Jahas, 280tkm tehnyt sen, että ilmafiltterikotelo on käyristynyt ja filtterin ohi vuotaa. Koitin ruuvata kotelon ruuveja kierämmälle, mutta ne "pohjaavat" eli kansi ei kiristy enempää.
Imuputkessä näkyy öljyiset seinämät ja öljyssä on auringon valossa katsottuna hienoa helmeilyä. SUOSITTELEN tarkistamaan oman ilmafiltterikotelon! -laatua
Speedparts.se myy onneksi uusia ja tilaukseen lähtee. Vai pitäisikö laittaa vapaavirtaussuodatin? Monessa autossa tuo ilmafiltterin tiivistepinta on epäilyttävän huonosti kiinni, eikä liitosta pääse tarkastamaan kasauksen jälkeen.
Viimeksi muokannut jusahh, La Heinä 04, 2015 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jusahh kirjoitti:Jahas, 280tkm tehnyt sen, että ilmafiltterikotelo on käyristynyt ja filtterin ohi vuotaa.
Imuputkessä näkyy öljyiset seinämät ja öljyssä on auringon valossa katsottuna hienoa helmeilyä. SUOSITTELEN tarkistamaan oman ilmafiltterikotelon! -laatua
Speedparts.se myy onneksi uusia ja tilaukseen lähtee. Vai pitäisikö laittaa vapaavirtaussuodatin? Monessa autossa tuo ilmafiltterin tiivistepinta on epäilyttävän huonosti kiinni, eikä liitosta pääse tarkastamaan kasauksen jälkeen.
kuinka huomasit asian? oliko jotain oireita?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Ei ollut oireita. Vaihdoin parkkivaloa ja otin filtterikotelon siitä edestä pois. Katsoin kun kesämollukka osui niin helmeilevästi kotelon yläosaan, että mitäs-helv-eettiä siellä kimaltelee?
Imuputki täälläkin hieman kiiltelee ja tuntuu "öljyiseltä". Eikös tuo tahdo olla ihan normaalia johtuen huohotuksista turbolta imuputkistoon päin? Vai onko jollain täysin kuiva ja mattapintainen imuputki suodatinkotelon jälkeen?
Kyllä tuo öljyisyys on ihan normaalia. Voin laittaa kuvia myöhemmin kun minulla on öljyn seassa hienoa partikkelia. Sipaisin ilmaputken seinämää ja sormien välissä mönjä tuntuu karhealta. Filtterin tiivistepinnasta näkyy myös hyvin ohivuotokohta, pientä pölyä.
HML Länsiautossa maksoi tohon Aeroon uus ilmafiltterikotelo 81€ (12795151). Tuli vaihdettuu se, kun vanha oli kans käyristyny ja lisäks kiinnitykset oli säpäleinä.
SA9000AB kirjoitti:Mikäs tuota koteloa mahtaa vääntää pois muodostaan, lämpö, huonot kiinnitysruuvit, pantteeseen jäänyt suodatin?
Auton imuilmakotelot on yleensä lasikuituvahvisteista muovia, joka ruiskuvaletaan. Lasikuitu on muovin seassa pienenä hileenä. Siinä prosessissa muoviin jää vähän epätasainen lujitekuitujakauma. Ihan luonnostaan jo heti uutenakin vähän kierossa, kuten monet muutkin muoviosat.
Ajan mittaan lämpö yms. vanhentavat muovia ja jänntyksen alla se viruu pois muodostaan.
Tulipa nyt tarkastettua omakin ja oli kunnossa. Onkohan suodatinvalmistajien kumireunuksen paksuudessa eroja kun omassa suodatinkotelon kansi painui saranapuoleltaankin niin että vielä oranssia reunusta näkyi hieman. On kyllä huolestuttavaa kun niin paljon pääsee käyristymään.
Enemmän kyllä huolestuttaa suodatinkotelon kannen putkiliitos imuputkeen kun on muovi-muovi liitos mikä puristetaan klemmarilla tiiviiksi.
Minulla on varastossa yksi kotelo ihan jouten että jos jollakulla on tarvetta kotelolle niin voi laittaa YV:ltä asiasta. Hinnaksi ruuvataan joku sopiva. Kotelo on 1,8t/2,0t:n vakio.
Ei ole suodatin tukossa, mutta eikös tuo ime ilmaa kuitenkin sieltä mistä sitä saa? Jos putkessa on tuossa liitoksessa väljää niin kyllä se siitä imee ilmaa myös vaikka suodatin on auki? Ei ilma valitse pelkästään suurinta reikää josta mennä koneeseen. Välihän on tuossa putkessa olemattoman pieni, mutta voisi ajatella että helpommin siitä kuin suodattimen kumikehyksen ohi (kunhan kotelon reunat painautuvat siihen).
karg kirjoitti:HML Länsiautossa maksoi tohon Aeroon uus ilmafiltterikotelo 81€ (12795151). Tuli vaihdettuu se, kun vanha oli kans käyristyny ja lisäks kiinnitykset oli säpäleinä.
B207E/L kotelo on numeroltaan 12786553.
Tuliko varaosanumerolla 12795151 pelkkä kotelon pohja vai kansi + pohja? EPC:ä kun tulkkaa, saa sen käsityksen, että kyseessä pelkkä pohja. Jos tulee myös kansi, onko siinä puhkaistuna SAI-liitäntä?
Itselläni on vm.06 9-3SS 1.8t, keväällä huomasin huoltoa tehdessäni että suodatinkotelo kangertelee ja kiinnitykset ei pidä.
Kävimpä pulttikaupasta ostamassa pidemmät/paksummat ruuvit, T30kannalla.
Nyt on kyllä joka kulmasta kii. 0,70eur kulu.
Vanhat T25 ruuvit toki jätin talteen, jos joskus tarttee suodatinkotelo uusia...