SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
arttup
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 01:07

SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Viesti Kirjoittaja arttup »

Neste oil rallyssa pidimme leiriä ja kuuntemille saabista ralliradioa, yhtäkkiä SID .iin ilmestyi otsikon mukainen teksti ja radio sammui, mitä tämä meinaa? Lähellä tapahtunut onnettomuus vai luuleeko saab että kyseinen auto ollut kolarissa? FM radio muuttui hetkellisesti tämän jälkeen TA radioksi?
"Saatan olla saabilla"
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Viesti Kirjoittaja core2 »

Nyt en oo satavarma, mutta muistissani on jotta meillä on ollut puhetta tästä ja, että se tarkoittaisi jotta alueen hätäpuhelimet alkaisivat käyttämään samaa frekvenssiä kuulemma, kun omissa ei ole tilaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Mitä ovat "alueen hätäpuhelimet"?
Ja mistä "frekvensseistä" on kyse? 8O
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Maho93
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 20:58

Re: SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Viesti Kirjoittaja Maho93 »

Frekvenssi = taajuus?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eiköhän sieltä ole koittanut puskea liikennetiedotteita läpi ja kertonut samalla millä napilla sen saa peruttua. Radion sammumiseen on sitten voinut vaikuttaa monikin asia, käyttäjän häröilystä elektroniikan sekoiluun. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Viesti Kirjoittaja aero »

Tobbana on oikeassa. TA (Traffic Announcement) on RDS:n (Radio Data System) tekniikka, jolla radio saadaan vaihtamaan automaattisesti kanavalle, jolta tulee liikennetiedotus.

Alueen varsinaiset hätäpuhelimet nykypäivänä ovat matkapuhelimia eli ns. kännyköitä, jotka käyttävät ihan normaalia kännykkäverkkoa (GSM (Global System for Mobile communications)/UMTS (Universal Mobile Telecommunications System)) ja niillä on kyllä omat tapansa varmistaa hätäpuheluiden perillepääsy. Järjestäjillä puolestaan voi olla esim. VHF (Very High Frequency)-radiojärjestelmä, joka sekään ei ala varastaa taajuuksia UHF (Ultra High Frequency)-alueelta.Lisäksi on tietty esim VIRVE (VIRanomaisVErkko), joka puolestaan hyödyntää käytöstä poistetuilta matkapuhelinverkoilta vapautuneita taajuusalueita, mutta tähän ei lie pääsyä sen enempää tapahtumajärjestäjillä kuin yksityisilläkään (pl. erinäiset valveutuneet harrastajat, riippuen vähän radioliikenteen tyypistä) vaan järjestelmä on varattu viranomaisten käyttöön.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä minäkin vähän jo hämmästelin .... 8O
Eiköhän se ole juuri tuo TA-tiedoitus, mistä on kyse. Käsittääkseni tuon toiminnon saa RDS-radion valikosta pois. Itselläni näkyy SID:ssä, mitkä toiminnot RDS:ssä on päällä, ja tällä hetkellä AF ja TA!

Sen verran vielä, että tuohon edelliseen viestiin tekisin "korjausta".
Minun tietojeni mukaan VIRVE verkko ei käytä matkapuhelinverkolta vapautunutta kaistaa, jolla tässä tarkoitetaan ilmeisesti NMT450-verkkoa, vaan taajuusalue on 380MHz ... 400MHz. Täällä Oulussa näkyy hyvin tuo tukiaseman taajuus 393MHz spektrianalysaattorilla ja antennilla.

Sen sijaan poistunut NMT450 taajuus on kai Digitan @450 dataverkon käytössä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Viesti Kirjoittaja aero »

Okei. Mulla on käsitys, että ainakin osa VIRVEn liikenteestä lentäisi NMT900:lta vapautuneilla kanavilla, mutta nyt kun asiaa koetin vallan vähän vilkuillakin, lien tosiaan ollut väärässä, joten seison korjattuna.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Olisitko sotkenut RAILIiin, eli liikenneviraston verkkoon. Se perustuu melko pitkälle gsm900-standardiin.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Viesti Kirjoittaja aero »

Suattuapi muuten hyvinkin olla, vaikka alkaakin olla jo kaukana aiheesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SID näytössä "Traffic accident push( jotain) button"

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ohi vähän aihesta menee, mutta...

GSM-R FDD-kaistat ovat: 870...880/915...925MHz.
Mobiiliverkkojen GSM/UMTS vastaavat FDD-kaistat: 880...915/925...960MHz.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin