TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Onpa vain melkoinen homma saada öljypohja irti! Taitaa kyllä itsellä olla, että vaihtuu vasta kytkimen ja vauhtipyörän kanssa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Romelimoo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2015 20:14
Paikkakunta: Hamina

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Romelimoo »

Mulla öljynpaineet kadoksissa kylmällä startilla, vaihdettu se öljyputken o-rengas, öljykello, öljyt + suodattimet, vain orkkis osia laitettu.
kylmällä startilla palaa öp valo millisekunnin-10 sec välillä kerkee vilahtaa teksti ”oil pressure low, make a safe stop”. joskus taas tuo teksti välähtää heti sidiin kun kone käynnistyy, joskus kannu vain palaa muttei tekstiä tule. lämpösellä koneella ei edes välähdyksiä, ei vaikutusta vaikka kylmänä käynnistäessä palaisi tuo kannu ja sammuttaa, sitten starttaa uudelleen nii kannu palaa taas sen muutaman sekunnin kunnes häviää, sen jälkeen käynnistäessä sitä ei tule. Kun öljykannu häviää, auto toimii kuin unelma.
käyntiääni muuttuu öljykannun sammuttua.
Nakutus kuuluu kovempaa kun öljykannun kuva palaa, kun se sammuu nakutus hiljenee.
Etenkin nyt pakkasella pidentyy tuo öljykannun palaminen,
jos eberiä lämmittänyt 30min palaa kannu lyhyemmän aikaa.

Olisiko kellään viellä jotain vinkkejä? Moottorilla ajettu 140tkm, vaihdettu tähän autoon ja kerkesin ajella reilu 20tkm ennekuin tämä vika tuli. Olen antanut auton käydä ryhjäkäynnillä kunnes tuo valo sammunut, sitten vasta lähtenyt liikkelle, pieni kaasutus ei nopeuta valon häviämistä.
Ikävä tilanne, auto muuten tiptop :(
Kesäauto/harraste NG900S 2.0T 1996
Käyttis/talviauto NG9-3 1.9TTID Aero 2008
TECH2 Haminassa, vikakoodit osaan lukea mutta niiden ymmärrys jää vastapuolelle 😆
0445533079
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

SS kirjoitti:
To Elo 22, 2019 18:15
Piti oikein testata miten valo käyttäytyy, en ole varmaan koskaan aiemmin odottanut Check Ok -tekstiä ennen starttausta. Tekstin ilmestymiseen ja ÖP-valon sammumiseen menee aikaa ehkä noin 5 sekuntia, pidempään kuin mitä pakkasillakaan tarttee hehkuttaa.

ÖP valo tosiaan palaa kunnes teksti ilmestyy ja sen jälkeen epäloogisesti sammuu. Kun auton starttaa, ei valo ainakaan lämpöisellä koneella enää uudestaan syty tai vilkahda. Koneessa Teboilin öljyt.

Kyllä tuo selvästi kuulostaa ominaisuudelta kuitenkin, ehkä noissa ÖP-antureissa ja koneissa on sen verran yksilöeroja että joskus valo ehtii syttymään. Ajomäärä ja koneen kuluneisuuskin varmasti vaikuttaa öljynpaineen nousunopeuteen.
No nyt tänään huomasin ekaa kertaa vilkauksen omassanikin, saman teki myös iltapäivällä töistä lähtiessä. Koneessa on nyt ekaa kertaa SAAB 0W40 TTiD öljyä briteistä, lienee sattumaa. Molemmilla kerroilla valo vilkahti hyvin lyhyen aikaa. Lämpöisellä koneella startatessa ei vilkahda.

Mittariin on just pyörähtämässä 150tkm.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Olin näköjään itse raportoinut vuonna 2017, että meidän ttidissä öp-valo välähtelee satunnaisesti. Autolla on nyt ajettu rapiat 310K ja tilanne on yhä ennallaan, joten 150K ajetulla ttidiä ei ehkä ihan vielä tuon takia kannata paalata :twisted:

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

Hyvä tietää, täytynee vaan rauhassa seurata tilannetta. Kyllä toi hitusen säikäytti aamusella...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Ke Loka 14, 2020 22:21
Hyvä tietää, täytynee vaan rauhassa seurata tilannetta. Kyllä toi hitusen säikäytti aamusella...
Meillä tuo valo tuli jo esille 162 5000 km ajetussa NG9-5 TTiD:ssä heti ostohetkellä.
Auto korjattiin Vähämaan Autopalvelussa Hyvinkäällä, joka on aiemminkin tehnyt vastaavanlaisia töitä. Millekään muulle pääkaupunkiseudun SAAB -korjaamolle tuo ei näyttänyt olevan tuttua.

Itse osa (tiivisterengas) maksaa parisen kymppiä, mutta töitä tuohon hommaan kuluu noin viitisen tuntia. Vein auton em. korjaamolle joskus klo. 8.15 aamulla, ja klo 12.45 se oli valmis.

Mitä pidempään tuo varoitusvalo palaa kylmäkäynnistyksen yhteydessä (meillä se ilmeni noin 5-30 sekunnin ajan tilanteesta ja ulkolämpötilasta riippuen), kannattaa esim. 10 sekunnin kohdalla sammuttaa moottori, jos valo ei ole aiemmin sammunut, ja startata auto uudestaan.

Tuo tiivisteen voi myös vaihtaa itse, jos ei ole "peukalo keskellä kämmentä": https://www.youtube.com/watch?v=RP6R6b_CtEU&t=8s

Täällä foorumilla on ihmetelty sitä, että miksi TiD:ssä ei esiinny tuota ongelmaa kuten TTiD:ssä. Mahdolliseksi syyksi on spekuloitu moottoreissa käytettävää erilaista öljylaatua (5W30 vs. 0W40), mutta tästä ei ole täyttä varmuutta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, meidän ttidissä kyseessä on siis vain sekunnin murto-osan mittainen välähdys startin yhteydessä, joka vaikuttaa olevan ns. ominaisuus näissä ttideissä. Muutaman kerran sidiin on ilmestynyt check oil level, mutta se on tapahtunut vain kovalla pakkasella. Jos tuo öp-valo palaisi pitempään ja sid ilmoittelisi asiasta, niin vaihtaisin tiivisteen. Toisaalta meidän ttid alkoi kuluttamaan öljyä noin 250K ajettuna, joten ehkä tuo vaiva on syönyt koneen pilalle. Tosin öljynkulutuskaan ei vielä mielestäni vaadi koneremonttia, kun se on ollut noin max 5desiä/10K (sikäli hankala arvioida, kun öljytikusta on vaikea saada mitään selvää).

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eski kirjoitti:
To Loka 15, 2020 07:56
Jep, meidän ttidissä kyseessä on siis vain sekunnin murto-osan mittainen välähdys startin yhteydessä, joka vaikuttaa olevan ns. ominaisuus näissä ttideissä.
Eski
Samoin minulla. Koskaan valo ei välähdä, jos auton käynnistää heti, kun hehkuvalo on sammunut. Sehän ei virtojen kytkemisen jälkeen varmaan pala kuin 1-2 sekuntia. Jos "viivyttelee" startissa pitempään, niin öp-valo välähtää sekunnin murto-osan.

Pidän tuota tässä vaiheessa jonkin sortin ominaisuutena enkä aio todellakaan tehdä sille mitään 8) .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
To Loka 15, 2020 07:56
Tosin öljynkulutuskaan ei vielä mielestäni vaadi koneremonttia, kun se on ollut noin max 5desiä/10K (sikäli hankala arvioida, kun öljytikusta on vaikea saada mitään selvää).

Eski
5 desiä / 10tkm on vielä kohtuullinen määrä verratuna minulla hetken työsuhdeautona olleeseen sitikkaan, joka kulutti noin litran tuhannella kilometrillä, eikä ollut edes kuin noin puoli vuotta vanha :roll: Taitaa olla noiden ranskiksien HDi:eiden "ominaisuus".

Tuo TTiD:n öljynpainevalon syttyminen on sinänsä mystinen asia, sillä joillekin se on tullut jo 100 000 km jälkeen, joillekin saavutettaessa 200 000 km, ja joillekin se ei ole ilmeisestikään tullut koskaan.

Varmaan käytetyllä öljylaadulla/-merkillä on jotain osuutta asiaan :?:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Loka 15, 2020 09:51

Varmaan käytetyllä öljylaadulla/-merkillä on jotain osuutta asiaan :?:
Varmaan noin, Mobil ESP 5W-30 vain alusta asti ja moisen asian voi unohtaa. Kyllä se turbokin kestää :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Loka 15, 2020 06:03
SS kirjoitti:
Ke Loka 14, 2020 22:21
Hyvä tietää, täytynee vaan rauhassa seurata tilannetta. Kyllä toi hitusen säikäytti aamusella...
Mitä pidempään tuo varoitusvalo palaa kylmäkäynnistyksen yhteydessä (meillä se ilmeni noin 5-30 sekunnin ajan tilanteesta ja ulkolämpötilasta riippuen), kannattaa esim. 10 sekunnin kohdalla sammuttaa moottori, jos valo ei ole aiemmin sammunut, ja startata auto uudestaan.
Itse en kyllä edes 10 sekuntia uskaltaisi konetta käyttää öljynpainevalon palaessa... ei se pala noin kauaa edes öljynvaihdon jälkeen. Työkonedieseleitäkin on tullut pyöritettyä sammutin päällä öljynvaihdon jälkeen kaiken varalta :wink:

Öljylaadun vaikutus on arvailua, tässä on käytetty ainakin yhdessä välissä 5W30 öljyä mutta omana omistusaikana vain 0W40. Aluksi Neste, sitten TB ja nyt kokeeksi tuo SAAB öljy. Valo tosiaan syttyy alle sekunniksi sen jälkeen kun eka sammuu ckeck ok tekstin yhteydessä. Tekee tuon nyt joka kerta aamulla ja töistä lähtiessä.

Tekisi mieli testata häipyykö ilmiö jos vaihtaisi koneeseen taas TB:n öljyt, laitoin vasta kesällä nuo SAAB öljyt koneeseen. Tuossahan ei oo mitään Saabin vaatimia luokituksia, ainoastaan teksti että kehitetty SAAB TTiD koneille.

Onko näissä öljyn määrälle anturia vai perustuuko tuo check oil level teksti jotenkin öljynpainevalon sammumisnopeuteen?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meidän ttid ainakin välkyttelee samalla tavalla olipa koneessa mobilin 0W-40 new life tai ESP tai neobrossin 0W-40 saab-öljy tai Teboilin 0W-40 diamond. Yleensä uusilla rasvoilla ei heti vilku, mutta se voi olla ihan sattumaa.....

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Syökö muuten Eskin TTiD vain Teboilin öljyä vai kelpaako sille myös Mobil? Meidän 250tkm ajetussamme öljymäärä lähinnä lisääntyy 8000-10000km:n vaihtovälillä, siis siitä kryptisestä tikusta tarkasteltuna ehkä 3-5mm ylemmäs, ja öljy on vaihdettaessa tosi ohutta.
Jos Eskin TTiD osaa päästää saman verran dieseliä öljyihin DPF-polttojen vuoksi (ja muutenkin) niin öljynkulutus saattaa olla jonkin verran suurempaa kuin se 5dl?
Meillä ei ole vielä ollut mitään öljyvalon syttymisiä, jokaisen öljynvaihdon jälkeen on öljyvalo vilkahtanut uudestaan, siis niin lyhyen aikaa että sen on juuri ehtinyt huomaamaan, varmaan jokin ilmalukko ollut jossain välissä?
Nyt on Mobil1 X3:t koneessa, varmaan aika samaa litkua kuin New Life, kalliimpaa vaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, öljyn syönti alkoi sopivasti kun mobilin new life uudistui ja koneeseen laitettiin 0W-40 ESPit. Sen jälkeen kaikki rasvat on kelvanneet samalla tavalla, eli neobros ja teboil. Öljyä on aina laitettu tasan 4 litraa. Aikaisemmin määrä pysyi vähintään tikun ylämerkin yläpuolella, mutta nyt määrän lievän kulumisen alkaa nähdä tikusta kun öljyllä on ajettu noin 5K. Yleensä olen tuolloin lisännyt rasvaa muutaman desin ja sen jälkeen se on yleensä pysynyt taas ylämerkissä...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ettei se moottori tihkuisi öljyä jostain ulos, se pohjamuovin eristekerroskin kun osaa hävittää muutaman desin ihan helposti ilman että näkyy tippoina pihakivetyksellä tai asfaltilla?
No ei toi ole pahakaan öljynkulutus, ja nythän on hyvä tilaisuus kokeilla seuraavaksi sitä Mobil1 X3-öljyä?

Itellä oli tarkoitus mitata paljonko öljyä tuli ulos koneesta kera suodttimen sisältö, mutta ei taaskaan muistanut etsiä mitta-astiaa, jne. Pitää muistaa ja viitsiä seuraavalla kerralla mitata onko sitä öljyä oikeasti enemmän poistettaessa kuin juuri täytettynä. Nyt öljyä lirahti hitunen liikaa eli 4,5l, tikun mukaan sitä on jonkin verran liikaa (ei siitä mittakepistä ota mitään selkoa, joka tarkistuskerralla on ihan erilainen näkymä).

Meidän TTiD:ssä varmaan on öljyt (mahdollisesti) ohentuneet ihan siitä syystä koska vaimo ajaa kolkilla abut 85% ajoista, eikä hän oikein millään meinaa uskoa sitä että kun auto alkaa haisemaan kuolemalle, niin silloin siinä on DPF-poltto käynnissä, eikä moottoria tulisi silloin sammuttaa. Päivätolkulla on tässä vajaan kolmen vuoden omistusaikana Saab haissut kamalalle ja sitten olen itse joutunut käydä ajelemassa sillä polttoajot :)
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Loka 16, 2020 06:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin