Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
rodmylon
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 01:51
Paikkakunta: Espoo

Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja rodmylon »

Kuten kuvista näkee niin kiveniskujen takia väri on ruvenut irtoamaan ja pinta ruostumaan eturenkaiden takana lokasuojien/helmojen kohdalla. Hieman enemmän kuljettajan puolella:
Kuva
Kuva

Mihin tuota kannattaisi viedä huoltoon (pk-seutu), miten laaja korjaus kannattaisi tehdä ja paljonko saattaisi suurin piirtein maksaa?

Vaihtoehdot ovat kai:
1) Ruosteen hiominen + koko osien maalaus
2) Ruosteen hiominen + osittainen maalaus ruostekohtien ympärillä

Voiko 2) vaihtoehdolla saavuttaa tyydyttävää lopputulosta? Miten hyvin joku korjaamo/maalaamo pystyy toistamaan tuota tiettyä väriä (Nocturn blue)?
Saab 9-3 Aero, -05
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja APS »

Mulla korjattiin just etupuskurin ja sivulokasuojan välistä ruosteet pois.
Eli tästä:
Kuva
Ei maalattu koko lokaria, vaan maalattiin osittain rustekohdat ja häivytettiin parhaan mukaan. Mielestäni tuli hyvä. Eron huomaa, jos osaa katsoa, mutta käyttiksessä ei haittaa. Tärkein oli saada ruoste hallintaan. Hinta oli 75 €/puoli.
Viimeksi muokannut APS, Ke Loka 07, 2015 07:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja karg »

Maalautin tossa Turengissa kummatkin etulokarit kokonaan vastaavan ruosteongelman takia, kuin rodmylonilla on kuvissa näkyvillä. Kaaret olivat sisäpuolelta myös melkosen ruskeat. Oisko tuo 200-300€ velottanu koko hoidosta (kuitti hukassa). Väri osui kohdilleen (graphite green). Saabin värikoodilla löytyi just sama sävy, mitä maalarin mittari kertoi.

Kannattaa vilkasta noiden helmalevikkeiden alle myös. Sieltä voi löytyä yllätyksiä.
!nert
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 19:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja !nert »

Mulla on kanssa aivan sama ongelma kun rodmylonilla, etenkin kuljettajan puolella.

Itse ajattelin kokeilla semmoista konstia että hioo ensin kokonaan ruosteen pois, sitten päälle Deox:in geeliä tai muuta vastaavaa jonka jälkeen antaa kuivua vuorokauden vähintään, sitten pohjamaali päälle ja auton oma väri. En tiedä minkälaista siitä tulee mutta kun on kyse noin pienestä alueesta niin luulisi että saa aika hyvin tehtyä. Maalin haen joko marmorilta tai sitten Stirwelliltä Tuusulasta.

Toki tähän operaatioon tarvii ne työtilat, eli en osaa suositella mitään korjaamoa.
ex. 9-3SS 1.8t -08 BioPower
vihtori
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 11:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja vihtori »

Yksi vaihtoehto on hioa ruosteet, maalata reuna sinkkipohjamaalilla ja laittaa roiskeläpät.
Itse muokkasin merkkiläpät sopimaan faceliftiin. Ne tulivat pari senttiä lokasuojan päälle, eikä tarvitse murehtia maalauksen värisävystä.
#2777
9-3 SC TTid Vector A6 vm.-08
rodmylon
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 01:51
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja rodmylon »

Kiitti kommenteista. Tuo on vissiin yleisempi ongelma, ehkä ei niin yllättävää kun ei ole roiskeläppiä.

Vien kyllä jonnekin korjattavaksi kun ei ole tilaa eikä (ehkä? :P) taitoja tehdä sitä itse tarpeeksi hyvin.

Onko kenelläkään ehdotuksia liikkeistä/pajoista Helsinkiseudulla? (tai sitten mihin ei ainakaan kannata viedä?)
Saab 9-3 Aero, -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä samassa paikassa ruosteet. Oikein kunnon pohjoismaista autosuunnittelua :roll:

Menee varmaan maalaamoon fiksattavaksi, kun ei itse ehdi ranetella ja on muutama muukin paikka fiksattavana. Kiveniskuteipin ajattelin noihin lokasuojiin laittaa, kun ei faceliftiin saa valmiita roiskeläppiä. Päättelin että itse modatut roiskeläpät voi rikkoa maalipinnan ja kerätä tavaraa sinne väliin :arrow: lopputulos voi olla pahempi kuin nyt. Voin olla päätelmine väärässäkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja patu »

Muistakaa laittaa roiskeläpän ja maalipinnan väliin jotain.. Hankaa maalin puhki :roll: ainakin meidän vanhassa teki.. Faceliftistä en ole vielä huomannut ja suojateipin laitoin ennen asennusta..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Vähän vanhaa aihetta ylös. Itsellä sama ongelma mutta vain toisessa lokarin kanttauksessa. Soitin maalaamoon ja heittivät hinta-arvioksi 250-300€. Kuulostaa aika isolta summalta. Mistä kannattaisi Tampereen seudulla asiasta lisää kysellä? Ja tietysti joku foorumilainenkin saa fixata jos taidot riittää. Itse en yhtäkkiä uskalla paukkupullolla maalailla, saako siitä siistiä?
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja zenga »

Edit
Viimeksi muokannut zenga, To Touko 26, 2022 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Minulla korjattiin loppuviimein kun auto kävi maalarilla loppuvuodesta. Yhtä hyvin olisin voinut tehdä itse pistehiekkapuhalluksen, hionnan, kittauksen ja maaalauksen noihin nurkkiin. Oli vain muutakin maalattavaa samalla, meni loppuunajettu keula itse asiassa kokonaan uuteen maaliin, kun oli puskuri ja konepelti niin kiveinsikemät. Eli autosta maalattiin kaikki A-pilareista eteenpäin, lisäksi takapuskuri ja kuskin ovi.

Nuo lokasuojan nurkat on kuitenkin sellaisessa paikassa, että kevyt ranetus ei varmaan kenenkään silmään iske, vaikka olisi pieni ero värisävyssä tai pinnan laadussa.

Itse vedin maalarinkin suosituksesta maalausoperaation jälkeen alustamassaa lokasuojan kaariin ehkäisemään uutta kiveniskemien vauriota. En siis laittanut massaa pellin kyljensuuntaiseen osaan, vaan siihen kapeaan pokkaukseen, joka kääntyy pyöränkoteloon. Ei pistä silmään, mutta on fiksummin suojattu kuin mitä tehtaalta ovat tehneet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ollli
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 23:02
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja ollli »

Täällä myös samahomma, tuli tänään maali ja lakka stirweliltä. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta Noverox ruostepohjamaalista, löytyy mm. motonetistä. Aikasempaan autoon käytin ylimaalattavaa sinkkimaalia niin ajattelin nyt kokeilla tuota noveroxia ellei sitä ihan pystyyn moitita :D

Edit: zengalla oli näköjään ollu noveroxia käytössä
Opel Astra-98 Saab 9-3 1.8t -05 Saab 9-3 TTiD -08
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

AZP kirjoitti:Itse vedin maalarinkin suosituksesta maalausoperaation jälkeen alustamassaa lokasuojan kaariin ehkäisemään uutta kiveniskemien vauriota. En siis laittanut massaa pellin kyljensuuntaiseen osaan, vaan siihen kapeaan pokkaukseen, joka kääntyy pyöränkoteloon. Ei pistä silmään, mutta on fiksummin suojattu kuin mitä tehtaalta ovat tehneet.
Saatko laitettua kuvaa tänne, minkä näköinen kaari on tuolleen tehtynä. Itse olen miettinyt, että miten nuo kaaret suojaisi. Samalla kertaa jos laittaisi sitten kuralätkät eteen, niin pysyisivät kyljetkin hiukan paremmin puhtaina.

-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
makelja
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 10:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja makelja »

Jos kuraläppiä meinaa laittaa, niin tosiaan kannattaa muistaa laittaa jotakin pehmikettä (teippia) maalipinnan ja kuraläpän reunan väliin juurkin noihin ylempien kuvien ruosteenalkujen kohdalle.
Kuorii muuten maalit pois ajan kanssa ko. kohdasta se läppä..

Jaakko
2x 9-3 SC my07 m5 biopower stage1+, KA
9-3SS 03 HA
900 T8 Aero special type M HA/KA

ex 9000 CS my95 2,0T stage1+
ex 900 8v 4d my85 m4
ex 900i 8v 4d my88 m5
ex 900i 8v 3d automat my88
ex. 9-3 SS 03 m5 biopower stage
S32
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 02, 2004 10:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruostetta lokasuojissa/helmoissa.

Viesti Kirjoittaja S32 »

Itse olen fixannut vuosittain lokasuojien maalipintoja jo ennen niiden ruostumista tämmöisellä Motonetin tuotteella:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609044/ ... galv-musta

Auto on musta. Tämä maali on mielestäni ihan saman värinen. Levitys kapealla maalaussienellä. Tulos on mielestäni ollut ihan hyvä, vaikka en mikään maalimestari olekaan.

Renkaat mättävät kiviä sen verran lokasuojien reuniin, että fixaus vuosittain on ollut tarpeen.
Saab 9-3 SC 1.8t 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Wagon 2006, Saab 9-3 2.0t 2002
Vastaa Viestiin