Irrotettavan vetokoukun irrotus
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Haa! Ensi viikolla koukkupajalle vaatimaan oikeuksiani!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Lähtihän se kun oli paremmat puitteet käytössä!
Purin osiin ja putsasin kunnolla, voitelin kuparitahnalla ja takasin läjään. Lukkopesäkin irtosi vahingossa, kuten videossa .. aika turha kampe se Muutenkin vähän kyseenalainen keksintö tämä bosalin koukku.. parempiakin olen nähnyt
Testaillessa huomasin että välillä ei vetänyt akselia tarpeeksi taakse, tökkäsi mutta meni kun vähän nitkutteli. Vika taitaa olla siinä, että akselin takapää tökkää reijän reunaan sen pyöritin rullan/akselin jälkeen. Taidan vielä kerran purkaa akselin käteen ja mirkelillä vähän pyöristää tapinpään reunoja..
Taas kerran kiitos arvon veljet ohjeista ja linkeistä, ilman niitä en olisi uskaltanut alkaa purkamaan tai olisin varmaan purkanut väärin ja hajottanut koko keksinnön.
Purin osiin ja putsasin kunnolla, voitelin kuparitahnalla ja takasin läjään. Lukkopesäkin irtosi vahingossa, kuten videossa .. aika turha kampe se Muutenkin vähän kyseenalainen keksintö tämä bosalin koukku.. parempiakin olen nähnyt
Testaillessa huomasin että välillä ei vetänyt akselia tarpeeksi taakse, tökkäsi mutta meni kun vähän nitkutteli. Vika taitaa olla siinä, että akselin takapää tökkää reijän reunaan sen pyöritin rullan/akselin jälkeen. Taidan vielä kerran purkaa akselin käteen ja mirkelillä vähän pyöristää tapinpään reunoja..
Taas kerran kiitos arvon veljet ohjeista ja linkeistä, ilman niitä en olisi uskaltanut alkaa purkamaan tai olisin varmaan purkanut väärin ja hajottanut koko keksinnön.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Kävin tänään koukkupajalla ja kuulin, että heillekin oli vasta edellisen käyntini jälkeen selvinnyt, että Bosalin maahantuojalla Örumilla on korjaaja, joka korjaa koukkuja. Örumilta ei tätä tietoa kovin aktiivisesti oltu tarjottu, eikä sitä kysyessä siellä edes tiedetty, ennen kuin Bosalin tuotepäällikkö oli todennut että onhan meillä korjaaja, laittakaa koukut tänne huoltoon.
Sovittiin että palaan asiaan elokuussa, koska jos koukun olisi jättänyt huoltoon nyt, olisi iso riski että korjaaja on lomalla seuraavat neljä viikkoa, jolloin huoltoaika voisi venyä vaikka puoleentoista kuukauteen. Itselläni kun ei ole mikään kiire, koska koukun saa kiinni ja irti, kunhan jaksaa auton alle kavuta.
Kyseessä siis osa numero 30 tässä kuvassa. Varaosanumero 32026079.
Sovittiin että palaan asiaan elokuussa, koska jos koukun olisi jättänyt huoltoon nyt, olisi iso riski että korjaaja on lomalla seuraavat neljä viikkoa, jolloin huoltoaika voisi venyä vaikka puoleentoista kuukauteen. Itselläni kun ei ole mikään kiire, koska koukun saa kiinni ja irti, kunhan jaksaa auton alle kavuta.
Raision Koukkupajalta löytyi käytetty Bosalin tulppa tuohon koukkuun, mutta se peittää vain sen asennusreijän. Enpä ostanut sitten tuota tulppaa, vaan ajoin Länsiautoon. Siellä selvisi, että keskusvarastolla (ilmeisesti Oriolla Ruotsissa siis) noita vakiotakapuskuri+Bosalin koukku -yhdistelmän peitelevyjä on yllin kyllin. Hinta on 29 euroa. Pistin tilaukseen.anttimak kirjoitti:Suojakupua en ole autosta löytänyt, jos saan koukun irti niin jokin suoja siihen pitäisi keksiä tai jos joku tietää mistä alkuperäisiä voisi saada niin vinkkejä otan mielelläni vastaan!
Kyseessä siis osa numero 30 tässä kuvassa. Varaosanumero 32026079.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Itellä oli samanlainen koukku. Yks päivä päätti vain hirttää kiinni, olisin irrottanu sen vaan ei millään (samana päivänä olin laittanu paikalleen ja vetäny kuormaa). Varmaan puoli tuntia yritin suostutella mutta ei. Kunnes meni hermot ja tuloksena juurikin samasta kohtaa murtunut aisa. Sittenhän sitä ei saanut pois kuin irrottamalla sen kehikonkin samalla, se taas vaati puskurin irrotusta tai työstöä, että läpipultit pääsi tulemaan ulos. Onneks oli aero-diffuusori jonka alla orkkis puskuri, jota sai huoleti vähän leikata kun ei jää näkyviin...
Mutta että eipä tarvi enää bosalin koukkuja ostella..
Mutta että eipä tarvi enää bosalin koukkuja ostella..
-Saappi kait se on autojen mersu
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
En (onneksi) ole vielä ehtinyt käymään Oulun koukkupajalla, joten taidankin käydä marmoritiskillä kyselemässä tuota tulppaa! Ei pahan hintanen ja jos tosiaan vähän myötäilee puskuriakin... senhän saattas vaikka maalata korinväriinkin jos innostuuAZP kirjoitti: Raision Koukkupajalta löytyi käytetty Bosalin tulppa tuohon koukkuun, mutta se peittää vain sen asennusreijän. Enpä ostanut sitten tuota tulppaa, vaan ajoin Länsiautoon. Siellä selvisi, että keskusvarastolla (ilmeisesti Oriolla Ruotsissa siis) noita vakiotakapuskuri+Bosalin koukku -yhdistelmän peitelevyjä on yllin kyllin. Hinta on 29 euroa. Pistin tilaukseen.
Kyseessä siis osa numero 30 tässä kuvassa. Varaosanumero 32026079.
Kiitos vinkistä!
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Mitä tuota mekanismia ja kiinnittymisideaa olen itse tutkinut, niin se on kyllä sellainen helvetinsysteemi, että kaiken pitää olla kunnon vaseliinissa aina ja joka puolelta, jotta välttää kiinnihirttämisen. Samoin likaa ei saisi olla tietenkään missään, mikä onkin todella helppo toteuttaa, kun koukku sijaitsee missä se sijaitseeysi3ss kirjoitti:Itellä oli samanlainen koukku. Yks päivä päätti vain hirttää kiinni, olisin irrottanu sen vaan ei millään (samana päivänä olin laittanu paikalleen ja vetäny kuormaa).
Liikaa ei tosiaan kannata raavaan miehen käsin tuota irrotuskäännintä vääntää, jos koukku jumittaa. Akseli on sen verran heikkoa tekoa, että jumitus voittaa. Turvallisin tapa irrotella jumittunutta Bosalia lienee siten, että auton alta toinen hakkaa luistia sisään samaan aikaan kun toinen vääntää kääntiöstä.
Eikä tule mullekaan enää Bosalin koukkuja, ellei satu ostettavassa autossa valmiina olemaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Joo voi bosalin paska! Alakaa jo ihan vit.. aan!
Nykäsin tuossa äsken 1700kg henkilönostimen n.15km matkan, kotia päästyä rupesin ottamaan IRROITETTAVAA KOUKKUA pois, koska nyt sen PITÄISI lähtä. Vitut.
Siinä se taas on. Ei muuta ku sama jumppa uudestaan ja tälläkertaa mirkelöin sen akselin pään munanpään muotoseksi ja vaihdan kuparitahnat avohammaspyörä rasvaan. Jos ei sillä toimi nii pysykööt kiinni.
On kyllä varsinainen insinöörien diplomityö tuokin murikka, verkon painoksi ehkä toimiva kampe!
Tämä ois ehkä kuulunu tuonne vitutus topiciin
Nykäsin tuossa äsken 1700kg henkilönostimen n.15km matkan, kotia päästyä rupesin ottamaan IRROITETTAVAA KOUKKUA pois, koska nyt sen PITÄISI lähtä. Vitut.
Siinä se taas on. Ei muuta ku sama jumppa uudestaan ja tälläkertaa mirkelöin sen akselin pään munanpään muotoseksi ja vaihdan kuparitahnat avohammaspyörä rasvaan. Jos ei sillä toimi nii pysykööt kiinni.
On kyllä varsinainen insinöörien diplomityö tuokin murikka, verkon painoksi ehkä toimiva kampe!
Tämä ois ehkä kuulunu tuonne vitutus topiciin
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Sopiva aihe, tosin vain tuon koukun jättämän reiän osalta. Perheen uudessa autossa on irrotettava Bosalin koukku, ilmeisesti ei kuitenkaan Saabilta ostettu, koska koukku työnnetään aivan eri asennossa kiinni autoon. Isällä Saabilta hommattu Bosal työnnetään vaakasuoraan ja meillä työnnetään alhaalta ylös. Puskuria on kuitenkin jouduttu samalla tavalla sahailemaan, mutta reikää ei saa nyt millään nätisti peittoon, koska Saabin oma suoja toimii vain vaakasuoraan asennettavien koukkujen kanssa. Ostin sen muovipalan kuitenkin ja ajattelin kokeilla väsätä sen jollain kikalla kiinni siihen muovitulppaa, joka työnnetään koukun tilalle tuohon runkoon. Saa nähdä tuleeko hommasta mitään. Melko ruma tuo sahattu reikä tuossa puskurissa on, vaikka saahan sen tilalle helposti uuttakin muovia, mutta se koukku ei sinne siltikään mahdu. Mun koukku on siis mallia AK6 ja teillä näyttäisi olevan AK4. Kaiken lisäksi avain on katkennut lukkoon, enkä saa koukkua lukittua paikalleen. Katkeaminen on tapahtunut ihan lähipäivinä auton ollessa vielä edellisen omistajan hallussa, ehkä sen pätkän saa sieltä jollain konstilla pois. Toinen ehjä avain löytyy.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Pakko kysyä vielä, että onko Saabin tehdasasenteinen Bosal? Koukku ollut nyt Örumilla noin 1,5 kuukautta, ja kun kyselin perään oli vastaus Koukkupajalta:betli67 kirjoitti:Mulla Raisio Koukkupaja lähetti koukun korjattavaksi, missä siihen vaihdetiin akselit ja lukko.
Oli alle 2viikkoa reissussa ja maksoi 80e.
Ei nyt ihan mahdu jakeluun, että juuri Saabissa olisi joku special made-koukkuosa, jossa on ihan special made -osat. Varsinkin kun tarvitsen oikeasti vain sen yhden s%&¤@nan akselin!koukkupaja kirjoitti:Soittelin asiasta Örum:lle, Bosal:n maahantuoja, jossa koukku on korjauksessa ja ilmeisesti kuulassa on jotain eroa vastaavaan perusmalliin kun oli Saab:n alkuperäinen ilmeisesti. Selvittävät nyt kuulan numeroiden perusteella saako osia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Mulla on kanssa ongelma ton Bosalin irrotettavan vetokoukun kanssa. Siitä on lukko rikottu( ei ole kun tyhjä lukkosylinterin uoma) ja se kääntösäädin on vihreällä, mutta koukku ei irtoa vitullakaan pois, eikä myöskään se paina&käännä nuppi liiku juuri mihinkään. Avaimiakaan ei auton mukana tullut, mutta eipä niille ole tarvettakaan, kun se lukko on sieltä poistettu..
Olisko kellään mitään keinoa, että miten ton saisi pois sieltä, mielellään silleen, että sitä voi vielä tarvittaessa käyttääkkin, mutta ylipäätään sen vois ottaa sieltä pois. Se kun on tota vanhaa mallia, niin se on aikamoinen jötikkä siellä auton perseessä.
Olisko kellään mitään keinoa, että miten ton saisi pois sieltä, mielellään silleen, että sitä voi vielä tarvittaessa käyttääkkin, mutta ylipäätään sen vois ottaa sieltä pois. Se kun on tota vanhaa mallia, niin se on aikamoinen jötikkä siellä auton perseessä.
Saab 95 2.3t autom.-06
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Jos koukkusi on samaa mallia kuin minulla, niin tuolta ekalta sivulta jonkinnäköiset irrotusohjeet:
(Ennen tätä pitää irrottaa avaussalvan kansiosa repimällä punainen Bosal-tarran siitä irti ja avaamalla sen alta paljastuva ruuvi. Itselläni kansiosa oli jo valmiiksi irti, koska akseli oli poikki.)
No, kun hain koukun Koukkupajalta, oli siinä paikallaan kokonaan uusi avaussalpa, uusi lukko ja mukana kaksi uutta avainta. Eikä tosiaan maksanut senttiäkään. Koukkupajakaan ei halunnut palvelustaan tai rahdista mitään.
(Ennen tätä pitää irrottaa avaussalvan kansiosa repimällä punainen Bosal-tarran siitä irti ja avaamalla sen alta paljastuva ruuvi. Itselläni kansiosa oli jo valmiiksi irti, koska akseli oli poikki.)
Tuonne oman autoni projektitopiciin jo kommentoinkin, että koukkuasia on nyttemmin itselläni kunnossa. Örumilla olivat sitä mieltä, että koukkuosa on niin pahassa kunnossa, että se pitäisi uusia kokonaan. Eivät kuitenkaan millään saaneet Bosalilta hintaa tai toimitusaikaa uudelle koukkuosalle, joten sovin Örumin huoltomiehen kanssa, että hän laittaa vanhaan koukkuun uuden vääntiön akselin ja palauttaa sen Koukkupajalle. Eikä kuulemma maksa mitään, kun ei tule kunnolla kuntoon.AZP kirjoitti:Irrotin siis avaussalvan pyöreän pohjaosan, joka kuvassa oli vielä koukussa paikoillaan. Pihdeillä ei akselin jämästä saanut käännettyä, mutta sain kavettua jämän pois kolosta. Näin pääsin näkemään luistin hammastuksen. En uskaltanut siitä kauhean kovaa ruuvarilla työntää, joten kurkkasin auton alle. ja sieltähän pääsee hyvin työntämään luistia taaksepäin. Hieman nihkeässä se oli, mutta vasaralla ja sopivalla välikappaleella sain hakattua luistin sisään, jonka jälkeen koukku lähti ihan sivistyneesti irti, kun sitä hieman nosti ylöspäin kuulapäästä.
Vinkkinä siis niille jotka pohtivat samaa kuin itse aiemmin, että "lukitus auki ja sitten koukku kiinni puuhun ja kaasua": kun lukitus on auki, koukkua pitää nostaa kuulapäästä, eikä suinkaan koittaa vetää "ulos" taaksepäin. Mekanismi on nimittäin sellainen, että vetämällä koukkua taaksepäin se ikään kuin menee vain kovempaa kiinnipäin. Jos koukku on siis lukituksen aukaisemisen jälkeen jumissa, oikea avaamistyökalu on moska, jolla naputetaan koukkua alapuolelta. Kun koukku nytkähtää yläviistoon, on se irti ja vedettävissä taaksepäin irti.
No, kun hain koukun Koukkupajalta, oli siinä paikallaan kokonaan uusi avaussalpa, uusi lukko ja mukana kaksi uutta avainta. Eikä tosiaan maksanut senttiäkään. Koukkupajakaan ei halunnut palvelustaan tai rahdista mitään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Mulla kävi hyvin koukun irrotuksen kanssa, hiukan liukastetta väliin ja muutama napakka isku molemmille puolille koukkua, niin johan salpa alkoi toimimaan! Eli nyt mun koukkuni on taas irrotettavaa mallia ja saa tarvittaessa sen käyttöön
Ei kellään olisi vinkata, että mistä saisi hommattua Bosalin koukun suojuksen, siis sen, kun ottaa sen irrotettavan koukun pois sieltä, niin se musta muoviläpyskä suojaamaan paskan pääsyä sinne koukun pesään? Jos jolla kulla on sellainen ylimääräisenä, niin olisin kiinnostunut ostamaan sen pois.
Ei kellään olisi vinkata, että mistä saisi hommattua Bosalin koukun suojuksen, siis sen, kun ottaa sen irrotettavan koukun pois sieltä, niin se musta muoviläpyskä suojaamaan paskan pääsyä sinne koukun pesään? Jos jolla kulla on sellainen ylimääräisenä, niin olisin kiinnostunut ostamaan sen pois.
Saab 95 2.3t autom.-06
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Marmoritiskiltä sen saa. Ei maksanu edes paljoa. Olikohan korkeintaan 20e jos edes sitäkään. Pari vuotta aikaa jo niin ei voi muistaa.
Saab OG 9-5 vm 2003
Saab OG 9-5 vm 2005
Saab NG 9-3 vm 2004
Saab OG 9-5 vm 2005
Saab NG 9-3 vm 2004
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Löysin työ yöni lomassa sivuston, mistä saa Bosalin muutamaa eri tulppaa aika sopivasti :
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/9088/vet ... -suojalevy
Olisko se sitten tuo AK4/6 mikä näissä alkupään NG-kolkeissa on maahantuojan toimesta asennettu ostajan niin halutessaan? Mulla oli ton koukun tyyppikilpi lähtenyt irti koukusta, niin en saa siitä tietoa, että mikä malli kyseessä..
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/9088/vet ... -suojalevy
Olisko se sitten tuo AK4/6 mikä näissä alkupään NG-kolkeissa on maahantuojan toimesta asennettu ostajan niin halutessaan? Mulla oli ton koukun tyyppikilpi lähtenyt irti koukusta, niin en saa siitä tietoa, että mikä malli kyseessä..
Saab 95 2.3t autom.-06
Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus
Tuossa olisi ihan saabin oma. Hinnaltaan ei ole ihan niin edullinen kuin tuo tarvike, mutta ei kuitenkaan turhan kallis muoviosaksi.
http://webshop.saabparts.com/en/9-3-200 ... ragkrok880
http://webshop.saabparts.com/en/9-3-200 ... ragkrok880
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678