Nykimistä ja vikakoodeja

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Nayb »

Noniin,

tänään laitettiin "uusi" ecu ja siihen kuuluva ohjelma.
Aluksi vaikutti ihan hyvältä, ei tullut vikakoodeja eikä muutakaan ongelmaa.
Ahdot näyttivät 0,7-0,8 Iisalmesta lähdettyä ja auto tuntui liikkuvan ihan ok.

Noh, sitä myöten kun oli jonkin aikaa ajanut ja kiihdytellyt niin auto tuntui laiskenevan huomattavasti.
Katsoin taas kiinan bluetoothilla ahdot ja nehän näyttivät 0,2-0,4 baaria.

Haiskahtaa mekaaniselta vialta vai kuinka?
Aikaisemmin kuvailtu mitä testattu.

harr1
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Maalis 26, 2013 17:32

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja harr1 »

Autona -04 Aero 6v manuaalilla, ajettu ~210tkm. Stage1 oli laitettu tähän kun ostin viitisen vuotta sitten.
Perushuoltoa olen tehnyt tasaisin väliajoin, tulpat viime kesänä jos tähän voisi liittyä.

Pari viikkoa sitten sytytti moottorin vikavalon kaupasta lähdettäessä ja lähti vähän huonosti käyntiin.
Kotona luin vikakoodit antoi koodit P0201-P0204 sekä P0245. Oli ollut paljon pätkäajoa ja pähkäiltiin, että olisko akkujännitteet käynyt
alhaalla ja sen takia antanut jotain sytytyspuolen vikakoodeja. Nollasin pois ja jatkoin ajoa. Lähtee hyvin käyntiin nollauksen jälkeen.

Siitä lähtien nyt parin päivän välein antanut samat koodit ja saanut nollailla. Tänään testasin OBD-lukijan kanssa kiihdyttää kakkosvaihteella
kovaa ja samalla katsoa paljon ahtaa. Vähän vaikea oli tulkita, mutta taisi antaa maks. 0.3bar ahtoja.
Samaan aikaan napsahti kesken ajon vikavalo taas päälle ja edellisten koodien lisäski P0301 eli ykkös sylinteri.

Kannattaako tässä nyt suoraan rueta metsästämään uutta/käytettyä ecua?

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3350
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja petrisa »

harr1 kirjoitti:
Ke Huhti 29, 2020 12:37
Autona -04 Aero 6v manuaalilla, ajettu ~210tkm. Stage1 oli laitettu tähän kun ostin viitisen vuotta sitten.
Perushuoltoa olen tehnyt tasaisin väliajoin, tulpat viime kesänä jos tähän voisi liittyä.

Pari viikkoa sitten sytytti moottorin vikavalon kaupasta lähdettäessä ja lähti vähän huonosti käyntiin.
Kotona luin vikakoodit antoi koodit P0201-P0204 sekä P0245. Oli ollut paljon pätkäajoa ja pähkäiltiin, että olisko akkujännitteet käynyt
alhaalla ja sen takia antanut jotain sytytyspuolen vikakoodeja. Nollasin pois ja jatkoin ajoa. Lähtee hyvin käyntiin nollauksen jälkeen.

Siitä lähtien nyt parin päivän välein antanut samat koodit ja saanut nollailla. Tänään testasin OBD-lukijan kanssa kiihdyttää kakkosvaihteella
kovaa ja samalla katsoa paljon ahtaa. Vähän vaikea oli tulkita, mutta taisi antaa maks. 0.3bar ahtoja.
Samaan aikaan napsahti kesken ajon vikavalo taas päälle ja edellisten koodien lisäski P0301 eli ykkös sylinteri.

Kannattaako tässä nyt suoraan rueta metsästämään uutta/käytettyä ecua?
Ei sikäli kovin hyvältä näytä nuo vikakoodit, kun herjaa oikosulku/katkos vikaa
- kaikkia suihkutusventtilejä 1-4
- ahtopaineen magneettiventtiili
Näiden lisäksi ykkössylinterin sytytyskatkoksia

Ei tunnu kovin loogiselta, että noissa kaikissa olisi vikaa. Yhteinen tekijä niillä on jo mainittu ECU. Syytä olisi kuitenkin ensin eliminoida muutama muu vika. Akku ja lataus.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

harr1
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Maalis 26, 2013 17:32

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja harr1 »

petrisa kirjoitti:
Ke Huhti 29, 2020 13:39
harr1 kirjoitti:
Ke Huhti 29, 2020 12:37
Autona -04 Aero 6v manuaalilla, ajettu ~210tkm. Stage1 oli laitettu tähän kun ostin viitisen vuotta sitten.
Perushuoltoa olen tehnyt tasaisin väliajoin, tulpat viime kesänä jos tähän voisi liittyä.

Pari viikkoa sitten sytytti moottorin vikavalon kaupasta lähdettäessä ja lähti vähän huonosti käyntiin.
Kotona luin vikakoodit antoi koodit P0201-P0204 sekä P0245. Oli ollut paljon pätkäajoa ja pähkäiltiin, että olisko akkujännitteet käynyt
alhaalla ja sen takia antanut jotain sytytyspuolen vikakoodeja. Nollasin pois ja jatkoin ajoa. Lähtee hyvin käyntiin nollauksen jälkeen.

Siitä lähtien nyt parin päivän välein antanut samat koodit ja saanut nollailla. Tänään testasin OBD-lukijan kanssa kiihdyttää kakkosvaihteella
kovaa ja samalla katsoa paljon ahtaa. Vähän vaikea oli tulkita, mutta taisi antaa maks. 0.3bar ahtoja.
Samaan aikaan napsahti kesken ajon vikavalo taas päälle ja edellisten koodien lisäski P0301 eli ykkös sylinteri.

Kannattaako tässä nyt suoraan rueta metsästämään uutta/käytettyä ecua?
Ei sikäli kovin hyvältä näytä nuo vikakoodit, kun herjaa oikosulku/katkos vikaa
- kaikkia suihkutusventtilejä 1-4
- ahtopaineen magneettiventtiili
Näiden lisäksi ykkössylinterin sytytyskatkoksia

Ei tunnu kovin loogiselta, että noissa kaikissa olisi vikaa. Yhteinen tekijä niillä on jo mainittu ECU. Syytä olisi kuitenkin ensin eliminoida muutama muu vika. Akku ja lataus.
Akun olen uusinut 2019 muistaakseni helmi-maaliskuussa, kun ei kovilla pakkasilla jaksanut startata.
Voin toki ite mittailla akun jännitteet ja latausjännitteen, mutta en oikein usko että siinä vika olisi.

harr1
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Maalis 26, 2013 17:32

Re: Nykimistä ja vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja harr1 »

Päivitellään tännekkin, jos jollain sattuu jatkossa samanlaisia vikoja.

Imuletku oli mennyt poikki nii ei ahtanut kunnolla, tämä ei tosin poistanut noita P245 + P201-204 vikakoodeja.
Sen jälkeen vaihdettiin ECU, vikakoodit hävisi ja rupesi ahtamaan kuten pitää. Tosin tämän jälkeen rupesi täristämään kiihdyttäessä.
Yksi puola antoi kokoajan sytytyskatkoja. Tämä vaihtamalla muuttui ihan eri autoksi, ahtaa kuten pitää ja kiihtyy tasaisesti.

Vastaa Viestiin