TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
perker
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Joulu 24, 2015 15:23
Paikkakunta: Kangasala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja perker » Ke Elo 21, 2019 14:11

Oletteko ajatelleet öljykellon vaihtamista?

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ke Elo 21, 2019 17:05

perker kirjoitti:
Ke Elo 21, 2019 14:11
Oletteko ajatelleet öljykellon vaihtamista?
Lue tämän keskustelun aloittajan viesti :wink:
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ke Elo 21, 2019 17:14

Tätä asiaa, kun itsekin tullut tämän keskustelun myötä mietittyä, niin yksi mielenkiintoinen muistikuva on.

Auto on minulle melko uusi ja voisin olla lähes varma, etten aluksi huomannut tuota valon välähdystä. Se mielestäni ilmaantui jonkin ajan päästä. Tähän kohtaan tuntuisi sattuneen öljyn vaihto.

Huoltokirjan mukaan autoon oli viimeksi vaihdettu öljyt n. vuosi sitten (ajettu 15 tkm) ja öljynlaatu merkintä kirjassa on 5w-30. Merkistä ei tietoa, mutta veikkaisin Mobil 1 ESP 5w-30. Nyt autoon vaihdettiin Teboil Diamond plus 0w-40.

Ihmeellistä...vai olenko väärässä huomioni suhteen... :roll:
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa » To Elo 22, 2019 12:56

Kuitenkin....
Edelleen olen sitä mieltä, että kyllä tämä taitaa olla ominaisuus.

Kytkemällä virrat päälle, mutta ei käynnistä, kaikki merkkivalot syttyvät ja jonkin ajan päästä sammuvat lukuunottamatta moottori (helikopteri) valoa.
Mikäli tämän jälkeen käynnistää auton niin eihän öljynpaine nouse sekunnin murto-osissa ja öp-valo välähtää. Mikäli se jäisi palamaan edes muutamiksi sekunneiksi voisi olettaa olevan jotain vikaa.

Minusta tämä "Saabin" logiikka on vähän hämäävä. Mielestäni virtojen kytkemisen jälkeen öp-ja laturi-valo voisivat palaa jatkuvasti, kunnes öljyn paine on noussut ja laturi tuottaa sähköä. Eli toimisivat niinkuin on yleensä totuttu. Ja kuten tuolla edellä tuli todettua, valot sammuisivat auton käynnistyttyä melkein heti, kukaan ei kiinnittäisi asiaan mitään huomiota.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2880
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS » To Elo 22, 2019 18:15

Piti oikein testata miten valo käyttäytyy, en ole varmaan koskaan aiemmin odottanut Check Ok -tekstiä ennen starttausta. Tekstin ilmestymiseen ja ÖP-valon sammumiseen menee aikaa ehkä noin 5 sekuntia, pidempään kuin mitä pakkasillakaan tarttee hehkuttaa.

ÖP valo tosiaan palaa kunnes teksti ilmestyy ja sen jälkeen epäloogisesti sammuu. Kun auton starttaa, ei valo ainakaan lämpöisellä koneella enää uudestaan syty tai vilkahda. Koneessa Teboilin öljyt.

Kyllä tuo selvästi kuulostaa ominaisuudelta kuitenkin, ehkä noissa ÖP-antureissa ja koneissa on sen verran yksilöeroja että joskus valo ehtii syttymään. Ajomäärä ja koneen kuluneisuuskin varmasti vaikuttaa öljynpaineen nousunopeuteen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

perker
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Joulu 24, 2015 15:23
Paikkakunta: Kangasala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja perker » To Elo 22, 2019 21:06

Kun joskus vaihdatte öljykellonne, tarkkailkaa onko öljykellonne kuiva öljystä ja tuleeko kellonreijästä öljyä! Eli toimiiko öljykello paineilmalla?

Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Vodetti » Pe Elo 23, 2019 21:19

Samanlainen öp-valon vilkahdus omassakin TTID:ssä :roll: Vilahtaa noin 0,5s ajan ja tullut yleensä aamun ensistartissa. Lämpimällä koneella harvemmin on vilahtanut valo taulussa, mutta parisen kertaa näinkin käynyt. Kuten edellä muillakin niin tässäkin valo vilahtaa vain Check Ok tekstin jälkeen käynnistyksen yhteydessä. Jos suoraan starttaa ilman odottelua niin valo ei ole tauluun ilmestynyt. Auto ollut itsellä vajaan vuoden ja en kuollaksenikaan muista tekikö tuota jo ostettaessa? Toistaiseksi en ole yöuniani menettänyt ja todennäköisesti toimenpiteisiin ryhdytään heti kun valo jää palamaan pidemmäksi aikaa herjan kera, mutta kyllähän se toki olisi mukava sulkea pois anturivika tai sitten tuo O-rengas. Öljynvaihdolla ei ole vaikutusta asiaan ollut. Alan uskomaan että kyseessä on enemmänkin ominaisuus. :D
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5609
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » La Elo 24, 2019 10:04

Vodetti kirjoitti:
Pe Elo 23, 2019 21:19
Samanlainen öp-valon vilkahdus omassakin TTID:ssä :roll: Vilahtaa noin 0,5s ajan ja tullut yleensä aamun ensistartissa. Lämpimällä koneella harvemmin on vilahtanut valo taulussa, mutta parisen kertaa näinkin käynyt. Kuten edellä muillakin niin tässäkin valo vilahtaa vain Check Ok tekstin jälkeen käynnistyksen yhteydessä. Jos suoraan starttaa ilman odottelua niin valo ei ole tauluun ilmestynyt. Auto ollut itsellä vajaan vuoden ja en kuollaksenikaan muista tekikö tuota jo ostettaessa? Toistaiseksi en ole yöuniani menettänyt ja todennäköisesti toimenpiteisiin ryhdytään heti kun valo jää palamaan pidemmäksi aikaa herjan kera, mutta kyllähän se toki olisi mukava sulkea pois anturivika tai sitten tuo O-rengas. Öljynvaihdolla ei ole vaikutusta asiaan ollut. Alan uskomaan että kyseessä on enemmänkin ominaisuus. :D
Eräs Saab -korjaamoa pitävä henkilö oli kuulemma saanut tuon poistumaan poistamalla vanhat öljyt, huuhtelemalla ja vaihtamalla uudet öljyt.
Tämä tehtiin myös meidän 2.0TTiD:lle, mutta se ei auttanut.

Länsiauto vaihtoi anturin, mutta sekään ei auttanut.

Vähämaan Autopalvelussa vaihdettiin O-rengas. Sen jälkeen ei ole enää ollut ongelmia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa » La Elo 24, 2019 15:25

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Elo 24, 2019 10:04
Vähämaan Autopalvelussa vaihdettiin O-rengas. Sen jälkeen ei ole enää ollut ongelmia.
Kysyn mielenkiinnosta: Paljonko kustansi?
Ilmeisesti o-rengas halpa, mutta vaihtotyötä taitaa riittää ihan mukavasti.

Kuten aiemmin jo tullut, niin mikäli öljynpainevalo toimisi kuten yleensä, ei kukaan huomaisi mitään erikoista. On ihan normaalia, että valo palaa sekunnin kaksi auton käynnistyttyä ja sitten sammuu. Jos se palaisi 4-5 sekuntia, voisi alkaa jo kummastella.
Joko tämä välähdys on ominaisuus tai sitten alkava merkki viasta, mene ja tiedä.

Ajotietokoneen vikailmoitus on sitten varmaan jo oma lukunsa. Itsekin olen vähän odottavalla kannalla oman autoni suhteen.
Vähän on hiipinyt mieleen vanha sanonta: Fiat, petojen sukua, susi jo syntyessään :evil:
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Su Elo 25, 2019 09:29

Minulla on ollut 2 kpl TTiD-Saabia, kolmella eri moottorilla :lol: Kaikissa vilahtanut tuo valo satunnaisesti kylmästartissa ulkolämpötilasta riippumatta. Kaksi ensimmäistä moottoria myös kävi sen pari sekuntia äänekkäämmin alussa, viimeisimmässä vaihtokoneessa ei tätä esiinny.

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5609
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Ma Elo 26, 2019 08:45

petrisa kirjoitti:
La Elo 24, 2019 15:25
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Elo 24, 2019 10:04
Vähämaan Autopalvelussa vaihdettiin O-rengas. Sen jälkeen ei ole enää ollut ongelmia.
Kysyn mielenkiinnosta: Paljonko kustansi?
Ilmeisesti o-rengas halpa, mutta vaihtotyötä taitaa riittää ihan mukavasti.

Kuten aiemmin jo tullut, niin mikäli öljynpainevalo toimisi kuten yleensä, ei kukaan huomaisi mitään erikoista. On ihan normaalia, että valo palaa sekunnin kaksi auton käynnistyttyä ja sitten sammuu. Jos se palaisi 4-5 sekuntia, voisi alkaa jo kummastella.
Joko tämä välähdys on ominaisuus tai sitten alkava merkki viasta, mene ja tiedä.

Ajotietokoneen vikailmoitus on sitten varmaan jo oma lukunsa. Itsekin olen vähän odottavalla kannalla oman autoni suhteen.
Vähän on hiipinyt mieleen vanha sanonta: Fiat, petojen sukua, susi jo syntyessään :evil:
Se vaihto meni auton myyneen liikkeen piikkiin :wink:

Itse rengas ei maksa kuin parikymppiä, mutta työtä tuohon menee 4-5 tuntia (ainakin Vähämaalla meni).

Itse olen aina pitänyt Fiatia ja kaikkea siihen liittyvää "toisen luokan autoina", mutta kun olen lukenut esimerkiksi noista NG9-3/9-5:n bensakoneiden jakoketjuongelmista, niin ei tuo T(T)iD -moottori olekaan mikään hassumpi laitos. Onhan se suht äänekäs, mutta niin on kyllä nykyajan VAG -konsernin dieselitkin :roll:

Vertailua suht saman kokoisten autojen kanssa:
Volvo V70 -keskikulutus oli noin 6 litraa satasella maantieajossa, kun NG9-5 TTiD:llä se on noin 6.3 litraa satasella. BMW 520d xDrive vie sitten vieläkin enemmän (+7 litraa satasella) ilmeisesti johtuen tuosta nelivedosta.

Eli jos tuo NG9-5:ssa oleva dieselmoottori on hieman janoisempi kuin Volvon seuraavan sukupolven dieselmoottori, niin verrattuna NG9-5:n bensakoneisiin se on melko pihi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011

Vastaa Viestiin