TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Eski kirjoitti:PCS:n Rikun mukaan kyseessä on jonkinlainen muototiiviste, eli ei tavallinen o-rengas. Nyt näitä on ainakin vielä saatavilla ja tiivisteen hinta PCS:llä 38e. Öljypohja on tosiaan purettava auki tuon vaihdossa, koska sinnehän se öljyn imuputki luonnollisesti tulee :D

Eski
Juuri näin! :D Tuossa ylempää olleessa viestissä on tiivisteen numero, jolla googlettamalla löytyy kuva tiivisteestä.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja pjv »

Näemmä ollut tosiaan välillä ongelmia saatavuudessa.

Tuohan kuulostaa sen verran tärkeältä osalta, että voisi olla järkevää vaikka ennaltaehkäisevästikin vaihtaa ainakin kerran auton eliniän aikana.

E: Jaa, se olikin tämän ketjun aloittajan kirjoittama tarina. Noh, kuitenkin.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
randomi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Elo 29, 2013 10:33

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja randomi »

Lisään oman kokemuksen tähän samaan aiheeseen.

Oma -08 TTiD väläytteli öljyvaloa kylmäkäynnistyksien yhteydessä vuoden verran, enkä asiaan liiemmin kiinnittänyt huomiota.

Tämän vuoden Toukokuun lopussa tuosta kilkkasi 30tkm ajettu jakopää ja pitkän reklamaatiokäsittelyn takia auto seisoi lähes 4kk ajamatta. Kone laitettiin nippuun, mutta öljynpaineet olivat täysin kadoksissa. Öljypohja kävi irti remontin aikana, eikä kyseistä tiivistettä silloin tajuttu vaihtaa. Öljynpaineiden puuttuminen oli ns. uusi ongelma eikä sisältynyt tuohon takuuna tehtyyn remonttiin, joten hinautin auton omalle pajalle puuttuvien paineiden löytämiseksi.

Kaivoin öljypohjan tänään irti autosta ja tuolta kuoriutui aika surullisen näköinen tiiviste ulos:
https://drive.google.com/file/d/1oJWTYw ... p=drivesdk

Oma veikkaukseni on että kovettunut tiiviste mureni ensimmäisen öljypohjan irroituksen aikana lopullisesti, eikä alkanut enää tiivistämään ollenkaan.

Vertailukuvana vielä ehjä tiiviste:
https://drive.google.com/file/d/1tVX61d ... p=drivesdk

Öljypohja jäi vielä irti, eli varmuutta ei ole, korjaantuuko ongelma mutta öljypumppu toimi ennen jakopään hajoamista normaalisti, eli aika suurella varmuudella kyseinen tiiviste on syyllinen.

On muuten kohtalaisen hanurista irroittaa öljypohja hallitunkin ja pukkien varassa touhutessa.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja pjv »

randomi kirjoitti:Öljypohja kävi irti remontin aikana, eikä kyseistä tiivistettä silloin tajuttu vaihtaa. Öljynpaineiden puuttuminen oli ns. uusi ongelma eikä sisältynyt tuohon takuuna tehtyyn remonttiin, joten hinautin auton omalle pajalle puuttuvien paineiden löytämiseksi.
Aika reipas tempaus pajalta palauttaa asiakkaalle takuuremontoitu kone, josta remontin jälkeen puuttuu öljynpaineet. :? Tietenkin asiasta keskustellessa olisi auto saattanut taas seistä toiset 4 kk... mutta ei tuo nyt ihan oikein vaikuta menneen.

Hyvä, että auto on nyt kunnossa kuitenkin. (Riippuen minkä verran konetta pyöriteltiin ilman öljynpainetta.) Ja taas alkaa näyttää enemmän siltä, että kyseisen tiivisteen vaihto pitäisi ottaa osaksi ennakoivaa huolto-ohjelmaa.

Paljonko tuo öljypohjan irrottaminen näissä vaatii muuta purkamista?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
randomi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Elo 29, 2013 10:33

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja randomi »

Auton palauttaminen tapahtui minun pyynnöstä/käskystä. Remontin aikana oli muutama seikka, jotka horjuttivat omaa luottamusta remontin hoitaneeseen firmaan, joten halusin hoitaa tuon itse loppuun. Asiakaspalvelu ja reklamoinnin hoitaminen itsessään sujui hyvin, joten en ala mainitsemaan remontin hoitanutta firmaa tässä nimeltä, varsinkin kun palautus tosiaan tapahtui omasta tahdostani.

Konetta ei ole pyöritetty kun joitain sekunteja muutamaan kertaan, eli lisävahinkoja ei tuosta oletettavasti ole syntynyt. Koneesta tänään valutetut öljyt oli puhtaat.

Suosittelen vaihtamaan tuon ennakoivasti, ennen kun on pakko. Tiivisteen saatavuudessa oli hieman epävarmuutta, joten tilasin sen parista eri paikasta. Jos joku tarvitsee, niin multa löytyy yksi ylimääräinen tiiviste. Maptunin kautta noita sai tilattua, vaikka nettisivujen saatavuus näytti "punaista".

Voin kasailla tuosta öljypohjan irroittamisesta työohjeistuksen huomenna, koitan räpsiä kasatessa muutaman valokuvan referenssiksi.
randomi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Elo 29, 2013 10:33

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja randomi »

Noniin, nyt kiertää öljy koneessa. Ainoa vika oli tuo kyseinen tiiviste.

Öljypohjan tiivistämisessä oli käytetty vähintäänkin riittävästi ainetta. Kaavin mustaa, saumasta ulos tursunnutta tiivistemassaa varmaan 2dl kupillisen talteen, öljypohjan sisä- ja ulkopuolelta.

Öljypohjan irroittaminen oli operaationa lähes vastaava, mitä esimerkiksi 2.3t bensakoneessa.

Öljypohja on kiinni Ribe-kantaisilla pulteilla, mutta käytin itse avaamiseen ja kiinnittämiseen Torxia, oikeiden työkalujen puuttuessa. Tarvittavat koot T40 ja T50. Molemmissa päädyissä on 2kpl pienempiä pultteja, kaikki loput ovat tuota suurempaa, olisiko yhteensä 10kpl ollut.

Öljypohjan tieltä pitää pudottaa putki, downpipen jälkeisestä liitoksesta (13mm muttereita yhteensä 4kpl + pitkä 13mm pultti).

Oikean vetonivelen tukilaakeri(?) on öljypohjassa kiinni 3kpl E14 pultilla, samalla kannalla olevia pultteja löytyy myös laatikon ja koneen välistä 2kpl. Toinen oli niin ahtaassa välissä, että en saanut 1/2" hylsyä mahtumaan väliin, joten avasin tuon 11mm lenkkiavaimella.

Näiden lisäksi pitää ottaa irti 2kpl 15mm pultteja ja öljypohjaan tulevat putket, sekä anturin liitin.

Tässä vaiheessa tuin moottorin yläpuolelta pukilla paikoilleen, irroitin ilmansuodatinkotelon vierestä moottorin yläkannakkeen (3kpl E14 pulttia), pudotin apurunkoa alaspäin niin paljon kuin pulteissa (4kpl E18) oli varaa ja vedin konetta isolla vingalla muutaman sentin vasemmalle. Öljypohja mahtuu tässä vaiheessa pyörähtämään aika mukavasti ulos.

Kasaaminen tapahtuu käänteisessä järjestyksessä.

Ilman nosturia touhutessa tuohon tuhrautui kokonaisuudessaan aikaa arviolta 4-5h, eli ei mikään mahdoton tehtävä ole.

Lisäilen kuvia tekstin kaveriksi myöhemmin. Pitää purkaa ne puhelimelta ensin koneelle.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Kiitos hyvästä selostuksesta, itellä olisi tuo operaatio lauantaina edessä.
Bensakoneisten öljypohjan irroitus on tuttua puuhaa, joten tämä ei sitten olekkaan paha rasti :)

Käytitkö mitä tiivistemassaa kasatessa?
Mahtuukohan öljypohja mahdollisesti konetta nostamalla ja sivulle vänkäämällä pois :roll:
Wissistä löytyy luultavasti momentit noille apurungon ja öljypohjan pulteille, täytyy perjantaina istua alas ja tutkiskella vähän..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
randomi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Elo 29, 2013 10:33

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja randomi »

Tallilta sattui löytymään edellisen öljypohjan irroituksesta johtuen GM:n omaa massaa eli sillä meni kiinni, mutta veikkaisin että tuo pysyy tiiviinä melkein millä tahansa massalla, joka kestää lämpöä ja kemikaaleja.

Veikkaisin että saattaa tulla konetta nostamalla, koska paljosta se ei ole kiinni. Itselle oli olosuhteista johtuen helpompaa tuo apurungon löystyttäminen ja koneen vetäminen sivulle vingalla.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Nojoo, nyt ois omaankin käyttökiuluun vaihdettu se surullisen kuuluisa tiiviste, eipä vanhassa silmin nähden mitään vikaa ollut, ehkä aavistuksen kovettunut ja se huuli oli täysin sileä, kun taas uudessa oli rihlaus.
Tänä aamuna ei öljynpainevalo vilahtanut kylmäkäynnistyksessä +3 oli lämmintä ja ennen remonttia vilahti jo +10 lämmössä.
Toki uusilla öljyillä on jokin osuus tuohon asiaan :)

Remonttina helppo homma jos on joskus bensakoneisisten kanssa harjoitellut, tosin oli 2-pilarinosturi apuna tässä.
Mulla ainakin riitti, kun laitoin moottoripalkin koneen päälle, jakopään puoleinen tuki irti ja nosti sellaisen 5cm konetta.
Sitten moottorin takatukeen sai mukavasti vingan, millä saa sen muutaman sentin konetta sivulle päin, sittenhän se öljypohja mahtui pienellä pyöräytyksellä pois.

Tasotiivisteeksi laitoin loctiten 518, eli samaa karamelli tahnaa kun noissa bensavehkeissäkin, tossa kyllä menee normaali silikoonitkin kun ainakin omassa oli melkoinen rako vauhtipyörän puolella lohkon ja päätykopan kohdalla, ei ainakaan vielä ole vuotanut öljyä mistään.

Mukava huomio tossa kun ajellut n.100km ja öljyt on edelleen ihan kirkkaat, vaikea lukea mittatikkuakin ilman kontrastia :lol:
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
perker
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Joulu 24, 2015 15:23
Paikkakunta: Kangasala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja perker »

Öljyvalo välähtää, vaikka imutiiviste on vaihdettu sekä ulkoilman lämpötila +18 astetta. Näin siis kylmäkäynnistyksessä! Jostain öljypumppu imee ilmaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No joo, samaa itsekin olen välillä miettinyt, että välähtikö jotain mittaristossa. Sitten aloin ihan tarkkailemaan tilannetta.
Kyllä se joskus saattaa ihan juuri ja juuri välähtää tuo öljymerkkivalo.

Olen tehnyt erilaisia virtojen kytkemis..starttaus kokeiluja asian tiimoilta ja tullut siihen tulokseen, että ei mitään vikaa ole vaan tuo paremminkin eräänlainen ominaisuus:
- kun kytkee virrat päälle ja startaa merkkivalojen palaessa niin tuo valo ei välähdä vaan samuu samaan tahtiin muiden merkkivalojen kanssa
- kun laittaa virrat päälle ja antaa olla jonkin aikaa niin merkkivalot sammuvat ja kun sitten starttaa niin valo saattaa äkisti välähtää

Olen ajatellut tuon olevan nyt ominaisuus, kun kerran öljynpainevalo ensin sammuu mittariston valojen tarkistushomman jälkeen ja sitten startataan, niin eihän heti ensi pyörähdyksellä olekaan täydet paineet ja siksi valo ehtii välähtää.
Yleensähän tai "perinteisesti" tuo öljynpainevalo palaa koko ajan, kun virrat on päällä ja autoa ei ole startattu. Johtuen siitä, että ei ole painetta. Kun sitten auto käynnistetään hetken päästä, valo sammuu paineiden noustua. Tässä Saabissa öljynpainevalo sammutetaan "checking:n" jälkeen ja tämä välähdys on seuraus siitä

Tämä oli minun ajatukseni tuosta :idea:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja pjv »

Tämä kuulostaa erittäin hyvältä selitykseltä ko. ilmiölle. Jos valo palaisi starttauksen aikana ja sammuisi puoli sekkaa koneen käynnistymisen jälkeen, kukaan ei ihmettelisi yhtään. :)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tuo öljynpainevalon välähdys startin jälkeen on hyvin yleistä TTiDeissä, joten se lienee ominaisuus. O-renkaan vaihto lienee ajankohtaista sitten, kun öp-valo jää palamaan startin jälkeen pidemmäksi aikaa ja sidiin ilmestyy check oil level -teksti. Silloin on syytä epäillä, että öljynpaineissa on jotain häikkää. Meidän TTiDissä ollaan edelleen tuossa satunnaisessa öp-valon välähdys -moodissa, joten en ole itsekään vielä jaksanut ryhtyä tiivisteen vaihto-operaatioon...

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eski kirjoitti:
Ke Elo 14, 2019 07:19
Jep, tuo öljynpainevalon välähdys startin jälkeen on hyvin yleistä TTiDeissä, joten se lienee ominaisuus. O-renkaan vaihto lienee ajankohtaista sitten, kun öp-valo jää palamaan startin jälkeen pidemmäksi aikaa ja sidiin ilmestyy check oil level -teksti. Silloin on syytä epäillä, että öljynpaineissa on jotain häikkää. Meidän TTiDissä ollaan edelleen tuossa satunnaisessa öp-valon välähdys -moodissa, joten en ole itsekään vielä jaksanut ryhtyä tiivisteen vaihto-operaatioon...

Eski
Juuri näin ajattelen itsekin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Tiiviste on huuli tiiviste vähän stefan näköinen.huuli lakkaa painamasta öljypumpun kantta ja vettää ilmoja välistä.
omaani vaihdoin 170tkm kohdalla ennakoivasti.kun oli level teksti tulee tahtoo olla vikaa aiheuttanut,esim.turbon vaihto ja tarpeeksi odottaa niin laakerit.
Öljyn vaihtoväli ja laatu näkyy vaikuttavan vaihto ajankohtaan.oil level teksti kun tulee niin tiiviste vaihtoon pikinmiten.
uusi tiiviste parempi laatuinen
Vastaa Viestiin