By pass venttiilin kalvo rikki?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Moro

mulla on vähän samaa ongelmaa kun tuossa

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=80710

tai ääni on ainakin tommonen narukelan avausääni..

Jos näin on niin onko suosituksia millanen ventiili sinne kannattas laittaa, ilmeisesti noi orkkikset ei kestä kun stage 1 laitettu?
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Orkkista vaan tilalle. Kyllähän ne kalvot alkaa hapertua ikääntyessään.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Orkkista vaan, kestää kyllä hyvin vaikka on stage 1.marmorilta maksaa maltaita mutta www.maptunparts.fi, sieltä n. 30€
EX: 9³SS BioPower
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Kiitos näistä, pitää tutkaille onko se kalvo rikki

http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... 03-06.html

Ei toi kyl pahanhintanen oo...
J-P
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja J-P »

Itse laitoin volvon sarjan omaan -03 9-3 2.0t Vectoriin.
Maksoi paikallisesta Volvon liikkeestä muistaakseni 75 euroa, osanumero 271801.
Ei ole kuin hieman alle 20 euroa kalliimpi kuin tuo Maptunin, kun ottaa Maptunin postikulut huomioon (15€).
Mukana tulee kaikki uudet osat eikä pelkästään kalvoa, ainakin se pahvitiiviste olisi varmaan hyvä vaihtaa. Jousen laitoin vanhan, kun oli uudessa oli hieman erilainen.
Muut osat oli identtisiä alkuperäisiin verrattuna.
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Osaako joku kertoa aiheuttaako rikkinäinen bypass seuraavanlaisia oireita:

- Yleinen hengettömyys / tehojen puuttuminen. Aamulla kun ajaa töihin, saattaa meno olla todella hengetöntä. Kierroksia joutuu polkemaan pirusti ja moottorin ääni huomattavasti kareampi.
Illalla kun ajaa kotiin, kaikki taas ok ja auto liikahtaa ihan pintakaasulla.

- Auto käynnistyy rykäisten useamman tunnin seisonnan jälkeen. Auto sammuksiin ja uusi startti, kaikki ok.

- Nopeus kun nousee 110 -> alkaa vihellys. 4 ja 5 vaihteella, kolmosella en ole kokeillut. En ole myöskään kokeillut missä nopeudessa vihellys mahdollisesti loppuisi. Kaasun kun päästää niin vihellys hiipuu ja loppuu satasen kohdilla. Tätä alemmissa nopeuksissa vaihteesta riippumatta ei vastaavaa ole.

- Hitusen aaltoiltua 2k rpm kohdilla.

Jarrutehostaja-alipainen-tsatsatsaa on vaihdettu ja ecuakin nollailtu. Vikakoodit luettu juuri, ei yhtään. Missfirejä nelospuolassa 1kpl.
Että sellasta tällä kertaa...
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kuulostaa perinteiseltä "kaikki takaiskut, solenoidit 2kpl vaihtoon ja ahtoputkien liitosten testaus."

Tuo voi myös kyllä olla rikkoutuneen kalvon oire. Sytkähäiriö varmaan puolavika. Vaihtaisin puolat ristiin ja katsoisin jos misfire siirtyy. Kalvon saat vaihdettua, kun purat edestä tuon ilmanputsarin kotelon ja imuputken pois, n. 1h homma.
EX: 9³SS BioPower
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Huollossa meinasivat että saabien kanssa missfiret lasketaan kymmenissä, meikän yksilössä oli yksi missfire.

Osaatko Jusahh heittää linkkiä esim. Neo:lta tai MapTunilta noista osista?
Jos ne ei mitään tonnin osia ole niin vaihdatan ne kaikki. Ja kun itellä ei ole osaamista tai paikkaa niin mielummin vie osat ripakopassa huoltoon...
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Huollossa tuskin osaavat/jaksavat paremmin tehdä noita takaiskun vaihtoja. Vaihtavat mielellään vain valmista osaa, eli kokonaisia alipaineputkia/letkuja, ei vain venttiileitä siihen väliin. Siinä tapauksessa menisin tilaamaan osat marmorilta, varmaan 100-250€ koko paketti. Itse tehtynä ehkä 25€

Tuolla on takaiskujen osanumerot. Niitä saa marmorilta, jotain 5€/kpl. Ketjussa on myös numero koko jarrutehostimen putkelle. Itse vaihdoin kaikki takaiskut.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... u#p1006221

Kampikammion takaisku on 8mm ja siihen käyttäisin Maptunilta löytyvää Saab 9-5 vahvistettua alumiinista takaiskua, samalla kun tilaa turbon kalvon.

Tosta solenoidi, näitä 2kpl, edullinen:
http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... -b207.html
EX: 9³SS BioPower
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Maptunilta saa kyllä kaikki solenoidit ja bypassin kalvot todella kilpailukykyisen hintaa
http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... -b207.html
http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... 03-12.html
http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... 03-06.html

Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
Viimeksi muokannut supersaab, Pe Helmi 13, 2015 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Halt!

Tuo linkin by-passin ohjain on väärä (B205 moottorit). 9-3NG:ssä B207:ssa kaksi samaa solenoidia, by-pass ja wastegaten ohjauksiin:
http://www.maptunparts.fi/turbojarjeste ... -b207.html
EX: 9³SS BioPower
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Vaikka nuo solkut näyttävätkin samalta, niin eri osanumero niillä on ja taisipa olla hieman teknistäkin eroavaisuutta.

Bypassille -> 55354158
Hukkikselle -> 12787706

Maptunin sivuilla on siis virhe näissä.

EDIT: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 06#p957931
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Joo näköjään olen kännykällä avannut väärän linkin väärin, nyt pitäisi olla oikeat?

Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
J-P
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja J-P »

Tobbana kirjoitti:Vaikka nuo solkut näyttävätkin samalta, niin eri osanumero niillä on ja taisipa olla hieman teknistäkin eroavaisuutta.

Bypassille -> 55354158
Hukkikselle -> 12787706

Maptunin sivuilla on siis virhe näissä.

EDIT: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 06#p957931
Jostain syystä joissain yksilöissä on molemmat samalla osanumerolla, niin oli minullakin molemmat tuolla 12787706 numerolla eikä ole aiemmin vaihdettu. Samalla numerolla olevat meni toki myös tilalle. Olisiko alkumalleissa näin ja myöhemmin vaihtuneet eri osiksi.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: By pass venttiilin kalvo rikki?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Olen joskus kokeillut vaihtaa näitä magneettiventtiileitä keskenään. Auto toimii periaatteessa äkkiseltään ihan niinkuin pitääkin. Tarkemmin koeajamalla "oikein kunnolla" oli muistaakseni pienoinen ero havaittavissa ahtopaineiden lievänä vajavaisuuten, kun tuo by-pass magneettiventtiili oli hukkaporttia ohjaamassa. Autona vm -03, jossa ahtimena Garret.

Näiden kokeiden perusteella olisin sitä mieltä, että ainakin alkupään ng-9-3:ssa on merkitystä kumpaa magneettiventtiiliä käyttää hukkaportille. Sitä en ole kokeillut, että onko sillä väliä vaikka by-pass:lle on myös hukkaportin magneettiventtiili.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin