NG 9-3 Takaluukku problem

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petterifor
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 19:27

NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja petterifor »

Takaluukun avaus ei toimi kaukosäätimestä mikä neuvoksi?? En löytänyt aiempia vastauksia aiheeseen??
Saab 9-3 sc 1.9tid aut. Vector-08
tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

Toimiiko toisella kakella tai kuskin ovesta?
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja Numba »

Onko aina ollut toimimaton? Olisiko tarkoituksella pimennetty?

Olisin omastani techittänyt sen avaimesta aukaisun pois, muttei kuulemma onnistu? Tahtoo aukoa sitä luukkua turhankin helposti avainten ollessa taskussa. Muutaman kerran ollut takaluukku auki (mutta alhaalla) liikkeelle lähtiessä, ovet normaalisti lukossa, mutta takaluukkun lukko on auennut kantamusten kanssa jumpatessa. Eniten harmittaisi, jos silloin tuulenpuuska aukaisisi luukun, ja sitten sataisi sisään koko yön. Yleensä sen aukeamisen onneksi kuulee.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Täällä ei toimi takaluukun kahvasta aukaisu. Oven nappi ja avaimen kautta toimii. Mikähän neuvoksi? Onko mennyt noita takaluukun kahvoja vaihtoon?
EX: 9³SS BioPower
tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

Meikäläisellä lopetti kanssa töimintansa takaluukun nappi, mutta akun irroittamalla lähti rokkaamaan.
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Mulla olis allekirjoituksen autossa takaluukun lukon kanssa ongelmaa.

Välillä toimii ja välillä ei. Tuntuu, että ulkolämpötilalla on jotain vaikutusta toimintaan. Lämpösemmällä toimii ja viileämmällä ei. Silloin kun ei toimi, takaluukku ei aukea kaukosäätimen napeista eikä kuskin oven napista, muut ovet toimii. Ainoa keino saada luukku auki on kömpiä takapenkkien kauttaa luukkuun ja avata ruuvimeisselillä takaluukun lukko sisältäpäin. Akunkengät on käytetty useamman kerran irti, mutta ei vaikutusta ongelmaan. Pidin kenkiä irti vajaa minuutin verran. Onko riittävästi?

Avasin takaluukun verhoilua ja mittasin lukkoon tulevia jännitteitä. Lukkoon tulee kolme johtoa joihinka yhteen tulee jatkuvasti 10 V ja yhteen 0 V paitsi silloin kun painaa luukussa olevasta avausnapista niin jännite käy 12 voltissa. Näin toimii siis silloin kun lukko toimii. Silloin kun lukko ei toimi, niin avausnapista ei tapahdu mitään, tosin 10 voltin jatkuva jännite tulee. Tämä pois sulkee lukon viallisuuden eli vika on lukon ohjauspuolella.

Luukussa oleva avausnappi tuntuu mekaanisesti toimivan, mutta senkin toiminnan voisi varmaan vielä mitata. En päässyt itse nappiin käsiksi luukun sisäpuolelta. Mitenkähän nappiin pääsee käsiksi?

Onko lukitukselle olemassa jokin ohjainpoksi? Jos on, niin missähän se on? Mistäköhän vikaa kannattaisi seuraavaksi alkaa etsimään? Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lukolle tulee kaksi jännitesyöttöä:
- luukun tilakytkimelle (luukku auki/-kiinni). Jännite on alle 12V, reilut 10V
- avausmoottorille. Suora jännitesyöttö

Moottorin toimiessa sen maadoitusjohdinta maadoitetaan takasähkökeskuksessa REC olevan releen kautta.
Tilakytkimen yhteydessä on myös vastus, ja kytkimellä muutetaan vastusarvoa. Näin korielektroniikka yksikkö BCM saa tiedon onko luukku auki vai kiinni.
Samainen BCM ohjaa väylän kautta REC:ä avaamaan lukon (rele vetää ja maadoittaa moottorin), kun jotain avausnappia on painettu.

Jos nuo kaksi jännitettä tulevat: toinen kytkimelle ja toinen moottorille, niin kannattaa sitten tutkia maadoittuuko moottorin toinen johdin. Ja tietenkin siinä samalla tarkistaa REC maadoituksen tekevän releen kunto.

Huomaa...mikäli avausmoottorille ei ole jälkikäteen asennettu sulaketta, niin sitä ei ole sille varsinaisesti ollenkaan. Tekemällä oikosulun (vahingossa) maihin avausmoottorin "jatkuvaan virtaan" joku paikka kärähtää. Pahimmassa tapauksessa REC sisäinen piirikortin kuparifolio.

Ps. Tosin uudempaa vuosimallia joten en muista oliko jo tullut muutosta
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Mittasin lukolle ja luukun katkaisimelle tulevat jännitteet. Molempiin tulee tuo jatkuva n.10V. Voiko tästä päätellä että RECin folio olisi kunnossa? Minkänäköinen tuo REC-rele on? Sijaitsee varmaan takaluukun sähkökeskuksessa?

Mitenkähän tuon katkaisimen kunnon voisi tarkistaa? Katkaisimelle näyttäisi menevän neljä johtoa. Mistään niistä en saanut virtaa menemään läpi katkaisinta painettaessa. Mitenkä tuohon katkaisimeen pääsee käsiksi? Pitääkö luukkua purkaa ulkopuolelta?
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Miksi luukussa oleva katkaisija olisi ongelman syy, jos kerran luukku ei aukea millään: ei kuskin oven napista eikä myöskään kaukosäätimestä, silloin ollessaan toimimaton :?:
Eiköhän syy ole itse avausmoottorissa, sen maadoittavassa piirissä mukaanlukien REC:n rele tai itse takasähkökeskuksessa REC:ssä. Jännitteensyöttö ilmeisesti mittausten mukaan on kunnossa.

Jotenkin tuntuu, että keskuslukituksen ohjausjärjestelmässä mihin kuuluu mm. kori- ja oviohjausyksiköt, ei olisi vikaa muun lukitusjärjestelmän toimiessa koko ajan.
Ottaen huomioon ongelman ilmenemisen, jossa välillä toimii ja välillä ei, vika kuulostaa huonolta kontaktilta tai mekaaniselta. Eli tuo rele tai avausmoottori.

Avauksen rele on REC:ssä rele nro 7. Myös avausmoottorin mekanismi voi ns. "lyödä tyhjää". Tässä jälkimmäisessä moottori "surahtaa", mutta luukku ei avaudu.

Näistä minä ainakin lähtisin vikaa etsimään. Ensin tuo rele, joka on helppo tarkistaa/vaihtaa. Voi jopa vaihtaa samanlaisia releitä keskenään, jostain vähemmän tärkeästä kohteesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Käsittääkseni tuo luukun nappi on ainoa nappi, jonka pitäisi tuo lukko avata. Tässä autossa ei ovessa ole luukulle omaa nappia, toisin kuin esim. OG93:ssa, ainoastaan ovessa on keskuslukitukselle nappi. Eli jos tuo luukussa oleva katkaisin on rikki, niin mielestäni luukkua ei saa millään muullakaan napilla avattua. Ainoastaan meisselillä luukun sisäpuolelta. Joten mielestäni vika voi olla myös tuossa luukun katkaisimessa.

Täytyy tuo rele tarkastaa. Lukon moottori ei mielestäni ole rikki, koska mittasin nuo moottorille tuleva ohjausjännitteet ja silloin kun luukku ei toimi ei moottorille tule ohjausjännitettä.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja petrisa »

[quote="TeppoY"]

" Silloin kun ei toimi, takaluukku ei aukea kaukosäätimen napeista eikä kuskin oven napista, muut ovet toimii. "



Joten siis kuskin ovessa ei olekaan takaluukun aukaisunappia. Sen käsityksen minä ainakin sain, että olisi. Omassa -03 vuosimallissa nimittäin on. Kai nyt sitten edes kaukosäätimessa takaluukun aukaisunappi on :!:
Tuosta kaukosäätimen napistahan ei tiedä toimiiko se. Se voi olla rikki. Tosin jälleen omassa vuosimallissanihan kaukosäätimen takaluukun nappia painettaessa vilkut vilahtaa pari kertaa merkiksi. Onko TÄMÄKIN jätetty ko. vuosimallissa -08 pois 8O .

" Käsittääkseni tuo luukun nappi on ainoa nappi, jonka pitäisi tuo lukko avata."

Vaan ilmeisesti ei sitäkään eli kaukosäätimen luukun nappia ole :roll:
Sehän sitten muuttaa tilanteen täysin. Luukun avusnappi voi olla rikki, niin että toimii välillä ja välillä ei.

Huonoonpa suuntaan on mallin ominaisuudet menneet, jos ei kaukosäätimestä saa muuta kuin keskuslukituksen päälle ja pois. Tuota takakontin avusta kätevästi suoraan kaukosäätimestä tulee käytettyä usein ja se on hyödyllinen ominaisuus. Eipä sillä onko SS vai SC malli ole tuon luukun käyttöön tämän osalta suurta käytännön merkitystä. Samalla tavalla niiden olisi hyvä toimia.
Vai voiko tuo farkun luukku "kajahtaa" jota kuta yllättäen leukaan avautuessaan "kaukokäytöllä" muualta kuin itse luukun napista. Enpä tiedä, kun moista farkkua minulla ei ole ollut. Tuntuisi, ettei aukaisu ponnauta luukkua samantien ylös.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Ilmaisin asian vähän väärin tuossa aikaisemmin. Eli tarkoitin oven napilla tuota keskuslukituksen nappia. Kaukosäätimessä on takaluukun avasnappi ja vilkut vilkahtaa kun sitä painaa, mutta käsittääkseni tuo nappi toimii samoin kuin tuo keskuslukitus paitsi avaa vain takaluukun. Eli ei varsinaisesti avaa lukkoa vaan mahdollistaa takaluukun avaamisen luukun napista. Eli lukko ei mekaanisesti aukea tuosta kaukosäätimen napista.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Katselin auton releitä. Tässä autossa ei tuota nro. 7 relettä ole lainkaan. On kait vain dieselissä. Enkä noista ohjekirjan taulukoista löytänyt mitään tähän liittyvää relettä. Painelin ja hieman heiluttelin kaikkia releitä, mutta tuntuivat olevan hyvin paikoillaan eikä ollut ongelmaan vaikutusta.

Täytyy yrittää tutkia miten tuon luukun napin saisi irti. Luukun sisäpuolelta sinne ei näyttäisi pääsevän.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt olen katsonut väärästä kaaviosta (4D/CV).
Farkussa (5D) ei olekaan sitä relettä. Maadoittuu REC:n kautta kyllä edelleenkin, mutta ei releen koskettimien kautta.
Pahoittelut tästä väärän kytkennän tulkinnasta.

Moottori saa siis syöttöjänniteen REC:stä silloin, kun sitä avataan. Tuo toinen jännite on tilakytkimelle (luukku auki/kiinni). Se on päällä periaatteessa koko ajan.

Itselläni vanhemmassa sedan mallisessa kaukosäätimen kontin lukon nappi todellakin avaa luukun lukon eli luukun moottori toimii ja luukku raottuu vähän auki. Avausjousia "virittämällä" sen saisi pomppaamaan kokonaan ylös.

Tässä uudemmassa/farkussa saattaa todellakin tuo kaukosäätimen nappi tarkoittaa vain lukituksen poistoa kontista ja siten kontin voi avata luukun kytkintä painamalla. Tätäpä en tiedä, mutta eiköhän se toiminta ohjekirjassa kerrota.

Joten asian ollessa nyt noin, että varsinaisesti konttia avataan aina vain kontin luukun napista, niin tuohan hyvinkin on potentiaalinen vikakohde. Varsinkin ajoittaiseen oireiluun.. Mikrokytkinhän se siellä sisällä on. Siellä on myös vastus. Tuo kytkin oikosulkee vastuksen sitä painettaessa. Tuolle kytkimelle syötetään jännite etuvastuksen kautta, ja kun kytkin suljetaan (luukkua avataan) jännite kytkimen johtimien välillä häviää. Mikrokytkin maadoittaa linjan. Kun kytkin on auki (luukkua ei olla avaamassa) johtimien välinen jännite on alle 12V, kun etuvastus ja kytkimen sisäinen vastus ovat sarjassa.

ps. sikäli helppo toimintaa testata:
- kytkimen johtimissa on jännitettä->syöttö BCM:stä toimii
- kun kytkintä painaa tulee johtimiin oikosulku->jännite nollaan->kytkin myös toimii

Mikäli nuo yllä molemmat ok, niin sitten vikaa moottoripuolella->sitten sen jännitemittaus johtimista. Mikäli jännite tulee, moottori/mekanismi rikki
Jos jännite ei tule, on jokin BCM tai REC ohjausvika, olettaen siis että tuo kytkin toimi.

En edelleenkään jaksa uskoa tuohon BCM/REC vikaan, kun kerran välillä toimii. Kuulostaa sähkökontakti/mekaaniselta vialta. Joten :idea: , itse lukkomoottori tai avausmikrokytkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 9-3 Takaluukku problem

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Luukun mikrokytkin oli rikki. Uusi PCS:ltä 48€.

Kytkimeen pääsi käsiksi irroittamalla takaluukun alumiinilista. Ruuvit (4kpl) löytyi luukun sisäpuolelta. Listan päissä oli klipsit, joita sai aika kovaa vääntää, mutta säilyivät ehjänä.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Vastaa Viestiin