Irrotettavan vetokoukun irrotus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään oli viimein aikaa tutkia tuota viikko sitten ostettua NG-kolkkia tarkemmin. Myyntitilanteessa edellinen omistaja sanoi, että auton irrotettava vetokoukku on ollut kiinni jo vuosia eikä irtoa, lisäksi avaimet ovat kadoksissa.

No ei kai irtoa, kun lukitus on tässä kunnossa:

Kuva

Kuva

Kuva

Eli otin kiinni avauspyörylästä, ja ihmettelin kun se lähtikin aika kevyesti kääntymään. Sen jälkeen se olikin irtonaisena kädessä. En tiedä mitä tuolle on oikeasti tapahtunut, mutta akseli on siis poikki, ja tuo pyörylä oli liimattu jollain silikonilla kiinni paikoilleen.

Ensimmäiseksi heräsi kysymys että on kai tuo koukku oikeasti lukittuneena kiinni, eikä vain ruosteiden voimalla paikoillaan. Mutta kai se kiinni on. Jollain megavääntimellä tuota on kai käännetty, kun on saatu lukituksen akseli poikki.

OG-kolkissa oli aivan erilainen lukitussysteemi koukussa, joten en oikein tiedä miten tuo mekanismi toimii. Järkevintä olisi kai jättää tuo sikseen ja ajella kiinteä koukku takapuskurissa auringonlaskuun. Mutta koska olen suomalainen mies, olen itsepäinen ja sisukas, ja haluaisin edelleen tuon koukun irti. Jos tuon vain irti saisi edes hajottamalla, niin siihen varmaan saisi Bosalilta ostettua uuden koukkuosan, jolloin mukana tulisi uudet avaimet jne.

Minkälainen mekanismi tuolla koukun sisällä on lukitsemassa sitä paikoilleen? Mistä pitäisi alkaa porailemaan, jotta lukituksen saisi auki? Sen jälkeen koukku kiinni kettingillä mäntyyn ja Saabille kenkää, niin voisihan tuo irrota.

Tai sitten osua omaan ohimoon :?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja Risto »

Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitoksia, tuo selvensi asiaa aika paljon. Koukun lisäksi siis auton päässä on liikkuvia osia, jotka lukitsevat koukun paikoilleen. Jos siis koko systeemi on pahasti ruosteessa, niin pelkkä koukkuosan sorkkiminen ei takaa että vehje lähtisi irti. Koukun varrenhan voisi vaikka rälläköidä poikki ja hakata tuon luistin sisään, niin pitäisi lopputyngän irrota. Mutta koska ei voi tietää josko auton päässä oleva mekanismi on umpiruosteessa, niin irrottaminen ei ole täysin varmaa. Pahimmassa skenaariossa koko rakennelmalla pitää heittää vesilintua ja ostaa kokonaan uusi.

Täytyypä katsoa paljonko sitä sisua riittää eli jaksaako tuon kanssa alkaa tappelemaan...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kaikki liikkuvat osat ovat mielestäni tuossa irroitettavassa osassa. Itse ottaisin tuon ruuvin auki, joka pitää kuppia koukkuosassa kiinni ja sen jälkeen pihdeillä pyörittäisin avausmekanismin auki ja hankkisin uudet palikat hajonneiden tilalle. Videostahan käy ilmi, että sisäkalut ovat rosteria, joten tuskin tuo mekanismi nyt kovin jumissa on.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ymmärtääkseni tuo koukun varressa oleva luisti työntää autossa kiinni olevassa osassa olevan liikkuvan osan tuohon koukun varressa olevaan koloon, jolloin koukku lukittuu paikoilleen. Eihän tuossa koukussa näy olevan mitään liikkuvaa osaa, mikä pitäisi koukun paikoillaan. Pitkittäin liikkuva luistihan sitä ei voi tehdä.

Mutta täytyy tosiaan kokeilla josko tuo pihdeillä kääntyisi. Koska lukitsimen akseli on saatu väännettyä poikki, niin oletan siellä olevan osien kunnolla jumissa.

Niin ja hetken pohdittuani totesin että eihän sitä luistia rälläköidyssä varressa sisään hakkaamalla koukku irtoa, vaan luistia pitäisi vetää taaksepäin. Eli se siitäkin ideasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:Ymmärtääkseni tuo koukun varressa oleva luisti työntää autossa kiinni olevassa osassa olevan liikkuvan osan tuohon koukun varressa olevaan koloon, jolloin koukku lukittuu paikoilleen. Eihän tuossa koukussa näy olevan mitään liikkuvaa osaa, mikä pitäisi koukun paikoillaan. Pitkittäin liikkuva luistihan sitä ei voi tehdä.
Koukku sujautetaan paikalleen hieman vinossa ja lopuksi painetaan kuulasta alaspäin, jolloin lukituskieli laukeaa. Koukku pysyy paikallaan siinä olevan uran avulla. Poistettaessa pitää kuulaa hieman nostaa samalla, jolloin ura lähtee runko-osan vastakappaleesta. Lukituskieli estää tämän pystysuuntaisen liikkeen.
http://www.catalogue.bosal.com/pdf/attachment/ak4.pdf
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Okei, nytpä tuo selvisi. Eli jos vain luisti liikkuu, niin paljon muita jumittavia osia ei pitäisi olla. Pitää illemmalla kokeilla josko saisi akselin pihdeillä pyörimään ja vehkeen irti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
sabu79
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 04, 2014 18:00
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja sabu79 »

itellä ois joulun pyhinä sama homma edessä.. eikä avaimesta tietoakaan.. :)

ristolta hyvät linkit.. 8)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Paljon halvempaa on ostaa uusi kiinteä koukku..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt on koukku irti ja mekanismit putsattu ja rasvattu. Lopulta tilanne on sellainen että tarvitsisin ainoastaan uuden lukitussalvan akselin jousineen (jousta tuolla ei ollutkaan sisällä) sekä uudet avaimet. Ja tietenkin reijän peitelevy sekä koukun säilytyspussi olisi hyvä olla, jälkimmäisenhän toki vaikka ompelee itse :lol:

Irrotin siis avaussalvan pyöreän pohjaosan, joka kuvassa oli vielä koukussa paikoillaan. Pihdeillä ei akselin jämästä saanut käännettyä, mutta sain kavettua jämän pois kolosta. Näin pääsin näkemään luistin hammastuksen. En uskaltanut siitä kauhean kovaa ruuvarilla työntää, joten kurkkasin auton alle. ja sieltähän pääsee hyvin työntämään luistia taaksepäin. Hieman nihkeässä se oli, mutta vasaralla ja sopivalla välikappaleella sain hakattua luistin sisään, jonka jälkeen koukku lähti ihan sivistyneesti irti, kun sitä hieman nosti ylöspäin kuulapäästä.

Vinkkinä siis niille jotka pohtivat samaa kuin itse aiemmin, että "lukitus auki ja sitten koukku kiinni puuhun ja kaasua": kun lukitus on auki, koukkua pitää nostaa kuulapäästä, eikä suinkaan koittaa vetää "ulos" taaksepäin. Mekanismi on nimittäin sellainen, että vetämällä koukkua taaksepäin se ikään kuin menee vain kovempaa kiinnipäin. Jos koukku on siis lukituksen aukaisemisen jälkeen jumissa, oikea avaamistyökalu on moska, jolla naputetaan koukkua alapuolelta. Kun koukku nytkähtää yläviistoon, on se irti ja vedettävissä taaksepäin irti.

Luisti oli sen verran jumissa, että se ei jousen voimasta tullut ulos koukun varresta, kuten videolla kävi. Luisti saattaapi olla ruostumatonta terästä, mutta haponkestävää se ei liene, sillä se oli valkoisen möhnän peitossa. Tutun näköistä merimiehille, jotka pihistelivät ruuvikaupassa ja ostivat ruostumatonta haponkestävän sijaan. Luisti on putsauksen jälkeen monelta pinnalta aivan kraatereilla, vähän samannöklöistä kuin ruosteinen pelti hiekkapuhalluksen jälkeen.

Samoin se pieni nuppi, joka nousee koukun varresta ylöspäin ja laukaisee luistin paikoilleen koukkua asennettaessa oli aika tiukassa. Tuolta videolta sitä ei välttämättä huomaa, mutta sen nupin alla on luistissa kiinni siis toinen nuppi, jonka alla jousi (videon kaveri hukkasi ne aluksi kun luisti lensi h¤#@$ttiin). Nämä olivat kohtalaisen siistissä kunnossa.

En tiedä onko edellinen omistaja saanut lukituksen akselin poikki, koska on vääntänyt sitä väärään suuntaan taikka lukittuna, vai oliko tuo luisti todella niin jäykästi jumissa, että akseli on mennyt sen vuoksi poikki. Samapa tuo, nyt on mekanismi koottu ja väleissä sen verran laakerirasvaa, että pitäisi taas toimia ihan ok. Kunhan vain ei pidä koukkua kiinni aina, ja saisi jostain sen uuden akselin.

Itse lukko on melko simppeli, ja sen saisi tuunattua jopa toimimaan millä avaimella tahansa (tai ruuvarilla). En usko että kovin moni koittaa noita varastella, joten avainlukituksella ei nyt niin paljon ole väliä. Lukkoa kääntämällä kuitenkin varmistataan, että koukun lukitus pysyy päällä, joten hyvä se olisi jos sitä saisi käännettyä.

Jos ensisijainen harmi on se, että avaimet ovat häviksissä, ei ongelma ole kovinkaan suuri. Kuten videosta näkyy, tuon punaisen Bosalin tarran alla on akselin ja vääntönupin yhdistävä ruuvi. Tarra pois ja ruuvi auki, niin nuppi lukkoineen jää käteen. Tämän jälkeen lukkopesän irrottaminen nupista on helppoa, kun pienellä ruuvarilla avaa nupin sisäpuolelta lukkopesän paikallaan pitävän salvan (jonkaa heppoisuudesta kaveri videolla kertoo). Itsellä tuo akselin ruuvi piti tosin porata irti, koska oli jumissa.

Foorumilta luin, että lukkoon saisi maahantuojan kautta (Örum) avaimia numerosarjalla joka on lukossa. Itselläni siinä oli viisinumeroinen sarja, saas nähdä onnistuisiko jopa avaimien saaminen.

Itse koukkua huomattavasti huonommassa kuosissa näytti olevan vetokoukun auton päässä oleva osa. Normaaliin vetokoukkuvalmistajatyyliin tuo oli maalattu jollain maalilla, joka oli ropisi laattoina irti teräksestä, joka tietenkin kauttaaltaan ruosteessa. Aika vahvat materiaalipaksuudet siinä on, ja tietenkin näkymättömissä, eli sinänsä ei niin väliä. Jotenkin vain ihmettelee että koska nuo koukkuvalmistajat oppii tekemään paremmin olosuhteita kestäviä tuotteita.

Mysteeri siis ratkaistu, Ristolle erityiskiitos kontribuutiosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja Risto »

Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, tuota tsekkien sivua kääntelin jo google translatella. Sieltä saisi ilmeisesti mekanismisetin avaimella ja lukolla taikka ilman niitä, olettaen että 2012 päivitetyt tiedot ovat vielä ajankohtaisia.

Ruotsin pojalla on ainakin akselilla hinta kohdallaan. Tuolla hintaa sen sorvauttaa jo paikallisella koneistamolla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Ehkä tuossa tapauksessa on nupin akseli rikottu sillä, että ei ole painettu nuppia pohjaan, kun on avaimella ensin aukaistu, jonka se vaatii vapauttaakseen koukun, vaan raakasti väännetty, jolloin nupin akseli mennyt poikki.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Veikkaampa että on otettu voima käyttöön, kun ei järki ole riittänyt ja käännetty jollain putkitongeilla väkisin nuppia. Itelläkin kun vetää venettä on vääntönuppi aikas tiukassa, ei meinaa kääntyä. Siitähän on olemassa sellainen malli jossa on pitempi kahva.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Irrotettavan vetokoukun irrotus

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Joo, se kääntäen kiinnitettävä ja avaimeton on Kovilin valmistama.

Hyvä kun tuli kuntoon, ärsyttävä vika. Olin siis väärässä kiinteän uuden koukun halvemmuudesta.
Vastaa Viestiin