Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
MINÄOLENMIKKO
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 10:35
Paikkakunta: Tampere

Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja MINÄOLENMIKKO »

Ostin viikko sitten ensimmäinsen saabin. Tuommoisen 2008 vuoden 9-3ss 1.9tids vector 6v manuaaliaskilla, autolla ajettu 125tkm. Vaihteistossa 1-2 ja 2-3 vaihdot menee nihkeästi ja kylmänä saa laittaa todella varovasti ettei rusahda. Taitaa ilmeisesti olla tyyppivika/ominaisuus näissä, mutta saako tuota esim toisilla öljyillä paremmaksi? Muilta foruumeilta lueskellut että redline MTL+pieni määrä shockproofia parantaisi huomattavasti. Kokemuksia ja neuvoja otetaan vastaan!

-Mikko
"Kun itse tekee, tulee just sellanen ku tulee"

hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja hasha »

Oma kokemus on, että tuo mainitsemasi Redline MTL kyllä parantaa laatikon sujuvuutta paljon etenkin kylmänä. Kahteen autoon vaihtanut ja hyvältä tuntuu, molemmat ´08. Tuo 6v laatikko on muuten hyvä ja kestävä laatikko. ´07-´08 taisi tulla jotain päivityksiä laatikon sisuskaluihin, tosin ei näihin "ominaisuuksiin" ilmeisesti vaikutusta.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black

MINÄOLENMIKKO
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 10:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja MINÄOLENMIKKO »

onko pidempiaikaista kokemusta redlinestä? miten kestää laatikko pitkällä juoksulla?
"Kun itse tekee, tulee just sellanen ku tulee"

hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja hasha »

Vielä ei ole hajonnut :D
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black

timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1560
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Vielä ihan varmistuksena, onhan aski tarkastettu että siellä on öljyä? Itellä teki samaa ja otti tasotarkastuksen tulpan pois ja täytti sen kautta MTL:ää, sai laittaa sellaisen 4dl ennenkuin tulvi aukosta ulos. Tulppa kii ja ajoon, niin alko pykälät löytyä. Vetarin stefat esim voi päästää pihalle..
2008 Saab 93 Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 93 Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
1987 Saab 900 Turbo M #87

hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja hasha »

6v laatikossa ei ole tasotarkastusta, eli öljyt pihalle ja uutta sisään oikea määrä. Magneettikin on laatikon sisällä, eikä sitä pääse helposti näkemään propusta kuten muissa.

Pohjaproppu on kuitenkin helpossa paikassa pohjassa eikä sivulla.

Joka tapauksessa ens alkuun öljynvaihto joko orkkis tai Redline, niin selviää varmaan paraneeko vai onko vikaa esim. synkroissa kun kerroit, että rusahtaa. Omissa ei ole niinkään rusahtanut, enemmänkin jäykkyyttä mikä siis parani Redlinella.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black

timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1560
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja timpetti »

hasha kirjoitti:6v laatikossa ei ole tasotarkastusta, eli öljyt pihalle ja uutta sisään oikea määrä. Magneettikin on laatikon sisällä, eikä sitä pääse helposti näkemään propusta kuten muissa.

Pohjaproppu on kuitenkin helpossa paikassa pohjassa eikä sivulla.

Joka tapauksessa ens alkuun öljynvaihto joko orkkis tai Redline, niin selviää varmaan paraneeko vai onko vikaa esim. synkroissa kun kerroit, että rusahtaa. Omissa ei ole niinkään rusahtanut, enemmänkin jäykkyyttä mikä siis parani Redlinella.
Okei, en tätä tiennytkään, omassa on 5-lovinen loota -> aina oppii uutta.

Toivotaan että saat vaihteiston pelaamaan :saab:
2008 Saab 93 Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 93 Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
1987 Saab 900 Turbo M #87

Romet85
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Elo 08, 2013 21:39

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja Romet85 »

Vectra C 2.0t on sama f40 laatikko ja sinne laitoin ekaksi redlinet. Auttoi asiaa jonkunverran, mutta kun vaihdoin turbon magneettiventiilin, niin siinä huomasi jo ison eron. Nykäisyt katosi ja vaihdot on pehmeämmät. Tiedä sit kumpi vaikutti enemmän, kun yhtenä päivänä vaihdoin öljyt ja 2pv myöhemmin sen ventiilin. Redlinet meinaan kuitenkin kerran sinne vielä lähiaikoina vaihtaa. Pelkkää positiivista kyllä vain niistä öljyistä kuullut
Opel Vectra C GTS 2.0T

MINÄOLENMIKKO
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 10:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja MINÄOLENMIKKO »

Ei se nyt varsinaisesti rusahda, kylmänä vaan perkeleen jäykkä laittaa ja jos laittaa pakolla nopeesti niin tuntee kepissä rusahduksen. Ei siis kuuluvaa rusahdusta..lämpimänä ei mitään ongelmaa.
"Kun itse tekee, tulee just sellanen ku tulee"

hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja hasha »

Sit ei muuta ku Redlinet sisälle ja kokeilemaan. Ei se siitä ainakaan rikki mene.

Jos muuten parempaa tuntumaa haluaa, niin kannataa heittää nämä palikat kiinni:

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=850 tämä tekee jo mukavan muutoksen

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=745 jäykistää vaihdekepin kehikkoa

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=516 lyhentää liikettä pituussunnassa oleellisesti

Näiden kanssa keppi on jämäkkä ja jotain ihan muuta kuin tehtaalta tullessa. Pikkasen jäykempi käyttää tuolla shortshifterilla mutta tuntuma paranee mielestäni niin paljon, että lisäjäykkyys ei haittaa.

Jos halvemmalla ja helpolla haluaa saada tavarat jenkkilästä tänne ja jos ei ole kiire, niin itse käytin http://usarahti.fi/
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black

MINÄOLENMIKKO
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 10:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja MINÄOLENMIKKO »

hasha kirjoitti:Sit ei muuta ku Redlinet sisälle ja kokeilemaan. Ei se siitä ainakaan rikki mene.

Jos muuten parempaa tuntumaa haluaa, niin kannataa heittää nämä palikat kiinni:

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=850 tämä tekee jo mukavan muutoksen

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=745 jäykistää vaihdekepin kehikkoa

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=516 lyhentää liikettä pituussunnassa oleellisesti

Näiden kanssa keppi on jämäkkä ja jotain ihan muuta kuin tehtaalta tullessa. Pikkasen jäykempi käyttää tuolla shortshifterilla mutta tuntuma paranee mielestäni niin paljon, että lisäjäykkyys ei haittaa.

Jos halvemmalla ja helpolla haluaa saada tavarat jenkkilästä tänne ja jos ei ole kiire, niin itse käytin http://usarahti.fi/

missä kohtaa laatikkoa täyttöproppu on? ja noista kilkkeistä, onko mimmonen homma vaihdella?
"Kun itse tekee, tulee just sellanen ku tulee"

hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja hasha »

Täyttöproppu näkyy laatikon päällä keulan puolella noin akun alla, sinne pääsee melko ok käsiksi. Käytin muistaakseni kuusiokoloavainta ja siihen pidennyksenä kiintolenkkiä jotta sai tarpeeksi voimaa. Hieman ahdasta kyllä on, mutta onnistuu purkamatta sen enempää.

Sisäkilkkeiden asennus ei ole myöskään kovin vaikeeta, purkaa keskikonsolin sivupanelit auki ja kepin kehyksen, sitä kautta tais päästä käsiksi. En muista pitikö koko keskikonsoli purkaa. Samalla tosin avaa ja puhdistaa virtalukonkin kun on siinä hollilla. Sportsedanissa löyty vähän kokista virtalukosta ja joskus valitteli virtalukkoa. Ei ole valittanut enää puhdistuksen jälkeen ja lukkokin toimii nyt sulavammin.

Vaihdekeppi irrotetaan ja siitä sahataan kärki pois (vanha vaijerikuula) ja työnnetään toi pidenninpalikka päälle ja ruuvataan kiinni. 07-> joutuu pikkasen poistaa muovia kehikon pohjasta, on pikkasen erilainen kuin vanhemmissa, mutta ei se vaikuta mihinkään. Vaijeri tökkää muuten siihen. Vaikein rasti oli muistaakseni saada vaijeri takaisin vaihdekeppiin kun on pikkasen ahdasta. Olisinko laittanu jääkiekon pohjalle, vaijeri siihen päälle ja sit sai painettua kepin kuulan kiinni. Jotenkin näin.

Sitten vaan paikat kiinni eikä tarvinnut edes säätää mitään vaijeireita.
Viimeksi muokannut hasha, Ke Huhti 01, 2015 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black

MINÄOLENMIKKO
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 10:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja MINÄOLENMIKKO »

Kiitos neuvoista! Täytyy pistää redlinet laatikkoon kuhan aikaa rempalle saa..
"Kun itse tekee, tulee just sellanen ku tulee"

hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja hasha »

Niin, ja kannattaa ensin varmistaa, että saa täyttöpropun auki, ennen kuin tyhjentää vanhat öljyt ulos :lol:
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black

MINÄOLENMIKKO
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 10:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja MINÄOLENMIKKO »

hasha kirjoitti:Niin, ja kannattaa ensin varmistaa, että saa täyttöpropun auki, ennen kuin tyhjentää vanhat öljyt ulos :lol:
Haha jep :D
"Kun itse tekee, tulee just sellanen ku tulee"

Vastaa Viestiin