Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Laitellaas ihan oma ketju pystyyn kun muissa ketjuissa jahkailtu jo tarpeeksi.

1. Nyt talviaikaan auto on lähtenyt käyntiin rykäisten kierrokset n. 500rpm kohdalle ja siitä sekunnin kuluttua jonnekkin 1300rpm kohdille. Kierrokset humppaa hitusen tuolla kylmäkäynnistyksen 1300rpm kohdilla. Ihan kuin käynnistäisi autoa -30 pakkasessa, tänäänkin ulkona +3.
Akku vaihdettu ja latausjännite näyttää akun navoista mitattuna 14,4 tjsp.
Sattumalta tuolla toisessa ketjussa huomasin juttua että softa voisi vaikuttaa tähän, kone starttaa liian rikkaalla seoksella jne. Onko tosiaan näin ja pystyykö softassa editoimaan tätä kohtaa?

2. Silloin tällöin turbo ei herää. Eteneminen on todella verkkaista, kierroksia joutuu antamaan ihan pirusti ja moottorin äänimaailma ihan erillainen. Toisessa ketjussa asiaa pähkäilty olisiko syyllinen by-pass kalvo ja venttiilit. vm. 2008 -> by-pass kalvoja ei kätevästi ole kenelläkään varastossa...

3. Viheltää. Mittarin mukaan kun nopeus nousee yli 110 km/h, alkaa joku asia viheltämään. Kuuluu kabiiniin hyvin selkeästi, kaasun kun höllää niin vihellyskin laskee ja lopulta häviää kun vauhti tippuu.
Mittarissa tosiaan 110tkm, nytkö saa viedä auton turboremppaan?

Vähän jos jotakin vinkkiä saisi. Näillä spekseillä tonnin setelit alkaa lompakosta huveta kun auton vie huoltoon. Vikakoodeja ei löydy.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Pelkäämpä, että huollossa tuo tonnin seteli palaa nopeasti ja kuulostaa B207 tyyppivioilta joihin kyllä fiksit löytyvät ajan kanssa... Rasittavaa, ymmärrämme.

Tosin nämä uudemmat Saabit kehittävät k.o. ongelmia monen tekijän summana. Oliko sinulla OP-COM tai TECH2 testeri? Muut testerit eivät käytännössä toimi kunnolla.

1. Onko kysessä BioPower softa ja oletko ollut softaajaan yhteydessä asiasta? Osaava kaveri kyseessä? Tietääkseni kylmäkäynnistyksen rikastusta voi säätää softassa.

2. Minkälainen on "äänimaailma"? Eikö kone kestä kuormaa ja alkaa prötäillä? -> Sytytyspuolat, yleinen vika Stage 1-> autoissa. Vanhoissa puolissa ei välttämättä riitä kipinätehoa softatulle koneelle. Enemmän ahtoa ja polttoainetta, niin vaaditaan myös parempi kipinä.

3. Tuo MItsubishi TD04L-11TK turbo pitäisi olla varmatoiminen, sulkisin pois aluksi.
- Vaihdoitko jo By-passin ja wastegaten solenoidit? Osanumerot löytyvät haulla, toimisko "solenoidi". Näiden viat eivät aina näy OP-COM:illakaan. Solenoidit 30-50€/kpl http://www.maptunparts.fi.
- Oletko testannut ahtolinjan paineensiedon? Ilmafiltterikotelo auki, imuputki tukkoon ryttäämällä muovikassia ja elmukelmua sinne. Varo MAF-sensoria! Jesarilla tiivistys. EVAP-letkusta 1-2bar paineilmaa sisään ja kuuluuko suhinoita? EVAP letku yhtyy siihen mustaan ilmafiltteritkotelon ja turbon imusuppilon yhdistävään letkuun. N. 2,5" musta muoviputki, hyvin esillä. Ehjä ahtolinja pitää tuon 2bar painetta jonkin aikaa kyllä...ehkä 10s ilman suurempaa suhinaa.
- MAF, ilmamassamittari, voisi olla viallinen. Maksaa n. 50-80€, eli halpa MAF:iksi. NÄkyy OP-COMilla.
EX: 9³SS BioPower
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Sanoisin että ahtovuoto! Eli siis ahtoputki/letku paskana jostain kohti. Aiheuttaa myös omituisuuksia starttiin koska saa mittaamatonta ilmaa sieltä vuodosta.

Ajamalla autolla noin, tuhoat siitä ahtimen ainakin koska se pyrkii pitämään pyydettyä ilmamäärää siihen ikinä pääsemättä....eli pyörii vitusti ilman vastusta.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Kiitoksia taas vastauksista. Kiukkukin hitusen laantunut edellisestä...

Softa on Nappe:n softa, biopower optio on olemassa muttei koskaan viinaksilla ajeltu.

Kun turbo ei herää, kone kuulostaa siltä miltä ahtamaton kone kuulostaa kun antaa kierroksia.

Pitäisikö nuo puolaviat näkyä vikakoodeina?

Solenoideja / venttiilejä ei ole vielä vaihettu -> tilauksessa. By-pass kalvoa ei myöskään vaihdettu kun suomesta ei sitä löydy (täytyy huomenna Länsiautosta vielä kysellä). ProCarService tarjoaa huoltosarjaa hintaan 100e, tilaushommia sekin.

Tuo ahtovuoto kuulostaa järkevältä, nyt kun tarkemmin muistelen niin välillä nopeuden tiputtaminen 85 -> 60 on aiheuttanut vihellystä. Toivottavasti vielä ei ole isompaa tuhoa ehtinyt syntyä, huomenna soitto Torekille ja auto pajalle. Kätevästi alkaa perjantaina talviloma ja pohjoiseen pitäisi lähteä :mrgreen:

E: Tässä vielä videopätkä. Kone on lämmin, startti ja kierrokset hyppää ensin 500 kohdille jne.
Huoltoilmaisin herjaa että määräaikaishuoltoa, unohtui nollata öljynvaihdon yhteydessä.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/736 ... G_1761.MOV

E2: Ahtaako turbo korkeammilla nopeuksilla enemmän = enemmän painetta järjestelmässä -> haljennut tai rikkoutunut letku päästää ilmaa pihalle -> turbo pyörii nopeammin ja alkaa viheltää koska vastusta ei ole. Hmm.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Viheltääkö tasakaasulla / kaasu ylhäällä? Silloinhan siellä vallitsee alipaine. Vai viheltääkö vain silloin kun on ahdot ylhäällä? Oletko katsonut minkälaisia ahtopaineita ja ilmamassa-arvoja moottorissa liikkuu eri tilanteissa? OBD-lukijalla tai ScanGaugella tai ihan mekaanisella ahtopainemittarilla voi helposti tutkailla näitäkin tilanteita. Viheltäminen kaasu pohjassa voi esimerkiksi johtua liiallisista ahtopaineista...

Ja kuten Jusahh sanoi, TECH2:n päässä olisi hyvä testata jos haluaa saada 100% varmuudella kaikki vikakoodit koneesta ulos.
9³ SC 1.8t
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Päivitystä sen verran asiaan, että huomenna auto menossa Länkkärille tutkimuksiin.
Huoltopäällikön kanssa puhuin puhelimessa, meinasi että hänen Vectrassa oli samantyylistä ropleemaa ja syy oli by-pass kalvo. Noh huomenna tiedämme lisää, päivittelen lisätietoja tänne niin ehkä joku muu hyötyy näistä tiedoista myös.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Ahtovuoto se on vaikka by-bassista vuotais... :wink:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Jooh ei pitäisi noihin marmoripalatseihin yhtään lähteä.

Aamulla auto Länsiautoon, klo 13 aikaan soi puhelin että valmis.
Autoa hakemaan, "joo vaihdettiin tulpat ja nyt kaikki ok". Sanoin että tulpat vaihdettu 20tkm sitten NGK:n platinatulppiin, antakaas ne vanhat tulpat tänne. "Joo nää uudet on Saabin suosittelemat".
Tech:illä ei löytynyt vikoja.

Maksoin ja lähdin testiajolle = eihän se vika mihinkään tulpilla ole lähtenyt. Ylläri.
Auto takaisin Länkkäriin ja joku sähköpuolen huoltoseppä kyytiin. Käytiin koeajolla, huoltoseppä ei kuullut mitään vihellystä. Huoltoseppä oli jo varmasti lähellä eläkeikää ja kuulosta ilmeisesti korkeat taajuudet iän myötä kaikonnu.

Työpäivän jälkeen Torekilla käymään ja siellä arveltiin että imupuolella vuoto, anturin ohi menee ilmaa ja se aiheuttaa huonon käynnistymisen sekä vihellyksen. Ens viikon jälkeen auto tarkempaan syyniin.
Magneettiventtiilit ja by-pass huoltosarja tilattu just in case.

Perkele nuo merkkihuollot ei löydä vikaa, jos ei tietokone anna vikakoodeja. Ja ongelmanratkaisu on vaan osien vaihtoa sokkona. 186e:llä tuettu marmoritiskien ylläpitoa.
Eli palaillaan asiaan lomien jälkeen...
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja glyzer »

jann3 kirjoitti:Perkele nuo merkkihuollot ei löydä vikaa, jos ei tietokone anna vikakoodeja. Ja ongelmanratkaisu on vaan osien vaihtoa sokkona. 186e:llä tuettu marmoritiskien ylläpitoa.
Eli palaillaan asiaan lomien jälkeen...
Eikös tästä ole joku ennakkotapaus olemassa, että jos summissaan vaihdetaan huollossa osia ja vika ei edes korjaannu sillä, niin rahat takaisin?
9³ SC 1.8t
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Kai ne ahtovuodot on ensimmäisten tarkastusten joukossa tehneet, niin kuin tuossa on jo arvuuteltu?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4638
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jotenkin vain tuntuisi, että tuohon käyntiinlähtöön eivät mahdolliset magneettiventtili- tai kalvoviat vaikuta, vaan ne oireilisivat vasta koneen ahtaessa. By-pass-kalvollahan vain avataan ja suljetaan turbon sisällä kanavaa imu ja painepuolen välillä, joten ulospäin sieltä ei reittiä ole. Eli käynnistäessä ja "normiajossa" kaikki koneen imemä ilma tulee ilmamassamittarin kautta. Ahtotilanteessa tietenkin ongelma tulee päälle, kun ne eivät nouse ja niitäkin ongelmia toki tuntuu olevan.

Vastaavasti vuoto ahtopuolella, ahtimen ja kaasuläppäkotelon välissä, vaikuttaa molemmissa tapauksissa. Imutilanteessa kone saa ilmaa, jota ei mitata ilmamassamittarilla (mitattu ilma liian pieni kuin todellinen) ja ahtaessa osa mitatusta ilmasta tulee ulos (mitattu ilma liian suuri) ja lisäksi paineet eivät nouse.
Myös nuo äänet tuntuisi kuuluvan hyvin, kun on jossain vuoto. Samoin kuin käynnistyksen jälkeen on käynti sekaisin, kun pienikin vuoto vaikuttaa varmaan aluksi paljon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

apu,apupoika kirjoitti:Kai ne ahtovuodot on ensimmäisten tarkastusten joukossa tehneet, niin kuin tuossa on jo arvuuteltu?
Eipä tämäkään mikään itsestään selvyys merkkihuollossa ole... :lol: :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Onkos tää edennyt?
9³ SC 1.8t
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Laitellaas taas kun on lomat, sairaslomat ja muut mahtavuudet hoidettu.

Auto oli tiistaina Torekilla tutkimuksissa. Toimenpiteinä tällä kertaa kaasuläpän aukaisu ja puhdistus siihen soveltuvilla aineilla. Jonkun verran oli kuulemma karstaa kertynyt.

Ainakin näin muutaman päivän testaamisella vaikuttaa siltä että starttiongelmat on hävinneet.
Myöskään tehohävikkejä ei ole ainakaan vielä ilmennyt. Auto tuntuu ainakin entistä pirteämmältä.

Vihellys ei ole hävinnyt mutta Torekilla kysäsivät että "et oo varmaan kuullut, mutta sulla on joku pyöränlaakeri särki". Eli se vihellys saattaakin kuulua laakerista... Nostivat auton uudelleen ylös ja tsekkasivat kaikki pyörät - ei vielä välystä missään. Odotellaan että ääni pahenee, ei rempata konehuonetta enempää ennen kuin laakeri on saatu vaihdettua.

Jooh kaikkea sitä taas vaihteeksi. :mrgreen:
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Rykäisten käyntiin, turbo ei herää ja viheltää...

Viesti Kirjoittaja jann3 »

apu,apupoika kirjoitti:Kai ne ahtovuodot on ensimmäisten tarkastusten joukossa tehneet, niin kuin tuossa on jo arvuuteltu?
Ei ainakaan työraportin mukaan. Ylläri.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Vastaa Viestiin