä että onko uusi/käytetty ecu SAI-autosta vai ei. Jos SAI on, täytyy softaan aktivoida SAI jos sen haluaa päälle. Eli se täytyy kertoa ecun softalle että halutaanko autossa olevan SAI vaiko ei. Yleensä nuo SAI:t on kytketty pois ohjelmointitilanteissa.. Jos suuntaat merkkitiskille ja ecuusi laitetaan alustanumeron mukainen softa, tällöin siinä on SAI päällä (sillä oletukselle että autostasi löytyy SAI)

Voit myös konsultoida foorumilta löytyvia henkilöitä jotka pystyvät muokkaamaan/tekemään softia. Voithan esim. lähettää ECU:n heille jotka samalla laittavat haluamasi softan sisään..

Trionic8 ohjelmoinnin tiimoilta kannattaa kysellä esim. foorumin nimimerkeiltä:
-Jcarlson
-Vesa67
-Tobbana
-Karg
-Suorsa
-Nappe

E: lisätty henkilöitä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

Maatti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2013 18:29
Paikkakunta: Nivala

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Maatti »

Elikkä onko niin, että kun minulta SAI löytyy niin sen saa toimimaan alkuperäisellä softalla myös uudemman mallisen ecun kanssa(MY03-06). Ajattelin sitä, koska nuita uudempia on hyvin saatavilla ja veisin sen todennäköisesti merkkihuoltoon ohjelmoitavaksi.

Edit: Ja miten sen uudemman ecun saa sopimaan yhteen baro anturin kanssa, jos sen vie ohjelmoitavaksi ja naitettavaksi merkkihuoltoon?
Ex. Saab 9-3 2.0tA SportSedan Vector -03

Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Kannattaa harkita vakavasti tuota SAI:n poiskytkemistä. Jossain vaiheessa nimittäin se alkaa temppuilemaan, niinkuin minulla viimeiset n. 5 vuotta. Turha kapistus mikä itsellä polttaa moottorin vikavaloa.

Alkuviikosta kävin katsastamassa auton ja ajelin ensin koneen lämpimäksi. Sitten vikakoodeista p0411 (Secondary Air Injection System Incorrect Flow Detected) pois obd-lukijalla ja sen jälkeen katsastamaan. Itsellä tällä hetkellä toimeksianto meneillään softan päivityksestä, jossa tuo poiskytketään niin pääsee vikakoodeista erilleen.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80

Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Jos sen SAI-venttiilin jättää paikoilleen niin kiskaise ilmanputsarin päästä "kurkkutorvi" irti ja tunge sinne jotain muovia tai uretaania tms että saat sen tukittua. Voi teoriassa valskata. Saa siihen uudemman mallin kannenkin mutta maksaa rahaa, tukkiminen on ilmaista.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö

Maatti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2013 18:29
Paikkakunta: Nivala

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Maatti »

Juu kyllä SAI kytkettäisiin pois, koska laitatan uudemman mallin ecun paikalleen ja samalla lähtisi myös EGT ja baro anturi. Ilmeisesti nuo ei edes toimisi -04 ecun kanssa, vaikka laittaisi alkuperäisen -03 softan.
Ex. Saab 9-3 2.0tA SportSedan Vector -03

Maatti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2013 18:29
Paikkakunta: Nivala

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Maatti »

Nyt on tässä useampi kuukausi ajeltu vaihdetulla ECUlla ja sen puolesta homma on toiminut. Nykyisessä ECUssa Stage 1 ja SAI lakkautettu pöhisemästä. Kuitenki seuraavanlaisia ongelmia vielä esiintynyt:

-sytytyskatkoja ilmeni reippaasti heti ohjelmoinnin jälkeen (kaikki tulpat ja kaksi puolaa vaihdettu, nyt enää satunnaisia katkoja täysahdoilla. Pitäs vielä ne loput puolat uusia...)
-kierrokset ei laske heti, kun nostaa kaasun (jää 1500rpm ja reippaan 5 sekunnin päästä laskee tyhjäkäynnille. Haittaa automaatilla koska kaasun noston jälkeen nopeus ei lähdekkään laskemaan kaupungissa ajaessa, ominaisuutta ei esiinny kun nopeutta >80km/h, momentinmuuntimenlukko päällä eikä vaihteiston ollessa vapaalla)

Muuten kulkupuoli mallillaan, mutta jälkimmäinen "ominaisuus" pitäisi vielä saada korjattua. Onko aivan softa vika vai voiko ongelmaa olla muuallakin? Satunnaiset sytytyskatkot johtuu hyvin todennäköisesti jostain vaihtamattomasta puolasta...
Ex. Saab 9-3 2.0tA SportSedan Vector -03

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Nayb »

Noniin päivää taas tutun merkin tiimoilta :D

Omassa saapissakin samaa vikaa eli antaa vikakoodeja p0201-0204 sekä p0245.
9-3 2.0t automaatti sportvector -03 285 000tkm.

Ostettaessa kesällä auto oli normaalisoftalla ja toimi mitä ilmeisemmin ok (tai oireet eivät ainakaan huomattavissa).
Sittemmin laitatin Jcarlssonin ohjelman kiinni ja siitä ongelmat alkoivat.
Eli ohjelmoinnin yhteydessä ensimmäisillä kiihdytyksillä auto vaikutti ehkä hieman normaalia tehokkaammalta (ei kuitenkaan juurikaan, tod.näk luuloa).
Mitä useamman kiihdytyksen otti sitä heikommaksi auto tuli, obd bluetoothillä kateltiin että ahdot olivat 0,7-0,8 luokkaa ja jonkin ajan päästä vain noin 0,5 luokkaa.

Nyttemmin syksylly testailtuani, ensimmäisellä kiihdytyksellä n.10.5s nollasta sataan.
Siitä joka kiihdytyksellä hitaantui ja lopulta meni ainakin 14s sataseen.

Tobbanan toimesta testattu bypassin kalvo, hukkaportti ja turbon solenoidi venttiili. Myöskin vaihdoin Bybassin solenoidiventtiilin.

Muutama päivä sitten syttyi moottorin vikavalo, auto kiihtyi melkeimpä olemattomasti.
Turhauduin ja vein auton merkkihuoltoon.
Liikkeestä totesivat seuraavaa:
HS Vikakoodit moottorilla P0201-0204 00 suihkutusventtiilien 1-4 piiri, katkos/oikosulku, P0245 00
magneettiventtiili, ahtoilma, katkos/oikosulku. Ei antanut vikakoodeja takaisin nollauksen jälkeen, testattu ahtopaineen säätöventtiili ja se toimi OK.
Johtosarjat/liitännät suuttimille ja ahtopaineen säätöventtiilille näytti olevan kunnossa eikä vikaa tullut johtoja ja liittimiä liikuttelemalla.
Pääreleen syöttö myös OK eikä moottorin johtosarjan virranjakopuoilen kutisteliitoksissa J37/J45 havaittu vikaa.
Käytetty lämpimäksi ja koeajettu >> Auto tuntui toimivan OK ja absoluuttinen ahtopaine nousi kiihdytyksissä max. 188kPa lukemaan.
Ei antanut vikakoodeja ajossa. Koodit P0201-0204 yhdessä P0245 kanssa viittaisivat kuitenkin todennäköisesti ohjainlaitteen vikaan.

Nestevuotoa ei näkynyt ja vaihteistossa tuntui täyskaasulla jonkin verran luistoa mutta en huomannut normaalista poikkeavaa.
......


Huollosta lähtiessäni auto tuntui juurikin yhtä laiskalta kuin vikavalon palaessa mutta valoa ei nyt palanut.
Illemmalla auton kylmetessä kävin koeajolla niin auto tuntui muutaman ensimmäisen kiihdytyksen jopa hieman pirteältä (ei kuitenkaan tuntunut että olisi stage1 tehot). Noh lämmetessään ja kiihdytellessä tehot tuntui taas häviävän lopulta alas.

Jäähdytinnestettä menee mitä ilmeisemmin kannesta, ainakin kaasuttaessa kuplia tulee astiaan. Ei varmaankaan vaikuta kyseiseen vaivaan?

Miten tästä kannattaa edetä? Haiskahtaako ecun vaihdolle?
Lisäinformaatiota toki saa jos en hoksannu kaikkia kertoa.

Ps: olisikohan jopa sama auto kuin edellisellä kirjoittajalla :oops:

Maatti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2013 18:29
Paikkakunta: Nivala

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Maatti »

Kuuluuko kylmänä tai lämpimänä "röpöttävää" ääntä, kuin saisi välillä liikaa bensaa? Tai onko käynnistymisongelmia? Meikäläisen :saab: aloitti niin, että lämpimänä ei tahtonut käynnistyä, kuin olisi ollut kampiakselin asentoanturissa vikaa.
Sitten siitä vain paheni ja tuli muita käyntihäiriöitä ja lopensa lähti käymään vain tosissaan sahaamalla ja komean bensan katkuisen savupilven saattelemana :roll: ja tosiaan kyseisiä vikakoodeja tuli vaihtelevalla tahdilla, yleensä tyhjäkäynnillä tai liikkeelle lähtiessä lämpimänä (tuli aina nollattua obd-palikalla). Uuden ecun jälkeen ei ollu ongelmia tehojen kanssa :lol:

Edit:
Jäähdytysnesteestä sen verran, että paisunta astiaan tulevat paluuvedet saattavat näyttää siltä kuin säiliössä kuplisi, ei välttämättä vuoda paineita jäähdytysjärjestelmään. Vuotoja kannattaa etsiä jäähdyttimen muovipäädyistä tai vesipumpun suunnilta.
Ei välttämättä kumpikaan kohde tiputtele pisaroita, vaan haihtuu suoraan ja jättää vain punaistä möhnää.
Ex. Saab 9-3 2.0tA SportSedan Vector -03

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Nayb »

Maatti kirjoitti:Kuuluuko kylmänä tai lämpimänä "röpöttävää" ääntä, kuin saisi välillä liikaa bensaa? Tai onko käynnistymisongelmia? Meikäläisen :saab: aloitti niin, että lämpimänä ei tahtonut käynnistyä, kuin olisi ollut kampiakselin asentoanturissa vikaa.

Edit:
Jäähdytysnesteestä sen verran, että paisunta astiaan tulevat paluuvedet saattavat näyttää siltä kuin säiliössä kuplisi, ei välttämättä vuoda paineita jäähdytysjärjestelmään. Vuotoja kannattaa etsiä jäähdyttimen muovipäädyistä tai vesipumpun suunnilta.
Ei välttämättä kumpikaan kohde tiputtele pisaroita, vaan haihtuu suoraan ja jättää vain punaistä möhnää.
Ei kyllä kuulu mitään käyntihäiriöitä eikä ole käynnistysongelmia lainkaan.

Tuosta nestehommasta sen verran, että kuinka todennäköistä on että vuotaa kannesta nestettä ilman että moottoriöljyt menisivät nesteiden kanssa sekaisin?
Vaihdoin tuossa kk sitten moottori- ja lootaöljyt ja kummatkin olivat varsin hyvän näköiset, eikä mitään kuplia tms ollut seassa.
Autossani oli ennen ohjelmointia juuri samanlaista ongelmaa mitä kirjoitit tuossa ylempänä, eli automaatti jäi ikäänkuin vakkari päälle 5-8 sekunnin ajaksi alhaisissa nopeuksissa. Yli 80 kun meni niin ei mitään ongelmaa. Tosiaan ohjelmoinnin yhteydessä hävisi tämä vika kokonaan.

Maatti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2013 18:29
Paikkakunta: Nivala

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Maatti »

Harvemmin olen kuullut näiden koneiden syövän jäähdytinnestettä kannen kautta, mutta muita vuotokohteita kyllä piisaa ja ovat hankalia paikallistaa. Omassa sabassa jäähdyttimen oikea pääty vuoti möhnää, piti lisäillä n. 3dl/1000km. Ei pahentunut, joten en siihen paremmin paneutunut :roll: ... ja vesipumppu petti kerta laakista 230tkm kohdalla eli puski vedet heti lämmettyä ulos.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=247073
Juurikin tuosta ketjusta otin vinkin, joka vikaan auttoi. Oireet tuolla kirjoitetuissa viesteissä täsmälleen samat kuin minulla.
Joten säästyin osien summassa vaihtamiselta, kun kerran osui oikeaan :D En takaa että olisi kuitenkaan varmasti sama vika Naybin saabissa.
Ex. Saab 9-3 2.0tA SportSedan Vector -03

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9160
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T8 ecuja on kyllä hajonnut sen verran että ei olisi mitenkään ihmeellistä että vika on ecun raudassa. Jos johtosarjassa ei ole vikaa niin noilla vikakoodeilla on melko varmaa että vika on ecussa. Se että vikakoodeja ja tehonpuutetta havaitsee virisoftalla voi johtua mm. siitä että pohjasofta päivittyy samalla hieman uudempaan jossa on parempi vikadiagnostiikka, sekä tietysti että jos ahdot putoaa peruspaineille niin stage1 softalla sen huomaa heti, vakiona ei niin helposti etenkään jos lähtökohtana on 1.8t.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Nayb »

Kiitos vinkeistä!

Juuri kun pääsin sanomaan että autossa ei käynnistysongelmia niin.....
Tänään lähdin 2h seisonnan jälkeen niin piti sahata about 5-10s käyntiin ja pienellä kaasulla vasta lähti.
Auto kävi selvästikki vajailla ja justiinsa pysy käynnissä. Kävin haistaa pakokaasua niin vahvastihan se bensalle haisi, eli ei selvästikkään polttanu joka röörillä. Noh sitten syttyi taas tuttu ja turvallinen vikavalo tauluun. Ajelin siinä kymmenisen kilometria ja lämmöt eivät mittarin mukaan noussut ollenkaan sekä auto ei taaskaan kiihtynyt juuri lainkaan. Flekti puhalsi kovasti.

Käytin kiinni semmosta halpis testeriä ja uusina tuttavuuksina tuli vikakoodit P0119 ja P0300, eli lämpötila-anturi ja sytytyskatkoksia.
Auto lähti uudestaan käyntiin normaalisesti.

Jossain ilmineerattiin että tulppien vaihdolla voisi korjaantua mutta kyllä nyt alkaa haisemaan se ecu ja pahasti kun kaikki menee "rikki"?
Mikäli se ecu on nyt se todennäköisin syy, niin onko siihen jotain konstia jolla voisi todentaa ettei vika ole johtosarjassa?
Mahtaa marmorilta joutua laittaan creditin puolelle jos käy ecun hommaamassa ja asennuttamassa?

teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2505
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja teesalama »

P0300 vikoja käsiteltiin ihan pari päivää sitten foorumilla.

Saisitko jostain satsin toimivia sytytyspuolia lainaan?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0#p1145943

Kannattaa vaihtaa se moottorin lämpötila-anturi alkuun tai ainakin mitata onko se oikosulussa (liitin ensin irti). Vai olisiko jokin kosketushäiriö, tarkista liitin
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.

Vastaa Viestiin