Pyörän pultti ei kiristy
Pyörän pultti ei kiristy
Jo syksyllä talvirenkaita vaihtaessa ihmettelin yhden etupyörän pultin jäykkyyttä (jonkun muun kuin minun jäjiltä) ja nyt kesärenkaita alle ruuvatessa ei pultti kiristynyt lainkaan. Talvipultista oli kierre kärsinyt. Vissiin navasta kierre lähtenyt?
Pitäisi varmaan korjauttaa tuo, liekö kallis remontti?
Kiitos.
Pitäisi varmaan korjauttaa tuo, liekö kallis remontti?
Kiitos.
Re: Pyörän pultti ei kiristy
Harmi homma, mutta valitettavan yleistä. Renkaan pultin kiristysmomentti on ehkä max. 120Nm autosta riippuen, mutta apinallahan niitä on pakko vetää liikkeessä ja kotipihalla.
Valitettavasti ainoa järkevä keino on vaihtaa koko pyöränlaakeri. Napa, laakeri ja ABS-kehä ovat samaa osaa. Remonttina laakeri 150€ + työt = 200-350€
Jarrulevyn irroittamalla pääsee kierteeseen käsiksi ja sinne periaatteessa voisi kiertää korjauskierrettä. Tuskin kovin hyvin onnistuu. Isomman reijän poraaminen & uudelleen kiertetys ei oikeen sekään onnistu, kun sitten pitäisi vastaavastai vannetta kairata....ei![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Valitettavasti ainoa järkevä keino on vaihtaa koko pyöränlaakeri. Napa, laakeri ja ABS-kehä ovat samaa osaa. Remonttina laakeri 150€ + työt = 200-350€
Jarrulevyn irroittamalla pääsee kierteeseen käsiksi ja sinne periaatteessa voisi kiertää korjauskierrettä. Tuskin kovin hyvin onnistuu. Isomman reijän poraaminen & uudelleen kiertetys ei oikeen sekään onnistu, kun sitten pitäisi vastaavastai vannetta kairata....ei
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
EX: 9³SS BioPower
Re: Pyörän pultti ei kiristy
Kiitos, täytynee varata aika pajalta.
Edit: Kehutaan nyt sen verran, että minulla _on_ momenttiavain ja minä _käytän_ sitä
Joku edellinen renkaanvaihtaja sitten vissiin ei ole käyttänyt. ![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Edit: Kehutaan nyt sen verran, että minulla _on_ momenttiavain ja minä _käytän_ sitä
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Re: Pyörän pultti ei kiristy
minunkaan rengasmestani ei näytä käyttävän momenttisauvaa, miksiköhän ??? sentään alan liike?????????????, ei pieni pää jummarra????
-------------
ei kiristy::: siis pyöriikö pultti tyhjää pohja- asennossaan??? kummasta kierre on korkannut pultista vai navasta...???
-----
villi arvaus:: jos noin, niin pulttikoneella hätiköiden ammuttu väärille kierteille?
- minä kyllä yrittäisin kierteittää jonkun paksumman kierteen+ samalla kartiokulmalla olevan pultin ko. tapauksessa, jos tosiaan kierre on korkannut. 4 asiallisesti kiinni olevaa pulttia varmaan pitää likimain yhtä hyvin kuin viisikin.....
- kait nuo navat kuitenkin rautaa ovat ???
-------------
ei kiristy::: siis pyöriikö pultti tyhjää pohja- asennossaan??? kummasta kierre on korkannut pultista vai navasta...???
-----
villi arvaus:: jos noin, niin pulttikoneella hätiköiden ammuttu väärille kierteille?
- minä kyllä yrittäisin kierteittää jonkun paksumman kierteen+ samalla kartiokulmalla olevan pultin ko. tapauksessa, jos tosiaan kierre on korkannut. 4 asiallisesti kiinni olevaa pulttia varmaan pitää likimain yhtä hyvin kuin viisikin.....
- kait nuo navat kuitenkin rautaa ovat ???
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Pyörän pultti ei kiristy
Neljä pulttia pitää noin 80 %:sti yhtä hyvin kuin viisi... Onhan noissa varmasti aika hyvin toleranssia, mutta en luottaisi vajailla pulteilla kiinnitettyyn pyörään kovin pitkään. Normiajossa voi mennä ongelmitta pitkäänkin, mutta kun tulee se hätätilanne, jossa mennään maksimipidoilla, voi lopputulos olla mielenkiintoinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Pyörän pultti ei kiristy
Irtoaako siis saab 9000sesta pyörät, jos tulee hätätilanne? ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Pyörän pultti ei kiristy
Riippuu hätätilanteen laadusta ja siitä onko tonnarissa kaikki pultit kiinni vai ei ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Pyörän pultti ei kiristy
Jos menee laakerin vaihdoksi, kannattaa käytyää ainoastaan laatulaakeria.
Tuossa oli vastikään yksi auto, jossa tarvikelaakeri kesti vähän reilu 6kk ja sytytti abs valon...
Vaihtoon menee aikaa n. Tunti.
Tuossa oli vastikään yksi auto, jossa tarvikelaakeri kesti vähän reilu 6kk ja sytytti abs valon...
Vaihtoon menee aikaa n. Tunti.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Pyörän pultti ei kiristy
Vihdoin sain hinta-arvausta huollosta.. alkuperäinen napa+laakeri melkein 400 e ja siihen 2 h työtä 180 e. Taitaa kannattaa paalata koko vehje..
EDIT: Koneistamo voisi asentaa tuohon helicoil-kierteen. Tietääkö joku, mikä kierre Saabin pulteissa on, jotta saan selville, onko koneistamolla sellaisia olemassa?
EDIT: Koneistamo voisi asentaa tuohon helicoil-kierteen. Tietääkö joku, mikä kierre Saabin pulteissa on, jotta saan selville, onko koneistamolla sellaisia olemassa?
Re: Pyörän pultti ei kiristy
arvokkaita on juu nää uudempien laatuautojen palikat.
minä en hätäseen tekisi mitään isompaa ( ainakaan normiajossa), putsaisin kierteen vaan tapilla , ettei tule muita pultteja vedettyä siihen risalle kierteelle ja ostaisin uuden pultin tai ainakin avaisin sen kierteen pakalla. oletko katsonut mitä kierteelle kuuluu??, joset , niin voihan olla että vain pultin kierre on luovuttanut, ja naaraspuolen voi avata pakalla.
Seuraisin vain että muut on kunnolla kiinni. ei yksi pultti tuossa ihmeitä tee:: 1 pultti lisää ei vanteen sivuttaisjäykkyyteen juurikaan vaikuta ja kyllä 4 pulttia ihan yhtä hyvin keskittää.
Jos asiasta ei pääse yli/ liikaa kiusaa, niin kyllä varmaan löytyy sellainen sopivasti isompi pulttikoko, jonka kierteen voi vetää tuohon korkanneeseen.
esim =OG900 satkun pultti taitaa olla aika sopivasti suurempi ja kartion on oltava myös sama. vaikein homma on vetää kierre suoraan käsivaralla, jotta kartio asettuu suoraan.
mahtuukohan 19 mm hylsy noihin 17 mm hylsylle tarkoitettuihin vannereikiin??. ahdasta lie...
minä en hätäseen tekisi mitään isompaa ( ainakaan normiajossa), putsaisin kierteen vaan tapilla , ettei tule muita pultteja vedettyä siihen risalle kierteelle ja ostaisin uuden pultin tai ainakin avaisin sen kierteen pakalla. oletko katsonut mitä kierteelle kuuluu??, joset , niin voihan olla että vain pultin kierre on luovuttanut, ja naaraspuolen voi avata pakalla.
Seuraisin vain että muut on kunnolla kiinni. ei yksi pultti tuossa ihmeitä tee:: 1 pultti lisää ei vanteen sivuttaisjäykkyyteen juurikaan vaikuta ja kyllä 4 pulttia ihan yhtä hyvin keskittää.
Jos asiasta ei pääse yli/ liikaa kiusaa, niin kyllä varmaan löytyy sellainen sopivasti isompi pulttikoko, jonka kierteen voi vetää tuohon korkanneeseen.
esim =OG900 satkun pultti taitaa olla aika sopivasti suurempi ja kartion on oltava myös sama. vaikein homma on vetää kierre suoraan käsivaralla, jotta kartio asettuu suoraan.
mahtuukohan 19 mm hylsy noihin 17 mm hylsylle tarkoitettuihin vannereikiin??. ahdasta lie...
Viimeksi muokannut stara, Ma Huhti 20, 2015 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Pyörän pultti ei kiristy
Hep, juuri äsken vaihdatin navan+laakerin eteen. Osa 175€ (tarviketori ja motonet myy, kantsii ottaa laadukas vaihtoehto sieltä, eli FAG tai SKF on ainakin toimivaksi todettuja), työt taisi minulla olla 1.5 vaiko 1.75h, kuitenkin alle 300e loppusumma osalle+työlle. Ja tuo on sellainen remontti jota ei ole "pakko" teettää merkkikorjaamolla, itsekin vein about halvimmalle huoltamolle mitä löysin.jmarin kirjoitti:Vihdoin sain hinta-arvausta huollosta.. alkuperäinen napa+laakeri melkein 400 e ja siihen 2 h työtä 180 e. Taitaa kannattaa paalata koko vehje..
EDIT: Koneistamo voisi asentaa tuohon helicoil-kierteen. Tietääkö joku, mikä kierre Saabin pulteissa on, jotta saan selville, onko koneistamolla sellaisia olemassa?
9³ SC 1.8t