UKK/FAQ: NewGeneration 9-3 (päivitetty 22.5.2019)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Lukittu
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4279
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

UKK/FAQ: NewGeneration 9-3 (päivitetty 22.5.2019)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Uusikorisen 9-3:sen UKK, eli Useimmin Kysytyt Kysymykset... FAQ jne.

Aluksi kannattaa etsiä haku-toimintoa käyttäen ennen uuden viestin aloittamista. Todennäköisesti ongelmasi onkin jo ratkaistu aiemmin..

SportSedan, SS, SC, NG-kolkki, jne..

Korimallia valmistettu GM:n alaisuudesta vuosina 2002-2011, Mallivuosia löytyy siis 2003-2012. Saabin mallivuosi vaihtuu elo-syyskuun vaihteessa. Joten rekisteröintipäivä ei välttämättä kerro auton mallivuotta. Se selviää VIN koodista, katso kuva viestin lopussa.

Bensiinimoottorit:

Kaikissa 2,0 litraisissa Saabin bensiinimoottoreissa (myös mallimerkintä 1,8t) moottorinohjausjärjestelmä on Saabin Trionic8

GM konsernin 1,8i vapaastihengittävän koneen moottorinohjauksesta vastaa Simtec

GM konsernin 2,8 V6 Turbomoottorin moottorinohjauksesta vastaa Bosch Motronic

B207E/L/R
poraus x isku: 86 x 86 (mm), iskutilavuus 1998cc, puristussuhde 9.5:1, moottoriöljyä 6L, jäähdytinnestettä 7,5L

E/L ovat sama moottori, erot moottorinohjauksen ohjelmassa.
- 1,8t = B207E 150hv/240nm ("pikku t"). Ei turbomittaria mittaristossa. Mallimerkinnästä huolimatta moottori on iskutilavuudeltaan 2,0 litrainen.

- 2,0t = B207L 175hv/265nm ("pikku t")
- ahdin Garret GT2052s (vm.2006 asti), Mitsubishi TD04L-11TK (vm. 2006 eteenpäin)

- 2.0T Aero = B207R 210hv/300nm, ahdin: Mitsubishi TD04L-14T
(Mallimerkintä vm. 2006 eteenpäin 2,0T "iso T")

- 2,8V6 Turbo, B284, Aero 2006-2009 + TurboX
(vm.2009 eteenpäin aero muuttui 2,0T:ksi)

- 1.8i, Z18XE, 1796cm³ vapaasti hengittävä 125hp/167nm, poraus x isku 80,5 x 88,2 (mm)

Viimeisissä vuosimalleissa on käytetty GM-konetta A20NFT joka on 2,0 litrainen turboahdettu moottori.

XWD nelivetojärjestelmä tuli tarjolle vuodesta 2008 eteenpäin. XWD on mallia 4. sukupolven haldex.

Biopowermoottorit:

Tehtaan biopowermootorit tunnetaan seuraavilla koodeilla:

2.0 T/BP (B207H)
2.0 TS/BP (B207S)
2.0 T/BP (B207M)
2.0 LPT/BP (B207F)

(Mikäli jollakulla tarkempia speksejä näistä moottoreita, tehot, väännöt, puristukset jne.. tietoa otetaan vastaan mielellään jotta ne voidaan lisätä tähän)

Dieselmoottorit:

D223L, TiD, 125hv, 280nm
Z19DT, TiD, 120hp, 280Nm
Z19DTH, TiDS, 150hp, 320Nm
Z19DTR, TTiD, 180hp, 400Nm (TuplaTurbo)
Viimeisimmissä vuosimalleissa 1,9TTiD moottoria on saatu 130, 160 ja 180 hevosvoimaisina versioina. Erot ovat moottorinohjauksessa.

Varustelutasot

LINEAR: Perusmalli
ARC: Esim. Perusmallin nahkapenkit
VECTOR: Esim. vakiona korinvärinen korisarja & sporttipenkit
AERO: Urheilullisin, korkeimmin varusteltu malli

Lisäksi varustepaketteihin on saanut aikanan erilaisia lisäpaketteja, esim pilot sport.. Viimeisimpiin vuosimalleihin tuli mukaan

GRIFFIN:

Värikoodeja:
http://www.saabarchive.net/index.php/colors/cdb

Pulttijako

5x110, keskireikä 65.1mm, ET 41

Varaosien hakua:
Auton varustelun (tehtaalta lähtiessä) saa selville täältä VIN koodilla:
http://www.thesaabsite.com
VIN saa selville auton rekisterinumerolla esim. trafin sivuilta tai Bilteman sivuilta ja monelta muulta varaosien myyntisivulta.

Vianetsintä

Edistyneen ohjauselektroniikan myötä vianetsintä kannattaa aloittaa lukemalla vikakoodit. Koodien tulkintaan on hyvä tietokanta WIS Workshop Information System ja EPC Electronic Part Cataloque
WIS online versio

Hyvä tietää Saabin vikakoodinlukemisesta:
GM TECH2 testeri kertoo tarkennuskoodin vikakoodiin, suositeltavaa on että vikakoodit luetaan TECH2 testerillä. Yleismallin testeri jättää tarkennusosan pois, joka saattaa pahimmassa tapauksessa ohjata jopa ratkaisemaan vikaa väärästä paikasta.

Vikakoodin lukuun:
TECH 2 GM hallintalaite
Forumilaisten TECH2 laitteet ja vikakoodin lukupalvelut


Tyyppivikoja & Ongelmia käsitteleviä aiheita:

Jarrutehostajan alipaineletkun vastaventtiili:
-Oire: Moottorin alavääntö hukassa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=136622

Ohjaustehostimen stefan vuoto:
-Oire: Ohjaustehostimen säiliö tulvii öljyä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=123412

Käynnistymismurheita?
-Oire: Starttaa mutta ei käynnisty
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=131466

Moottorin apulaitehihnan seutu on öljyinen
-Oire: Moniurahihnan seutu, jakopäänpuoleinen pääty on öljyinen
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=146914

Moottorin murina, värinä, mouruaminen..
-Oire: Moottori pitää eteenkin kylmänä startin jälkeen em. sivuääniä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=101951


Syttyikö ABS/TCS/ESP varoitusvalot?
-SID ilmoittaa että ABS/TCS/ESP malfunc. Contact service.
(Pika: Usein ongelman ratkaisu löytyy katkenneesta abs-anturin signaalijohdosta.
Yleisin vikapaikka/johtokatkos, taka-akselilla, kuljettajan puolella 20-30cm päässä abs anturilta)
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=116590
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=107832

Brake/ABS Failure: Jonkin asteinen ohjausboksi ongelma/softaongelma joissakin ESP:llä varustetuissa yksilöissä, pitkät keskustelut aiheesta löytyy:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=93351

Kytkin luistaa, mitä tilalle?
-NG9-3:sta vaivaa heikot vakio kytkimet 5.vaihteisissa vaihteistoissa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=135236

Jousi poikki:
-Yleisin syy jousien katkeamiseen on jumiutunut iskunvaimentajan yläpään kääntölaakeri.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=66632

Rattilukko:
-SID ilmoittaa: Steeringlock malfunc.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=146866
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=104750


Ei käynnisty suoraan lohkolämmittimen lämmityksen loputtua:
(Pika: Odota 2-4minuuttia jotta ehtii hieman "jäähtyä", esim raaputtele ikkunat.
Ongelma koskee pääasiassa alustanumeroita: (31000001-31025600))
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=32342

Vaihdekepin nuppi jäi käteen, mikä avuksi?
-Pikaliimaa tippa booreihin ja nuppi paikoilleen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=153964
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=143675

Varoitus koskien 1,9 litraisia dieselmoottoreita:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=131667

Kiinnostaako diesel Saab tästä kategoriasta? Tyyppiviat, listaus:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=149707

Xenon valojen ongelmista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=144599

Penkinlämmin ongelmat:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154206

Varoitus takakontin sähkökeskuksen REC:in ongelmasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=177824

Muita hyödyllisiä:

Kaipaako perusäänentoisto parannusta tai muokkausta?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=138679
http://www.saabdocs.com/Finnish/instruc ... 2140FI.pdf

Metalliavain:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=153702

Turvavyöt:
-Oire: Turvavyöt edessä kelautuvat huonosti sisään:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=135219

-Z19DTR 1,9TTiD Hehkutulpat:
Alkuperäinen on Bosch 0 250 403 005. Tilalle sopii korvaava tyyppi Bosch 0 250 403 011.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=183080

Käyttöohjekirjat nettiversiona:
http://www.vadengmpp.com/owners-manual/saab/

Sport-alustan asennus:
https://www.genuinesaab.com/psi/files/S ... hassis.pdf

Voiko bensiinikäyttöisen NG9-3:sen muuttaa etanolille/flexifueliksi:
Voi, lue lisää:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=59&t=152867

VIN-koodista
http://www.saabtechtalk.com/forum/index.php?topic=789.0

9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=171353

Sadetunnistimen lisääminen NG-kolkkiin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4#p1133966


FAQ laadittu yhteistyössä foorumilaisten kanssa:
Kiitokset mm..:
-Jusahh
-Karg
-Aero
-J-P
-Nimimerkki

Jos haluat jotain lisättävän / korjattavan NG9-3 FAQ:iin, ota yhteyttä moderaattoriin vaikka yksityisviestillä.
Viimeksi muokannut tturku, Pe Maalis 15, 2019 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: UKK/FAQ: NewGeneration 9-3

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kiitos!

Lukittu