9.3 2.0t ketjunkiristin?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

9.3 2.0t ketjunkiristin?

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Jep elikkä nyt alkaa tulemaan tiensä päähän laturinhihna , ja samalla lähestyy 230tkm ja siinä tehtävä kiristimen tarkastus. Missä tuo kiristin sijaitsee? onko helppo tutkia kunto?

9.3ss -03 2.0t
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: 9.3 2.0t ketjunkiristin?

Viesti Kirjoittaja H&M »

Jatketaan vanhaan ketjuun... Eli kiristinhän taitaa löytyä moottoria edestäpäin katsoessa vasemmasta laidasta, takapuolelta, melko ylhäältä. Kysymys kuuluu onko sen tarkistaminen miten simppeli juttu? Pyöritetään pienempi pultti auki ja sieltä ilmeisesti ponnahtaa joku jousi ja kiristin? Ja tästä osasta joka ulos tulee, on tulkittavissa sen ulkonema? Vai avataanko myös isompi pultti? Takaisin laittaminen aktivoituna vai deaktivoituna?

Käsittääkseni kiristimiä on ainakin kolmenlaisia. Uusin versio (ilmeisesti ilman o-rengasta ja pienemmällä "männällä"?) on kai plug 'n play -malli, eli ei voi asentaa väärin jos vain pulttaa sen paikalleen sorkkimatta mäntää tai mitään siitä (deaktivoituna). Korjatkaa jos olen väärässä.

Kiristimen öljykiertoa ei ilmeisesti voi tulkita ottamatta koko pakettia irti?

Jos joku näitä vaihdellut ja availlut kehtaisi kirjoittaa simppelin tarkastus/vaihto/huolto-ohjeen, olisipa kiva! :) En nimittäin sellaista ihan selkeää oikein mistään löytänyt eikä youtube videoistakaan ihan täysin tolkkua ota.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9.3 2.0t ketjunkiristin?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

B207 ketjunkiristin on tämän näköinen.

Ei päde nuo kirjoittamasi ohjeet, jotka ovat b2xx-b2x5 koneisiin.
Irroittaessa ruuvataan kuitenkin vain irti. Asennusta varten irtonaisena painetaan kasaan ja irroitetun venttiilikopan kautta poistetaan lukitus ja vapautetaan kiristin.
Ulkonemaa et voi mitata, kun irroittaessa jousi painaa kiristimen täysin ulos
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: 9.3 2.0t ketjunkiristin?

Viesti Kirjoittaja H&M »

Kiitos vastauksesta.
Ok, olen katsellut väärän koneen kiristintä. Yhdessä youtube -videossa se tekikin juuri sen aktivoinnin venttiilikopan ollessa irti. Ts. kiristimen kuntoa ei voi tarkistaa muuten kuin venttiilikopan avaamalla. Pitääpä alkaa sitä harkita, samalla ilmeisesti näkisi ainakin jonkin laahaimen kunnon (jakoketjun? vai näkeekö myös tasapainoketjuna laahaimia tai ajoitusta?)?
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9.3 2.0t ketjunkiristin?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Miksi tuota kiristintä pitäisi päästä raplaamaan?
Kopan avaamalla taitaa kiristimelle jotain nähdä mutta kertooko se sitten mitään.
Tarkistaa voi, onko jakoketjun etulaahain kunnolla kiinni ja yhtenä kappaleena. Joskus irtoaa ja menee kappaleiksi mutta sen kuulee äänestä.
Tasapainoketjun laahaimia ei näe.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: 9.3 2.0t ketjunkiristin?

Viesti Kirjoittaja H&M »

No kun edelleen pähkin sitä kolkattavaa/nakuttavaa/raplattavaa ääntä mikä autosta lähtee hetken käynnissä oltuaan (mistä kyselin eri ketjussa ja petromies siihen kommentoikin). Mietityttää voiko se olla jompikumpi ketju ja olisi mukava ne tarkistaa. Autolla kuitenkin ajettu jo 228000, eli silläkin suuntaa vika kai voisi olla. Kulutus matka-ajossa on vähän yläkanttiin edelliseen samanlaiseen verraten (toki toinen takajarru jää vähän laahaamaan, sen vaikutusta vaikea arvioida) ja myös rattiin tuntuva pieni täristys tyhjäkäynnillä ja tyhjäkäynnin pieni hakeminen (ei näy edes rundimittarissa mutta sen tuntee) kai voisi viitata ketjun suuntaan...
Tilasin uudet tiivisteet ohjaustehostimeen; siellä näyttää sisällä olevan moottoriöljyt. Pitää ne vaihtaa mutta en toki usko että vie kolkatusta pois, vaikkakin rattia kääntäessä ääni häviää silloin kun "vika on päällä". :D
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: 9.3 2.0t ketjunkiristin?

Viesti Kirjoittaja H&M »

Tähän oman auton tilanteeseen päivitys, josko joku muukin hyötyisi. Eli oireita kuvattu yllä aiemmassa viestissä (kalkatus hetken käynnissä oltua, ratin kääntäminen vie äänen pois ja jonkin aikaa lämmettyä ei enää kuulu).
Koitin vikaa diagnosoida, mm venttiilikopan käytin irti ja jakopään ketju ja sen kireys näytti minun silmään ihan hyvältä ja kiristimen puolen laahain oli ehjä.
Tilasin neobrothersilta timing & balance chain kitin ja sain korjaamolta omasta mielestä varsin sopivaan hintaan (450 e) sovittua sen vaihdon. Perjantain auto oli siellä, lisätyönä tuli vielä öljynvaihto ja venttiilikopan tiiviste (n. 90 e).
Nyt ääni on poissa parin päivän ajojen perusteella. Käyntiäänikin omaan korvaan pieneni, ehkä siellä taustalla kuuluikin aiemmin jotain ketjun rahinaa koko ajan, jota oli kylläkin vaikea tunnistaa. Nyt kovin ääni moottorissa tuntuu olevan moniurahihnan suhina. :)
Pyysin osat talteen ja katselin niitä eilen. Havainnot:
- jakoketjun musta ohjain on toisesta päästä (pultinreijän) kohdalta murtunut ja antaa periksi. Muutenkin muovi kulunut kuoppaiseksi siltä kohtaa missä ketju on mennyt
- tasapainoketjun kiristin antaa myöten noin 5 mm ja on aika pehmeän oloinen. En uutta ole koskaan käsissäni pidellyt mutta tuossa ei kummoista jännitystä ole jos sen vapauttaa
Vesipumppu ei ollut vuotanut ollenkaan, sitä vaihdettu.
Kommentteja saa esittää ja toivon että tästä selonteosta voisi olla apua jollekin jolla samoja oireita autossa.
Auto siis 9-3 vm 06, 2.0t. Kilometrejä 229000.
RamsesII
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2018 09:56

Re: 9.3 2.0t ketjunkiristin?

Viesti Kirjoittaja RamsesII »

Vaihdoin ite ketjun, hammasrattaat, ohjarit ja kiristimen.

Hintaa tuli:

timing chain kit 159€
Jakopääkopan tiiviste 22€

Ja Aineelta kaks ohjarin pulttia jotka oli kettinki hinkannut huonoon kuntoon 9.80€
Saab 9-3 2.0t SE 5d -01
Saab 900i -92
Saab 9-3 SS 2.0t Vector -03
Saab 9-3 2.0 SE 5d -98
ex. Saab 9000 2.0i 16 -91
ex. Saab 900 -87
ex. Saab 900 -88
ex. Saab 99 Combi Coupé -78
Vastaa Viestiin