Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Joo n. 2000 km pitäis riittää että RVS on lootassa tehtävänsä tehnyt.
Kyllä tuo nyt sen verran hyvin toimii kuitenkin että en taida alkaa laatikkoa vaihtamaan kuitenkaan. Ku ei tiedä että onko se enempi ominaisuus kun vika että kylmänä takertelee vähän niin ei välttämättä laatikkoa vaihtamalla parane. On vaan tottunut VAGilaisissa (esim. Tällä hetkellä kakkosautona -03 A4 Audi) siihen että vaihtamiseen ei tartte kiinnittää mitään erityishuomiota, sen ku lykkii pykälää sisään...
Kyllä tuo nyt sen verran hyvin toimii kuitenkin että en taida alkaa laatikkoa vaihtamaan kuitenkaan. Ku ei tiedä että onko se enempi ominaisuus kun vika että kylmänä takertelee vähän niin ei välttämättä laatikkoa vaihtamalla parane. On vaan tottunut VAGilaisissa (esim. Tällä hetkellä kakkosautona -03 A4 Audi) siihen että vaihtamiseen ei tartte kiinnittää mitään erityishuomiota, sen ku lykkii pykälää sisään...
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Pitääpä nyt vähän päivittää tätä tilannetta. Edellisestä viestistäni meni ehkä viikon verran kun totesin että vaihteisto alkoi toimimaan selkeästi jouheammin kuin siihen saakka. Nyt on jo useamman tuhat kilsaa ajettu sen jälkeen ja hyvin toimii. Kylmänä välillä edelleen kolmoselle vaihtaessa takertelee, mutta paljon vähemmän kuin aiemmin, eikä sitäkään aina. Ilmeisesti siis tässä tapauksessa RVS:n piti tehdä työtään, eli muodostaa tribokeraamipintaa, hieman pidempään kuin keskivertotapauksessa...
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Kysyin asiaa suoraan valmistajalta. Alla suora lainaus vastineesta:manuLe kirjoitti: ↑La Kesä 13, 2020 20:47Pitääpä nyt vähän päivittää tätä tilannetta. Edellisestä viestistäni meni ehkä viikon verran kun totesin että vaihteisto alkoi toimimaan selkeästi jouheammin kuin siihen saakka. Nyt on jo useamman tuhat kilsaa ajettu sen jälkeen ja hyvin toimii. Kylmänä välillä edelleen kolmoselle vaihtaessa takertelee, mutta paljon vähemmän kuin aiemmin, eikä sitäkään aina. Ilmeisesti siis tässä tapauksessa RVS:n piti tehdä työtään, eli muodostaa tribokeraamipintaa, hieman pidempään kuin keskivertotapauksessa...
Tein omaan ajokkiini aivan hiljan RVS T3-käsittelyn. Seurailen tässä miten vaihteiston käytös muuttuu, tai muuttuuko paljon mitenkään. Sen verran osaan sanoa, että moottorin + vaihteiston käsittelyn jälkeen polttoaineen kulutus putosi matka-ajossa reilun puoli litraa. Tämän tiedän aivan varmaksi, seurasin kulutusta useaan otteeseen ennen käsittelyä ja sen jälkeen.Toisinaan vaihteistoissa hyöty tulee nopeasti, toisinaan sen saavuttaminen kestää yllättävänkin kauan. Tämä yleensä johtuu käytetystä öljystä, jotkut päästävät RVS partikkelit helpommin kitkapinnoille ja jotkut hitaammin. 1000km ei ole vielä riittävästi tuloksen arvioimiseksi. Ihan vähintään pitää olla kaksinkertainen määrä matkaa, 2000km, jopa 4000km.
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Jahka tuo RVS-asia on maalissa niin seuraavaksi vaihdan sinne sitten nuo Amsoil MTG öljyt, ellei laatikko ala toimia paremmin. Kaikki testit mitä olen katsellut ja eri paikoista kokemuksia lukenut tuntuvat kyseisen yrityksen tuotteet olevan vähintäänkin erinomaisia. Siitäpä tuon sitten näkee mikä siitä tulee. Kokeillaan muuttuja kerrallaan saako tämän toimimaan kunnolla. Jos ei, niin jossain vaiheessahan se on vaan hyväksyttävä, että se ei silleen toimi kun haluaisi ja sillä hyvä, mutta kokeillaan nyt kaikki temput.
GM F40 vaatimus öljylle on seuraavanlainen, jonka tuo Amsoil täyttää kyllä.
GM F40 vaatimus öljylle on seuraavanlainen, jonka tuo Amsoil täyttää kyllä.
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_F40_transmissionThe F40 MT2/MU9 uses a Castrol Burmah (BOT 0063) manual transmission fluid, or GM 88862472 gear oil. This gear oil is identified in GM documentation as a synthetic 75W-85 GL-4
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Palaan nyt tähän asiaan. Noiden edellisessä viestissä mainittujen temppujen jälkeen autolla ajettiin reilu 8000km ilman suuria vaikutuksia vaihteiston käyttäytymiseen. Niin GM:n oma öljy toimii erittäin heikosti laatikon kanssa. RVS + Amsoil MTG toi parannusta laatikon toimintaan, mutta ei mitään dramaattista. Eniten maailmalla on suositeltu Red linen öljyjä, jotka vaihdoin nyt viimekerralla laatikkoon.
Kun tein nyt tuossa kevään korvalla moottoriöljynvaihdon, vaihoin seuraavan koe-erän laatikkoon. Tällä kertaa Red Line MTL n. 2,5l. Jo parin sadan kilometrin perusteella uskallan sanoa, että ehdottomasti paras tuntuma tähän mennessä. Vaihdan joskus myöhemmin vielä toisen kerran Red Linen öljyt sinne myöhemmin, jotta saan vaihdettua mahdollisimman suuren määrän tuota öljyä tilalle. Tämän enempää en aio eri öljyjä enää testailla. Uskon, että tuo on paras, tai ainakin, yksi parhaiten toimivia öljyjä.
Tätä laatikkoa ei kokemukseni, eikä lukemani, perusteella saa toimimaan jouhevasti. Paras mihin on tyydyttävä on se, että se toimii vähiten huonosti.
Kun tein nyt tuossa kevään korvalla moottoriöljynvaihdon, vaihoin seuraavan koe-erän laatikkoon. Tällä kertaa Red Line MTL n. 2,5l. Jo parin sadan kilometrin perusteella uskallan sanoa, että ehdottomasti paras tuntuma tähän mennessä. Vaihdan joskus myöhemmin vielä toisen kerran Red Linen öljyt sinne myöhemmin, jotta saan vaihdettua mahdollisimman suuren määrän tuota öljyä tilalle. Tämän enempää en aio eri öljyjä enää testailla. Uskon, että tuo on paras, tai ainakin, yksi parhaiten toimivia öljyjä.
Tätä laatikkoa ei kokemukseni, eikä lukemani, perusteella saa toimimaan jouhevasti. Paras mihin on tyydyttävä on se, että se toimii vähiten huonosti.
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
3 talvea tällä 6-vaihteisella ng93:lla ajelleella olen tullut johtopäätökseen:
-itse laatikko toimii kohtuullisen hyvin, oli siellä sisällä sitten GM punaviiniä tai Castrolia
-vaihteensiirtovaijerit takeltelee pakkasella
Vaijereiden takeltelemiseen auttaa vaihdekepin renkuttaminen 1-2 välillä vaikka ennen auton käynnistämistä tai liikkeellelähtöä, joten tuskin on vaihteistosta tai öljystä kiinni tuo vaihteensiirron jähmeys. Veikkaan, että muovihelat kutistuu pakkasessa ahtaiksi.
-itse laatikko toimii kohtuullisen hyvin, oli siellä sisällä sitten GM punaviiniä tai Castrolia
-vaihteensiirtovaijerit takeltelee pakkasella
Vaijereiden takeltelemiseen auttaa vaihdekepin renkuttaminen 1-2 välillä vaikka ennen auton käynnistämistä tai liikkeellelähtöä, joten tuskin on vaihteistosta tai öljystä kiinni tuo vaihteensiirron jähmeys. Veikkaan, että muovihelat kutistuu pakkasessa ahtaiksi.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Oletko vaihtanut vaihdetornin tai korjaussarjan niihin heloihin?
Eniten ittel uus vaihdetorni vaikutti sivuttaisliikkeeseen mut tosiaan oli ykkönenki vähä vaikea saada silmään ja keppiä pitiki pantata reilusti vasemmalle.
Eniten ittel uus vaihdetorni vaikutti sivuttaisliikkeeseen mut tosiaan oli ykkönenki vähä vaikea saada silmään ja keppiä pitiki pantata reilusti vasemmalle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Onko muilla ollut tällaista vastaavaa:
Kylmänä käynnistäessä pakkasella vaihdekeppi ei liiku juuri lainkaan (vain sentin-kaksi sivuttain ja vain vapaalta neloselle ja takaisin) ennenkuin lämpenee riittävästi ja lähtee pikkuhiljaa pelittämään normaalisti?
Oire/ominaisuus ilmaantui nyt kun pakastui kosteamman ajanjakson jälkeen. Aiemmin ei ole koskaan käynyt ja nyt kahtena päivänä peräkkäin.
Mietin, että voisiko olla nuo A_K_O mainitsemat vaihteensiirtovaijerit olla kohmeessa vai mikä lie
Vaihteistoöljyt on vaihdettu merkillä helmikuussa (saab oem-öljyt), eli ei pitäisi niidenkään olla vielä loppuunajetut
Kylmänä käynnistäessä pakkasella vaihdekeppi ei liiku juuri lainkaan (vain sentin-kaksi sivuttain ja vain vapaalta neloselle ja takaisin) ennenkuin lämpenee riittävästi ja lähtee pikkuhiljaa pelittämään normaalisti?
Oire/ominaisuus ilmaantui nyt kun pakastui kosteamman ajanjakson jälkeen. Aiemmin ei ole koskaan käynyt ja nyt kahtena päivänä peräkkäin.
Mietin, että voisiko olla nuo A_K_O mainitsemat vaihteensiirtovaijerit olla kohmeessa vai mikä lie
Vaihteistoöljyt on vaihdettu merkillä helmikuussa (saab oem-öljyt), eli ei pitäisi niidenkään olla vielä loppuunajetut
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Vaihteisto on suurinpiirtein yhtä hidas myös kesällä. Kyllä tästä löytyy tarinaa maailmalta aivan pilvin pimein. Laatikko toimii kohtuu hyvin, olen samaa mieltä. Hyvin tai erinomaisesti sitä ei saa toimimaan. Ei ainakaan sillä tiedolla mikä minulla on.A_K_O kirjoitti: ↑Ma Maalis 25, 2024 22:013 talvea tällä 6-vaihteisella ng93:lla ajelleella olen tullut johtopäätökseen:
-itse laatikko toimii kohtuullisen hyvin, oli siellä sisällä sitten GM punaviiniä tai Castrolia
-vaihteensiirtovaijerit takeltelee pakkasella
Vaijereiden takeltelemiseen auttaa vaihdekepin renkuttaminen 1-2 välillä vaikka ennen auton käynnistämistä tai liikkeellelähtöä, joten tuskin on vaihteistosta tai öljystä kiinni tuo vaihteensiirron jähmeys. Veikkaan, että muovihelat kutistuu pakkasessa ahtaiksi.
Edit
Nyt kun taas katselin asiaa maailmalta pistin merkille, että tässä ketjussa on keskusteltu myös kaapeleiden säätämisestä. Mukaan linkattu dokumentti kertoo:
Pitääpä katsoa tuokin, sillä varsinkin ykköseltä kakkoselle vaihtaminen on tahmaista. Mutta ei se nopeaa ole vaikkapa kolmoselta nelosellekaan.The driver may experience that the gearbox is sluggish, specifically during shifting from 1st to
2nd and from 3rd to 2nd gear. The fault is due to cramped lateral spaces both in the gearbox
and gear lever housing. The fault can be rectified by adjusting the gear lever.
http://www.genuinesaab.com/psi/files3/F ... Adjust.pdf
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Mun mielestä toi kuulostaa just samalta kuin mulla ennen vaihdetornin vaihtoon. Se oli kans pitkään tollanen et piti vähä verrytellä ennenkuin liikkui sivulle kunnes jonku pidemmän seisonnan jälkeen jämähti isosti.Piippo kirjoitti: ↑La Huhti 20, 2024 16:08Onko muilla ollut tällaista vastaavaa:
Kylmänä käynnistäessä pakkasella vaihdekeppi ei liiku juuri lainkaan (vain sentin-kaksi sivuttain ja vain vapaalta neloselle ja takaisin) ennenkuin lämpenee riittävästi ja lähtee pikkuhiljaa pelittämään normaalisti?
Oire/ominaisuus ilmaantui nyt kun pakastui kosteamman ajanjakson jälkeen. Aiemmin ei ole koskaan käynyt ja nyt kahtena päivänä peräkkäin.
Mietin, että voisiko olla nuo A_K_O mainitsemat vaihteensiirtovaijerit olla kohmeessa vai mikä lie
Vaihteistoöljyt on vaihdettu merkillä helmikuussa (saab oem-öljyt), eli ei pitäisi niidenkään olla vielä loppuunajetut
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Kakkosvaihde on etenkin lämpimillä keleillä alkanut pitää hieman rohisevaa ääntä etenkin moottorijarrutuksessa. Kilometrejä on takana aika tarkalleen 180 000 ja noin 50 000 km sitten vaihdatin laatikkoon Red Line MTL:t. Voisiko olla hyötyä vaihtaa uudet vastaavat tilalle vai menenkö metsään, jos vaihdatan originaaliöljyt tilalle? Ei ihan lähiaikoina ole intoa ruveta laatikkoa tarkemmin diagnosoimaan.
9-3 SC 2.0T -09
#7877
#7877
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Viestiketjua luettuani 6 v takaiset asiat palailivat pätkittäin mieleeni eli lienee syytä pysytellä MTL:issä ja harkita jopa lievää ylitäyttöä.TMKS kirjoitti: ↑Ke Kesä 26, 2024 21:37Kakkosvaihde on etenkin lämpimillä keleillä alkanut pitää hieman rohisevaa ääntä etenkin moottorijarrutuksessa. Kilometrejä on takana aika tarkalleen 180 000 ja noin 50 000 km sitten vaihdatin laatikkoon Red Line MTL:t. Voisiko olla hyötyä vaihtaa uudet vastaavat tilalle vai menenkö metsään, jos vaihdatan originaaliöljyt tilalle? Ei ihan lähiaikoina ole intoa ruveta laatikkoa tarkemmin diagnosoimaan.
9-3 SC 2.0T -09
#7877
#7877
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
Vuosia sitten ketjussa oli puhetta, että Opelin laatikkoon suositeltiin ylitäyttöä ylimääräisten ääntelyiden vähentämiseksi eli jopa 3,2 litraa alunperin suositellun 2,2 litran sijaan. Onko joku tätä kokeillut? Ajattelin, että jos ostaisi 3 x 946 ml Red Line MTL:ää ja kaataisi nämä entisten tilalle.
9-3 SC 2.0T -09
#7877
#7877
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
^Koskeeko Opelin reilu ylitäyttö nimenomaan F40:stä, vai onko sillä koetettu paikata M32:n tehdasrakenteista pieleenshimmausta? Pienemmästä ylitäytöstähän ketjussa näkyy olevan Saabinkin ohje.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Ruisku"
- Viestit: 137
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa
https://www.opel-infos.de/technik/getriebe/f40.html
3,2 litraa
itellä ollut vectra GTS ja signumeita kymmenkunta kaikki Z20NET moottorilla ja F40 vaihteistolla, siirtäjät kolissut tyhjäkäynnillä (painaa pikkusen kytkintä niin loppuu), ei meinaa saada vaihteita päälle tms.
ratkaisu ollut redline MT-90 ei MTL, yhteen koitin ja ei jatkoon, yhdestä joutu vaijerit säätämään uudestaan.
vaatii 300-500km ajoa niin ruvennut siirtäjien kolina katoamaan ja vaihteet menee sujuvasti silmään.
3,2 litraa
itellä ollut vectra GTS ja signumeita kymmenkunta kaikki Z20NET moottorilla ja F40 vaihteistolla, siirtäjät kolissut tyhjäkäynnillä (painaa pikkusen kytkintä niin loppuu), ei meinaa saada vaihteita päälle tms.
ratkaisu ollut redline MT-90 ei MTL, yhteen koitin ja ei jatkoon, yhdestä joutu vaijerit säätämään uudestaan.
vaatii 300-500km ajoa niin ruvennut siirtäjien kolina katoamaan ja vaihteet menee sujuvasti silmään.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower