Kierrosten outo käytös kiihdytyksessä Z19DTH

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ohhoh
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 30, 2015 23:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Kierrosten outo käytös kiihdytyksessä Z19DTH

Viesti Kirjoittaja Ohhoh »

Moro,

itselle nämä dieseleiden ja ahdettujen pelien sielunelämä on melko uusi alue joten valaiskaas vähän.

Täyskaasulla kiihdyttäessä esim kolmosella kierrokset nousee nopeasti karkeasti 1000 kierrosta jonka jälkeen nousu pysähtyy. Sekunnin kuluttua kierrokset jatkavat nousuaan. Vetoa tuntuu olevat kuitenkin koko ajan. Tunne on persdynossa vastaavanlainen kuin kytkin luistaisi. Kytkin on vaihtettu edellisen omistajan aikaan liikkeessä puoli vuotta sitten, tuntuu hullulta että sieltä syy löytyisi. Huomasin oireen jo ennen softausta mutta softauksen jälkeen oire on korostunut merkittävästi.

Mistähän päästä tätä lähtisi selvittelemään?

Map-anturi oli täysin tukossa ja sen puhdistus ei oireita helpottanut. Voiko tuota mapin todellista kuntoa selvittää muulla kuin op-comilla tai vaihtamalla rohkeasti uuteen. :?:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kierrosten outo käytös kiihdytyksessä Z19DTH

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuulostaa siltä että kytkin luistaa, ja voi se hyvinkin luistaa vaikka olisi juuri vaihdettu, jos kytkimen SAC-mekanismia ei nollattu asennuksen yhteydessä. Tästä ei WIS:ssä puhuta mitään jostain syystä, kuvitelma kaiketi on ollut että se SAC on uudessa kytkimessä aina kohdallaan. Ikävä kyllä kokemus kertoo toista. Kerran lattialle tiputettu paketti riittää siihen että säätömekanismi on voinut luiskahtaa väärään asentoon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ohhoh
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 30, 2015 23:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kierrosten outo käytös kiihdytyksessä Z19DTH

Viesti Kirjoittaja Ohhoh »

Olihan se testattava: vitosella kun lähtee kiihdyttämään kierrosten ollessa 2000 -> kierrokset nousee jopa luonnottoman nopeasti 3000 ->kierrokset tippuu 2500 jonka jälkeen veto jatkuu ja kierrokset nousee vaikka maailman ääriin ilman notkahduksia.

Miten viallisen mapin oireet ilmenee, vetossa kai sekin pitäisi tuntua?

Pitänee kysäistä liikkeestä päästäänkö sopimukseen kustannuksista jos kytkin tosiaan osoittautuu syylliseksi. :roll:
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2711
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kierrosten outo käytös kiihdytyksessä Z19DTH

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Ohhoh kirjoitti:Olihan se testattava: vitosella kun lähtee kiihdyttämään kierrosten ollessa 2000 -> kierrokset nousee jopa luonnottoman nopeasti 3000 ->kierrokset tippuu 2500 jonka jälkeen veto jatkuu ja kierrokset nousee vaikka maailman ääriin ilman notkahduksia.

Miten viallisen mapin oireet ilmenee, vetossa kai sekin pitäisi tuntua?

Pitänee kysäistä liikkeestä päästäänkö sopimukseen kustannuksista jos kytkin tosiaan osoittautuu syylliseksi. :roll:
Eikös toi nyt hyvin vahvasti kuulosta luistavalta kytkimeltä...

Eikai se viallinen MAP kuitenkaan saa moottorin kierroksia hyppäämään kiihdytyksessä tuolla tavoin ylöspäin, jos kytkin pitää..
Tomppa & Saabit myyty :(
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kierrosten outo käytös kiihdytyksessä Z19DTH

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kytkimen luistohan se on selvästi. Mappianturi oireilee vedon aaltoiluna mutta se ei näy kierroslukumittarissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kierrosten outo käytös kiihdytyksessä Z19DTH

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä vika kuulostaa kovasti olevan kampiakselin ja vaihteiston välissä, jos kierrokset ei etene samaa tahtia kuin mitä auto kiihtyy. Jos MAP-anturi olisi viallinen tai mikä tahansa muu osa aiheuttaisi moottorin tehoalueen muutoksia, niin se tuntuisi kyllä vedossakin, kun kyseessä on manuaalivaihteinen auto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin