TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Itse tulee käynnistettyä 1,9 TTiD suoraan vaan avaimesta ilman mitään hehkutteluita (paitsi joskus jos on oikeasti kylmää, luokkaa -20 tai vielä kylmempää) nin saatan antaa joskus hehkuttaa hetken.
Ei meidän 271tkm ajetussa TTiD:ssä ole meidän omistusaikanamme vilkahtanut mitään öljyvaloja, eikä ole tullut herjaa öljymäärästä tms.
Koneessa on ollut aina Mobil 1:et, mutta ilmeisesti vasta kaksi viimeisintä vaihtokertaa on käytetty vähätuhkaista öljyä (no ilmankos DPF olikin vaihdettu juuri ennen kuin auton ostin).
Itsekin ajoin muutamia öljynvaihtoja Mobil1 0W-40 FS:llä, joilla ajaessa DPF haisi kuolemalle, haju on lakannut tyystin ja DPF:n polttoväli on pidentynyt merkittävästi, tai siis nykyään sitä ei edes huomaakaan koska polttelee :)

Hiljattain vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen, keula oli nostettuna kahdella hallitunkilla ylös, ja annoin valua yli yön kun ei siitä ohuesta öljylirusta tullut loppua parissakaan tunnissa, ja aamullakin tiputti vielä tipan silloin tällöin.
Heitin koneeseen 4,5l X3:ea, eli hiukan liikaa sitä sinne lorahti, mutta ei se ole niin nuukaa. Öljytikkua en viitsi enää juurikaan katsella kun ei siitä saa mitään tolkkua, aiemmalla kerralla kun täytin koneeseen ensin 4l, niin tikun mielestä sekin oli jo ihan liikaa, joten kaadoin lisäksi vielä 3dl :) .
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Numba »

petrisa kirjoitti:
La Loka 09, 2021 11:59
Kokeilkaapa ihan huvittuneena laittaa seuraavan kerran kylmäkäynnistyksessä virrat päälle ja antaa olla siinä jonkin aikaa (vähintään niin kauan että check ok ilmestyy) ja startata vasta sitten :wink:
En mä nyt tiedä siitä huvituneisuudesta, kun eiköhän tuo ole juuri se oikea tapa odottaa se check ok. Muistan ensimmäiset kokemukseni vastaavasta tarkastuksesta, niin auto ei edes startannut ennenkuin tietokone antoi luvan, vaikka kuinka oli kääntänyt avaimen startille.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Numba kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 22:21
petrisa kirjoitti:
La Loka 09, 2021 11:59
Kokeilkaapa ihan huvittuneena laittaa seuraavan kerran kylmäkäynnistyksessä virrat päälle ja antaa olla siinä jonkin aikaa (vähintään niin kauan että check ok ilmestyy) ja startata vasta sitten :wink:
En mä nyt tiedä siitä huvituneisuudesta, kun eiköhän tuo ole juuri se oikea tapa odottaa se check ok. Muistan ensimmäiset kokemukseni vastaavasta tarkastuksesta, niin auto ei edes startannut ennenkuin tietokone antoi luvan, vaikka kuinka oli kääntänyt avaimen startille.
Mitenköhän tuo tehdään NG9-5:ssa, kun auto käynnistetään painikkeesta ja manuaalissa painetaan samalla kytkinpedaali pohjaan? Hehkutus tehdään, jos siihen on tarvetta.

NG9-3:ssa asia on eri, kun autossa on vielä virtalukko eri asentoineen.

NG9-5:ssa saa kyllä virrat päälle painamalla jarrupedaalia ja pitämällä käynnistyspainiketta pohjassa muutaman sekunnin ajan. Mutta se ei ala hehkuttamaan tuolla toiminnolla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Numba »

^Eikös tuo siinä tapauksessa ole hieman viipyilevä, kunnes starttaa?

Eihän siinä vaan ole sitä tekniikkaa, että auto hehkuttaa valmiiksi, kunhan joku edes katsookin sinnepäin? Eli oven aukaisusta tms. Dieselin inhimillistäjä - hehkujen syöjä. Sitähän ei kerrota merkkivaloilla, ettei vie mielenrauhaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ng900aero kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 20:04
Itse tulee käynnistettyä 1,9 TTiD suoraan vaan avaimesta ilman mitään hehkutteluita
Silloin öljyvalo ei välähdäkään
Numba kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 22:21
Muistan ensimmäiset kokemukseni vastaavasta tarkastuksesta, niin auto ei edes startannut ennenkuin tietokone antoi luvan, vaikka kuinka oli kääntänyt avaimen startille.
Kyllä ng9-3 käynnistyy heti. "Check ok" ilmestyy sitten aikanaan näyttöön vaikka kone on jo käynnissä.
Kun avaimen laittaa virtalukkoon ja rattilukko loksahtaa pois päältä, niin heti voi kääntää sytytysvirran päälle ja startata samantien.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Numba »

petrisa kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 14:40
Numba kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 22:21
Muistan ensimmäiset kokemukseni vastaavasta tarkastuksesta, niin auto ei edes startannut ennenkuin tietokone antoi luvan, vaikka kuinka oli kääntänyt avaimen startille.
Kyllä ng9-3 käynnistyy heti. "Check ok" ilmestyy sitten aikanaan näyttöön vaikka kone on jo käynnissä.
Kun avaimen laittaa virtalukkoon ja rattilukko loksahtaa pois päältä, niin heti voi kääntää sytytysvirran päälle ja startata samantien.
Kyllähän se käynnistyykin, mutta jäänyt selkärankaan, että annetaanpa hakea rauhassa kaikki tarvittava data, mitä moottorinohjaus käyttää. Se oli tosiaan kylmäävää, kun käynnistyminen viipyili.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ainakin yhden testin perusteella meidänkään ttidin öp-valo ei välähtänyt, kun odotti check ok:n ennen kuin starttasi. Pitää jatkaa testejä, koska nyt valo on välähtänyt melkein joka kerta, kun starttaa odottamatta tuota checkiä, mutta low oil pressure -tekstiä ei ole näkynyt...

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

Eski kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 16:12
Jep, ainakin yhden testin perusteella meidänkään ttidin öp-valo ei välähtänyt, kun odotti check ok:n ennen kuin starttasi. Pitää jatkaa testejä, koska nyt valo on välähtänyt melkein joka kerta, kun starttaa odottamatta tuota checkiä, mutta low oil pressure -tekstiä ei ole näkynyt...

Eski
Olen nyt useamman kerran testannut niin että odotan Check OK:ta, toimii seuraavasti:
- Valo sammuu kun check OK teksti ilmestyy
- Valo syttyy hetkeksi kun starttaa

Outo logiikka että valo sammuu vaikkei öljynpainetta ole...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja cc »

Eikös tuo ihan loogista: Kun Check Ok ruudulla kompuutteri bootannut ylös asti ja kaikki iffit käyty läpi -> moottorin tila tiedossa, ei pyöri ei tarvita painettakaan. Kun starttaa, öljynpaine alkaa nousta, mutta eihän sitä vielä parin starttimoottorin kierroksen jälkeen paljoa ole, kerkee kompuutteri tuossa vilauttaa valoa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla toimii TTiD -08:ssa seuraavasti:

- virrat päälle, kaikki merkkivalot syttyvät, näin kuuluukin jotta näkee niiden toimivan
- sitten kaikki merkkivalot paitsi moottorin sammuvat
- check ok ilmestyy näyttöön hetkeksi

Seuraavaksi, kun startaa
- mikään valo ei syty tai välähdä
- moottorin merkkivalo sammuu

Olen tulkinnut asian niin, että logiikka tarkoittaa seuraavaa
- kaikki merkkivalot sammuvat paitsi mootorin, koska se ei käy ja kaikki muu on kunnossa
- käynnistämisen jälkeen syttyvät ne merkkivalot, missä järjestelmissä on vikaa ja joiden pitäisi toimia koneen käydessä mm. lataus, öljynpaine

Täten omassa autossani ei olisi mitään vikaa.
Joten olen edelleen sitä mieltä, että mihinkään öljypumpun tiivisteen korjaukseen ei ole tarvetta, mikäli homma toimii kuten tuossa edellä kuvasin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

petrisa kirjoitti:
La Loka 09, 2021 11:59
Kokeilkaapa ihan huvittuneena laittaa seuraavan kerran kylmäkäynnistyksessä virrat päälle ja antaa olla siinä jonkin aikaa (vähintään niin kauan että check ok ilmestyy) ja startata vasta sitten :wink:
Tuli kokeiltua eikä ollut eroa siihen öljynpainevalon käyttäytymiseen, se sammui yhtä nopeasti moottorin käynnistymisen jälkeen kuin aiemminkin. Meillä ei ole koskaan poltellut tuota öljyvaloa.
Mobil1:et on mosassa olleet aina, siis 272tkm, viimeiset vajaat 20tkm ainoastaan oikeanlaiset eli C3-luokitellut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Eilen otin omasta yli 450tkm ajetusta öljypohjan pois, kun alkoi valo palaa pakkasilla kauemmin. Yhden kerran tuli jopa näyttöönkin ilmoitus öljynpaineesta.
Vanha tiiviste oli melko kovaksi kuivahtanut ja yhdessä kohtaa oli alkavaa halkeamaakin. Uusi tiiviste oli hiukan paranneltu, kun sen tiivistepinnoilla oli pienet rihlaukset.

Äsken kävin kokeilemassa käyntiin, kun pakkasta on 7 astetta ja ei edes välähtänyt öp valo käynnistyksen jälkeen. Tuntui myös, että käyntiin lähtö oli pehmeämpi, kuin ennemmin. Voisiko tämä johtua nostimista, jotka saa heti painetta uuden tiivisteen myötä?

Hommana luulin tuota pahemmaksi, kuin oli. Arviolta n.4 tuntia meni kahdelta käsiparilta ja siinäkin on ainakin puoli tuntia vetarin irroitus taistelua. Ei nimittäin lähtenyt oikea sisävetari irti ennenkuin otti vasemman ja löi tasauspyörästön läpi. Vielä enemmän ihmetytti, kun ei siinä edes ole lukitusrengasta että mikä sitä ahdisti. Vai ottiko vain booreista kiinni, kun tukilaakeria piti vääntää 3mm taaksepäin että irtoaa ohjureistaan.
Toinen taistelua aiheuttava osa oli huohottimen paluuputki öljypohjaan. Se kun menee varmaan yli 20cm öljypohjan sisään. Pienellä väkivallalla senkin sai pois ja takaisn paikoilleen, mutta mielessä jo kävi lyhentää sitä 15-20mm jolloin homma olisi helpottunut huomattavasti.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin