Nykimistä ja vikakoodeja
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Noniin,
tänään laitettiin "uusi" ecu ja siihen kuuluva ohjelma.
Aluksi vaikutti ihan hyvältä, ei tullut vikakoodeja eikä muutakaan ongelmaa.
Ahdot näyttivät 0,7-0,8 Iisalmesta lähdettyä ja auto tuntui liikkuvan ihan ok.
Noh, sitä myöten kun oli jonkin aikaa ajanut ja kiihdytellyt niin auto tuntui laiskenevan huomattavasti.
Katsoin taas kiinan bluetoothilla ahdot ja nehän näyttivät 0,2-0,4 baaria.
Haiskahtaa mekaaniselta vialta vai kuinka?
Aikaisemmin kuvailtu mitä testattu.
tänään laitettiin "uusi" ecu ja siihen kuuluva ohjelma.
Aluksi vaikutti ihan hyvältä, ei tullut vikakoodeja eikä muutakaan ongelmaa.
Ahdot näyttivät 0,7-0,8 Iisalmesta lähdettyä ja auto tuntui liikkuvan ihan ok.
Noh, sitä myöten kun oli jonkin aikaa ajanut ja kiihdytellyt niin auto tuntui laiskenevan huomattavasti.
Katsoin taas kiinan bluetoothilla ahdot ja nehän näyttivät 0,2-0,4 baaria.
Haiskahtaa mekaaniselta vialta vai kuinka?
Aikaisemmin kuvailtu mitä testattu.
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Autona -04 Aero 6v manuaalilla, ajettu ~210tkm. Stage1 oli laitettu tähän kun ostin viitisen vuotta sitten.
Perushuoltoa olen tehnyt tasaisin väliajoin, tulpat viime kesänä jos tähän voisi liittyä.
Pari viikkoa sitten sytytti moottorin vikavalon kaupasta lähdettäessä ja lähti vähän huonosti käyntiin.
Kotona luin vikakoodit antoi koodit P0201-P0204 sekä P0245. Oli ollut paljon pätkäajoa ja pähkäiltiin, että olisko akkujännitteet käynyt
alhaalla ja sen takia antanut jotain sytytyspuolen vikakoodeja. Nollasin pois ja jatkoin ajoa. Lähtee hyvin käyntiin nollauksen jälkeen.
Siitä lähtien nyt parin päivän välein antanut samat koodit ja saanut nollailla. Tänään testasin OBD-lukijan kanssa kiihdyttää kakkosvaihteella
kovaa ja samalla katsoa paljon ahtaa. Vähän vaikea oli tulkita, mutta taisi antaa maks. 0.3bar ahtoja.
Samaan aikaan napsahti kesken ajon vikavalo taas päälle ja edellisten koodien lisäski P0301 eli ykkös sylinteri.
Kannattaako tässä nyt suoraan rueta metsästämään uutta/käytettyä ecua?
Perushuoltoa olen tehnyt tasaisin väliajoin, tulpat viime kesänä jos tähän voisi liittyä.
Pari viikkoa sitten sytytti moottorin vikavalon kaupasta lähdettäessä ja lähti vähän huonosti käyntiin.
Kotona luin vikakoodit antoi koodit P0201-P0204 sekä P0245. Oli ollut paljon pätkäajoa ja pähkäiltiin, että olisko akkujännitteet käynyt
alhaalla ja sen takia antanut jotain sytytyspuolen vikakoodeja. Nollasin pois ja jatkoin ajoa. Lähtee hyvin käyntiin nollauksen jälkeen.
Siitä lähtien nyt parin päivän välein antanut samat koodit ja saanut nollailla. Tänään testasin OBD-lukijan kanssa kiihdyttää kakkosvaihteella
kovaa ja samalla katsoa paljon ahtaa. Vähän vaikea oli tulkita, mutta taisi antaa maks. 0.3bar ahtoja.
Samaan aikaan napsahti kesken ajon vikavalo taas päälle ja edellisten koodien lisäski P0301 eli ykkös sylinteri.
Kannattaako tässä nyt suoraan rueta metsästämään uutta/käytettyä ecua?
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Ei sikäli kovin hyvältä näytä nuo vikakoodit, kun herjaa oikosulku/katkos vikaaharr1 kirjoitti: ↑Ke Huhti 29, 2020 12:37Autona -04 Aero 6v manuaalilla, ajettu ~210tkm. Stage1 oli laitettu tähän kun ostin viitisen vuotta sitten.
Perushuoltoa olen tehnyt tasaisin väliajoin, tulpat viime kesänä jos tähän voisi liittyä.
Pari viikkoa sitten sytytti moottorin vikavalon kaupasta lähdettäessä ja lähti vähän huonosti käyntiin.
Kotona luin vikakoodit antoi koodit P0201-P0204 sekä P0245. Oli ollut paljon pätkäajoa ja pähkäiltiin, että olisko akkujännitteet käynyt
alhaalla ja sen takia antanut jotain sytytyspuolen vikakoodeja. Nollasin pois ja jatkoin ajoa. Lähtee hyvin käyntiin nollauksen jälkeen.
Siitä lähtien nyt parin päivän välein antanut samat koodit ja saanut nollailla. Tänään testasin OBD-lukijan kanssa kiihdyttää kakkosvaihteella
kovaa ja samalla katsoa paljon ahtaa. Vähän vaikea oli tulkita, mutta taisi antaa maks. 0.3bar ahtoja.
Samaan aikaan napsahti kesken ajon vikavalo taas päälle ja edellisten koodien lisäski P0301 eli ykkös sylinteri.
Kannattaako tässä nyt suoraan rueta metsästämään uutta/käytettyä ecua?
- kaikkia suihkutusventtilejä 1-4
- ahtopaineen magneettiventtiili
Näiden lisäksi ykkössylinterin sytytyskatkoksia
Ei tunnu kovin loogiselta, että noissa kaikissa olisi vikaa. Yhteinen tekijä niillä on jo mainittu ECU. Syytä olisi kuitenkin ensin eliminoida muutama muu vika. Akku ja lataus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Akun olen uusinut 2019 muistaakseni helmi-maaliskuussa, kun ei kovilla pakkasilla jaksanut startata.petrisa kirjoitti: ↑Ke Huhti 29, 2020 13:39Ei sikäli kovin hyvältä näytä nuo vikakoodit, kun herjaa oikosulku/katkos vikaaharr1 kirjoitti: ↑Ke Huhti 29, 2020 12:37Autona -04 Aero 6v manuaalilla, ajettu ~210tkm. Stage1 oli laitettu tähän kun ostin viitisen vuotta sitten.
Perushuoltoa olen tehnyt tasaisin väliajoin, tulpat viime kesänä jos tähän voisi liittyä.
Pari viikkoa sitten sytytti moottorin vikavalon kaupasta lähdettäessä ja lähti vähän huonosti käyntiin.
Kotona luin vikakoodit antoi koodit P0201-P0204 sekä P0245. Oli ollut paljon pätkäajoa ja pähkäiltiin, että olisko akkujännitteet käynyt
alhaalla ja sen takia antanut jotain sytytyspuolen vikakoodeja. Nollasin pois ja jatkoin ajoa. Lähtee hyvin käyntiin nollauksen jälkeen.
Siitä lähtien nyt parin päivän välein antanut samat koodit ja saanut nollailla. Tänään testasin OBD-lukijan kanssa kiihdyttää kakkosvaihteella
kovaa ja samalla katsoa paljon ahtaa. Vähän vaikea oli tulkita, mutta taisi antaa maks. 0.3bar ahtoja.
Samaan aikaan napsahti kesken ajon vikavalo taas päälle ja edellisten koodien lisäski P0301 eli ykkös sylinteri.
Kannattaako tässä nyt suoraan rueta metsästämään uutta/käytettyä ecua?
- kaikkia suihkutusventtilejä 1-4
- ahtopaineen magneettiventtiili
Näiden lisäksi ykkössylinterin sytytyskatkoksia
Ei tunnu kovin loogiselta, että noissa kaikissa olisi vikaa. Yhteinen tekijä niillä on jo mainittu ECU. Syytä olisi kuitenkin ensin eliminoida muutama muu vika. Akku ja lataus.
Voin toki ite mittailla akun jännitteet ja latausjännitteen, mutta en oikein usko että siinä vika olisi.
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Päivitellään tännekkin, jos jollain sattuu jatkossa samanlaisia vikoja.
Imuletku oli mennyt poikki nii ei ahtanut kunnolla, tämä ei tosin poistanut noita P245 + P201-204 vikakoodeja.
Sen jälkeen vaihdettiin ECU, vikakoodit hävisi ja rupesi ahtamaan kuten pitää. Tosin tämän jälkeen rupesi täristämään kiihdyttäessä.
Yksi puola antoi kokoajan sytytyskatkoja. Tämä vaihtamalla muuttui ihan eri autoksi, ahtaa kuten pitää ja kiihtyy tasaisesti.
Imuletku oli mennyt poikki nii ei ahtanut kunnolla, tämä ei tosin poistanut noita P245 + P201-204 vikakoodeja.
Sen jälkeen vaihdettiin ECU, vikakoodit hävisi ja rupesi ahtamaan kuten pitää. Tosin tämän jälkeen rupesi täristämään kiihdyttäessä.
Yksi puola antoi kokoajan sytytyskatkoja. Tämä vaihtamalla muuttui ihan eri autoksi, ahtaa kuten pitää ja kiihtyy tasaisesti.
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Laitan tänne päivityksen omasta kulkineesta jos vastaavia oireita muillakin. Eli auto aina herjannu motorfel, kontakta verkstaden. Vikakoodia en ole ikinä saanut kiinan obdllä mutta muistaakseni oli p16.. jotain. Myös cruise on aina seilannut, ihan kuin ahtovuodolla. Vaikka motarilla ylämäessä tuntui että kaasun kanssa pumppais. Viimeiset vikakoodit oli p0201-p0204 ja heitti limpiin ja kerran jätti käynnistymättä. Ecun vaihdolla selvittiin ja kaikki oireet ovat poissa. Ainut ongelma on vielä kylmäkäynnistys. Usein päivän seisseenä lähtee aina käymään mutta nostaa hitaasti korotetulle tyhjäkäynnille, eli hieman ryskyttää. Haisee rikas seos ja katsion trionic Can flasherillä että etanoli pitoisuus 17% vaikka ajanut nyt 95 puoli vuotta. Onko softa vika, paineensäädin vuotaa imusarjaan tai suuttimet?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su Tammi 12, 2020 13:18
- Paikkakunta: Manse
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Uusi päivä uudet vikakoodit Tänään alkoi juurikin vastaavat ongelmat ja ennen isompaa peuhaamista toivoisin vertaistukea aiheeseen.Maatti kirjoitti: ↑Pe Loka 10, 2014 08:37Viimeaikoina on ollut ongelmia auton kulkemisen kanssa. Lämpimänä moottori alkaa nykiä pienissä nopeuksissa ja samalla tulee vikakoodit p0201 p0202 p0203 p0204, monesti myös p0245 jolloin myös tehot katoaa. Toisinaan ongelmia myös käynnistyä lämpimänä.
Mitä olen ulkomaan foorumeilta lukenut, niin nuo vikakoodit liittyy useimmiten moottorin ohjainyksikön hajoamiseen. Kaipaisin neuvoja ja vinkkejä missä muualla vika voisi olla ennenkuin laitan rahat siihen ohjainyksikköön. Jos joltain löytyy tech2 Rovaniemen alueelta niin voi tulla katsomaan ja ehjä T8 kelpaisi myös jos sellaisia on jollain hyllyssä.
Pikaisesti apua kaivaten koska katsastukseen aikaa kuukauden verran
Eli mihin näissä on päädytty? Onko boxin vaihto nyt sitten edessä ja laittaako samalla softat uuteen purkkiin, mitä mieltä aiheesta?
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Mitkä on vikakoodit?Nestor Vector kirjoitti: ↑La Maalis 13, 2021 17:06Uusi päivä uudet vikakoodit Tänään alkoi juurikin vastaavat ongelmat ja ennen isompaa peuhaamista toivoisin vertaistukea aiheeseen.
Eli mihin näissä on päädytty? Onko boxin vaihto nyt sitten edessä ja laittaako samalla softat uuteen purkkiin, mitä mieltä aiheesta?
Missä ajotilanteessa nykii?
Noihin kun saa vastaukset niin ennen sitä ei kannata alkaa arpomaan mitään. On niin paljon eri vaihtoehtoja.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su Tammi 12, 2020 13:18
- Paikkakunta: Manse
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Elikäs noi p0201-p0204 ja tehot laskee. Ilmeisesti ongelmat alkaa lämpimänä, mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan onko kylmänä samat ongelmat.petrisa kirjoitti: ↑Su Maalis 14, 2021 10:41Mitkä on vikakoodit?Nestor Vector kirjoitti: ↑La Maalis 13, 2021 17:06Uusi päivä uudet vikakoodit Tänään alkoi juurikin vastaavat ongelmat ja ennen isompaa peuhaamista toivoisin vertaistukea aiheeseen.
Eli mihin näissä on päädytty? Onko boxin vaihto nyt sitten edessä ja laittaako samalla softat uuteen purkkiin, mitä mieltä aiheesta?
Missä ajotilanteessa nykii?
Noihin kun saa vastaukset niin ennen sitä ei kannata alkaa arpomaan mitään. On niin paljon eri vaihtoehtoja.
Luin ja nollasin matkan aikana kaksi kertaa koodit ja molemmilla kerroilla antoi nuo samat koodit.
Nykiminen oli oikeastaan vain kun annoin happea motarin rampilla ja vikavalo syttyi silloin. Tasaisella ajolla nykimistä ei esiinny, mutta tehoja puuttuu melko runsaasti.
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Saattaa hyvin olla ECU:n sisäinen vika.Nestor Vector kirjoitti: ↑Su Maalis 14, 2021 10:57
Elikäs noi p0201-p0204 ja tehot laskee. Ilmeisesti ongelmat alkaa lämpimänä, mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan onko kylmänä samat ongelmat.
Luin ja nollasin matkan aikana kaksi kertaa koodit ja molemmilla kerroilla antoi nuo samat koodit.
Nykiminen oli oikeastaan vain kun annoin happea motarin rampilla ja vikavalo syttyi silloin. Tasaisella ajolla nykimistä ei esiinny, mutta tehoja puuttuu melko runsaasti.
Vika tarkoittaa ruiskutussuutinten sähköisen piirin vikaa. ECU maadoittaa ruiskusuuttimia ja suuttimille tulee samasta pisteestä releen kautta 12V jännitesyöttö. Kun vika koskee kaikkia suuttimia, niin tuo jännitesyöttö voi olla huonossa kunnossa: johtosarja tai rele.
Sitten tietenkin pahimmassa tapauksessa ECU:n sisällä vikaa. Kun alkaa vasta lämmetessä, niin voi hyvinkin olla tämä jälkimmäinen ECU on sinällään aika "tyhmässä" paikassa suoraan imusarjan päällä, jolloin koneen kuumetessa lämpö johtuu taatusti myös ECU:uun.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su Tammi 12, 2020 13:18
- Paikkakunta: Manse
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Juu tuohon suuntaan alan kallistua koeajon jälkeen. Kylmänä toimii ilman vikavaloja, mutta tehoja puuttuu. Lämmetessään ei ota kuormaa ja alkaa nykiminen tai ehkä paremmin tärinä ja ahtopaineet pomppii punaisella. Bilteman mittarilla tulee uusia vikakoodeja ja niiden perusteella juurikin jännite ongelmaa olisi yhdistävänä tekijänä. Uudet koodit p0245 ja p0101.petrisa kirjoitti: ↑Su Maalis 14, 2021 11:23Saattaa hyvin olla ECU:n sisäinen vika.Nestor Vector kirjoitti: ↑Su Maalis 14, 2021 10:57
Elikäs noi p0201-p0204 ja tehot laskee. Ilmeisesti ongelmat alkaa lämpimänä, mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan onko kylmänä samat ongelmat.
Luin ja nollasin matkan aikana kaksi kertaa koodit ja molemmilla kerroilla antoi nuo samat koodit.
Nykiminen oli oikeastaan vain kun annoin happea motarin rampilla ja vikavalo syttyi silloin. Tasaisella ajolla nykimistä ei esiinny, mutta tehoja puuttuu melko runsaasti.
Vika tarkoittaa ruiskutussuutinten sähköisen piirin vikaa. ECU maadoittaa ruiskusuuttimia ja suuttimille tulee samasta pisteestä releen kautta 12V jännitesyöttö. Kun vika koskee kaikkia suuttimia, niin tuo jännitesyöttö voi olla huonossa kunnossa: johtosarja tai rele.
Sitten tietenkin pahimmassa tapauksessa ECU:n sisällä vikaa. Kun alkaa vasta lämmetessä, niin voi hyvinkin olla tämä jälkimmäinen ECU on sinällään aika "tyhmässä" paikassa suoraan imusarjan päällä, jolloin koneen kuumetessa lämpö johtuu taatusti myös ECU:uun.
Auton tarinaa: saapi on ollut mulla pari vuotta ja toiminut vallan hyvin bensapumpun ja puolien vaihdon jälkeen. Kaikki puolat on Mitsun alkuperäiset, parin tarvikepuolilla harjoittelun jälkeen
No, olen ollut itse ulkomailla ja muuten hiukan estyneenä, niin myin auton kaverilleni. Tästä alkaa vikavalojen ja koodien riemujuhla.
Saapi on ollut tien poskessa, hinurin kyydissä ja korjaamolla tuona aikana enemmän kun liikenteessä.
Korjaamoilla on vaihdettu lambda1, bensapaineen säädin, kammen asennon tunnistin, tulpat ja huolto tietenkin luonnollisena osana, mutta viimeisinpänä olisi olisivat vaihtaneet suuttimet ja ecun. Tässä kohtaa vihellettiin peli poikki ja saapi palasi mulle.
Vikakoodeja oli melkeinpä jokaisesta sähköön liittyvästä, joten mun järkeen ongelma on maapuolella tai johto-sarjassa tai -joissa, eikä varmaankaan ole kovin loogista vaihtaa jokaista sähköosaa joihin vikakoodit viittaa, turhan viisaana näköjään pidetään tuota järjestelmää.
Erään rytkytyksen ja savupilven jälkeen nyppäsin maf:in piuhan irti ja matka jatkui oletuksella ja auto toimi ihan ok. Vaihdoin Maf:in ja nyt toimii muuten mutta suuttimien jänniteherjaus jäi toistuvaksi ongelmaksi.
No nyt sitten ollaan tässä tilassa ja ecun lämpeeminen on epäiltynä. Tuota jännitehäviöö alan tutkimaan kun pääsen katon alle touhuamaan, mutta mites tuo ecun lämpeeminen? Mikä sen tekee nyt kun tähän asti on toiminut moitteetta ja kesällähän sen luulisi enemmän temppuilevan, niin mikä siellä alkaa hajoomaan? Lonttoon kielisillä foorumeilla oli tuon ecun eristämistä harrasteltu laittamalla alumiinilevy alle ja nostamalla purkkia kauemmas lämmöstä. Sen meinasin tehdä nyt joka tapauksessa, mutta heitänkö samalla purkin jollekkin bittinikkarille?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su Tammi 12, 2020 13:18
- Paikkakunta: Manse
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Kaippa mä juttelen sitten yksin..
Releen ja johtosarjan pöyhimisen jälkeen viat katosi ainakin toistaiseksi ja tehot tuntuu olevan tallella.
Johtosarjan maadoitus olis mun järjen mukaan epäiltynä, kun vikakoodien yhdistävä tekijä vaikuttaa olevan alijännite.
Oletteko pöyhineet noita bokseja, eli mikä niissä lämpee niin että hajoo, vai onko nämä jotain salaista kansalaiskateuden alaisia hommia?
Releen ja johtosarjan pöyhimisen jälkeen viat katosi ainakin toistaiseksi ja tehot tuntuu olevan tallella.
Johtosarjan maadoitus olis mun järjen mukaan epäiltynä, kun vikakoodien yhdistävä tekijä vaikuttaa olevan alijännite.
Oletteko pöyhineet noita bokseja, eli mikä niissä lämpee niin että hajoo, vai onko nämä jotain salaista kansalaiskateuden alaisia hommia?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su Tammi 12, 2020 13:18
- Paikkakunta: Manse
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Kiva teidän kanssa on jutella
Onneksi on harrasteauto, joten käytettyä rahaa ei lasketa. Lukuisten mittausten jälkeen päädyin siihen, että johtosarja on ehjä ja boksi rikki.
Muutaman boksin hommasin ja lisää on tulossa, niin ei ainakaan mun autoilun aikana pääse loppumaan. Ja ihan korjattavissa nuo vaikuttaa olevan, jännä nähä.
Onneksi on harrasteauto, joten käytettyä rahaa ei lasketa. Lukuisten mittausten jälkeen päädyin siihen, että johtosarja on ehjä ja boksi rikki.
Muutaman boksin hommasin ja lisää on tulossa, niin ei ainakaan mun autoilun aikana pääse loppumaan. Ja ihan korjattavissa nuo vaikuttaa olevan, jännä nähä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Su Tammi 12, 2020 13:18
- Paikkakunta: Manse
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Päivitystä sen verran että boksi oli sökö.
Re: Nykimistä ja vikakoodeja
Samanlaisia ongelmia, alkoi käynnistysongelmista lämpimänä ja sytytyshäiriöistä, ECUa korjattu ja tutkittu parissa paikkaa, saatu aikaiseksi toimivuus hetkeksi, lyhyehkön ajon jälkeen jää turbon mangneetiventtiili nakuttamaan ja ei starttaa, starttaa taas akun irroituksen jälkeen Saab huollon arvion mukaan vika ECU:ssa. Testattu uudelleen ja vastauksena ei vikaa. Jollakulla lienee ollut vastaavaa vikaa ?