Hain Ruotsista maanantaina otsikon mukaisen automaatin ja ajoin noin 1000 täysin oireetonta kilometriä 98E5:lla. Välittömästi viimeisimmän täyteen tankkaamisen jälkeen lauantaina auto ei kuitenkaan halunnut pitää kierroksia yllä ja sammui. Käynnistyy kyllä, muttei jaksa pysyä päällä. Vikavalon sytytti, kun tarpeeksi kauan pidin väkisin käynnissä.
Tuossa on joku softa (250hp), mutta myyjä ei osannut tarkentaa. En tiedä onko etanolille ohjelmoitu, mutta voisiko tämä siitä johtuakaan? Ehdotuksia? Saab-maailmaan vasta tutustumassa..
9-3 Aero -03 ei pysy käynnissä
Re: 9-3 Aero -03 ei pysy käynnissä
Aika vaikea on nyt tuntumalta heittää mitään arviota.
Jos siellä on etanolisofta ja etanolia ollut tankissa, niin bensan tankkaus saattaa pistää seokset hurjan rikkaalle, eikä auto tahdo pysyä käynnissä. Syynä näihin ongelmiin on ollut ettei jostain syystä opi bensalle sitten millään. Tämä oire tosin tulee vasta "kylmäkäynnistyksessä". Heti tankilta lähtiessä ei ole ongelmaa ja siinä ajon aikana sen pitäisi oppia bensalle, mutta kun ei. Vikavalokin saattaa syttyä, jos auto käy niin kauan rikkaalla, että lambda ehtii lämmetä ja todentaa rikkaan seoksen.
Tästä alkurytinästä se sitten kyllä toipuu ja ajo jatkuu sen jälkeen ongelmitta, vikavalosta huolimatta.
Tämä nyt oli sellainen yksi arvailu, paljon on muitakin.
Parasta kai on nyt tarkistaa mikä vikakoodi siellä on, kun vikavalokin on syttynyt merkiksi siitä.
ps. nyt paikkakuntaa vaan tiedoksi, niin saattaa lähistöltä löytyä vikakoodinlukuapuja.
Jos siellä on etanolisofta ja etanolia ollut tankissa, niin bensan tankkaus saattaa pistää seokset hurjan rikkaalle, eikä auto tahdo pysyä käynnissä. Syynä näihin ongelmiin on ollut ettei jostain syystä opi bensalle sitten millään. Tämä oire tosin tulee vasta "kylmäkäynnistyksessä". Heti tankilta lähtiessä ei ole ongelmaa ja siinä ajon aikana sen pitäisi oppia bensalle, mutta kun ei. Vikavalokin saattaa syttyä, jos auto käy niin kauan rikkaalla, että lambda ehtii lämmetä ja todentaa rikkaan seoksen.
Tästä alkurytinästä se sitten kyllä toipuu ja ajo jatkuu sen jälkeen ongelmitta, vikavalosta huolimatta.
Tämä nyt oli sellainen yksi arvailu, paljon on muitakin.
Parasta kai on nyt tarkistaa mikä vikakoodi siellä on, kun vikavalokin on syttynyt merkiksi siitä.
ps. nyt paikkakuntaa vaan tiedoksi, niin saattaa lähistöltä löytyä vikakoodinlukuapuja.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 Aero -03 ei pysy käynnissä
No nyt selvisi että sytytyksessä oli vikaa ja tarkemmin ykköspytyssä. Puola vaihdettiin uuteen ja saabi toimii. Ainut vain, että samainen puola oli ulkonäöstä päätellen jo aiemmin vaihdettu.. Mikähän voisi aiheuttaa toistuvan puolarikon?