9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Teetin tuossa jokunen aika sitten ysikolmoseeni (-06) 120tkm määräaikaishuollon autofit ketjuun kuuluvalla autokorjaamolla. Autoa hakemaan mennessäni kysyin samalla automaattivaihteiston öljynvaihdosta, johon sain vastaukseksi "niitä ei kuulu vaihtaa" Korjaamolla kerrottiin tuon ikäluokan vaihteistoissa olevan ns ikiöljyt ja joidenkin laatikoiden päällä on jopa tarra jossa öljyt nimenomaan kielletään vaihtamasta.
Onko tosiaankin näin vai sainko korjaamolla väärää tietoa?
Onko tosiaankin näin vai sainko korjaamolla väärää tietoa?
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Taksiautoihin 60000km välein, muihin 150000km välein, tommonen huoltotiedote vuodelta 2005 koskee ainaskin 5-vaihteisia automaatteja.
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Kannattaa kyllä vaihtaa vielä noilla kilsoilla.
Itse juuri vaihdoin 150tkm ajettuun -03 johon ei aiemmin ollut laatikkoöljyjä vaihdettu, niin öljy oli jo ihan mustaa litkua.
Tuskin on enää parhaat voiteluominaisuudet.
Myös esim.bemareissa on näitä "ikiöljyjä", mutta monien kokemusten mukaan laatikot kestävät selvästi pidempään kun öljyjä on vaihdettu ainakin 150tkm välein.
Jos mittarissa on jo lähemmäs 200tkm, niin voi olla parempi jättää vaihtamatta. Uuden öljyn mukana irtoava möhnä voi tukkia venttiilit ja sen jälkeen voi tiedossa olla isompaa remonttia.
Itse juuri vaihdoin 150tkm ajettuun -03 johon ei aiemmin ollut laatikkoöljyjä vaihdettu, niin öljy oli jo ihan mustaa litkua.
Tuskin on enää parhaat voiteluominaisuudet.
Myös esim.bemareissa on näitä "ikiöljyjä", mutta monien kokemusten mukaan laatikot kestävät selvästi pidempään kun öljyjä on vaihdettu ainakin 150tkm välein.
Jos mittarissa on jo lähemmäs 200tkm, niin voi olla parempi jättää vaihtamatta. Uuden öljyn mukana irtoava möhnä voi tukkia venttiilit ja sen jälkeen voi tiedossa olla isompaa remonttia.
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Miksi taksiautoihin on annettu eri vaihtoväli ja vieläpä noin suurella erolla?karg kirjoitti:Taksiautoihin 60000km välein, muihin 150000km välein, tommonen huoltotiedote vuodelta 2005 koskee ainaskin 5-vaihteisia automaatteja.
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Rasittavampi käyttö ehkä syynä?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Taksit käy tolpalla tyhjäkäyntiä paljon, josta ei tietenkään kerry kilometrejä mittariin.THomaX kirjoitti:Miksi taksiautoihin on annettu eri vaihtoväli ja vieläpä noin suurella erolla?
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Vaihdatin hiljakkoin vuoden 2011 Opel Astraan automaattiöljyn, tosin ihan vaan propusta tulevan eli reilu puolet, No, ainakin öljy vähän uusiutuu. Kilometrejä 120000. Kyselin vaihdosta etukäteen mielipiteitä eri paikoista. Vastaukset oli ihan mitä sattuu. Yksi sanoi, ettei kannata vaihtaa, ei ole kuulemma mitään hyötyä ja öljy kestää auton iän. Toinen ääripää oli sitä mieltä, että taitaa siihen Opelilla joku vaihtosuosituskin olla, huolto-ohjelmaan se ei siis kuulu. Muut vastaukset jotain tältä väliltä. No, vaihdetuksi tuli, ja aion jatkossakin vaihtaa. Taitaa olla sama moottoriöljyn kanssa, ei sitäkään ihan yhtenään tarvi vaihtaa (paitsi 2000-luvun alun Saabit...), mutta joskus on hyvä huoltaa.
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Täyttä puhetta, ettei muka tarvitse koskaan vaihtaa.
Ei niitä sitten tarvitse tietenkään vaihtaa, jos tulkitsee niin, että auton elinkaari päättyy jossain 200...300 tkm:n välillä. On sillon "ikiöljyt".
Itselläni oli "ikiöljyin" varustettu diesel-automaatti-vagi*a. Kesti se 7 vuotta ja 300 tkm. Ei se minusta vielä ollut paalaamokunnossa, joten uusi laatikko siihen tuli. Kunpa siihenkin olisi tehty maahantuojan väitteistä huolimatta laatikon öljynvaihto järkevin vaihtovälein. Noihin laitteisiin sitä on maahantuojaa uhmaten tehty 60 tkm välein ja toimivat hienosti.
Omaan tämän ketjun mukaiseen Saabiin on tehty nyt kaksi laatikon öljynvaihtoa: 120 tkm ja 200 tkm kohdilla. Jälkimmäinen vielä huuhtelumenetelmällä, kun en tuota ensimmäistä hoksannut vaatia niin tehtäväksi. Jatkossa vaadin aina tuon huuhteluvaihdon oli sitten mikä auto (nykyinen Saab tai jokin muu) tahansa kyseessä.
Ei niitä sitten tarvitse tietenkään vaihtaa, jos tulkitsee niin, että auton elinkaari päättyy jossain 200...300 tkm:n välillä. On sillon "ikiöljyt".
Itselläni oli "ikiöljyin" varustettu diesel-automaatti-vagi*a. Kesti se 7 vuotta ja 300 tkm. Ei se minusta vielä ollut paalaamokunnossa, joten uusi laatikko siihen tuli. Kunpa siihenkin olisi tehty maahantuojan väitteistä huolimatta laatikon öljynvaihto järkevin vaihtovälein. Noihin laitteisiin sitä on maahantuojaa uhmaten tehty 60 tkm välein ja toimivat hienosti.
Omaan tämän ketjun mukaiseen Saabiin on tehty nyt kaksi laatikon öljynvaihtoa: 120 tkm ja 200 tkm kohdilla. Jälkimmäinen vielä huuhtelumenetelmällä, kun en tuota ensimmäistä hoksannut vaatia niin tehtäväksi. Jatkossa vaadin aina tuon huuhteluvaihdon oli sitten mikä auto (nykyinen Saab tai jokin muu) tahansa kyseessä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Kyllä jotkut suosittelee vaihtovälin puolittamistakin, jos haluaa ottaa varman päälle, vetää kuormia, tai muuten kuormittaa voimansiirtoa. Itse päätin tehdä näin. 120 tkm kohdalla huollon palaute oli että öljy oli lievästi palanutta, vaikka väli oli ollut n. 60 tkm ja 6 v.
Kukin tyylillään, varmasti joku voi osoittaa ettei vaihdosta ole hyötyä. Toiseen autoon sain kahdesti tai kolmesti pyytää vaihtoa kun liike mumisi jotain ikiöljyistä. En tiedä uskoako edes tuohon likashokkiteoriaa pitkään ajettujen öljyjen kanssa. Luulisi siitäkin selviävän vaihtamalla pari kertaa peräkkäin. Rahaa tietenkin menee. Onko Saabin A-W vaihteistossa avattavaa öljypohjaa/ luukkua, jos pääsisi jopa putsaamaan tai suodatinta sisällä?
Kukin tyylillään, varmasti joku voi osoittaa ettei vaihdosta ole hyötyä. Toiseen autoon sain kahdesti tai kolmesti pyytää vaihtoa kun liike mumisi jotain ikiöljyistä. En tiedä uskoako edes tuohon likashokkiteoriaa pitkään ajettujen öljyjen kanssa. Luulisi siitäkin selviävän vaihtamalla pari kertaa peräkkäin. Rahaa tietenkin menee. Onko Saabin A-W vaihteistossa avattavaa öljypohjaa/ luukkua, jos pääsisi jopa putsaamaan tai suodatinta sisällä?
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
^ Tuohon likashokkiteoriaan löytyy ihan runsaasti käytännön tapauksia eikä niissä ole ollut kyseessä vajavainen vaihto.
Ongelmana on ollut uuden öljyn aikaansaama paskan irtoamainen jostain, en tiedä tarkalleen mistä kohtaa laatikkoa, ja sitten jokin kokkare tukkii herkän venttiilikoneiston. Siinä vaiheessa ei voi enää mitään vaikka kuinka vaihtelisi useaan otteeseen öljyt. Tukkeuma on ja pysyy. Tätä on tapahtunut ainakin VAG:n käyttämissä laatikoissa. Näissä tapauksissa on pääsääntöisesti ajettu n. 200 tkm ja vasta sitten tehty ensimmäinen öljyn vaihto -> virheliike. On siis luultu, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan, joka ei nyt sitten toimikaan vaan päinvastoin.
Tätä asiaa kyselin aikoinaan oman VAG auton kohdalla erittäin ammattitaitoiselta automaattilaatikkokorjaajalta, kun autolla oli ajettu n. 200 tkm. Sanoi suoraan, että nyt ei enää kannata vaihtaa, koska riski laatikon venttiilikoneiston tukkeutumiseen on suuri. Parempi siinä vaiheessa ajaa niin kauan kuin kestää.
Tätä taustaa vasten kun miettii, niin tuo 120 tkm välein tehtävä vaihto lienee ihan ylärajalla. Vähän aikaisemmin tai vaikka puolittaminen (60 tkm) on sitten "varma valinta".
Ongelmana on ollut uuden öljyn aikaansaama paskan irtoamainen jostain, en tiedä tarkalleen mistä kohtaa laatikkoa, ja sitten jokin kokkare tukkii herkän venttiilikoneiston. Siinä vaiheessa ei voi enää mitään vaikka kuinka vaihtelisi useaan otteeseen öljyt. Tukkeuma on ja pysyy. Tätä on tapahtunut ainakin VAG:n käyttämissä laatikoissa. Näissä tapauksissa on pääsääntöisesti ajettu n. 200 tkm ja vasta sitten tehty ensimmäinen öljyn vaihto -> virheliike. On siis luultu, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan, joka ei nyt sitten toimikaan vaan päinvastoin.
Tätä asiaa kyselin aikoinaan oman VAG auton kohdalla erittäin ammattitaitoiselta automaattilaatikkokorjaajalta, kun autolla oli ajettu n. 200 tkm. Sanoi suoraan, että nyt ei enää kannata vaihtaa, koska riski laatikon venttiilikoneiston tukkeutumiseen on suuri. Parempi siinä vaiheessa ajaa niin kauan kuin kestää.
Tätä taustaa vasten kun miettii, niin tuo 120 tkm välein tehtävä vaihto lienee ihan ylärajalla. Vähän aikaisemmin tai vaikka puolittaminen (60 tkm) on sitten "varma valinta".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Kahden auton kokemuksella ei mitään kauheaa ole tapahtunut, päinvastoin. Molemmat 9-3SS. Kiinnostaisi hirveästi kuulla jokin faktaselitys tuolle että menee laatikko tukkoon.karitammi kirjoitti:En tiedä uskoako edes tuohon likashokkiteoriaa pitkään ajettujen öljyjen kanssa. Luulisi siitäkin selviävän vaihtamalla pari kertaa peräkkäin. Rahaa tietenkin menee.
#961
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
^ Kuinka pitkästi oli ajettu noilla autoilla, kun öljyt vaihdettiin laatikkoon ensimmäistä kertaa?
Tällainen "faktaselitys" minulle on kerrottu.
Vanha laatikkoöljy, ajettu siis runsaasti yleensä vähintään se yli 200 tkm, on muuttunut palaneeksi ja likaiseksi, niin siitä jämähtää kiinni laatikon seinämiin jonkinlainen kerros. Se pysyy siellä kunnes uusi öljy huuhtelee sitä irti. Sen jälkeen uuden öljyn seassa on tavaraa, joka tukkii ainakin osittain tai jopa kokonaan hienon hienon venttiilikoneiston. Laatikko lakkaa toimimasta kunnolla tai pahimmassa tapauksessa kokonaan.
Kannattaa lukea näistä tapauksista myös muilta palstoilta kuin täältä. Tämän "faktan" kertoi myös tuo mainitsemani alan asiantuntija. Aina ei näin käy, mutta kyseinen riski on olemassa. En tiedä, että koskeeko kyseinen juttu kaikki "perinteisiä" automaattilaatikoita, mutta ZF:n laatikoissa näitä riittää. Tuskinpa se Aisinin laatikkokaan tältä osin poikkeaa niin, ettei näin voisi tapahtua siinäkin. Varma en ole kuitenkaan onko Aisin jotenkin rakenteeltaan erilainen tai sen käyttämä öljy, jotta tätä ei tapahtuisi.
Epäilen kuitenkin tuon riskin olevan ihan samalla lailla todennäköistä.
Tällainen "faktaselitys" minulle on kerrottu.
Vanha laatikkoöljy, ajettu siis runsaasti yleensä vähintään se yli 200 tkm, on muuttunut palaneeksi ja likaiseksi, niin siitä jämähtää kiinni laatikon seinämiin jonkinlainen kerros. Se pysyy siellä kunnes uusi öljy huuhtelee sitä irti. Sen jälkeen uuden öljyn seassa on tavaraa, joka tukkii ainakin osittain tai jopa kokonaan hienon hienon venttiilikoneiston. Laatikko lakkaa toimimasta kunnolla tai pahimmassa tapauksessa kokonaan.
Kannattaa lukea näistä tapauksista myös muilta palstoilta kuin täältä. Tämän "faktan" kertoi myös tuo mainitsemani alan asiantuntija. Aina ei näin käy, mutta kyseinen riski on olemassa. En tiedä, että koskeeko kyseinen juttu kaikki "perinteisiä" automaattilaatikoita, mutta ZF:n laatikoissa näitä riittää. Tuskinpa se Aisinin laatikkokaan tältä osin poikkeaa niin, ettei näin voisi tapahtua siinäkin. Varma en ole kuitenkaan onko Aisin jotenkin rakenteeltaan erilainen tai sen käyttämä öljy, jotta tätä ei tapahtuisi.
Epäilen kuitenkin tuon riskin olevan ihan samalla lailla todennäköistä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
ZF:ssä ei suositella öljynvaihtoa. (Audi,BMW...)petrisa kirjoitti: En tiedä, että koskeeko kyseinen juttu kaikki "perinteisiä" automaattilaatikoita, mutta ZF:n laatikoissa näitä riittää. Tuskinpa se Aisinin laatikkokaan tältä osin poikkeaa niin, ettei näin voisi tapahtua siinäkin. Varma en ole kuitenkaan onko Aisin jotenkin rakenteeltaan erilainen tai sen käyttämä öljy, jotta tätä ei tapahtuisi.
Aisineihin on SAAB antanut öljynvaihto suosituksen.
Yllä olevasta voimme päätellä mitkä vaihteistot saattavat rikkoutua ems. seurauksena ja mitkä sen öljynvaihdon kestävät.
PS. Omistan myös yhden kappaleen ZF Tiptronic vaihteistoja.
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Yhdellä 180tkm, toisella 200tkm. Jälkimmäisessä aivan mustat öljyt.petrisa kirjoitti:^ Kuinka pitkästi oli ajettu noilla autoilla, kun öljyt vaihdettiin laatikkoon ensimmäistä kertaa?
Tällainen "faktaselitys" minulle on kerrottu.
Vanha laatikkoöljy, ajettu siis runsaasti yleensä vähintään se yli 200 tkm, on muuttunut palaneeksi ja likaiseksi, niin siitä jämähtää kiinni laatikon seinämiin jonkinlainen kerros. Se pysyy siellä kunnes uusi öljy huuhtelee sitä irti. Sen jälkeen uuden öljyn seassa on tavaraa, joka tukkii ainakin osittain tai jopa kokonaan hienon hienon venttiilikoneiston. Laatikko lakkaa toimimasta kunnolla tai pahimmassa tapauksessa kokonaan.
Miksei se vanha sama öljylaatu siirtäisi likaa venttiilikoneistoon. En ymmärrä mikä siitä uudesta tekisi niin erityisen pesevää, tämä vain omalla maalaisjärjellä pähkäiltynä. Ei ole aikaa eikä kiinnostusta selvitellä eri palstoilta asiaa.
#961
Re: 9-3 SS automaattivaihteiston öljynvaihto
Tehkää ihan niinkuin lystää, uskokokaa vaikka MacKiipeliä tai pähkäilkää itse sitten sillä maalaisjärjellä . Minulle se on aivan sama .
Voi ne kestää tai olla kestämättä odotusten mukaisesti. Ja saahan aina uusia laatikoita, ei kai siinä mitään, jos huonosti käy.
Minä uskon itse siihen, että oli automaattilaatikko kenen tekemä tahansa, niin 60 ... 100 tkm välillä tapahtuva vaihto on ainoa oikea menettely. Siitä huolimatta mitä valmistaja tai maahantuoja suosittelee. Enkä ole taatusti tämän mielipiteeni kanssa yksin. Omalla 9-3SS:llä oli ostohetkellä ajettu 120 tkm ja öljyt vaihtui heti. Seuraavan kerran 200 tkm kohdalla eli 80 tkm ajon jälkeen. Ja tällä linjalla aion jatkaa.
Minä ja useat tuntemani henkilöt, joilla pitkä kokemus eri merkkisistä automaativaihteisista autoista, jätämme kokonaan syrjään käytettyä autoa ostaessa laatikon öljynvaihdon laiminlöydyt yli 150 tkm ajetut ehdokkaat.
Aivan eri tilanne on silloin, jos ostaa tonnin - parin auton. Siinä ei tuo laatikon öljynvaihto enää paina, jos se ostohetkellä toimii. Se kestää sitten niin pitkään kuin kestää.
Voi ne kestää tai olla kestämättä odotusten mukaisesti. Ja saahan aina uusia laatikoita, ei kai siinä mitään, jos huonosti käy.
Minä uskon itse siihen, että oli automaattilaatikko kenen tekemä tahansa, niin 60 ... 100 tkm välillä tapahtuva vaihto on ainoa oikea menettely. Siitä huolimatta mitä valmistaja tai maahantuoja suosittelee. Enkä ole taatusti tämän mielipiteeni kanssa yksin. Omalla 9-3SS:llä oli ostohetkellä ajettu 120 tkm ja öljyt vaihtui heti. Seuraavan kerran 200 tkm kohdalla eli 80 tkm ajon jälkeen. Ja tällä linjalla aion jatkaa.
Minä ja useat tuntemani henkilöt, joilla pitkä kokemus eri merkkisistä automaativaihteisista autoista, jätämme kokonaan syrjään käytettyä autoa ostaessa laatikon öljynvaihdon laiminlöydyt yli 150 tkm ajetut ehdokkaat.
Aivan eri tilanne on silloin, jos ostaa tonnin - parin auton. Siinä ei tuo laatikon öljynvaihto enää paina, jos se ostohetkellä toimii. Se kestää sitten niin pitkään kuin kestää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)