Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja Soloing »

En löytänyt searchilla juuri mitään tietoa liittyen NG 9-3:een ja uretaanipusliin. Joten tässäpä kyssäreitä:

- Onko jollain käytössä uretaanipuslia NG 9-3:ssa?
- Vaikuttaako kuinka paljon alustan (/mahdollisesti ohjauksen) jämäkkyyteen?
- Jotain juttua tullut vastaan että uretaanipuslat narisevat jos niitä ei rasvaa säännöllisesti. Koskeeko tämä esim. Powerflexeja?
- Mitkä puslat lähinnä kannattaisi vaihtaa/mistä saa suurimman höydyn vs. vaihdon helppous?

Sain kaivettua täältä ja Saabcentralista muutaman ehdotuksen. Numeroitu Powerflexin kuvan mukaisesti.
Speedparts - Powerflex standard

3. Front anti roll bar bush
19. Rear anti roll bar bush
2. Front Wishbone rear bush
10. Front control arm bush rear

Kommentteja?
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Ilmeisesti kaikki NG 9-3:n omistajat ovat tyytyväisiä vakio kumipuslien toimintaan kun ei tule kommentteja uretaaniversioista. Noh, itse kuitenkin koitan epätoivoisesti saada alustaa jämäkämmäksi joten laitoin nyt tilaukseen seuraavat Powerflexin puslasetit:

1. Front control arm bush (PFF80-1201)
2. Front Wishbone rear bush (PFF80-1202)
10. Front control arm bush rear (PFR80-1210)

Kustannusvaikutus 230€ toimitettuna Futurezilta. Kunhan saadaan asennettua ja hieman ajeltua niin raportoin tänne että onko noista mitään merkittävää hyötyä.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja kalle »

Vaihdoin juuri jo kertaalleen noin 60t km sitten vaihdetun taka "bumerangin" toiseen, kun ennen nelipyöräsuuntausta löysivät väljää. Ajattelin siihen vanhaan laittaa nuo powerfleksit ulompaan päähän. Jos jättäisi varalle ainakin. eli numero 11. Muista puslista ei ole löytynyt vielä väljää niin menköön orkkiksilla. Powerfleksissä kestoikä saattaisi olla ainakin pitempi kun tuo 60t km. Vielä kun etualatukivarsiin löytäisi uuden pallonivelen, niin niitä ei tarvitsisi aina uusia kokonaan.
9-3 ss -03
Sotkamo
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Luultavasti powerflexi ei toimi yhtä hyvin siellä bumerangin ulkopäässä kuin vakionivel.
Se orggis on prässättävä pallonivel, eikä kumipusla kuten voi helposti luulla.

Se nivel kunnossa ollessaan ei jousta juuri mihinkään suuntaan (kääntyilee vaan tarpeen mukaan), sininen powerflex joustaa ainakin jonkinverran.
Itseasiassa ainakin poikittaistukivarsien sisäpäätä rengasraudalla väännellessä tuntuu että powerflexit joustaa enemmän kuin originaalit kumipuslat ;)

Suosittelen Lemförderin bumerangia 3v takuulla korjaamolla asennettuna.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja kalle »

En tiedä onko tuo powefleksin tarjoama sinällään pusla. Näyttäsi pallonivelelle niinkuin orkkiskin. Saa nähdä kun tulee.
Kuva
edit. jos nuo on huonot, niin ostan irtona pallonivelet jostain ja prässään kiinni http://www.topautoosat.fi/lemforder-1272048.html
9-3 ss -03
Sotkamo
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja kalle »

Nyt sain nuo uudet nivelet kääteni, eli alkuperäisen tyyliset pallonivelet on noissa. Ekassa kuvassa näkyviä sinisiä pöly/lika suojia ei tullut mukana. Nuo on siis ne uudempaan bumerangiin eli n. 47mm reiällä olevaan. Täytyy hankkia vielä toinen tukivarsi niin saan laitettua paikoilleen joskus Kuva


Vanhempaan bumerangiin 38mm reiällä olevaan powerflex tarjoaa tuommosta perus puslaa niin kun muuallekkin tukivarsiin. En tiedä toimiiko tämä sitten, niin hyvin kun tuommoinen pallonivelellä oleva
Kuva
edit 19.8.2016 katsastusmies löysi välystä jo ensimmäisellä katsastus kerralla ei kannata rahaa tuhlata näihin !
Viimeksi muokannut kalle, Pe Elo 19, 2016 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 ss -03
Sotkamo
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Soloing kirjoitti:Ilmeisesti kaikki NG 9-3:n omistajat ovat tyytyväisiä vakio kumipuslien toimintaan kun ei tule kommentteja uretaaniversioista. Noh, itse kuitenkin koitan epätoivoisesti saada alustaa jämäkämmäksi joten laitoin nyt tilaukseen seuraavat Powerflexin puslasetit:

1. Front control arm bush (PFF80-1201)
2. Front Wishbone rear bush (PFF80-1202)
10. Front control arm bush rear (PFR80-1210)

Kustannusvaikutus 230€ toimitettuna Futurezilta. Kunhan saadaan asennettua ja hieman ajeltua niin raportoin tänne että onko noista mitään merkittävää hyötyä.
No niin, nyt on ajeltu parisen viikkoa noilla Powerflex puslilla. Alustan muu kokoonpanohan on Koni FSD iskarit, Lesjöfors -20mm jouset ja Vredestein Sportrack 5 205/55 R16 91V renkaat.

Hyvät puolet:
Alusta tuntuu nyt jopa yllättävän paljon jämäkämmältä. Maantievauhdissa joustaa juuri sopivasti ja mutkatiellä auto tuntuu pysyvän paljon tukevammin kiinni tiessä. Ohjauksen tarkkuus parani myös havaittavasti. Kohtuullisen kuntoisella asfaltilla rengasmelua ei kuulu juurikaan enempää kuin ennen.

Huonot puolet:
Vähän liian hyvin noilla tulee läpi pienimmätkin tien epätasaisuudet matkustamon puolelle. Kaupunkiajo ei ole erityisen miellyttävää varsinkin jos tiessä on teräviä kuoppia/saumoja. Matkustamon muovit resonoivat enemmän varsinkin jos on karheaa/huonokuntoista asfalttia. Rengasmelu kasvoi erityisesti karkeammalla asfaltilla/moottoritienopeuksissa sen verran että alkaa pidemmän päälle ärsyttää.

Seuraava projekti tulevan kesäloman aikana onkin koittaa negatoida kasvanutta rengasmelua ja sisustan resonansseja laittamalla äänieristettä etulokareihin ja etuoviin. :D
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Päivitetäänpä tänne taas pidemmän aikavälin kokemuksia noista uretaanipuslista.

Vredestein Sportrack 5 205/55 R16 91V kesärenkailla on rengasmelu ollut usein sen verran kuuluvaa että olen jopa harkinnut etupuslien vaihtamista takaisin normaaleiksi kumiversioiksi. Ajattelin kuitenkin odottaa ainakin sen aikaa että pääsen testaamaan ajotuntumaa talvirenkailla.

Nyt on viikon verran ajeltu Hakkapeliitta 7 205/55 R16 94T talvirenkailla ja täytyy sanoa että noilla yleinen ajotuntuma ja varsinkin ohjaustuntuma on käsittämättömän paljon parempi kuin kesärenkailla. Talvirenkaat näköjään kompensoivat pehmeydellään juuri sopivasti uretaanipuslien kovuuden mutta ajotuntuma pysyy kuitenkin jämäkkänä toisin kuin normi kumipuslilla joilla ajotuntuma oli mielestäni liian löllyvä. Rengasmelukin tuntuu olevan siedettävämmällä tasolla kuin kesärenkailla. Kitkarenkaat varmaan eliminoisivat rengasmeluongelman käytännössä kokonaan.

Nuo Vredestein Sportrack 5:t (vahvistetuilla rungoilla) ovat omaan makuuni selkeästi aivan liian kovat renkaat jäykempien puslien kanssa käytettäväksi. Normi puslien kanssa toiminee varmaan ihan ok. Tarvinee katsella jotkut mahd. pehmeät kesärenkaat tilalle ensi kesäksi.

Itse puslissa ei ainakaan vielä ole mitään valittamista eli ei ole kuulunut mitään ylimääräisiä natinoita.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Mitkäs puslat olis hyvä vaihtaa uretaanisiin, mikäli haluaa huojumisen pois? Kovemmissa nopeuksissa auto on jonkiverran epävarman oloinen ajaa tai sitte oon vaan tottunut vakaammin kulkeviin autoihin. :D
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Eteen tarjotaan kahdenlaista kallistuksenvakaajan puslaa. Yksosainen tai kaksosainen.

http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... /1972.html

http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... /1994.html

Mistä tietää kumpi on oikea ilman, että käy repimässä alkuperäisen irti?
9³SS Turbo X '08

-Janne
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kannattaa muuten katsoa strongflexin valikoima, puolta halvempia ja myös life time warranty!

Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja kalle »

jjasco kirjoitti:Eteen tarjotaan kahdenlaista kallistuksenvakaajan puslaa. Yksosainen tai kaksosainen.

http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... /1972.html

http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... /1994.html

Mistä tietää kumpi on oikea ilman, että käy repimässä alkuperäisen irti?
Alkuperäinen on yksiosainen
9-3 ss -03
Sotkamo
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

supersaab kirjoitti:Kannattaa muuten katsoa strongflexin valikoima, puolta halvempia ja myös life time warranty!

Katsos vaan, onha noita sitte muitaki esim superflex. En muistanutkaan, että on muitakin valmistajia ja kun katsoo hintaa niin en keksi mitään syytä miksi valita powerflex. Toki Powerflexeihin voi luottaa, että ne istuu varmasti.
kalle kirjoitti: Alkuperäinen on yksiosainen
Milläs tämä selittyy vrt kaksosainen?
9³SS Turbo X '08

-Janne
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja kalle »

Todennäköisesti jossain samantyyppisen alustarakenteen omaavansa autossa on kaksiosainen. Joku Fiat/Opel/Cadillac esim. Helpompihan se on ollut asentaessa. En tiedä onko toiminnallisesti eroa.
9-3 ss -03
Sotkamo
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kokemuksia uretaanipuslista NG 9-3:ssa?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

kalle kirjoitti:Todennäköisesti jossain samantyyppisen alustarakenteen omaavansa autossa on kaksiosainen. Joku Fiat/Opel/Cadillac esim. Helpompihan se on ollut asentaessa. En tiedä onko toiminnallisesti eroa.
Ok. Ei varmasti toiminnassa eroa, jos siellä alun alkaen on kaksosaiset. Hämää tietty ostavaa asiakasta kun Saab-valikossa on kaksosaisia vaikka ks. mallissa ei sellaisia ole.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Vastaa Viestiin