TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eipä ole enää tämä valo välähtänyt :D
Olen yrittänyt saada sitä esiin oli auto kylmä tai esilämmitetty, mutta viimeisimmän öljynvaihdon jälkeen ei ole tätä enää tehnyt... :roll:

Mistähän johtunee. Hyvin nopea sekunnin murto-osan välähdyshän tuo oli silloin kun se tuli. Olen koko auton omistukseni aikana käyttänyt TB:n Diamond Plus 0W-40 öljyä. Olisiko tällä vaikutusta :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itsellä vähän samanmoisia havaintoja viimeisimmän öljynvaihdon jälkeen, mutta sillä erotuksella, että vaihdoin Teboilista Mobiliin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

99 GL kirjoitti:
Ma Joulu 28, 2020 10:39
Vanha tiiviste oli päällisin puolin ehjä mutta uuteen verrattuna todella kova, ihan kuin jotain muovia ja uusi oli enemmän kumimaisen tuntuinen. Tänään aamulla töihin lähtiessä ei valo välkähtänyt, pitää seurailla tilannetta. Ärsyttävä työ oli tuo öljypohjan irroitus :D
Näinhän se on. Homma on vähän sama kuin meidän suihkukaapin ovien rullissa: kun oli sen kymmenen vuotta suihkutellut melko kalkkisessa vedessä, olivat ovien rullat kovettuneet :evil:

Nyt vain mietityttää, kuinka kauan kestää, ennen kuin on taas sama edessä. Jos huonosti suunniteltu/valmistettu osa korvataan samanlaisella, niin ei siitä pidemmällä tähtäimellä hyvää tule :roll:

TiD:ssä ei ole ollut lainkaan samanlaista ongelmaa 👍
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

SS kirjoitti:
La Marras 14, 2020 18:15
SS kirjoitti:
Pe Loka 16, 2020 07:58
Jos öljyllä on merkitystä niin ois kiva tietää liittyykö jotenkin viskositeettiluokitukseen vai johonkin muuhun lisäaineeseen jota olisi vain tuossa 0W litkussa. Samoin koskeeko ongelma kaikkia 0W öljyjä vai ainoastaan Mobilia. Pitäisi kerätä näistä joku tilasto...

Oma yksilö ei havaittavasti syö öljyä, oli koneessa mitä tahansa. Ei se myöskään lisäänny, DPF poltot tulee ajettua loppuun aina kun mahdollista.

Onko kukaan kokeillut mitään tiivisteitä pehmentävää/turvottavaa lisäainetta? Esimerkiksi tätä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/607118/ ... aine-177ml
Jostain syystä valo vilkahti melkein joka päivä tuon yhden viikon ajan Lokakuussa eikä ole sittemmin vilkutellut. Ostin testiksi tuota Redlinen ainetta ja sitä on tilkka öljyn seassa, mutta vilkuttelu loppui ennen aineen lisäämistä.

Puolet putelista meni testiin toiseen, kylmäkäynnistyksessä pölläyttävään OG-kolkkiin.
Päivitetään omakin status, vilkahtelut on pysyneet poissa Lokakuun jälkeen. Öljyjä ei ole tässä välissä vaihdettu. Tuota Redline Seal Saveria olen ihan pienen määrän laittanut öljyn sekaan, mutta tuskin tuolla on vaikutusta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kuten on tullut jo aiemmin todettua: en aio tehdä asialle yhtään mitään välähteli valo tai ei. Siten jos alkaa "oikeasti" hälyttelemään on tilanne toinen. Eihän tuota sekunnin murto-osan välähdystä edes moni tavallinen auton käyttäjä edes huomaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, sama täällä meidän ttidin valon välähtely on jatkunut samaan tapaan hyvin pitkään. Kovalla pakkasella sain taas pari kertaa noin sekunnin kestäneen oil pressure low -ilmoituksen sidiin, mutta pakkasten hellitettyä ollaan taas öp-valon välähtelymoodissa... Voisihan tuon korjatakin ja tiivistekin on jo hommattu. Olen odottanut, että tuo tilanne pahenee, mutta tilanne on pysynyt samana ja kone on tuota nyt kestänyt suunnilleen 150K-325K välin.

Huolellinen saapisti tietenkin veisi auton lavetilla pajalle ekasta välähdyksestä, mutta minäpä olenkin tällainen huoleton veijari, jota on myös moitittu täällä kun ajan vähillä öljyillä, kun laitan vain 4 litraa rasvaa öljynvaihdossa koneeseen :twisted:

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
To Maalis 25, 2021 08:34
Jep, sama täällä meidän ttidin valon välähtely on jatkunut samaan tapaan hyvin pitkään. Kovalla pakkasella sain taas pari kertaa noin sekunnin kestäneen oil pressure low -ilmoituksen sidiin, mutta pakkasten hellitettyä ollaan taas öp-valon välähtelymoodissa... Voisihan tuon korjatakin ja tiivistekin on jo hommattu. Olen odottanut, että tuo tilanne pahenee, mutta tilanne on pysynyt samana ja kone on tuota nyt kestänyt suunnilleen 150K-325K välin.

Huolellinen saapisti tietenkin veisi auton lavetilla pajalle ekasta välähdyksestä, mutta minäpä olenkin tällainen huoleton veijari, jota on myös moitittu täällä kun ajan vähillä öljyillä, kun laitan vain 4 litraa rasvaa öljynvaihdossa koneeseen :twisted:

Eski
Ei sille tarvitse tehdä mitään, jos silloin tällöin välähtelee.

Mutta meidän NG9-5:ssa joskus kylmäkäynnistyksellä oli ruudussa ja pimputti 15-20 sekuntia, jonka jälkeen sammutin auton ja käynnistin sen uudestaan. Tällöin loppui.

Kun se kuitenkin noin kauan pahimmillaan huomautti asiasta, vein sen autoliikkeen piikkiin korjattavaksi 6 kk "takuun" aikana.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Eskille terveisiä, että täällä laitettiin 4 myös, kunnes dpf poistettiin ja vaihdettiin öljy merkkiä sen seurauksena. Nyt on laitettu 4,2 litraa, joka on sekin alle suosituksen ja aina on öljy pysynyt ylärajassa. Nyt mennään Championin öljyillä, joka Myydään 5litran pöntöissä.

Itselläni vilahtaa hyvin nopeasti ja aivan satunnaisesti tuo valo ja olen itse Tupliksella ajanut sellaisen 50tkm. Jätänkin tästä pohdittavaa, kun olen kerran vaihdossa onnistunut rikkomaan suodattimen o renkaan, että oletteko katsoneet kenellä paineet herjaa enemmänkin, että onko suodattimen päässä olevassa pienemmässä o renkaassa jälkiä, ettei olisi asettunut kunnolla paikalleen, tai olisi murtunut? Koska näitä välähtelyjä on tullut takaisin suht nopeasti, vaikka se imuputken o rengas olisikin vaihdettu.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
To Maalis 25, 2021 11:50
Koska näitä välähtelyjä on tullut takaisin suht nopeasti, vaikka se imuputken o rengas olisikin vaihdettu.
Meidän autossa ei ole tullut kertaakaan enää sen jälkeen, kun se rengas vaihdettiin seuraavaa poikkeusta lukuun ottamatta:
tämän talven kovilla pakkasilla kylmäkäynnistyksessä aamulla tuo on pikaisesti ilmoitellut itsestään.
Veikkaan öljyjen olleen niin kohmeessa, että ei ehtinyt ajoissa imaista, ja siksi tuo herja. Eli ei varmaan johdu tuosta O-renkaasta.

Mutta minua kiinnostaisi tietää, että jos joku on kelannut TTiD:llään esim. jonkun 320 000 - 350 000 km, niin onko joutunut uusimaan sen renkaan toistamiseen? Eli onko varaosa parempilaatuinen kuin moottorin kasaamisessa laitettu osa, vai ovatko ne samaa p*sk** :roll:

Meillä tuo uusittiin 162 500 km paikkeilla, ja nyt on mittarissa vähän yli 197 000 km.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, niin olen ihan itse päättänyt, että tuo valon välähdys ei vielä ole mikään hätätilanne. Jos nuo oil pressure low -viestit näkyisivät pitempään kuin sekunnin sidissä, niin sitten tiiviste vaihdettaisiin. Öljynmäärästä olen myös päättänyt, että 4 litraa riittää, koska sillä päästään tikun ylärajalle. Foorumilla on väitetty, että kone toimisi paremmin, kun siihen laittaa enemmän öljyä, mutta en ole saanut vahvistusta tälle toiminnan paranemiselle tai sille kuinka paljon yli ylämerkin on tarpeeksi...

Eski
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Eski kirjoitti:
Pe Maalis 26, 2021 07:52
Jep, niin olen ihan itse päättänyt, että tuo valon välähdys ei vielä ole mikään hätätilanne. Jos nuo oil pressure low -viestit näkyisivät pitempään kuin sekunnin sidissä, niin sitten tiiviste vaihdettaisiin. Öljynmäärästä olen myös päättänyt, että 4 litraa riittää, koska sillä päästään tikun ylärajalle. Foorumilla on väitetty, että kone toimisi paremmin, kun siihen laittaa enemmän öljyä, mutta en ole saanut vahvistusta tälle toiminnan paranemiselle tai sille kuinka paljon yli ylämerkin on tarpeeksi...

Eski
Dpf laitteissa itse jättäisin öljymäärän hieman vajaaksi tikussa, että öljyn mahdollinen lisääntyminen olisi helppo huomata. Ja kyllä voitelun kannalta on tehtaalla jo huomioitu, koska moottorin voitelu ei ole enään optimaalista ja se on sielä mittatikun alaraajassa ja enemmänkin sen alarajan alapuolella. Huoltokirjoissa kehotetaan öljyä lisäämäänkin vasta lähellä alarajaa. Ja siis tämän vuoksi sillä 4litraa itsekin päästelin dpffän kanssa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tämä on kyllä hyvin erikoinen tapaus.Olen huomannut seuraavaa.

- kun kääntää virrat päälle ja starttaa heti hehkuvalon sammuttua, valo ei välähdä. Tässä tapauksessa siis muut merkkivalot, poislukien hehku, vielä palavat mittaristossa

- jos odottaa juuri niin kauan, että mittariston merkkivalot sammuvat, paitsi moottorin "helikopteri" ja starttaa sitten heti, saattaa öljynpainevalo välähtää

- mutta mikäli odottaa niin kauan (tosi pitkään) virtojen kytkemisestä että ajotietokoneen teksti ilmoittaa "check ok" ja sitten starttaa, öljynpainevalo ei koskaan välähdä
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, itse en ole huomannut eroa siinä miten avaimesta kääntää, kun välillä öp-valo välähtää ja välillä ei. Nyt kesällä huomasin, että öljynvaihdon jälkeen valo välähti ja jopa low oil pressure -teksti vilahti sidissä. Ilmeisesti tuoreet teboilin 0W-40 timantit oli niin liukkaat, että tiiviste valskasi. Aikaisemmin teksti on näkynyt vain talvella kovalla pakkasella. Nyt on vahva suunnitelma vaihtaa tuo tiiviste seuraavassa 340K öljynvaihdossa...

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
Pe Loka 08, 2021 20:47
Ilmeisesti tuoreet teboilin 0W-40 timantit oli niin liukkaat, että tiiviste valskasi. Aikaisemmin teksti on näkynyt vain talvella kovalla pakkasella.
Tuo kovilla pakkasilla näkyvä "oil pressure low" -vilahtelu taitaa olla auton "ominaisuus".
Meillä on vaihdettu tiiviste NG9-5:een 40 000 km sitten, ja viime talvina kovilla pakkasilla se vilahti aamun kylmäkäynnistyksen yhteydessä, vaikka auto oli ollut pari tuntia lämpiämässä ennen liikenteeseen lähtöä.

Kun pakkanen lauhtui, seuraavana aamuna välähdystä ei tullut lainkaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kokeilkaapa ihan huvittuneena laittaa seuraavan kerran kylmäkäynnistyksessä virrat päälle ja antaa olla siinä jonkin aikaa (vähintään niin kauan että check ok ilmestyy) ja startata vasta sitten :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin