TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Morjesta.
Elikkä allekirjoituksen autossa välähtää öljynpainevalo kylmä käynnistyksen jälkeen. Auto käynnistyy normaalisti menee n.2 sekuntia, öljynpaine valo välähtää 1 sekunnin. Vaikka auton käynnistäisi heti uudestaan valo ei välähdä. Tavallisessa käytössä päivällä valo ei välähdä, ainoastaan silloin kun on yön seissyt ja aamun eka startti.
Olen lukenut aiheesta paljon esimerkiksi täältä
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6ljynpaine
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... e&start=30
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=101495
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8&start=15
Näiden perusteella vaihdoin sitten öljynpaine anturin olis maksanut marmorilla 33€, hain advaraosasta GM:n vastaavan maksoi n. 12€. Ensimmäinen kylmä käynnistys uudella anturilla, ei välähtänyt. Seuraavat kylmä käynnistykset -> Välähti. Eli ei auttanut tuon anturin vaihto.
Kävin sitten kyselemässä Veljekset Laakkoselta Saab huollon puolelta, eivät tietäneet sanoa mikä on vikana. Kävin samalla reissulla AD-autohuollossa + parilla nyrkkipajalla, eivät tietäneet sielläkään.
Öljyä on tarpeeksi, ei liikaa.Kaksi kertaa vaihdettu suodatin ja öljyt 0w40 tämän homman aikana.
Aloin sitten etsiä ratkaisua englannin kielellä kun en löytänyt suomeksi, sieltä pitkän etsinnän päätteeksi luulin löytäväni ratkaisun:
http://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php? ... &start=120
Tuolla väitettiin että ratkaisu oli O-rengas (93167112). No sitä sitten ostamaan Veljekset Laakkoselta. Tämän O-renkaan hommaaminen olikin sitten oma episodi kun sitä ei sillä hetkellä missään valmistettu, täältä foorumeiltakin apua kyselin. No kun tuotanto alkoi niitä pamahti postilaatikkoon kolme
Katselin WIS:istä että melkonen homma ruveta tuo vaihtamaan ja päädyinkin käyttämään Saab Specialistia Tampereen seudulta. Vietiin auto sinne, siinähän meni samalla vaihtoo stefa, o-rengas, vaihteistoöljy, moottoriöljy ja suodatin tieten. Spesialisti teki hyvää jälkeä ja sopivaan hintaan (vaikka homma olikin isompi mitä luultiin aluksi). Öljypohja oli puhdas ja jakopääkin käytettin auki.
Ensimmäinen kylmä käynnistys spesialistin toimesta, ei välähdystä. Toinen käynnistys kun mentiin hakemaan autoa, ei välähdystä, mutta seuraavana aamuna pettymys oli suuri, taas välähti. Sitten menikin kaksi käynnistystä ettei välähtänyt, mutta nyt taas välähti.
Spesialisti mietti myös voisiko öljynsuodatin kotelossa olla venttiili josta pääsee vuotamaan öljyä öljypohjaan koneen jäähtyessä, mutta epäily myös samalla ettei sellaista venttiiliä tuossa ole. En ainakaan löytänyt venttiiliä EPC:stä tai WIS:istä.
Tätä on nyt jahkailtu yli 2kk ja alkaa usko loppumaan. Apuja ja ideoita kaipaan kovasti.
Tässä video käynnistyksestä https://www.youtube.com/watch?v=NNLLdxoB75s jossa kuuluu suhaus 4-5 sekunnin kohdalla, tuolla hetkellä valo välähtää se sekunnin. Voiko tämä jotenkin liittyä turboon?
Autossa ei ole mitään oireita muuten ja ei tämä tunnu mihinkään vaikuttavan. Ainostaan harmittaa kun valo vilahtaa.
Elikkä allekirjoituksen autossa välähtää öljynpainevalo kylmä käynnistyksen jälkeen. Auto käynnistyy normaalisti menee n.2 sekuntia, öljynpaine valo välähtää 1 sekunnin. Vaikka auton käynnistäisi heti uudestaan valo ei välähdä. Tavallisessa käytössä päivällä valo ei välähdä, ainoastaan silloin kun on yön seissyt ja aamun eka startti.
Olen lukenut aiheesta paljon esimerkiksi täältä
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6ljynpaine
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... e&start=30
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=101495
-> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8&start=15
Näiden perusteella vaihdoin sitten öljynpaine anturin olis maksanut marmorilla 33€, hain advaraosasta GM:n vastaavan maksoi n. 12€. Ensimmäinen kylmä käynnistys uudella anturilla, ei välähtänyt. Seuraavat kylmä käynnistykset -> Välähti. Eli ei auttanut tuon anturin vaihto.
Kävin sitten kyselemässä Veljekset Laakkoselta Saab huollon puolelta, eivät tietäneet sanoa mikä on vikana. Kävin samalla reissulla AD-autohuollossa + parilla nyrkkipajalla, eivät tietäneet sielläkään.
Öljyä on tarpeeksi, ei liikaa.Kaksi kertaa vaihdettu suodatin ja öljyt 0w40 tämän homman aikana.
Aloin sitten etsiä ratkaisua englannin kielellä kun en löytänyt suomeksi, sieltä pitkän etsinnän päätteeksi luulin löytäväni ratkaisun:
http://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php? ... &start=120
Tuolla väitettiin että ratkaisu oli O-rengas (93167112). No sitä sitten ostamaan Veljekset Laakkoselta. Tämän O-renkaan hommaaminen olikin sitten oma episodi kun sitä ei sillä hetkellä missään valmistettu, täältä foorumeiltakin apua kyselin. No kun tuotanto alkoi niitä pamahti postilaatikkoon kolme
Katselin WIS:istä että melkonen homma ruveta tuo vaihtamaan ja päädyinkin käyttämään Saab Specialistia Tampereen seudulta. Vietiin auto sinne, siinähän meni samalla vaihtoo stefa, o-rengas, vaihteistoöljy, moottoriöljy ja suodatin tieten. Spesialisti teki hyvää jälkeä ja sopivaan hintaan (vaikka homma olikin isompi mitä luultiin aluksi). Öljypohja oli puhdas ja jakopääkin käytettin auki.
Ensimmäinen kylmä käynnistys spesialistin toimesta, ei välähdystä. Toinen käynnistys kun mentiin hakemaan autoa, ei välähdystä, mutta seuraavana aamuna pettymys oli suuri, taas välähti. Sitten menikin kaksi käynnistystä ettei välähtänyt, mutta nyt taas välähti.
Spesialisti mietti myös voisiko öljynsuodatin kotelossa olla venttiili josta pääsee vuotamaan öljyä öljypohjaan koneen jäähtyessä, mutta epäily myös samalla ettei sellaista venttiiliä tuossa ole. En ainakaan löytänyt venttiiliä EPC:stä tai WIS:istä.
Tätä on nyt jahkailtu yli 2kk ja alkaa usko loppumaan. Apuja ja ideoita kaipaan kovasti.
Tässä video käynnistyksestä https://www.youtube.com/watch?v=NNLLdxoB75s jossa kuuluu suhaus 4-5 sekunnin kohdalla, tuolla hetkellä valo välähtää se sekunnin. Voiko tämä jotenkin liittyä turboon?
Autossa ei ole mitään oireita muuten ja ei tämä tunnu mihinkään vaikuttavan. Ainostaan harmittaa kun valo vilahtaa.
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Minulla välähtää myös. Tosin sanoisin ennemmin, että välähtää 1 sekunnin päästä 0.5 sekunnin ajan, mutta samasta ilmiöstä lienee kuitenkin kyse. Ja olen kuullut, että muutama muukin on tuota ihmetellyt.
Itse olen aina ajatellut, että se on harmiton ominaisuus. En muista onko ihan uudesta saakka vilkutellut, mutta hyvin pitkään ainakin jo. Mutta nythän tässä alkaa itsekin huolestua, jos toiset näkevät noin paljon vaivaa asian eteen.
Itse olen aina ajatellut, että se on harmiton ominaisuus. En muista onko ihan uudesta saakka vilkutellut, mutta hyvin pitkään ainakin jo. Mutta nythän tässä alkaa itsekin huolestua, jos toiset näkevät noin paljon vaivaa asian eteen.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Minulla TTiD (12/07) ja on tehnyt ajoittain kylmästartissa (sen mitä kiesi itsellä ollut, 192-202 tkm) tuota, pjv:n ajanoton mukaan . Ensimmäiset 1-2 s. nakuttaa myös vähän kovempaa kylmänä. En ole jaksanut murehtia asiasta sen enempiä. Kerro kuitenkin jos löydät ratkaisun.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
TTID:ssä ja og9-5 TID:ssä sama juttu kummassakin, taitaa olla paremminkin ominaisuus kuin vika..
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Helpottavaa kuulla että muillakin tekee tätä. Tuo aika on varmasti lähempänä sitä 0,5sekuntia myös itsellä. En taida tästä enempää ressiä repiä, mutta olen kuulolla jos joku keksii ratkaisun ja varmaan tulee mietittyä tätä pimenevinä syysiltoina
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Täällä tehnyt muutaman kerran allekirjoituksen TiDS samaa viimeisenä parina viikkona. Tai en ollut ihan varma olenko nähnyt omiani, joten ihan hyvä tietää etten ole tulossa hullu(mma)ksi.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Oma TTiD ruvennut tekemään tuota myös. Kerran myös plimplommin kera. Öljynvaihdon jälkeen meni pari aamua, ettei vilkahtanut, mutta tänä aamuna vilkahti taas.
Ovatko oireet pysyneet pitemmällä aikavälillä samana vai pahenevatko?
Ovatko oireet pysyneet pitemmällä aikavälillä samana vai pahenevatko?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Meidän TTID on väläytellyt tuota öljynpainevaloa käynnistyksen jälkeen aina välillä. Muutaman kerran sidissä on samalla välähtänyt myös "check oil level -teksti. Toistaiseksi homma on säilynyt mielestäni samana jo pitkään, enkä ole toistaiseksi ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin. Kun kysyin asiaa PCS:ltä, niin eivät ainakaan silloin olleet tehneet yhtään o-rengasremonttia tähän liittyen...
Eski
Eski
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Mulla ainakin kaksi vuotta ja 55 tkm myöhemmin sama tilanne kuin tuossa ylempänä. Joskus vilkahtaa, toisinaan sitten taas ei. Ilmoituksia tai äänimerkkejä ei koskaan.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 15:33
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Samaa tekee välillä täälläkin. Ei tunnu olevan vaikutusta, vaikka öljyt ja suodatin olisi hiljattain vaihdettu.
Vastaavaa "ominaisuutta" tuntuu netin kirjoitusten perusteella olevan merkissä kuin merkissä, millä olen itseäni rauhoitellut ja todennut tämän olevan normaalia.
Voikohan ohuilla 0W-öljyillä olla osuutta asiaan? Toisaalta ohuella litkulla pitäisi saada voitelu nopeasti alkamaan, mutta voiko öljynpaine nousta hitaammin kuin jäykemmillä öljyillä?
Vastaavaa "ominaisuutta" tuntuu netin kirjoitusten perusteella olevan merkissä kuin merkissä, millä olen itseäni rauhoitellut ja todennut tämän olevan normaalia.
Voikohan ohuilla 0W-öljyillä olla osuutta asiaan? Toisaalta ohuella litkulla pitäisi saada voitelu nopeasti alkamaan, mutta voiko öljynpaine nousta hitaammin kuin jäykemmillä öljyillä?
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Mul on 5W-öljyt, joskus ollut 0W:kin, en ole huomannut eroa.SCombimies kirjoitti:Voikohan ohuilla 0W-öljyillä olla osuutta asiaan?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Minun TTiD:ssä tämä vaiva poistui öljypumpun imuputken tiivisteen (gm 93167112) vaihdon myötä. Kovilla pakkasilla käynnistäessä (-25°C) öljykannu paloi 3-5 sek. plimplongin kera. Pienemmillä pakkasilla valo ainoastaan välähti. Tiiviste oli kovettunut/kutistunut ja ilmeisesti ilmaa pääsi sieltä välistä. Nyt ainakin öljyt kiertää kunnolla!
Viimeksi muokannut Jonestone, To Maalis 08, 2018 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Tapahtuikos tuo öljykannun pitkään palaminen startissa kovalla pakkasella vaikka konetta olisi lämmitetty eberillä, vai täysin kylmän koneen startissa? Kuinkas paha homma tuo tiiviste on vaihtaa? Meidän TTIDissä kannun kuva edelleen välähtää satunnaisesti, mutta check oil leveliä en ole nähnyt sidissä pitkään aikaan...
Eski
Eski
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Juu puoli tuntia eberi päällä -25°C:ssa, niin silti öljykannu ilmestyi n.3-5 sekunniksi plimplogin kera. 2x30 min. niin silloin ainoastaan punainen öljykannu välähti. Nyt ei välähdä edes käynnistettäessä kylmiltään. Koko hommaan meni n. 6 tuntia. Osat (tiiviste+öljypohjan liima) n. 70€+öljyt.Eski kirjoitti:Tapahtuikos tuo öljykannun pitkään palaminen startissa kovalla pakkasella vaikka konetta olisi lämmitetty eberillä, vai täysin kylmän koneen startissa? Kuinkas paha homma tuo tiiviste on vaihtaa? Meidän TTIDissä kannun kuva edelleen välähtää satunnaisesti, mutta check oil leveliä en ole nähnyt sidissä pitkään aikaan...
Eski
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
PCS:n Rikun mukaan kyseessä on jonkinlainen muototiiviste, eli ei tavallinen o-rengas. Nyt näitä on ainakin vielä saatavilla ja tiivisteen hinta PCS:llä 38e. Öljypohja on tosiaan purettava auki tuon vaihdossa, koska sinnehän se öljyn imuputki luonnollisesti tulee
Eski
Eski